Gå til innhold

Er ketose verdt det ? Rask nedgang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 28.1.2025 den 20.53):

Er fløte og bacon nevnt i det hele tatt før i din kommentar? 
du blander deg ikke, men stusser over, og sier ikke så mye om hva egentlig. 
kickstart er ikke det samme som midlertidig eller quickfix  . Det vi i tråden er uenige om er om det er lurt og starte med lavkarbo og så gå over på keto , eller som jeg beskriver « kickstart « med keto og så gå over til lavkarbo. Ingenting er midlertidig , det må være en livsstilsendring videre om en ikke skal jo- jo slankes. Jeg startet med en kickstart på keto for 12 år siden, og det har beholdt både vekten  og helseeffektene jeg ønsket og oppnå, og selv om jeg begynte med kickstart så var det ingen quickfix. Levde 2 år på streng lavkarbo etter det, og 10 siste årene på moderat/ karboredusert med keto noen uker et par ganger i året mest for helseeffekten egentlig. Det finnes jo ikke fasitsvar , og det viktigste er og finne sin metode. 
ts er ute av tråden virker det som , men det virket ikke så veldig seriøst heller, så er vel mer en tråd for oss som deler erfaringer nå. 
« skrekken « for aspartam på lavkarbokosthold er vel ofte fordi blodsukkerstigningen er høy, og generelt er det teorier om alt fra kreftfremkallende og kilde til overvekt. Jeg har aldri drukket Pepsi Max, men kjenner til andre som har måttet kutte det for og få keto til og funke. Andre igjen, tåler det. Enig i at stevia har en merkelig bismak , det smaker « kaldt « . Allikevel litt variasjon fra produkt til produkt som inneholder stevia hvor mye bismak jeg opplever. 

Anonymkode: 1455d...bfb

Ekspander  

Jeg  altså ts er her.men ble plutselig mye rare diskusjoner .

Anonymkode: a2cec...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  minienthe skrev (På 29.1.2025 den 11.41):

Ser jeg surret litt i det forrige innlegget mitt, til mitt forsvar var jeg "litt trøtt" så beklager den.

Nevnte fløte og bacon siden det nesten alltid blir dratt opp som ett eller annet negativt argument i tråder rundt ketogent kosthold og/eller lavkarbo. Tenkte å prøve å komme argumentet litt i forkant for sikkerhets skyld uten å peke på noen spesifikke.

Det jeg stusser på går mer i retning hva folk omtaler som keto her i tråden men som etter min erfaring fort vipper mer over i lavkarbo eller andre diettplaner. Det nevnes f.ex karbohydratmenger som langt overgår det som de fleste regner som ketogent og å blande inn matvarer som i de fleste tilfeller ikke går overens med et ketogent kosthold i det hele tatt. Det er derfor jeg prøver å få folk inn i f.ex ketosuben på Reddit siden det står mye bedre forklart der enn det jeg noensinne vil klare å beskrive bedre selv.

Om man tåler aspartam og andre kunstige søtninger mtp påvirkning av ketose må man nesten måle seg frem til. Det som jeg synes er viktig selv er at man finner noe som fungerer og ikke låser seg i at XX og YY kan jeg ikke innta før man har testet. Igjen så går det for min del mer på at dette er en livsstilsendring og ikke en quickfix/kur. Jeg er heldig og tåler f.ex aspartam veldig godt og får ingen justeringer av blodsukker eller endring i ketosestatus av det mens andre kan ikke innta det. Jeg må derimot holde meg unna en del andre matvarer som andre ofte finner svært ketovennlige så at kroppene til folk er ulike selv om man følger noenlunde lignende spise/diettplan har jeg full tro på. 

Ekspander  

Det er lov og være trøtt 😅 

ja, det er vel en her som påstår og være i ketose på 50g karbo, og at alle hen kjenner har vært i ketose i flere år, så det blir jo litt stuss. Det var jo inkl ris og seigmenn. Ts hadde sikkert hatt veldig godt av og lese seg opp, men ser ut som hun er ute. Skal sjekke ut den ketostuben på Reddit selv. Det er jo et hav av informasjon nå. Da jeg startet opp satt jeg med matvaretabellen i bokform 😅 

ja, man må bare måle seg frem. Når det kommer til « kur « brukte jeg selv keto som en quick start for og endre livsstil til lavkarbo / karbo redusert, og det fungerte gull for meg. Jeg vet egentlig ikke hvorfor man skal være i ketose i åresvis, for meg hadde ikke det fungert. Så akkurat keto blir « kur» et par ganger i året, men den nye « livsstilen» jeg hatt de siste 12 årene er lite godteri/ kaker is/ ila året, og brød, poteter osv har jeg kutta helt ut. Det er jo ikke godt engang. 

ja, enig i at bacon og fløte er typiske matvarer som dukker opp ellers. Har gjerne litt  kremfløte i kaffen jeg, og de som blir bekymret over det kan jo regne ut om det egentlig blir mer kalorier og fett enn i glasset med h- melk som de gjerne drikker. Fordi vi ble opplært i at det ene var sunt og det andre usunt, og å tenke selv ble for komplisert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 12.26):

Jeg  altså ts er her.men ble plutselig mye rare diskusjoner .

