Gå til innhold

Når foreldre absolutt ikke blir enige om navn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 17.01):

Jeg tror et foreldrepar i klassen min ikke ble helt enige, for den ungen har både 4 fornavn og 4 etternavn. Så det er jo alltids en mulighet å velge litt hver. 

Anonymkode: 22261...2ee

8 navn!? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Navnet skal ikke være "kult" eller "nydelig". Det skal være praktisk. Du kan synes navnet "Nugatti" er det herligste i verden, men til sjuende og sist er det jo et ekte vesen som skal bære den lasten resten av livet. Og det er jo dét slike navn blir - en last.

Jeg synes både Tarjei og Aryan er sånne navn. De passer ikke inn, men spesielt ikke Tarjei. Jeg kjenner faktisk en Aryan, men han er jo pakistaner. Så her virker forslagene fra begge sider fjerne og alt for sentrert rundt hva dere selv synes er fint, som om dere navngir et kjæledyr, og ikke et menneske som faktisk må eie dette navnet. 

Jeg hadde valgt et av hans - eksempelvis Phillip. Det er et stødig guttenavn som har lang tradisjon i kongehus i Europa. Eller Noah.

For å si det sånn, heller Noah enn Tarjei. Og barna mine har alle navn utenfor topp 1000 i Norge. 

Anonymkode: 8992b...587

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes både Tarjei og Aryan er sånne navn. De passer ikke inn, men spesielt ikke Tarjei. 

Hø? Tarjei er en dialektvariant (fra Telemark, tror jeg) av Torgeir, og har da vært brukt i århundrer her i landet.

Jeg ville heller ikke valgt Tarjei som guttenavn, men det er absolutt ikke noe galt med navnet. Bare ikke min smak.

Anonymkode: 6653a...587

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Sukk! Vi er mange mnd etter og fremdeles like fjernt når det kommer til navn. Hater å ikke engang ha en liste på 3-4 navn vi begge liker men han liker navn som Aryan, Noah og Marco. Jeg syns de er helt grusomme. Blir oppriktig sur fordi det er så grusomme navn. Ja, jeg vet det er teit men jeg er full i bekkenløsning, dårlig søvn og møkkahormoner i tillegg til at svigermor maser om navn hver eneste gang vi møtes. Baaah! 

trengte få ut litt frustrasjon kjenner jeg. 

Anonymkode: 329c7...8c3

Staten gir barnet navn snart, så ikke stress med det...

Anonymkode: 48dc4...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Staten gir barnet navn snart, så ikke stress med det...

Vel, det er jo 100% uaktuelt, derfor tråden eksisterer så dette var komplett unyttig i denne tråden. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Navnet skal ikke være "kult" eller "nydelig". Det skal være praktisk. Du kan synes navnet "Nugatti" er det herligste i verden, men til sjuende og sist er det jo et ekte vesen som skal bære den lasten resten av livet. Og det er jo dét slike navn blir - en last.

Jeg synes både Tarjei og Aryan er sånne navn. De passer ikke inn, men spesielt ikke Tarjei. Jeg kjenner faktisk en Aryan, men han er jo pakistaner. Så her virker forslagene fra begge sider fjerne og alt for sentrert rundt hva dere selv synes er fint, som om dere navngir et kjæledyr, og ikke et menneske som faktisk må eie dette navnet. 

Jeg hadde valgt et av hans - eksempelvis Phillip. Det er et stødig guttenavn som har lang tradisjon i kongehus i Europa. Eller Noah.

For å si det sånn, heller Noah enn Tarjei. Og barna mine har alle navn utenfor topp 1000 i Norge. 

Navn kan være både nydelig og praktisk samtidig, du vet det sant? Og fordi DU ikke liker et navn så er ikke det fasit på hvordan alle oss andre skal navngi barna våre. Jeg syns Philip er et grusomt navn, Noah også. Altfor oppbrukte spør du meg, likevel så støtter jeg venninnen min i å kalle sønnen sin Noah, fordi HUN elsker det navnet. Mest spesielle jeg har kommet med er Torje og det har jeg slått fra meg for lengst fordi barnefar sa nei. Enkelt og greit, ellers har jeg foreslått navn som er helt vanlige her til lands. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vel, det er jo 100% uaktuelt

Niks, ikke hvis dere ikke blir enige.

Men hey, med ditt gode humør er du sikkert en fryd å samarbeide med. 🤣

Sier seg sjøl at ungen bør hete Ingenting Passerikke Hansen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag:

Lucian

Leon

Elian

Tolv

Evran

Levan

Livan

Avel

Avenir

Elvio

Nevin

Anonymkode: d54a5...5e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnar er et flott navn. Gammelt og stødig. 

Ellers kan jeg foreslå 

Marlow 

Emrik 

Wilhelm 

Ferdinand 

Hilmar 

Reil 

Julius 

Petrus 

Enok

Anonymkode: e1f09...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble ikke enig da vi skulle velge navn på datter nr 2 :) Navnet jeg aller helst ville ha, var det samme som hans gamle og sure lærer på barneskolen😅 

Vi hadde en lang liste, der vi tilslutt endte opp med 3 alternativer der vi hadde hver vår favoritt. Flere sa at vi kunne se når hun ble født, da ville vi vite hvilket navn hun skulle få. Lillesøster var 5 uker før vi klarte å bestemme oss😄 Da avtalte vi at "i kveld velger vi navn" og jeg var veldig innstilt på at han skulle få viljen sin. Men det endte med at han likte mitt navn bedre til ungen vår❤️ 

Også ble vi enig om at han får velge navn på vår neste. Blir det ei jente til, blir det hans navn fra sist. Gutt blir det oppkalling etter hans bestefar. 

Anonymkode: d2387...eed

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til minstejenta valgte vi et navn hver så hun fikk dobbeltnavn. kanskje dere må gå for en sånn løsning? 

Problemet vårt var at vi har 27 nieser/nevøer og jenta vår er yngst. Det er jo ikke så mange navn igjen 😜 

Hvis en da legger til 10 søsken med ektefeller, så er det mange navn som er uaktuelle. 

Hva med navn som:

Henrik

Steffen - dette liker jeg godt. Kan jo også gjøres internasjonalt i form av Stephan. 

Kjetil

Einar

Even

Heine

David

Anonymkode: 0874c...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du oppdaterer oss, hvis du finner noen navn dere liker/kan bli enige om 😊

Anonymkode: d4bdc...f53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.4.2025 den 8.23):

Forslag:

Lucian

Leon

Elian

Tolv

Evran

Levan

Livan

Avel

Avenir

Elvio

Nevin

Anonymkode: d54a5...5e4

Stakkars barn🤣

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foreslår Daniel. Lett å uttale på alle språk, og ingen typiske norske bokstaver som æ, ø og å.

David er også en mulighet. Ikke så mange som heter det blant dagens unger, så han blir nok den eneste på klassetrinnet, tror jeg. Jeg husker navnet fra en gammel mann som var naboen vår på 70 tallet. Stødig navn på en kjekk kar vil det være! (og barnet ditt vil jo bli voksen en dag, om du synes David passer bedre til en voksen mann enn en liten treåring)

Anonymkode: a4473...d4d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 22.42):

Vel, det er jo 100% uaktuelt, derfor tråden eksisterer så dette var komplett unyttig i denne tråden. 

Navn kan være både nydelig og praktisk samtidig, du vet det sant? Og fordi DU ikke liker et navn så er ikke det fasit på hvordan alle oss andre skal navngi barna våre. Jeg syns Philip er et grusomt navn, Noah også. Altfor oppbrukte spør du meg, likevel så støtter jeg venninnen min i å kalle sønnen sin Noah, fordi HUN elsker det navnet. Mest spesielle jeg har kommet med er Torje og det har jeg slått fra meg for lengst fordi barnefar sa nei. Enkelt og greit, ellers har jeg foreslått navn som er helt vanlige her til lands. 

Staten gir ikke ungen navn, så ikke stress med det hvertfall. Skjønner ikke hvorfor folk sprer slik feilinformasjon i alle tråder. Om ungen fortsatt ikke har navn etter 6 mnd registreres ungen som gutt * (og så etternavnet). Jeg var også veldig opptatt av at ungen skulle ha navn før fødsel, så jeg skjønner deg godt, men det er altså ingen fare om dere ikke blir enige og velger å utsette det til feks rett etter fødsel for å se om noe "passer bedre" (selv har jeg aldri skjønt dette, for navnet skal jo passe til et barn og en voksen mye lengre enn det skal passe baby. Og ca hvordan ungen blir seende ut kan dere jo vurdere sikrere utfra gener enn man klarer rett etter fødsel. Men om den feelingen man får når man ser ungen hjelper med valget, så er jo det supert)

Anonymkode: 53f3e...777

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius

Jonas

Thomas

Andreas

Syver

Kasper

Håkon

Thorbjørn

Eivind

Gode gamle navn

Anonymkode: 83287...d67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...