AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #1 Del Skrevet 5 timer siden Jeg spør siden jeg går til samtaler/utredning hos en psykiater. Hun er sympatisk og grei, men jeg synes at det hun kommer med blir litt "tamt" . det er mye " tro på deg selv" "du er bra nok", etc når jeg ønsker å komme til bunns med min sosiale angst. . Det er sånne fraser venninna mi kan komme opp med for å muntre meg opp. Hadde jeg gått til en psykolog som bare hadde sånne ting å komme med, hadde jeg stusset litt. Da hadde jeg nok forventet at hun gikk dypere til verks enn dette. De har jo tross alt studert psykologi. Anonymkode: 05ae4...324 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #2 Del Skrevet 5 timer siden Det er vel typ 6 år med spesialistutdanning samtidig som man arbeider som lege. Her kan du lese mer: https://www.helsedirektoratet.no/tema/autorisasjon-og-spesialistutdanning/spesialistutdanning-for-leger/psykiatri/anbefalte-laeringsaktiviteter Kanskje du kan formidle til din psykiater hva du ønsker å få ut og spørre henne hva hun tenker om det og hvordan dere kan få det til? Anonymkode: e9ace...5f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er vel typ 6 år med spesialistutdanning samtidig som man arbeider som lege. Her kan du lese mer: https://www.helsedirektoratet.no/tema/autorisasjon-og-spesialistutdanning/spesialistutdanning-for-leger/psykiatri/anbefalte-laeringsaktiviteter Kanskje du kan formidle til din psykiater hva du ønsker å få ut og spørre henne hva hun tenker om det og hvordan dere kan få det til? Anonymkode: e9ace...5f2 jeg går igjennom læringsmålene nå, for dette ble jeg blitt nysgjerrig på. Anonymkode: 05ae4...324 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden Hvor mange timer har du hatt så langt? Det er kanskje ikke så mye å komme til bunns i når det gjelder sosial angst? Det er mye det samme det går i for alle, man synes det er ubehagelig å få oppmerksomhet og bli sett. Psykologer synes kanskje det er mer interessant å grave og snakke om bakgrunn og barndom, men ofte er det ikke så mye å få ut av det. Det finnes ikke akkurat noen fasit og uansett har det liten betydning. Kanskje man kan gjette på at det begynte den gangen onkel Kåre kjeftet i familieselskap eller at stress og ensomhet i studietiden trigget det, men hva så? Behandlingen er lik uansett. Hvis du vil så kan du gå gjennom det selvhjelpskurset for sosial angst som ligger ute på NHI.no. Det er laget av en norsk psykolog. Det er nok mye det samme det går i. Anonymkode: 90078...323 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvor mange timer har du hatt så langt? Det er kanskje ikke så mye å komme til bunns i når det gjelder sosial angst? Det er mye det samme det går i for alle, man synes det er ubehagelig å få oppmerksomhet og bli sett. Psykologer synes kanskje det er mer interessant å grave og snakke om bakgrunn og barndom, men ofte er det ikke så mye å få ut av det. Det finnes ikke akkurat noen fasit og uansett har det liten betydning. Kanskje man kan gjette på at det begynte den gangen onkel Kåre kjeftet i familieselskap eller at stress og ensomhet i studietiden trigget det, men hva så? Behandlingen er lik uansett. Hvis du vil så kan du gå gjennom det selvhjelpskurset for sosial angst som ligger ute på NHI.no. Det er laget av en norsk psykolog. Det er nok mye det samme det går i. Anonymkode: 90078...323 Nei, dette opplegget med psykiater har vært litt sporadisk. Jeg holder egentlig på med en utredning for ADHD, men så forsøker vi å finne ut av andre tint jeg sliter med også. Så det jeg lurer på er om psykiaterne ikke har hatt noe særlig psykologi i løpet av studiet og derfor hopper bukk over den delen. det trenger ikke å være et dårligere alternativ å ikke gå i barndommen , men fint å vite hvor forskjellen i studieretningene ligger. Psykiateren er forøvrig helprivat, så jeg tenker på hvilke temaer det er økonomisk lønnsomt å gå inn i. jeg tenker at det ikke nødvendigvis trengs å rydde i barndommen, men å få innsikt i hva som ligger bak mine plager i dag. Når jeg forteller om sosiale situasjoner håper jeg jo at behandler klarer å se situasjonene bedre enn meg, og forhåpentligvis se hva jeg ikke ser. Det synes jeg mangler her. Anonymkode: 05ae4...324 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Jeg kan ikke svare direkte på det du spør om. Men jeg har gått til både psykolog og psykiater. Psykologen min kom med samme type svar som deg. Jeg følte hun kom med de samme kommentarene til alle pasientene. At hun ikke hadde noe plan B eller hadde noe faglig innsikt i problemene og at hun ikke hadde noe erfaring fra andre pasienter å dele. Det innrømte hun selv også. Har også gått til en psykiater. Denne psykiateren var helt håpløs. Hun hadde enda mindre innsikt i problemene hun skulle hjelpe meg med. Sikkert fordi hun hadde spesialisert seg i noe helt annet enn det hun skulle hjelpe meg med. Dette er noe som går igjen. Mange psykologer og psykiatere behandler og utreder alt mulig, men da ender de med å utrede og behandle ting de ikke har mer enn overfladisk kompetanse på. Om mulig så burde man finne en psykolog/psykiater som har mye erfaring med akkurat den type problemer du har. For det er ikke likegyldig om man skal hjelpe noen med autisme eller om man skal hjelpe noen som har opplevd voldtekt. Anonymkode: 7b2a2...252 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå