Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo sånn at man kan miste billappen hvis man forteller fastlegen eller annet helsepersonell at man røyker hasj/cannabis (eller bruker andre rusmidler Jevnlig).

Jeg sliter en del med smerter i korsryggen og som stråler nedover i beina pga prolaps som det virker som om aldri gir seg. I den forbindelse har jeg fått diverse smertestillende fra legen som neurontin, voltaren og masse tramadol med varierende effekt. 

Den som virker best er tramadol, men har fått beskjed om å være forsiktig med dem pga avhengighet.

Nå i det siste har jeg fått prøve cbd olje man tar som dråper via en kamerat (dette er en del av cannabisplanten som ikke gir rus for de som ikke vet) som jeg må si fjerner smertene mye bedre enn noe av det andre jeg har prøvd. Til og med bedre enn tramadol.

Er det noen her som har erfaring med å bruke cannabis som smertestillende og kan noe om dette? 

Kan jeg miste billappen hvis jeg forteller fastlegen om dette? Det gir jo ikke rus derfor bør det vel ikke ha noe å si for bilkjøring?

Jeg kunne gjerne tenkt meg å fortsette å bruke dette, men lovlig. Ser at det finnes noe som heter sativex som alle leger kan skrive ut. 

Er det noen her som vet noe om dette er mulig å få på resept av fastlegen som smertestillende pga prolaps og smerter i beina?

Er det noen her som kan noe om dette med cbd-olje i det hele tatt?

Anonymkode: 01025...5bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke sativex. Det er vel bare MS pasienter som får det. Også er det en annen som evnt brukes ved epilepsi. Men ikke noe annet. 

Anonymkode: 85055...015

Skrevet

Trener du noe? Ved slike smerter er det viktig med jevnlig trening, for som oftest er det en muskel som klemmer/irriterer på nerver. At smertestillende fungerer dårlig er et tegn på det. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sativex inneholder thc så den gir rus. 

Anonymkode: 76b5d...3db

AnonymBruker
Skrevet

Det er lettere og reise til f.eks. Nederland eller Spania og få på resept av en eøs godkjent lege, da kan du fritt lovlig ta med hjem. Går på rødt i tollen og viser hva du har og at det er på resept . Dessverre henger vi etter i Norge. Medisinsk cannabis er lovlig, men du får neppe en norsk lege til og skrive det ut og de fleste apotek har vel ikke, de må ha søkt om spesiell løyve. 

bilkjøring ja.. må du ta om morgnen og? I såfall vet jeg ikke er lov. 

Anonymkode: 62e03...44a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min psykolog er veldig for canabis. Ekstremt. Mener det ville vært løsningen på flere av mine utfordringer, som ekstreme smerter, og søvnproblemer. Jeg er ikke interessert, og har ikke en gang tatt det med fastlegen for jeg vet fastlegen ikke er for noe sånt. Fastlegen falt nesten av stolen når psykologen tok det opp på et møte helt uventet. Stemte som jeg tenkte at jeg og fastlegen var skjønt enige. Snakket med fastlegen om det senere, og fastlegen har sagt at det er mange fastleger som er skeptiske, og de som ikke er det er ofte (men ikke alltid) forsiktige, fordi de ikke vil at listen skal fylles opp av folk som har hørt ryktet om at de vil hjelpe til med å få det godkjent. Jeg tror ikke jeg har noen diagnoser som tilsier at jeg kunne fått det, men har heller ikke sjekket opp i det. 

Grunnen for at jeg ikke vil ha det er at jeg møter så mye fordommer mot de smertestillende jeg alt bruker, at jeg trenger ikke flere når det enda ikke er helt stuerent. Jeg hadde heller ikke følt meg vel av å bruke det. Jeg bruker flere sterke smertestillende, og aldri fått noen ruseffekt, og ikke hatt noen utfordringer når jeg har gått uten litt. Der er jo folk ulike da, og lurt å være bevisst. 

Er du maks uheldig her kan nok fastlegen sette igang tiltak på de medisinene du alt går på. Sett noen skrekkhistorier i grupper for kronisk smertepasienter på Facebook. Har altså ingen personlig erfaring, og ikke alltid alle deler alt, så kan være det går fint å dele. Jeg hadde sluttet med det illegale med en gang da, og heller tatt risken med å snakke med fastlegen, selv om jeg er usikker på om du kan få her. 

Anonymkode: 8607a...030

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes noen få leger som skriver ut i Norge, man må i tillegg ha lege i Nederland eller Tyskland... noe mer komplisert i Tyskland, men mulig.

Men dessverre fører medisinsk cannabis til at man nektes behandling av annen form, selv fysioterapi, man risikerer kjøreforbud eller å miste førerkortet hvis man nevner det til helsepersonell.... Samt mye mye mer....

Hovedsakelig fordi det mangler kunnskap, man støtter seg til gammel propaganda fremfor omfattende forskning internasjonalt.

Anonymkode: 79d3d...806

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg trener mye.

Før jeg fikk prolaps trente jeg styrketrening 4-5 dager i uka, i tillegg løp jeg også mye. I følge mren jeg tok har jeg store slitasjeskader i ryggen og legen mener at det kommer av mye tunge løft fra både styrketrening og jobb.

Kan ikke trene så mye styrke på en stund, men har noen enkle øvelser jeg gjør i tillegg holder jeg meg i bevegelse ved å svømme og gå det jeg klarer.

Nå vet ikke jeg noe om hva slags regler som gjelder og sånn, men når man googler medisinsk cannabis får man mange treff der det står at cannabis kan lindre smerter.

Men er det ikke mulig å få sativex pga nervesmerter i beina? Ikke når jeg føler effekt av cbd-dråper selv engang?

AnonymBruker
Skrevet

Forresten tusen takk for alle tilbakemeldingene:)

Men er det virkelig sånn at hvis jeg forteller fastlegen at jeg bruker cbd som ikke gir rus så kan han ta fra meg lappen?

Skrevet (endret)

Nei. Og det finnes andre alternativer du kan benytte deg  av som fysio, rette øvelser, kiropraktor, opphold på helsefort, ryggskole, tilpassede ortopediske såler, operasjon osv. 

Endret av Enni
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo sånn at man kan miste billappen hvis man forteller fastlegen eller annet helsepersonell at man røyker hasj/cannabis (eller bruker andre rusmidler Jevnlig).

Jeg sliter en del med smerter i korsryggen og som stråler nedover i beina pga prolaps som det virker som om aldri gir seg. I den forbindelse har jeg fått diverse smertestillende fra legen som neurontin, voltaren og masse tramadol med varierende effekt. 

Den som virker best er tramadol, men har fått beskjed om å være forsiktig med dem pga avhengighet.

Nå i det siste har jeg fått prøve cbd olje man tar som dråper via en kamerat (dette er en del av cannabisplanten som ikke gir rus for de som ikke vet) som jeg må si fjerner smertene mye bedre enn noe av det andre jeg har prøvd. Til og med bedre enn tramadol.

Er det noen her som har erfaring med å bruke cannabis som smertestillende og kan noe om dette? 

Kan jeg miste billappen hvis jeg forteller fastlegen om dette? Det gir jo ikke rus derfor bør det vel ikke ha noe å si for bilkjøring?

Jeg kunne gjerne tenkt meg å fortsette å bruke dette, men lovlig. Ser at det finnes noe som heter sativex som alle leger kan skrive ut. 

Er det noen her som vet noe om dette er mulig å få på resept av fastlegen som smertestillende pga prolaps og smerter i beina?

Er det noen her som kan noe om dette med cbd-olje i det hele tatt?

Du vet at du ikke har lov til å kjøre bil før det har gått minst 8 timer siden at du tar Tramadol også?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Enni skrev (59 minutter siden):

https://www.lambertseterkiropraktorsenter.no/11-ovelser-mot-isjialgi-falsk-isjias/

Her har du litt øvelser som hjelper på. Da slipper du proppe deg full i medikamenter og dabbe rundt med ulovligheter. 

Det er ikke ulovlig.

Ts ba ikke om treningstips, og det finnes vel ingen i Norge med prolaps som ikke har peiling på det?

Folk er så nedlatende. 

"Blåser helt i hva du spør om, går utifra at du vet mindre enn meg, og her har du.hva jeg mener du bør gjøre med livet ditt". 🙄

Anonymkode: bfb0a...c1c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke ulovlig.

Ts ba ikke om treningstips, og det finnes vel ingen i Norge med prolaps som ikke har peiling på det?

Folk er så nedlatende. 

"Blåser helt i hva du spør om, går utifra at du vet mindre enn meg, og her har du.hva jeg mener du bør gjøre med livet ditt". 🙄

Bra svar👏Jeg har utallige smertetilstander og insomnia, vært på flere smerteklinikker, anestesileger/nevrologer mm, men ikke fått prøve medisinsk cannabis. Er for syk til å reise til utlandet for å kjøpe. Sykt at pasienter må nærmest bli kriminelle for å få smertelindring.

Anonymkode: e4fd1...00c

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke ulovlig.

Folk er så nedlatende. 

Ts har fått svar på det som lures på. 

Jeg har da slitt med dette selv i over 10år, og da vil jeg jo selvfølgelig tipse om hva som har fungert for meg og gitt meg bedre livskvalitet. 

CBD fra cannabisplanten er narkotikaklassifisert og ulovlig i Norge. Er kun syntetisk som er tillat, og det finner du i hudpleie o.l 

Ved rett sykdom så kan man få resept på Sativex, eller søke fritak og ta med inn fra feks Nederland. 

Jeg prøver ihvertfall å hjelpe Ts få en bedre hverdag, hva er ditt bidrag? I dette tilfellet er det ikke jeg som er nedlatende.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Ja vet at med tramadol kan jeg ikke kjøre før det har gått 8 timer. Men jeg tar det bare på kvelden de dagene jeg skal kjøre så det går bra.

Jeg trener som sagt og lever ellers relativt sunt. Har flere øvelser som skal hjelpe ryggen og i tillegg går jeg det jeg orker og svømmer.

Når det gjelder det med cbd så er jeg som sagt opptatt av å gjøre det lovlig. Har en jobb der jeg ikke kan ha rulleblad. 

Jeg fikk prøve noen dråper et par ganger fra en kamerat og merket nesten umiddelbar bedring. Derfor tenkte jeg at uansett om cannabis er narkotika så er jo opioider som tramadol det også. Og cannabis er jo mye mindre vanedannende derfor kunne det jo være verdt å undersøke muligheten for å bytte. Men går det ikke så er det ikke verdens undergang heller. 

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Forresten tusen takk for alle tilbakemeldingene:)

Men er det virkelig sånn at hvis jeg forteller fastlegen at jeg bruker cbd som ikke gir rus så kan han ta fra meg lappen?

Hva tror du selv? Legen din har ikke myndighet til det.

AnonymBruker
Skrevet
Enni skrev (7 timer siden):

Trener du noe? Ved slike smerter er det viktig med jevnlig trening, for som oftest er det en muskel som klemmer/irriterer på nerver. At smertestillende fungerer dårlig er et tegn på det. 

Det at cbd-oljen gir han god smertestillende effekt, hva er det tegn på da?

Anonymkode: bc64e...9a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det at cbd-oljen gir han god smertestillende effekt, hva er det tegn på da?

Anonymkode: bc64e...9a3

At THC, som er i CBD-oljen, nummer hjernen og smertereseptorer. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde cbd både med og uten thc, og det gjorde ingenting for smertene mine, men fikk litt bedre søvn. Hadde ikke råd til mer, ellers hadde jeg nok brukt det ennå. Når man må velge mellom å spise eller å ta cbd, da er valget lett her☺️

Anonymkode: e4fd1...00c

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...