Gå til innhold

Noen som har fått ned hvilepulsen? Tenker ikke på superatleter, men med moderat trening og kosthold.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nylig hos legen og fikk sjekke hvilepulsen min. Jeg hadde like over 100. Legen sa at det ikke var farlig, men at den ideelt sett skulle vært litt lavere. 

Jeg er 175, mqnn og har 15 kg over hva som er min normalvekt i følge BMI, jeg er synlig overvektig. Jeg trener heller aldri og eneste mosjonen jeg får er å gå til butikken og å gå til bussen for å komme meg til en sittestillende jobb. Både vekt og fysisk aktivitet påvirker hvilepulsen. Så jeg lurte på hvor mye jeg kan forvente å gå ned i hvilepuls om jeg slanker meg litt og får litt mer fysisk aktivitet. 

Hadde ønsket å komme under 80.  Noen som vet omtrent hvor mye det ville krevd av meg og om det er realistisk?

Anonymkode: 9dbcc...3f0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kutter man ut koffein går hvilepulsen betraktelig ned(husk at det er det også i brus og te). 

Anonymkode: 8ec76...8ea

• Liker 1
Skrevet (endret)

Få deg en pulsklokke. Pulsen og blodtrykk på legekontoret er generelt høyere enn snittet i løpet av døgnet.
Du kan fint komme ned på 80 ganske kjapt med å belaste hjertet ditt med trening regelmessig et halvårs tid. Tipper du er der allerede i snitt når du har 100 på legekontoret.

Tren litt og gå ned 15 kg så tenker jeg du har 60-tallet ved hvile. 

Endret av Eric_B
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er alderen din?

Anonymkode: 69175...051

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kutter man ut koffein går hvilepulsen betraktelig ned(husk at det er det også i brus og te). 

Anonymkode: 8ec76...8ea

Takk. Jeg drikker ikke kaffe, brus eller te. 

Eric_B skrev (1 time siden):

Få deg en pulsklokke. Pulsen og blodtrykk på legekontoret er generelt høyere enn snittet i løpet av døgnet.
Du kan fint komme ned på 80 ganske kjapt med å belaste hjertet ditt med trening regelmessig et halvårs tid. Tipper du er der allerede i snitt når du har 100 på legekontoret.

Tren litt og gå ned 15 kg så tenker jeg du har 60-tallet ved hvile. 

Takk. Legen sa også at jeg trolig hadde lavere puls utenfor legekontoret. Det var også en av grunnene til at han ikke var bekymret for meg.

Å komme ned til 80 i løpet av et halvt år ville vært kjempefint. Og om 60 er realistisk så skal jeg prøve på det også. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er alderen din?

40 år 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Gikk ned massiv i hvilepuls etter at jeg gikk ned 15 kilo og begynte å trene. Jeg hadde «bare» BMI på 26 før, men trente aldri. Hvilepulsen lå alltid rett over 80. Nå er den veldig sjelden over 65.

Anonymkode: d86e3...6c0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jepp. Gikk ned massiv i hvilepuls etter at jeg gikk ned 15 kilo og begynte å trene. Jeg hadde «bare» BMI på 26 før, men trente aldri. Hvilepulsen lå alltid rett over 80. Nå er den veldig sjelden over 65.

Anonymkode: d86e3...6c0

Takk!  Det gir motivasjon. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jupp.

Anonymkode: b61cd...04f

Skrevet

Ja :)

fra 70-75 i snitt til 59

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke hva hvilepulsen min var før, men vil tro den var høy. Var totalt stillesittende, røykte, sov dårlig og var overvektig. Så kan ikke se for meg at hvilepulsen var lav akkurat.

Nå er jeg 38 år, slank og trener 4-6 dager i uka. Hvilepuls på 45.

Anonymkode: 750d0...fbc

Skrevet

Selv bøtter jeg ned med kaffe. Men da jeg begynte med noe som heter intermittent fasting, samtidig med vektnedgang og trening, så gikk det ikke lang tid før hvilepuls gikk ned fra 79 til 61.  Tror det tok bare to måneder. Opplever at hvilepulsen går ned hver uke.  For det er først denne uken hvilepuls har holdt seg stabilt på 61. Men tror jeg mest kan  takke faste for at det gikk så raskt. Anbefaler en pulsklokke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du tar hos fastlegen er vel ikke akkurat noe godt eksempel på hvilepuls. Du får jo knapt sitte ned i 10 minutter og det er ikke akkurat hvile man driver med der. Ta pulsen din selv hjemme, helst når du ligger i sengen og har våknet om morgenen. Hvis ikke bør du sitte stille og hvile i minst 10 minutter. Gjør du dette så skal du nok se at du har en helt normal hvilepuls.

Anonymkode: 6de6b...76c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja absolutt, jeg trener 4-5 ganger i uken og har hvilepuls rundt 40. Hvis jeg har en periode med skade el som er rolig går den opp, og ned igjen når jeg trener igjen.

Anonymkode: b484d...318

AnonymBruker
Skrevet

Hvilepuls måles ikke hos fastlegen. Det er ikke hvile. Du må måle hjemme, enten døgnmåling BT, eller selv telle pulsen etter du har slappet godt av på sofaen/sengen

Anonymkode: 501f3...74d

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg fikk ned hvilepulsen min fra 88 til der den ligger nå, som er mellom 50-55. Jeg har gått ned 130 kg. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Den har gått ned etter jeg gikk ned over 30 kg. Bedret seg enda litt med økt aktivitet. Men vanskelig å anslå hvor mye man kan forvente. 

Anonymkode: b37c0...84e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det ikke til. Jeg ble veldig godt trent da. Det ble jeg. Trente hver dag og gikk ned masse kg. Men hvilepulsen rykket seg ikke. Jeg måtte på medisiner til slutt. 

Anonymkode: 0266b...8cf

AnonymBruker
Skrevet

Lå på rundt 70 da jeg var overvektig og utrent (tror jeg). Nå ligger jeg på rundt 50. Nede i 45 når jeg daffer på sofaen, litt avhengig av hvor jeg er i syklusen faktisk. 

Har trent mye kondisjon i form av løping og gåing i fjellet siste 8-9 årene. Nå for tiden løper jeg 2x i uka og trener styrke 2-3x i uka. 

Har gått ned ca 20 kg, men det er lenge siden nå da.

Anonymkode: 416bf...902

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest alle svarene og tusen takk for svarene. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (7 timer siden):

Ja, jeg fikk ned hvilepulsen min fra 88 til der den ligger nå, som er mellom 50-55. Jeg har gått ned 130 kg. :) 

130😲.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...