Anonymkode: a2cec...b53

Ekspander  

Ja, det ble jo en keto diskusjon. Hvordan går det da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 9.47):

Vann hjelper ikke mtp å få seg elektrolytter. Farris har begrenset med flere mineraler, og 1,2 gram salt per liter. Så da spørs det hvor mye Farris du drikker hver dag, og hvor mye salt og kalium du får i deg ellers. Jada, ketoånde kan også være pga lukten av ketoner, men det er også et tegn på at du trenger mer salt/mineraler. Greit å ha i bakhodet, i hvert fall :) 

Anonymkode: db599...561

Ekspander  

Har du merket noe mageproblemer med elektrolytter? Jeg startet opp på mandag og .. vel 😅 jeg vet jo at magnesium kan sette litt fart , det er det jeg bruker når jeg ikke kommer meg på do, men nå er det konstant diaré. Vet ikke om dette vil gå over , noen erfaring? 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 9.11):

Har du merket noe mageproblemer med elektrolytter? Jeg startet opp på mandag og .. vel 😅 jeg vet jo at magnesium kan sette litt fart , det er det jeg bruker når jeg ikke kommer meg på do, men nå er det konstant diaré. Vet ikke om dette vil gå over , noen erfaring? 🙈

Ekspander  

Det er veldig lite magnesium i slike pulver, så det er nok heller kalium som gjør at du går på do vil jeg tro. Med mindre du har kjøpt et pulver som er smakssatt med stevia, det kan gi diare hvis man ikke tåler det. 

Hvilket pulver bruker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 10.49):

Det er veldig lite magnesium i slike pulver, så det er nok heller kalium som gjør at du går på do vil jeg tro. Med mindre du har kjøpt et pulver som er smakssatt med stevia, det kan gi diare hvis man ikke tåler det. 

Hvilket pulver bruker du? 

Ekspander  

Elektrotrlyt pulver fra purness. Var det eneste de hadde på life. Ja, det inneholder stevia, og det er det søtningsmiddelet jeg vanligvis tåler best. Kan jo ha med mengder selvfølgelig, at en liten stevia sjokolade går bra, men at dette blir for mye. Tenkte ikke på stevia i det hele tatt, men halverer dagsdosen og ser litt an 😅 ja, kan være kalium og. Eller hele pakka. Ikke veldig vellykket foreløpig, men håper det gir seg, og får prøve og få tak i et annet pulver neste gang 😅🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 17.46):

Elektrotrlyt pulver fra purness. Var det eneste de hadde på life. Ja, det inneholder stevia, og det er det søtningsmiddelet jeg vanligvis tåler best. Kan jo ha med mengder selvfølgelig, at en liten stevia sjokolade går bra, men at dette blir for mye. Tenkte ikke på stevia i det hele tatt, men halverer dagsdosen og ser litt an 😅 ja, kan være kalium og. Eller hele pakka. Ikke veldig vellykket foreløpig, men håper det gir seg, og får prøve og få tak i et annet pulver neste gang 😅🙈

Ekspander  

Det er ikke voldsomt med kalium i det heller, 175 mg per dose. 
Dette pulveret inneholder jo også optiMSM og c vitamin som også kan gi diare som bivirkning. Kan som du sier være kombinasjonen av alt.

Du kan bestille denne inn til helsekosten, det er helt fritt for både stevia og msm

https://sunkost.no/salte-unflavoured

Jeg ville tatt en liten pause og heller brukt den fra purness i ny og ne som vedlikehold, og se om du tåler den bedre etter du har testet ut den fra SALTE. Får du reaksjon på denne også, så er det elektrolyttene i seg selv, og ikke noe annet. Fint å utelukke hva det er :) 

Har måttet sluttet å ta den fra purness selv, fordi jeg ble så ekstremt trøtt og kvalm. Trodde det var pga stevia, men det kan jo ha vært pga msm også. Ikke godt å si :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 18.28):

Det er ikke voldsomt med kalium i det heller, 175 mg per dose. 
Dette pulveret inneholder jo også optiMSM og c vitamin som også kan gi diare som bivirkning. Kan som du sier være kombinasjonen av alt.

Du kan bestille denne inn til helsekosten, det er helt fritt for både stevia og msm

https://sunkost.no/salte-unflavoured

Jeg ville tatt en liten pause og heller brukt den fra purness i ny og ne som vedlikehold, og se om du tåler den bedre etter du har testet ut den fra SALTE. Får du reaksjon på denne også, så er det elektrolyttene i seg selv, og ikke noe annet. Fint å utelukke hva det er :) 

Har måttet sluttet å ta den fra purness selv, fordi jeg ble så ekstremt trøtt og kvalm. Trodde det var pga stevia, men det kan jo ha vært pga msm også. Ikke godt å si :) 

Ekspander  

Ja, tar det litt med ro. Pleier og klare meg fint på bare Farris, men kan bli litt små svimmel på slutten av arbeidsdagen og den jævla ketoånden da 😂 så ville prøve elektrolytter , men heller småsvimmrl enn diaré 🤣🤣 skal prøvde den fra sunkost. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 14.2.2025 den 12.26):

Ja, tar det litt med ro. Pleier og klare meg fint på bare Farris, men kan bli litt små svimmel på slutten av arbeidsdagen og den jævla ketoånden da 😂 så ville prøve elektrolytter , men heller småsvimmrl enn diaré 🤣🤣 skal prøvde den fra sunkost. 👍

Ekspander  

Greia er at du trenger kalium i tillegg til salt, og du må ha i deg nok av begge deler på keto/lavkarbo. En stor grunn til ketoånde er pga dehydrering pga mineraltap, og behovet for elektrolytter er også langt høyere på slik kost. Ja prøv den, skal gå over til den selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 13.2.2025 den 9.11):

Ekspander  

Jeg har aldri brukt elektrolytter. Jeg har vært på keto og carnivore for lenge til det. Det var ikke snakk om slikt da jeg begynte. Men hva spiser du? Det kan jo være oksalatdumping hvis du tilfeldigvis har kuttet ut oksalater når du har begynt på keto. 

Anonymkode: 5018b...a72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 15.2.2025 den 5.30):

Jeg har aldri brukt elektrolytter. Jeg har vært på keto og carnivore for lenge til det. Det var ikke snakk om slikt da jeg begynte. Men hva spiser du? Det kan jo være oksalatdumping hvis du tilfeldigvis har kuttet ut oksalater når du har begynt på keto. 

Anonymkode: 5018b...a72

Ekspander  

Hadde aldri hørt om det før jeg heller. Jeg vet ikke hva oksalater er heller? 😂 

spiser egg, avokado og litt nøtter. Spiste litt kylling en dag og litt bringebær en annen dag. Tror jeg tar en uke på eggfaste fra i morgen. Drikker Farris og kaffe. Det eneste som er nytt er elektrolytter. Og kanskje dumping av oksalater? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 19.02):

Hadde aldri hørt om det før jeg heller. Jeg vet ikke hva oksalater er heller? 😂 

spiser egg, avokado og litt nøtter. Spiste litt kylling en dag og litt bringebær en annen dag. Tror jeg tar en uke på eggfaste fra i morgen. Drikker Farris og kaffe. Det eneste som er nytt er elektrolytter. Og kanskje dumping av oksalater? 

Ekspander  

Oksalater er et antinæringsstoff i planter, kort fortalt. Jeg tror ikke reaksjonene dine du beskriver er "dumping" av disse, men heller reaksjon på pulveret, siden reaksjonene kom samtidig som du begynte å drikke dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 16.2.2025 den 20.07):

Oksalater er et antinæringsstoff i planter, kort fortalt. Jeg tror ikke reaksjonene dine du beskriver er "dumping" av disse, men heller reaksjon på pulveret, siden reaksjonene kom samtidig som du begynte å drikke dette. 

Ekspander  

Ja, jeg tror helt klart det har noe med pulveret og gjør. Det har gitt seg så mulig kroppen har vent deg til det uansett 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 9.59):

Ja, jeg tror helt klart det har noe med pulveret og gjør. Det har gitt seg så mulig kroppen har vent deg til det uansett 😊

Ekspander  

Okey, bra det da :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 11.45):

Jeg ville ikke gjort det. Da må du tenke på akkurat hvor mye det er av karbohydrater osv. i alt du spiser både nå mens du går ned og etterpå. 
Jeg har studert ernæring og har prøvd mange ulike dietter! Å være i ketose er ekstremt tøft, de første dagene før jeg kom dit lå jeg på sofaen og gråt av desperasjon… uten å overdrive! 
Det som funker absolutt best for meg er Grete roede, om du må ha noe å følge. Evt. bruke Lifesum og telle kalorier der, sammen med en fitbit eller lignende hvor du ser kaloriene du får inn. Holder du deg på 500 kalorier under det du forbrenner, går du ned rolig og kontrollert og spretter heller ikke opp i vekt dersom du koser deg en kveld eller helg. 
Legg på styrketrening, og du blir sunn, frisk, stram og fornøyd med en helt egen glød. Harde dietter har gitt meg en helt annen look, ser blek og sliten ut. Selv om det sikkert ikke trenger å gjelde alle!

Anonymkode: f53fa...c78

Ekspander  

Det er ikke "ekstremt tøft" å være i ketose. Du kan merke et lettere ubehag første uka, deretter omtrent ingenting. Sultfølelsen forsvinner helt og en må omtrent sette alarm på for å huske å spise. Men en blir møkklei selve kostholdet.

Anonymkode: 41627...c2a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke gjort det. Da må du tenke på akkurat hvor mye det er av karbohydrater osv. i alt du spiser både nå mens du går ned og etterpå. 
Jeg har studert ernæring og har prøvd mange ulike dietter! Å være i ketose er ekstremt tøft, de første dagene før jeg kom dit lå jeg på sofaen og gråt av desperasjon… uten å overdrive! 
Det som funker absolutt best for meg er Grete roede, om du må ha noe å følge. Evt. bruke Lifesum og telle kalorier der, sammen med en fitbit eller lignende hvor du ser kaloriene du får inn. Holder du deg på 500 kalorier under det du forbrenner, går du ned rolig og kontrollert og spretter heller ikke opp i vekt dersom du koser deg en kveld eller helg. 
Legg på styrketrening, og du blir sunn, frisk, stram og fornøyd med en helt egen glød. Harde dietter har gitt meg en helt annen look, ser blek og sliten ut. Selv om det sikkert ikke trenger å gjelde alle!

Ekspander  

Kan nesten garantere deg at du følte det slik fordi du ikke drakk elektrolytt-blanding. Noen klarer seg uten, men mange gjør ikke det. Å drikke elektrolytter (både salt og kalium ++), er det som kan være avgjørende om man unngår "keto-krise" eller ikke. Samme gjelder faktisk også for lavkarbo. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ekspander  

Det er absolutt ikke mye og tenke på. Du som har studert ernæring bør jo ikke måtte tenke i det hele tatt, men har man null peiling på kosthold må man sette seg inn i hvilken mat som inneholder karbohydrater. Du anbefaler Grete rhode, men det er sa mye mer jobb og hele tiden ha oversikt over kalorier? Skal man være nøye må man veie osv. 

hvis ketose er så tøft at man begynner og gråte har man jo gjort det feil , eller det er noe som mangler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 10.28):

Kan nesten garantere deg at du følte det slik fordi du ikke drakk elektrolytt-blanding. Noen klarer seg uten, men mange gjør ikke det. Å drikke elektrolytter (både salt og kalium ++), er det som kan være avgjørende om man unngår "keto-krise" eller ikke. Samme gjelder faktisk også for lavkarbo. 

Ekspander  

Ikke sant- jeg aldri brukt elektolytter før nå. Kan bli litt småsvimmel, og munntørr/ ketoånde - men langt dra at jeg har begynt og grine 😅 Grete rhoede, som i og alltid være sulten eller mett og lubben fikk meg til og grine litt i tenårene da. 10 kg ned etter jul , så 12 kg opp til neste jul. Selvom en tenkte på kalorier HELE tiden og alltid var litt sulten. Sprøtt. 
en uke på elektolytter nå - etter en litt kjip start med diaré så føler jeg at jeg mindre munntørr , og har ikke følt på noe svimmelhet. Det kan være tilfeldig, må se over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 17.2.2025 den 10.48):

Ikke sant- jeg aldri brukt elektolytter før nå. Kan bli litt småsvimmel, og munntørr/ ketoånde - men langt dra at jeg har begynt og grine 😅 Grete rhoede, som i og alltid være sulten eller mett og lubben fikk meg til og grine litt i tenårene da. 10 kg ned etter jul , så 12 kg opp til neste jul. Selvom en tenkte på kalorier HELE tiden og alltid var litt sulten. Sprøtt. 
en uke på elektolytter nå - etter en litt kjip start med diaré så føler jeg at jeg mindre munntørr , og har ikke følt på noe svimmelhet. Det kan være tilfeldig, må se over tid. 

Ekspander  

Man kan bli ekstremt dårlig både mentalt og fysisk hvis elektrolytt-lagrene dropper kraftig og hurtig, så det er faktisk ikke så rart man kan bli kjempesyk av keto/lavkarbo. Noen mister langt mer enn andre i startfasen av keto/lavkarbo enn andre, og noen hadde kanskje et relativt lite reservelager i utgangspunktet. 

Det er neppe tilfeldig at du opplever mindre munntørrhet og svimmelhet. Elektrolytter er kjempeviktig for både væskebalanse, blodtrykk, muskler, energi, og mer. Og man mister som sagt mye væske og mineraler på keto, fordi man kutter karbohydratene som holder på væske i kroppen. Det er èn grunn til man går ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...