Gå til innhold

Hår som floker seg. Voksen som må ha hjelp med hårstell

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hår som floker seg lett. Det er til rett ved skuldrene, men floker seg bare man ser på det. Det har alltid vært sånn, selv da jeg hadde helt kort hår.

Nå bor jeg på rehabsenter. Jeg har mistet funksjonen i armer og hender.

Hun ene som hjelper meg oftest i dusjen skjønner ikke når jeg sier at måten hun grer på gjør vondt. Hun bruker kammen fra øverst til nederst, og drar veldig hardt.
Hun snakker ikke så godt norsk, og når jeg ikke kan bruke hendene til å vise så blir det  veldig frustrerende for meg.

Hun andre som også hjelper meg ofte har ikke tålmodighet og bare fester håret med en stor hårklype. Problemet er at når hun ikke løsner flokene, så blir det ekstra ille til nestemann. Nå har jeg en stor floke i bakhodet som ingen har tid til å løsne. Det kommer til å bli enda verre ved neste hårvask.

Jeg prøver å forklare at det er viktig å løsne flokene, og at de lager mer floker når de gnikker håret med håndkleet.

Jeg skjønner at de har mange som trenger hjelp, og at de ikke kan bruke mye tid på hårstell. Men hvis man løsner flokene riktig så tar det ikke mye tid. Men når man gjør det feil så lager man et større problem.

Det er veldig frustrerende for meg å ha mistet håndfunksjonen og ikke kan gjøre ting selv.

Jeg er satt opp til hårvask i morgen. Hvordan kan jeg forklare at den som hjelper meg må løsne flokene ordentlig? 

Anonymkode: b3e70...0bc

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har hår som floker seg lett. Det er til rett ved skuldrene, men floker seg bare man ser på det. Det har alltid vært sånn, selv da jeg hadde helt kort hår.

Hun ene som hjelper meg oftest i dusjen skjønner ikke når jeg sier at måten hun grer på gjør vondt. Hun bruker kammen fra øverst til nederst, og drar veldig hardt.
Hun snakker ikke så godt norsk, og når jeg ikke kan bruke hendene til å vise så blir det  veldig frustrerende for meg.

Hun andre som også hjelper meg ofte har ikke tålmodighet og bare fester håret med en stor hårklype. Problemet er at når hun ikke løsner flokene, så blir det ekstra ille til nestemann. Nå har jeg en stor floke i bakhodet som ingen har tid til å løsne. Det kommer til å bli enda verre ved neste hårvask.

Jeg prøver å forklare at det er viktig å løsne flokene, og at de lager mer floker når de gnikker håret med håndkleet.

Jeg skjønner at de har mange som trenger hjelp, og at de ikke kan bruke mye tid på hårstell. Men hvis man løsner flokene riktig så tar det ikke mye tid. Men når man gjør det feil så lager man et større problem.

Det er veldig frustrerende for meg å ha mistet håndfunksjonen og ikke kan gjøre ting selv.

Jeg er satt opp til hårvask i morgen. Hvordan kan jeg forklare at den som hjelper meg må løsne flokene ordentlig? 

Kanskje du kan prate med det med noen andre som jobber der? Håper det ordner seg for deg 💖

Anonymkode: 9f934...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke kontakte Frivillighetssentralen eller Røde Kors eller noe lignende i kommunen din og spørre om noen kan gi bistand til hårpleie?

Det aller beste hadde jo vært å gitt tydelig beskjed til de som steller deg at de må gjøre dette på best mulig måte sånn at det blir lettere for de også, men etter hva du skriver så er de ikke interesserte i å ha konstruktiv tilbakemelding på arbeidet sitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette et problem også tidligere for deg? Hvilke produkter brukes i håret ditt? Og kan du kanskje ha krøller/fall som gjør at det floker seg sammen? 

Jeg kan ikke børste eller gre håret mitt, kan kun brukes fingrene gjennom godt vått hår med mye balsam i. Brukes jeg feil produkter floker det seg fullstendig. Så hvis du har mulighet til å bestemme over produktene som kan brukes (noe du bør, får helt vondt av å lese at det ikke er tid til ordentlig stell ❤️❤️❤️) anbefaler jeg deg å bytte til noe med skikkelig fukt, gjerne en leave in balsam så håret får litt glid 🤭😊 Jeg brukes Garnier Fructis Hair Food Aloe Vera, vanskelig å vite hva som funker for ulike hår, men du kan kanskje Google merket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er overhodet ikke frekt ment. Men, jeg oppriktig lurer på hvordan du klarer å skrive her inne hvis du ikke klarer å gre håret? 

Anonymkode: 66751...113

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ha en flokespray. 

Anonymkode: 93ae7...abf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her ville jeg bedt om en ledelse med avdelingsleder OG jeg ville hatt med en tredjeperson i møtet som vitne.

Hår som floker seg må børstes nedenfra og opp. Dvs. man begynner å børste tuppene, når disse er løst opp jobber man seg gradvis oppover.

Det at de ikke børster håret ditt, i så stor grad at du får så stor floke i bakhodet, det betyr at de ikke gir deg den pleien du trenger, så dette må du ta opp. Lar de den floken i bakhodet være der så risikerer du jo å måtte klippe av deg håret.

Ønsker deg god rehabilitering videre! ❤️

En ting til - jeg ville fått tredjeperson (pårørende, venn, noen fra Frivillighetssentralen eller andre) til å hjelpe deg med å også klage på den personen som er så dårlig i norsk at hun ikke forstår hva du sier og fortsetter å børste altfor hardt og dermed påføre deg smerter. Denne personen trenger mer språkopplæring før hun har så nær pasientkontakt!

Anonymkode: fc46f...92f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er overhodet ikke frekt ment. Men, jeg oppriktig lurer på hvordan du klarer å skrive her inne hvis du ikke klarer å gre håret? 

Det er jo veldig stor forskjell på å løfte armene og gre håret enn å taste på et tastatur. 

Anonymkode: 74fcd...224

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

tenkte på det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...