AnonymBruker Skrevet 24. januar #1 Del Skrevet 24. januar I foreldresamtale med barnehagen så sa de at de syns barnet mitt på 3 år spiser lite variert i barnehagen. Barnehagen vår serverer alle måltider så det er ikke nista vår de klager på. Jeg lurte på hva de baserte det på for hjemme spiser barnet det jeg vil si er normalt. De sa at det ikke ville spise laks, blåbær og tomat blant annet. Dette stemmer. Og jeg har tenkt at det spiser mye forskjellig ellers så noe er lov til å syns ikke er så godt. Jeg oppfordrer alltid til å smake på. I det siste har det vært fint for barnet har begynt å smake på ting det før ikke har villet ha. Salat, avokado, mais og ananas blant annet. Ellers spiser det normale grønnsaker og normal frukt hjemme. Barnehagen ville vi skulle «ha fokus på» å tilby mye forskjellig, men vi gjør jo det. Spiser deres barn alt og smaker på alt? Anonymkode: 7cbb7...996 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #2 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Spiser deres barn alt og smaker på alt? Anonymkode: 7cbb7...996 Barna mine spiste praktisk talt alt utenom chili i den alderen. Men det var fordi jeg syntes det var gøy å prøve å få dem med på absolutt alt og gav dem mye honnør for å prøve nye ting. Anonymkode: 87d2a...d98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #3 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I foreldresamtale med barnehagen så sa de at de syns barnet mitt på 3 år spiser lite variert i barnehagen. Barnehagen vår serverer alle måltider så det er ikke nista vår de klager på. Jeg lurte på hva de baserte det på for hjemme spiser barnet det jeg vil si er normalt. De sa at det ikke ville spise laks, blåbær og tomat blant annet. Dette stemmer. Og jeg har tenkt at det spiser mye forskjellig ellers så noe er lov til å syns ikke er så godt. Jeg oppfordrer alltid til å smake på. I det siste har det vært fint for barnet har begynt å smake på ting det før ikke har villet ha. Salat, avokado, mais og ananas blant annet. Ellers spiser det normale grønnsaker og normal frukt hjemme. Barnehagen ville vi skulle «ha fokus på» å tilby mye forskjellig, men vi gjør jo det. Spiser deres barn alt og smaker på alt? Anonymkode: 7cbb7...996 Her er ikke noe mat æsj, vil ikke ha. De har fått smake på alt fra de begynte å smake på vanlig mat. Du har kanskje et for smalt kosthold hjemme? Anonymkode: 8ff65...104 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #4 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I foreldresamtale med barnehagen så sa de at de syns barnet mitt på 3 år spiser lite variert i barnehagen. Barnehagen vår serverer alle måltider så det er ikke nista vår de klager på. Jeg lurte på hva de baserte det på for hjemme spiser barnet det jeg vil si er normalt. De sa at det ikke ville spise laks, blåbær og tomat blant annet. Dette stemmer. Og jeg har tenkt at det spiser mye forskjellig ellers så noe er lov til å syns ikke er så godt. Jeg oppfordrer alltid til å smake på. I det siste har det vært fint for barnet har begynt å smake på ting det før ikke har villet ha. Salat, avokado, mais og ananas blant annet. Ellers spiser det normale grønnsaker og normal frukt hjemme. Barnehagen ville vi skulle «ha fokus på» å tilby mye forskjellig, men vi gjør jo det. Spiser deres barn alt og smaker på alt? Anonymkode: 7cbb7...996 Nei absolutt ikke. Ingen grønnsaker her. Prøver nesten hver dag Anonymkode: 4c473...6cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #5 Del Skrevet 24. januar Spiste absolutt alt til han var ca 2.5 år. Så sa det bom stopp. Noe han elsker en dag er æsj en annen. Her sa helsesøster at det var veldig vanlig i den alderen at de kan være både kresne og generelt ha svingende matlyst. Anonymkode: 14db2...68b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mangolassie Skrevet 24. januar #6 Del Skrevet 24. januar Virker som barnet deres spiser mer variert enn vårt i hvert fall - og vi har virkelig prøvd! Nå er han snart seks og kan oppmuntres til å smake på litt mer forskjellig, men det er fortsatt slik at de eneste grønnsakene han liker er agurk, mais og noen ganger cherrytomater. Får selvfølgelig i ham mer grønnsaker ved å skjule i sauser og sånt, men det er det han spiser frivillig. Ved treårsalderen var han veldig småspist/kresen. Ja, man kan tilby, men man kan ikke tvinge en treåring til å spise/like ulike ting. Syns det høres ut som dere tilbyr nok og gjør det bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #7 Del Skrevet 24. januar Vår tre åring er kjempe kresen og har alltid vært. Han spiser pasta, pølser, kjøttkaker, fiskepinner og fiskekaker. Kan til nød smake på kylling, men da blir det med en bit. Av grønnsaker spiser han paprika og av og til mais, frukt er litt bedre. Vi begynte med BLW fra han var 6 mnd ish, så han fikk det samme som vi spiste, og masse variert mat, men har aldri vært spesielt interessert. Barnehagen stresser overhode ikke med det og sier at det kommer etterhvert. Jeg orker heller ikke stresse med det lenger. Vi serverer det vi spiser og passer på å alltid ha i hvert fall noe han spiser inntil, så får vi satse på at det løsner på et tidspunkt... Anonymkode: 8028a...489 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #8 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I foreldresamtale med barnehagen så sa de at de syns barnet mitt på 3 år spiser lite variert i barnehagen. Barnehagen vår serverer alle måltider så det er ikke nista vår de klager på. Jeg lurte på hva de baserte det på for hjemme spiser barnet det jeg vil si er normalt. De sa at det ikke ville spise laks, blåbær og tomat blant annet. Dette stemmer. Og jeg har tenkt at det spiser mye forskjellig ellers så noe er lov til å syns ikke er så godt. Jeg oppfordrer alltid til å smake på. I det siste har det vært fint for barnet har begynt å smake på ting det før ikke har villet ha. Salat, avokado, mais og ananas blant annet. Ellers spiser det normale grønnsaker og normal frukt hjemme. Barnehagen ville vi skulle «ha fokus på» å tilby mye forskjellig, men vi gjør jo det. Spiser deres barn alt og smaker på alt? Anonymkode: 7cbb7...996 Barn er forskjellige, og dette er i stor grad genetisk. Vår sønn smaker på omtrent alt, mens andre barn er mer kresne. Men så kan det være dager hvor grøt er ææææsj, mens det andre dager er sååå godt. Jeg synes egentlig bhg blander seg i ting se ikke har noe med her, og de burde jo vite at mange barn har perioder med "liker ikke ditt og datt" og at alle barn er ulike. Jeg tenker dere gjør helt riktig ved å tilby uten å presse. Det finnes jo mat ju voksne ikke liker også. Personlig synes jeg f.eks. at laks kan smake litt tran. Anonymkode: d1fb2...44b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #9 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Her er ikke noe mat æsj, vil ikke ha. De har fått smake på alt fra de begynte å smake på vanlig mat. Du har kanskje et for smalt kosthold hjemme? Anonymkode: 8ff65...104 Hvorfor tenker du det? Vi spiser som skrevet variert og barnet får alt på tallerkenen sin. Men for ernærings sin del går det bra uten blåbær, tomat og laks eller? For det er omtrent bare det som ikke spises i det hele tatt. Anonymkode: 7cbb7...996 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #10 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Barn er forskjellige, og dette er i stor grad genetisk. Vår sønn smaker på omtrent alt, mens andre barn er mer kresne. Men så kan det være dager hvor grøt er ææææsj, mens det andre dager er sååå godt. Jeg synes egentlig bhg blander seg i ting se ikke har noe med her, og de burde jo vite at mange barn har perioder med "liker ikke ditt og datt" og at alle barn er ulike. Jeg tenker dere gjør helt riktig ved å tilby uten å presse. Det finnes jo mat ju voksne ikke liker også. Personlig synes jeg f.eks. at laks kan smake litt tran. Anonymkode: d1fb2...44b Ja laks orker jeg ikke å tilby hjemme for jeg liker det ikke selv. Enda hvor mange ganger jeg har presset det i meg. Anonymkode: 7cbb7...996 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #11 Del Skrevet 24. januar Min som er nesten 3 spiser mye forskjellig men er absolutt ting hun ikke liker Vi har nok ikke sånn supervariert kost eller fokus på å smake på alt mulig rart. Men forsøker jo å ha normalt variert kosthold. Her kan det og variere litt fra dag til dag hva hun vil spise og ikke. Stresser ikke med det. Anonymkode: 6c3d4...d16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 28. januar #12 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 18.41): I foreldresamtale med barnehagen så sa de at de syns barnet mitt på 3 år spiser lite variert i barnehagen. Barnehagen vår serverer alle måltider så det er ikke nista vår de klager på. Jeg lurte på hva de baserte det på for hjemme spiser barnet det jeg vil si er normalt. De sa at det ikke ville spise laks, blåbær og tomat blant annet. Dette stemmer. Og jeg har tenkt at det spiser mye forskjellig ellers så noe er lov til å syns ikke er så godt. Jeg oppfordrer alltid til å smake på. I det siste har det vært fint for barnet har begynt å smake på ting det før ikke har villet ha. Salat, avokado, mais og ananas blant annet. Ellers spiser det normale grønnsaker og normal frukt hjemme. Barnehagen ville vi skulle «ha fokus på» å tilby mye forskjellig, men vi gjør jo det. Spiser deres barn alt og smaker på alt? Anonymkode: 7cbb7...996 Mitt barn har alltid snakt på alt. Liker ikke alt , men tilnærmet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. januar #13 Del Skrevet 28. januar Barn er forskjellige. Vi har ett barn som var/er svært kresent og to som spiser og liker alt. Det kresne barnet smakte på alt, men det ble med smaksprøven. Alle har selvsagt fått servert samme mat, for det meste mat laget fra bunnen, og variert mat. Dette er et typisk "godt råd" at barn som får smake på alt mulig ikke blir kresne, men det er nok ikke fasiten på hvordan man får barn som spiser alt. Det er for øvrig helt normalt at barn har perioder hvor de er mer kresne. Bare fortsett å lage mye forskjellig og oppfordre barnet til å smake så går det seg til med årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #14 Del Skrevet 28. januar Er du sikker på at dere gjør det rett, tilbyr mye, og barnet er fornøyd og har en god utvikling. Så lytter du til det barnehagen sier, reflekterer over det, tenker om dere kan gjøre mer, prøver litt, men er i bunn og grunn fornøyd med der dere er. Er du usikker, vet dere egentlig ikke prøver nok. Så tar du det til deg som kritikk. Blir usikker, og føler et behov for å skrive et innlegg her. Det at du ikke liker laks (eller ørret) er temmelig sært. Og er jo noe de aller fleste barn elsker. Så mulig du merker at noen av dine særheter begynner å smitte over på barnet? Anonymkode: 57b08...8b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #15 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er du sikker på at dere gjør det rett, tilbyr mye, og barnet er fornøyd og har en god utvikling. Så lytter du til det barnehagen sier, reflekterer over det, tenker om dere kan gjøre mer, prøver litt, men er i bunn og grunn fornøyd med der dere er. Er du usikker, vet dere egentlig ikke prøver nok. Så tar du det til deg som kritikk. Blir usikker, og føler et behov for å skrive et innlegg her. Det at du ikke liker laks (eller ørret) er temmelig sært. Og er jo noe de aller fleste barn elsker. Så mulig du merker at noen av dine særheter begynner å smitte over på barnet? Anonymkode: 57b08...8b6 oi, men jeg oppfatter ikke vårt kosthold som sært i det hele tatt. Jeg bare takler ikke laks. Er vant til at voksne har et par ting man kanskje ikke spiser om man får velge uten at man er sær for det. Anonymkode: 7cbb7...996 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. januar #16 Del Skrevet 28. januar Bare ta det med ro, det er ingen barn som blir kresne eller ødelegger kostholdet sitt av å ikke spise laks. Det er ikke sært å ha enkelte matsorter man ikke liker, selv som voksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå