Gå til innhold

Er ketose verdt det ? Rask nedgang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenkte spise keto 1 mnd også over til lavkarbo 

Anonymkode: a2cec...b53

Hvorfor? 

Hvorfor skal du gi kroppen sjokk ved å minimere karbohydratene så betraktelig på 1-2-3, fremfor å begynne med lavkarbo? 

Anonymkode: db599...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor? 

Hvorfor skal du gi kroppen sjokk ved å minimere karbohydratene så betraktelig på 1-2-3, fremfor å begynne med lavkarbo? 

For jeg ønsker en kickstart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

For jeg ønsker en kickstart

Det har jo ikke all verdens å si om du bruker 1-2 uker på å venne kroppen din til lavkarbo, før du setter i gang med keto? Men du får finne ut selv. Igjen, husk salt/elektrolytter. Og drikk godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Keto er ikke anbefalt å stå på over lang tid. Det er i høyeste grad regnet som en "kur".

Anonymkode: 41627...c2a

Absolutt, det er for en kickstart.  Et karboredusert kosthold er en livsstil , og keto er en start. 

Anonymkode: 1455d...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg må prøve meg frem først, 10-12 gram er veldig lite

Det er det som skal til. Hvis du fortsetter som med frokosten kommer du i ketose og da blir det mye lettere. Om du skal prøve deg fram med opptil 25 g, så blir det bare svinger  med litt ketoner men aldri ketose og sultfølelsen og sukkerbehovet slipper ikke. Du burde enten bestemme for og gjøre det, eller legge det vekk. Det finnes andre metoder om du ikke faktisk ønsker dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er det som skal til. Hvis du fortsetter som med frokosten kommer du i ketose og da blir det mye lettere. Om du skal prøve deg fram med opptil 25 g, så blir det bare svinger  med litt ketoner men aldri ketose og sultfølelsen og sukkerbehovet slipper ikke. Du burde enten bestemme for og gjøre det, eller legge det vekk. Det finnes andre metoder om du ikke faktisk ønsker dette. 

Er faktisk ikke så mye andre metoder når man har pcos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De fleste jeg vet om har spist keto i årevis. 

De fleste du vet om? Altså venner ,kollegaer, familie? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor? 

Fordi det blir lettere og gå over til lavkarbo etter og ha gitt kroppen en kickstart og fått vekk sukkerbehovet ? 
jeg ville absolutt gjort det det sånn selv. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er faktisk ikke så mye andre metoder når man har pcos

Nei vel. En annen mulighet hadde jo vært smart/ moderat karbo, som det virker som i noen kommentarer at du sikter på. Jeg mente at det er fullt mulig, det vil ta lengre tid bare. Om det ikke fungerer med pcos og du skal i ketose så fungerer det ikke med « jeg skal prøve meg med 25 g» . Da er det bedre og si, jeg har ikke vilje til og komme i ketose, så jeg skal spise moderat karbo ( 20- 50 gram ) og heller bruke litt lenger tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det du går ned er i stor grad vannvekt. Viktig å drikke elektrolytter (pulver, ikke farris). Du trenger ikke gå i ketose for å gå ned i vekt heller, bare det å kutte ut korn, bønner, linser osv, vil trolig gi stor effekt. 

Hvorfor anbefaler du og ikke drikke farris? Jeg er farris drikker året rundt, men drikker mer av det i ketoperiodene, og ble nysgjerrig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei vel. En annen mulighet hadde jo vært smart/ moderat karbo, som det virker som i noen kommentarer at du sikter på. Jeg mente at det er fullt mulig, det vil ta lengre tid bare. Om det ikke fungerer med pcos og du skal i ketose så fungerer det ikke med « jeg skal prøve meg med 25 g» . Da er det bedre og si, jeg har ikke vilje til og komme i ketose, så jeg skal spise moderat karbo ( 20- 50 gram ) og heller bruke litt lenger tid. 

Jeg har vilje ja  ingen problem med det .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Baktus2024 skrev (På 24.1.2025 den 13.51):

Var innom på tanken selv men backet med tanke på kolesterol sjokk, ikke noe for mine blodårer..ketose er vel en midlertidig tilstand , hvis jeg har forstått det riktig .

Kolesterol får man ikke av å spise det hørte jeg. Litt som man trodde med fett tidligere. De har ikke noen studier som viser at å spise kolestrol fører til økt kolestrol, det var noe de antok. Slik som med fett.  Men så var det karbohydratene som la seg på kroppen. 

De som går over på lavkarbo, etter et kosthold med mye karbs, får som regel bedre blodprøver.

Men hørte også at uansett kosthold, det er insulinnivået som gjør oss tykke. Så alle kosthold som senker dette, om det så er veganer eller carnivore, så vil man merke forbedringer med helsen.

Raske karbohydrater med lite fiber (feks ting lagd med hvetemel) og ultraprossesert mat er det stor enighet om at ikke er bra.

Anonymkode: 9fd08...119

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor anbefaler du og ikke drikke farris? Jeg er farris drikker året rundt, men drikker mer av det i ketoperiodene, og ble nysgjerrig. 

Jeg mente ikke å fraråde Farris i seg selv, bare at Farris ikke er en optimal kilde. Det er f.eks veldig lite kalium i farris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

De fleste du vet om? Altså venner ,kollegaer, familie? 

Spiller det noen rolle hvem det er? De fleste jeg vet om som spiser sånn, har holdt seg til det ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Fordi det blir lettere og gå over til lavkarbo etter og ha gitt kroppen en kickstart og fått vekk sukkerbehovet ? 
jeg ville absolutt gjort det det sånn selv. 

Sukkerbehovet kan tvert i mot bli ekstra ille på keto, det er ikke gitt at ketose = ingen cravings. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

20-50 gram er ikke moderat karbo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 13.56):

Du trenger ikke stappe trynet fullt av smør og egg for å havne i ketose. At du går på et kraftig kaloriunderskudd holder i massevis. Hvis du vil gå ned i vekt vil jeg anbefale at du spiser flere mindre måltider. Slik du gjør det nå med bare lunsj og middag er kroppen din i sultemodus og da holder den på vekta. Spiser du oftere og mindre måltider vil forbrenningen gå opp, og du vil også føle deg bedre. 

Anonymkode: 0f87a...58f

Tull og tøys. Periodisk faste med et smalt spusevindu kombinert med ketose gpr vekten til å rase ned.

Anonymkode: c40e7...126

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 13.56):

Du trenger ikke stappe trynet fullt av smør og egg for å havne i ketose. At du går på et kraftig kaloriunderskudd holder i massevis. Hvis du vil gå ned i vekt vil jeg anbefale at du spiser flere mindre måltider. Slik du gjør det nå med bare lunsj og middag er kroppen din i sultemodus og da holder den på vekta. Spiser du oftere og mindre måltider vil forbrenningen gå opp, og du vil også føle deg bedre. 

Anonymkode: 0f87a...58f

Jeg har pcos og da er det greit med få måltid .jeg klarer ikke lavkarbo med mange måltid .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spiller det noen rolle hvem det er? De fleste jeg vet om som spiser sånn, har holdt seg til det ja. 

Det høres bare så usannsynlig ut. Nei, det spiller ingen rolle hvem det er , jeg tror ikke på det uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har pcos og da er det greit med få måltid .jeg klarer ikke lavkarbo med mange måltid .

Trenger ikke og gå over til mange måltider? Spiste 2 måltider om dagen når jeg spiste lavkarbo etter første ketokur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...