AnonymBruker Skrevet 24. januar #1 Skrevet 24. januar Jeg jobber på SFO, og har kun 50% stilling her. Skolen ansetter ikke noen assistenter fast, så selv om jeg kan få noen vikartimer her og der, så er det jo ikke noe å satse på i lengden. Så derfor lurer jeg på om jeg kan ha rett på noe støtte fra NAV, siden jeg jobber ufrivillig deltid? Har sett på NAV sine sider, men finner ikke noe informasjon om dette. Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 617c3...392
AnonymBruker Skrevet 24. januar #2 Skrevet 24. januar Hvis du har gått fra en større stilling og er aktiv jobbsøker for å fylle de resterende 50% kan du ha rett på noe. Anonymkode: 35a48...e1d 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar #3 Skrevet 24. januar Kun sosialstønad om du har rett på det. Men det er strengt mtp inntekt og utgifter. Om du er gift så tas partners inntekt også med. Om du bor alene kan du kanskje ha rett på bostøtte? Anonymkode: ca177...7c4 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar #4 Skrevet 24. januar Sosialhjelp? jeg jobbet ufrivillig deltid på sfo, og fikk strøm og supplerende livsopphold. Det var over 20 år siden, men reglene for akkurat det er vel det samme i dag. Er lønna de lavere enn livsoppholdsatsen skal du hjelp. I tillegg kan kanskje bostøtte være aktuelt ? Anonymkode: 57204...da7
AnonymBruker Skrevet 24. januar #5 Skrevet 24. januar Jobber du halve dager eller 2-3 dager i uken? Du kan spørre om muligheter for jobbsøkerkurs på deltid eller hjelp til å finne mer jobb. Anonymkode: 44bc4...26a 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar #6 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg jobber på SFO, og har kun 50% stilling her. Skolen ansetter ikke noen assistenter fast, så selv om jeg kan få noen vikartimer her og der, så er det jo ikke noe å satse på i lengden. Så derfor lurer jeg på om jeg kan ha rett på noe støtte fra NAV, siden jeg jobber ufrivillig deltid? Har sett på NAV sine sider, men finner ikke noe informasjon om dette. Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 617c3...392 Så det du sier er at du er 50% arbeidsledig? Da melder du inn det til NAV. Hva er kriteriene for å få arbeidsledighetstrygd? For at du skal ha krav på dagpenger må arbeidstiden din ha blitt redusert med minst 50 % og du må ha fått inntekten din helt eller delvis redusert. Videre må du ha hatt en inntekt på minst 1,5 G de siste 12 månedene eller minst 3 G de siste 36 månedene. Du må også være under 67 år for å få dagpenger. Anonymkode: 37f09...779
AnonymBruker Skrevet 24. januar #7 Skrevet 24. januar Se om du kan ha rett på dagpenger. https://www.nav.no/dagpenger#hvem-kan Ellers er det mulig å få sosialstønad hvis det ikke går rundt. Sosialstønad er ikke noe man kan gå på over tid. Kriteriet for å få videre hjelp er at du aktivt prøver å få mer jobb, om det er økt prosent der du er, eller en deltidsjobb til. Anonymkode: 33e76...49b
NakenPanda Skrevet 24. januar #9 Skrevet 24. januar Krav til dagpenger: Du har mistet minst 50 prosent av den totale arbeidstiden din. Du har fått inntekten din helt eller delvis redusert. Du har hatt en inntekt på minst 186 042 kroner (1,5 G - Grunnbeløp) de siste 12 månedene, eller minst 372 084 kroner (3 G) de siste 36 månedene. Du er under 67 år. Du kan ikke få dagpenger 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar #10 Skrevet 24. januar Jeg ser folk anbefaler dagpenger, har du mistet din tidligere jobb/ stilling? Min kommentar gikk litt ut ifra at du var ung og ny i arbeidslivet, men det blir ho helt feil og gi råd uten og vite mer om situasjonen din. Også bosituasjonen , og om du er gift/ samboer. Du kan både ha krav på mer eller ingenting enn det jeg først skrev om jeg misforsto situasjonen helt. Anonymkode: 57204...da7
AnonymBruker Skrevet 24. januar #11 Skrevet 24. januar Det er vel ganske vanlig å ta ekstravakter om man jobber ufrivillig deltid og er frisk? Skolen skriker jo vanligvis etter vikarer, så ser ikke helt hvorfor NAV skal betale deg? Du må vel jobbe deltid, ta ekstravakter og søke andre stillinger med større stillingsprosent sånn som oss andre? Er og vanligvis regler i kommunene om at hvis du har jobbet tre år i så og så stor stillingsprosent så har du rett på å få den prosenten fast. Anonymkode: e23a2...058 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar #12 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg jobber på SFO, og har kun 50% stilling her. Skolen ansetter ikke noen assistenter fast, så selv om jeg kan få noen vikartimer her og der, så er det jo ikke noe å satse på i lengden. Så derfor lurer jeg på om jeg kan ha rett på noe støtte fra NAV, siden jeg jobber ufrivillig deltid? Har sett på NAV sine sider, men finner ikke noe informasjon om dette. Noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 617c3...392 Gjør du det egentlig når du velger å jobbe der? Hvorfor finner du ikke en 100% stilling? Anonymkode: f10dc...422 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar #13 Skrevet 24. januar Må si at jeg stadig blir forundret over enkeltes tanker her. Hvorfor tenker du at du skulle ha krav på noe fra Nav? Har du gått ned i stilling, eller er du syk? Det forventes at friske oppegående mennesker jobber å forsørger seg selv, så får du ikke mer jobb på SFO, så må du finne deg en annen deltidsstilling sånn at du jobber opp mot 100%. Hvorfor er ikke din første tanke at du må finne en jobb til eller en ny jobb på 100%? Anonymkode: 22739...dc8 6 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar #14 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Må si at jeg stadig blir forundret over enkeltes tanker her. Hvorfor tenker du at du skulle ha krav på noe fra Nav? Har du gått ned i stilling, eller er du syk? Det forventes at friske oppegående mennesker jobber å forsørger seg selv, så får du ikke mer jobb på SFO, så må du finne deg en annen deltidsstilling sånn at du jobber opp mot 100%. Hvorfor er ikke din første tanke at du må finne en jobb til eller en ny jobb på 100%? Anonymkode: 22739...dc8 Ikke vet du om ts er syk eller har mistet jobben. Det står ingenting om søknader heller. Det er veldig lite info i hi til og konkludere slik du gjør, men sfo har begrenset åpningstider. Det er en typisk « første jobb « for og få noe på CVen og komme i gang og da kan man måtte være avhengig av nav for og få økonomien til og gå rundt. Alternativt kan jo bare la være og jobbe på sfo? Jeg jobbet på sfo og fikk supplerende sosialhjelp i 8 måneder før jeg fikk fulltidsjobb, og har ikke fnugg av dårlig samvittighet for det. Hva du blir forundret over og forventer av mennesker du ikke kjenner er ikke relevant uansett, Anonymkode: 57204...da7 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar #15 Skrevet 24. januar Er du ung? Det kan ofte være fint å jobbe litt ekstra som assistent i barnehage, som BPA for barn eller skoleassistent i tillegg for å få opp mot 100 % jobb. Anonymkode: 0ad4f...bdd 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar #16 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Må si at jeg stadig blir forundret over enkeltes tanker her. Hvorfor tenker du at du skulle ha krav på noe fra Nav? Har du gått ned i stilling, eller er du syk? Det forventes at friske oppegående mennesker jobber å forsørger seg selv, så får du ikke mer jobb på SFO, så må du finne deg en annen deltidsstilling sånn at du jobber opp mot 100%. Hvorfor er ikke din første tanke at du må finne en jobb til eller en ny jobb på 100%? Anonymkode: 22739...dc8 Hvis man har tjent så og så mye og fått redusert arbeidstid, kan man ha rett på dagpenger. Mener du at man ikke skal bruke den rettigheten sin? Det er plikter knyttet til de ulike ytelsene også, som feks nettopp å finne mer arbeid mens man har ytelse. Mennesker kan ha løs tilknytning til arbeidslivet i ulike faser av livet, særlig med lav eller ingen utdanning og lite erfaring og da er ikke økonomien alltid stabil. Det er vanskeligere i dag å få noe fast enn det var før. Hvis man blir tilbudt 50 prosent så takker man ja, man sier ikke nei for å håpe på 100 prosent. Da tar man heller jobben og søker videre. Men det kan ta tid å finne 100 prosent for noen. Kommer an på bakgrunnen de selv har og kommer an på hvordan arbeidsmarkedet ser ut der du bor. Anonymkode: 33e76...49b 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar #17 Skrevet 24. januar TS her Utdypet ikke, for tenkte ikke at det var relevant. Men jeg er ikke veldig ung, jeg er en 41 år gammel familiefar, som dessverre har gjort en del feil valg når det gjelder utdanning, og derfor kun har en deltidsjobb i dag. Har nok ikke rett på hverken dagpenger sosialhjelp eller bostøtte, da jeg jobbet som kun tilkallingsvikar i flere år før jeg fikk denne jobben, og kona har en 100% stilling. Så det går selvsagt rundt. Jeg ville bare sjekke om jeg kunne ha rett på noe siden jeg jobbet ufrivillig deltid. Men det har jeg åpenbart ikke Anonymkode: 617c3...392
AnonymBruker Skrevet 24. januar #18 Skrevet 24. januar Men søker du heltidsjobb da? Anonymkode: f10dc...422 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar #19 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS her Utdypet ikke, for tenkte ikke at det var relevant. Men jeg er ikke veldig ung, jeg er en 41 år gammel familiefar, som dessverre har gjort en del feil valg når det gjelder utdanning, og derfor kun har en deltidsjobb i dag. Har nok ikke rett på hverken dagpenger sosialhjelp eller bostøtte, da jeg jobbet som kun tilkallingsvikar i flere år før jeg fikk denne jobben, og kona har en 100% stilling. Så det går selvsagt rundt. Jeg ville bare sjekke om jeg kunne ha rett på noe siden jeg jobbet ufrivillig deltid. Men det har jeg åpenbart ikke Anonymkode: 617c3...392 Har du sjekket om du har tjent nok de siste årene for å oppfylle vilkår for dagpenger? Er mange tilkallingsvikarer som gjør det. De beregner ut fra de siste 12 mnd eller de siste 36 måneder. Er bare å søke. Verste du kan få er avslag. Du har uansett rett til oppfølgning fra nav om ikke annet, hvis du registrerer deg som arbeidssøker og ønsker hjelp for å få mer jobb. Anonymkode: 33e76...49b
AnonymBruker Skrevet 24. januar #20 Skrevet 24. januar Da må du faktisk enten søke på nye jobber til du får større stilling, eller ta flere jobber/ekstravakter flere steder til du får så mye du trenger. Forbanna så tafatte folk er, forventer at nav skal fikse alt bare fordi de er en gjeng med latsabber!! Anonymkode: 41f71...106 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå