Gå til innhold

Når foreldre absolutt ikke blir enige om navn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heisann. 

hva har dere gjort i vår situasjon? Vi klarer absolutt ikke bli enige om navn til kommende baby. Vi har god tid, han blir født i sommer men vi blir bare ikke enige. Har ikke engang ett eneste navn felles på noen lister. Jeg absolutt hater alle navn han foreslår og han liker ingen av mine. Vi har nå vært igjennom appen «Finn Barnenavn» to ganger, sett igjennom tre forskjellige navnebøker, sett på lister på Google og forskjellige navnesider på nett. 

Jeg blir koko av dette. 😅 at vi klarte finne navn til nr 1 uten store diskusjoner er for meg et mysterium men der gikk det så si smertefritt. 

Eneste vi er enige om er at navnet ikke skal begynne på S (altfor mange på S i familien fra før), ikke være på topp 20 listen og ikke inneholde æ, ø eller å. Etter der stopper all enighet 😮‍💨 jada. Jeg vet dette er ett luksusproblem og jeg ser humoren i at jeg styrer med dette alt nå. Men jeg er full i hormoner og klarer ikke legge dette fra meg. 😅

Anonymkode: 329c7...8c3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

La det ligge et par måneder og så begynner dere på nytt igjen :) 

Anonymkode: 110a2...28b

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må jo klare å få ned f.eks 3 navn som dere begge tolererer, også trekker dere lodd? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får starte poll her på KG. 🤣 

Anonymkode: 6f489...da1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville gjort det sånn at den ene lager en liste med aktuelle navn, og den andre bestemmer hvilket av navnene det blir. Hvem som lager og hvem som velger får dere bestemme selv. Lag gjerne en ganske lang liste.

Anonymkode: 3e01c...6c9

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde også bestemt oss for navn, men da han ble født, følte vi begge at navnet ikke passet helt. 

Så vi måtte finne et nytt og nå er vi veldig glade for at vi byttet navnet etter fødsel :) 

Anonymkode: 110a2...28b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Siden barnet skulle ha mitt etternavn ga jeg far siste ord på fornavn, men med vetorett hvis det ble for ille. Så fikk han det navnet jeg likte best som fornavn nr 2.

Anonymkode: 12cf5...4b0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere velger 5 navn hver, og partneren kan eliminere 3 av de. Da står dere igjen med 4 navn - loddtrekning mellom disse. Evt ser dere om det var et ok dobbeltnavn man kunne hatt med ett av hver deres forslag. 

Anonymkode: b9d89...574

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan dere finne noen flere kriterier for eller mot?

Vi hadde akkurat de samme kriteriene for vår gutt. I tillegg var det viktigste for mannen min at det var et litt sjeldent vakkert klingende navn som ikke ga assosiasjoner til "gammel mann" for han, og som heller ikke hørtes kjedelig ut. Hadde han bestemt alene ville sønnen vår hett Valentin eller Valemon eller Neo.

For meg var det viktigste at det ikke hørtes ut som et hjemmesnekret navn, men jeg ville heller ikke ha et for oppbrukt eller "traust" navn, og ikke mer enn tre stavelser helst. Vi likte begge navn med mye vokaler, så vi startet der.

Men det viktigste vi gjorde var å prøve å vende oss til de navnene på den andres liste som egentlig passet kriteriene våre; men som vi bare ikke likte helt. Jeg hadde et sært, gammelt og lite brukt navn på min liste nesten litt for moro skyld, mannen tok det ikke seriøst; men etter noen måneder merket han at han likte det navnet best likevel

Anonymkode: 53f3e...777

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den som ikke får etternavnet sitt på barnet har mer å si. 

Anonymkode: 8c7d8...ee2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vent til ungen er født. Kjenner flere som hadde navnet klart som ombestemte seg etter fødsel.

Og jeg mener det er den fødende som har veto på navn om man står imellom flere. Da jeg fikk vårt barn på brystet etter et helvete av en fødsel sa jeg «Dette er Henrik» og dett var dett.

Anonymkode: dfe65...932

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som en over her, la det ligge litt og begynn på nytt. Se i navnebøker eller på nett og finn nye navn. Det er jo tusenvis av navn å velge mellom så det er veldig spesielt at dere ikke kan finne ett eneste ett som begge synes er fint. Det trenger jo ikke være begges absolutte favorittnavn. Jeg synes argumenter som at den som har fått sitt etternavn som familienavn (noe man også blir enige om, det er ikke som om en presser gjennom viljen sin her heller) eller at den som har født (som selvsagt alltid er kvinnen) skal ha mer å si er tåpelige. Begge foreldre skal like navnene på barna sine. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge det er et navn dere begge ikke hater, så vil det sikkert gå greit. Mannen min fikk til slutt bestemme navnet på vår yngste. Det ble et navn jeg egentlig ikke likte så godt, ikke fordi det ikke er fint i seg selv, men på grunn av assosiasjoner til tidligere bekjentskaper. Men i dag elsker jeg det, for nå er det jo det hun heter og jeg synes hun kler det godt. 

Anonymkode: f9937...124

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er man så uenige, så er det ikke alltid sånn at begge faktisk elsker navnet barnet ender opp med. Men dere må lage hver deres liste (la det gjerne ligge en måned eller to, avtal å ikke snakke om det før gitt dato) med x antall navn (si 10 da, så er det litt å velge mellom), så må den andre ha vetorett på de på partnerens liste. Si dere skal sitte igjen med tre fra hver liste som begge kan tolerere og akseptere. Så venter dere til barnet er født, kanskje navnet bare gjør seg selv da.

Men å tro at ethvert foreldrepar alltid finner navn som de begge elsker, det er nok ikke sånn det er i virkeligheten... Datteren min har et navn som objektivt er fint og "klassisk" (altså, de fleste liker det), og det betydde mye for faren at hun skulle hete det (oppkalling fra hans side). Det går helt greit for meg at hun heter det, selv om det kanskje ikke er det jeg ville valgt om jeg skulle valgt helt fritt etter egne preferanser.

Anonymkode: 509de...6be

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du bruke dette som et forhandlingskort til noe annet du ønsker deg? Vi sliter med å bli enig om etternavn til barnet. Vi kan bare velge ett, da de virkelig ikke går sammen (stort potensiale for mobbing). Jeg har sagt at jeg er villig til å la ungen få hans navn om vi gifter oss uten bryllup, og ungen ikke blir døpt i kirka. Han er i tenkeboksen 😅

Det er mange kompromiss som skal inngås i et forhold over mange år, og noen avgjørelser er større enn andre. Så da må man sørge for at alle blir fornøyd på sin måte. Da blir man også utfordret på "hvor viktig er egentlig dette for meg?".

Anonymkode: 3e811...6a5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en selvfølge at det er den som skal gå 9 måneder gravid, og føde ut et hode på str med typ en honningmelon som får siste ord i navnedisputten 😇 Det burde være en selvfølge. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mange gode forslag her, men det med å feks velge oss fem navn hver og trekke osv er glemmesak for min del siden han liker navn som Philip, Marco og Adrian. Som alle er navn jeg (beklager dere som heter det/har kalt barna det) er komplett utenkelige til mitt barn. Jeg føler direkte avsky mot de navnene fordi jeg syns de er så grusomt stygge. 

ungen får ett etternavn og to fornavn men i hverdagen bruker vi bare første fornavn. Det er hans etternavn vi har gått for siden jeg fikk igjennom min families tradisjon om to fornavn, så føler jeg ikke har helt «veto» siden vi alt har den dealen. 

Anonymkode: 329c7...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke navn liker du da? Nathaniel og sånne?

Anonymkode: 09561...cc8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror jeg hadde tatt det som en dårlig forvarsel hvis det å finne navn blir så vanskelig for et par..

En ting er nå å ikke velge et navn man misliker, men de fleste navn bør da være rimelig nøytrale. 

Harald, Kristian, Ole... Det er vanskelig å se for seg HAT med slike vanlige navn 

Anonymkode: 3a493...1db

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...