Gjest dobbelx Skrevet 6. mars 2006 #1 Skrevet 6. mars 2006 Har en gutt på 7,5 mnd og har nylig fått vite at vi ikke får barnehageplass til høsten. Det er mange hundre barn på venteliste her i byen:( dårlig dekning og for lite barnehager. Jeg håpet lenge at det skulle ordne seg med barnehageplass til slutt, men det ser dårlig ut.. Uansett - hva skal vi nå gjøre?!? Det er vel to alternativer: 1) dagmamma 2) ta et år ulønnet permisjon fra jobb for å passe sønnen min og evt et barn til. Alternativ to er jeg egentlig ikke så klar for, både økonomisk, pluss at vi ikke vil vente så alt for lenge med barn nr to, og da ville jeg ikke ha fått penger i permisjonstiden. Men så er jeg litt småskeptisk til dagmamma.. man kan jo være veldig heldig å få ei super flink dagmamma som sønnen min går bra overens med, men man kan også være uheldig. Jeg lurer - hvordan finne ei bra dagmamma? Spør venner og kjente om de kjenner noen? Annonsere i avisen? Henge opp annonse på kjøpesenter? Ringe på annonser i avisen? Har noen erfaring og hva vil dere evt anbefale? Hva skal jeg se etter hos ei god dagmamma? Spør etter referanser og andre ting? Tips mottas med takk!
Gjest Gamle Alex Skrevet 6. mars 2006 #2 Skrevet 6. mars 2006 Vi har akkurat fått dagmamma til vår lille på 10 mnd. Jeg ville ikke sette inn annonse i avisen, men vi brukte alle vi kjente, helsestasjonen. Det tryggeste for meg var at jeg viste hvem det var og jeg kjenner folk som har hatt barn der. Sjekk Helsestasjonen, naboer, barselgruppe Siden det er dårlig barnehage dekkning der du er så er det sikkert mange i sammen situasjon selv. Et måte og gjøre det på er å ta ut ulønnet permisjon og bli dagmamma selv
Gjest Gjestelisa Skrevet 6. mars 2006 #3 Skrevet 6. mars 2006 Spør alle du kjenner om de vet om en bra dagmamma. Er du heldig, finner du en som venner eller familie kjenner fra før, så du vet du kan stole på henne. Må du sjanse på en du ikke kjenner er det en god ide å be om et par-tre referanser sånn at du vet at hun har jobbet litt som dagmamma fra før. Jeg ville sterkt foretrukket en som har eller har hatt barn selv i tillegg til erfaring som dagmamma. Jeg ville også heller valgt en som jobber lovlig i stedet for svart dagmamma, fordi (og nå får jeg muligens litt pes her) det sier litt om holdningen til mye annet i livet om man velger å jobbe svart, jeg vil heller overlate barnet mitt til noen som bestreber seg på å være redelig.
Amanlis Skrevet 6. mars 2006 #4 Skrevet 6. mars 2006 Du kan prøve å ringe rundt til forskjellige barnehager etterhvert, men mulig det er litt tidlig nå hvis barnet ditt ikke skal starte før til høsten. Hvis du velger/må velge dagmamma, kan du be om referanser.
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #5 Skrevet 6. mars 2006 Gamle Alex har mange bra tips. Det forundrer meg stadig at mange overlater det kjæreste de har til en fremmed person som tilfeldigvis har hengt opp en lapp på super'n. Hør med venner, familie, helsestasjon osv. Sjekk om mulige familiebarnehager. Jeg måtte også ha dagmamma til yngstemann og syns det virket veldig "skummelt". (Dette var på den tiden det var veldig fokus på alle de horrible dagmamma'ene som florerte). Jeg krevde intervju og attester/referanser som ved et annet tilsettingsforhold. Da var det enormt mange som fallt fra, og mange som trodde jeg var gal(!!), men til slutt fikk vi en fantastisk flott dagmamma som barnet stortrivdes hos. Vær obs på ting som; hvor mange barn ønsker denne dagmamma'en å ha (vår dagmamma sa max 3, har hørt om de som har 6-7 bittesmå...)? Får barna være ute og leker på et egnet sted? Er det bøker, egnete leker osv. tilgjengelig? Hva med barnestoler når barna skal spise? Osv, osv... Kunne sikkert nevne mange ting, men du skjønner nok hvor jeg vil.
Gjest gjest1 Skrevet 6. mars 2006 #6 Skrevet 6. mars 2006 Det å finne en god dagmamma kan jo være litt som å lete etter den berømmelige nålen i høystakken. Bruk venner, andre småbarnsforledre og helstasjonen ,få referanser og bruk litt tid til å bli kjent med den personen som eventuelt skal passe gutten i ganske mange timer hver dag. For noen år siden var jeg i samme situasjon som dere. Jobb , men ingen barnehageplass. Og fant fram til en dagmamma i nærmiljøet som var helt super!Hun hadde lang erfaring som dagmamma, skikkelig opplegg for dagene, mye ute og virkelig opptatt av å gjøre en god jobb.Hun var ikke dagmamma kun for å tjene noen lettvinte kroner i en periode! Dette var jobben hennes og hun gjorde den grundig! Det var utrolig godt å kunne dra på jobb og være sikker på at jenta mi hadde det flott! Jenta mi går nå i tredje klasse, men enno har gjengen av "dagunger" jevnlig kontakt.
Leanne Skrevet 6. mars 2006 #7 Skrevet 6. mars 2006 Hvis du skal ha dagmamma ser jeg ikke noe i veien for at du annonserer i avisen, men skriv da at du vil ha søknad med cv og attester. Innkall noen til intervju og bruk tid på å bli kjent med dagmammaen. Jeg var dagmamma for en tid tilbake og før jeg begynte som dagmamma var jeg på intervju og brukte mange timer sammen med moren og barnet før jeg fikk ansvaret for barnet alene. Slik ble barnet (og moren) trygg på meg. Og husk å spørre om dagmammaen skal passe på flere barn, og da antall barn og alder på de andre.. Lykke til
jordbær Skrevet 6. mars 2006 #8 Skrevet 6. mars 2006 Har hørt at det kan være smart å intervjue dagmammaer hjemme hos dem. Sånn at du vet hvilke folk man har med å gjøre. Får et rimelig godt inntrykk av en person, av å se hvordan dem bor (I tillegg til alt det andre, seff)
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2006 #9 Skrevet 6. mars 2006 Har noen erfaringer jeg vil dele med deg. Dersom jeg skulle hatt behov for en ny dagmamma ville jeg: -ikke valgt en som har pcen og tv på når man kommer og når man henter... (greit av og til,- men skal ikke barnet være i fokus...???) -ikke valgt en som ikke har et opplegg -veldig gjerne valgt en som har erfaring, og som har et-to andre barn sjøl, eller som hun er dagmamma til (virker som noen tenker at det er lettvint å passe ett barn,- de kan sitte ved pcen, se på tv, prøve å få ungen til å sovne lenge osv osv...ja, noen er visst slik, etter det jeg dessverre har erfart!) -gjerne valgt en dagmamma som har et opplegg liknende barnehagen sitt; sangstund, lesestund, utetid etc. -gjerne valgt en dagmamma som tar ungen med til åpen barnehage dersom det finnes i nærheten -gjerne ha en dagmamma som sier "hei" og "hadet" til ungen min, og henvender seg til den i det hele tatt (ja, jeg har en rar erfaring med en dagmamma som faktisk ikke sa et ord til ungen min mens jeg hørte på, den tiden ungen var der; jeg tok visst grundig feil av førsteinntrykket. lurer på hva som skjedde når jeg ikke var der; om hun snakket, leste osv ) Viktigst av alt: still krav! Vær der noen timer i begynnelsen hver dag, si hva du ønsker, - vil ikke dagmamma ut med ungen en time hver dag hvis DU vil det, ikke velg henne. se hvordan dagmamma henvender seg til ungen; viser hun interesse, har hun lyst til å leke med ungen; viser hun OPPRIKTIG varme og ønske om å ta vare på barnet ditt som om det hadde vært hennes eget? Ja, såpass synes jeg man burde forlange! Ungene er det mest dyrebare vi har! Bruk magefølelsen! Lykke til! Håper virkelig du får barnehageplass! Jeg er så glad for at ungen min fikk det til slutt!
liv Skrevet 6. mars 2006 #11 Skrevet 6. mars 2006 Barnepasseren formidler dagmammaer i oslo. www.barnepasseren.no
Eliza Skrevet 9. mars 2006 #12 Skrevet 9. mars 2006 Du kan prøve å ringe rundt til forskjellige barnehager etterhvert, men mulig det er litt tidlig nå hvis barnet ditt ikke skal starte før til høsten. ← Skriver under på denne! Ingen grunn til å gi opp selv om du har fått avslag fra kommunen! Det skjedde med oss også, men jeg nektet å godta det... Heiv meg på telefonen (og det var bare et par mnd. før barnet skulle begynne) og ringte rundt til alle familiebarnehager i nærheten. Jeg fikk faktisk positiv respons hos opptil flere av dem! Men det er kanskje enklere når det nærmer seg oppstart. Vi endte iallefall opp med plass i en familiebarnehage som drives av en topp dame med småbarnspedagogikk fordypning. De er bare 4 småttiser der, alle i alderen 12-20 mnd. Lykke til!
nallemaja Skrevet 10. mars 2006 #13 Skrevet 10. mars 2006 Jeg har måtte bruke en del dagmammaer til mine barn pga mangle på barnehageplass. Noe bra, noen mindre bra, ,men heldigvis har alle gjort alt i beste mening. Min erfaring viser at unge jenter/kvinner uten barn selv (slik jeg har opplevd det) ikke ser de samme behovene som de som har barn/ev. god erfaring med barn. Jeg ville brukt bekjentskapskrets og helsestasjonen til å finne dagmamma, ikke bare svart på en annonse i avisa. Det er viktig å være tydelig på hva du forlanger og forventer av dagmammaen din FØR hun begynner som dagmamma. Feks hvordan mat barnet skal få, at barnet SKAL være ute hver dag(bortsett fra feks hvis det er ekstremt kaldt eller storm etc.), hvor LENGE det skal være ute, at barnet ikke skal se på tv på dagtid(hvis det er viktig for deg) etc. Sett opp liste over hva du syns er viktig. Husk også på hvordan du vil ordningen skal være når det gjelder fri for dagmamma og deg selv. Jeg hadde en dagmamma som dagen før kunne fortelle meg at hun måtte ha fri i 2 dager, eller sa fra når jeg leverte barna at jeg måtte hente dem tidligere osv... Dette skaper mye problemer, så hvis man avtaler på forhånd at fridager må avtales feks 2 uker før aktuell dato så er man sikret å slippe slike problemer. Eller må man bare følge med på barnets reaksjoner etter dagmammabesøk(når barnet har blitt vant til å være der) og reaksjoner før levering av barnet.
Cilla Skrevet 11. mars 2006 #14 Skrevet 11. mars 2006 Mye bra tips her.... Mine krav er: *de skal være ute hver dag, gjerne 2 ganger (litt væravhengig) *dagmamma skal gjøre minst mulig "egne ting" som å skravle i telefon, lese bok, sitte på internett, bake etc med mindre dette er en aktivitet ungene kan være med på (tenkte på bakinga) *ha egnede rom *ha ute og inneleker, gjerne tvillingtrille så de kan gå litt turer *ha egnet uteområde, har hun ikke egen hage bør hun bo veldig nært en lekeplass eller park. Jeg liker ikke dm som sitter og skravler med andre voksne mens ungene må leke på egen hånd HELE tiden. * ha en trygg plass der vogner kan stå for unger som skal sove *ha innstillingen "at dette er jobben min" *helst ha barnestoler til alle barna, dette er ikke et must, men jeg hadde sett det betryggende at dm er villig til å investere noen kroner på dagbarna sine. *at ungene har fellesmåltider og lærer å sitte sammen å spise, vente på tur etc
nallemaja Skrevet 11. mars 2006 #15 Skrevet 11. mars 2006 dessuten er det viktig å tenke på det med bruk av bil.... Jeg hadde en dagmamma som ikke hadde lappen, så det skulle ikke bli noe problem, men så var samboeren hennes hjemme på dagtid ganske ofte noen timer, og da kjørte de til byen, til butikken, på besøk etc. Greit nok det, men de brukte ikke barnesete, og ungene mine SKAL sikres når de sitter i bil. Jeg sa fra om dette, når jeg fikk vite av ungene mine at situasjonen var slik. Jeg ba henne si fra om morran hvis hun trodde de kanskje skulle kjøre, så kunne jeg sette igjen barnesetene, men det gjorde hun ALDRI! så de har kjørt rundt om vinteren uten å sikre ungene mine skikkelig. I tillegg er typen henne kjent for å kjøre fort... Syns det var så grusomt! Sa fra mange ganger, og fikk alltid "forståelse og løfter om bedring", men det skjedde igjen og igjen... Helst ville jeg valgt en dagmamma som ikke bruker bil i det hele tatt! Heldigvis fikk jeg meg en ny dagmamma som har flere barn hjemme, og som er helt fantastisk! Ungene elsker henne, og har det tydelig bedre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå