AnonymBruker Skrevet 27. januar #161 Del Skrevet 27. januar Baktus2024 skrev (På 24.1.2025 den 13.51): Var innom på tanken selv men backet med tanke på kolesterol sjokk, ikke noe for mine blodårer..ketose er vel en midlertidig tilstand , hvis jeg har forstått det riktig . Ja, det er enkelte som skal være forsiktig med å trykke dette fettet inni seg. Noen har lettere for å få høyt kolesterol enn andre. I min familie er dette arvelig, så jeg fikk beskjed av legen om å spise kun 1 egg i uka, og ellers holde meg unna mettet fett. Anonymkode: b982c...c14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #162 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er enkelte som skal være forsiktig med å trykke dette fettet inni seg. Noen har lettere for å få høyt kolesterol enn andre. I min familie er dette arvelig, så jeg fikk beskjed av legen om å spise kun 1 egg i uka, og ellers holde meg unna mettet fett. Anonymkode: b982c...c14 Men egg øker jo ikke kolesterolet i kroppen, så hvorfor skal du da spise så lite egg? Jeg ville heller fokusert på å ikke bruke frøoljer i matlagingen. Særlig solsikkeolje og soyaolje er verstinger. Anonymkode: db599...561 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #163 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det er enkelte som skal være forsiktig med å trykke dette fettet inni seg. Noen har lettere for å få høyt kolesterol enn andre. I min familie er dette arvelig, så jeg fikk beskjed av legen om å spise kun 1 egg i uka, og ellers holde meg unna mettet fett. Anonymkode: b982c...c14 I nyere tid? Anonymkode: 1455d...bfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #164 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg drikker veldig mye vann og Farris , men skal prøve elektrolyttpulver i neste runde. Dehydrert er jeg uansett ikke. Tar sinktabletter og spiser sink sugetabletter mot ånden fra apoteket. Så « ketoånde» altså lukten av ketoner fra munnen er er en myte som egentlig kommer av dehydrering? Anonymkode: 1455d...bfb Vann hjelper ikke mtp å få seg elektrolytter. Farris har begrenset med flere mineraler, og 1,2 gram salt per liter. Så da spørs det hvor mye Farris du drikker hver dag, og hvor mye salt og kalium du får i deg ellers. Jada, ketoånde kan også være pga lukten av ketoner, men det er også et tegn på at du trenger mer salt/mineraler. Greit å ha i bakhodet, i hvert fall Anonymkode: db599...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #165 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Normal kost er det som er foreskrevet av helsemyndighetene i sunnhet og mengde. Anonymkode: 41627...c2a AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det endres jo. Anonymkode: 1455d...bfb Ikke bare endres det, men rådene er beviselig og åpenbart helseskadelige. Tenk hvor sykt det er at vi anbefales å spise mer av mat som skader oss i det øyeblikket vi setter tennene i det: store mengder frukt og korn. Det er så skadelig for oss at vi kalles inn til tannlege en gang i året og anbefales tiltak, tilskudd, medikamenter og medisinsk behandling (tannpussing, fluor, borring og trekking av ødelagte tenner) for å motvirke skadene. Det koster milliarder og forårsaker store lidelser for mange. Og det kan unngås fullstendig ved å ikke følge offisielle kostholdsråd. Da slår du to fluer i én smekk, for det samme kostholdet som ødelegger tennene dine er ofte det samme som har gjort deg overvektig. Anonymkode: e607c...571 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #166 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ja, det er enkelte som skal være forsiktig med å trykke dette fettet inni seg. Noen har lettere for å få høyt kolesterol enn andre. I min familie er dette arvelig, så jeg fikk beskjed av legen om å spise kun 1 egg i uka, og ellers holde meg unna mettet fett. Anonymkode: b982c...c14 Antar at legen din er ganske gammel da. Det begynner å bli lenge siden man lærte at egg gir høyt/skadelig kolesterol. Anonymkode: e607c...571 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #167 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ja, jo, det kan jo være en form som passer for deg. Du raser hvertfall ned i vekt. Men hva når du har "rast" ned i vekt? Hva gjør du da? Lever på dette resten av livet? Anonymkode: b982c...c14 Ja, det blir vel som å trene, for eksempel. Det er jo ikke slik at du kan trene deg til god form og så bare ligge på sofen resten av livet og tro at formen skal vare av seg selv. Hvis du er overvektig pga. feil kosthold er det jo ganske logisk at du ikke kan gå tilbake til det kostholdet hvis du vil holde deg slank. Anonymkode: e607c...571 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #168 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vann hjelper ikke mtp å få seg elektrolytter. Farris har begrenset med flere mineraler, og 1,2 gram salt per liter. Så da spørs det hvor mye Farris du drikker hver dag, og hvor mye salt og kalium du får i deg ellers. Jada, ketoånde kan også være pga lukten av ketoner, men det er også et tegn på at du trenger mer salt/mineraler. Greit å ha i bakhodet, i hvert fall Anonymkode: db599...561 Ja, altså vann er for væske. Og jeg trodde Farris og saltshot var nok for resten. Tar deg på alvor og skal prøve din metode i neste ketorunde, men tror jeg kommer til og kjøpe inn sink og sugetabletter for ånden og . jeg drikker minst en halvannen liter flaske Farris , gjerne mer. Og en salt shot om « svimmel «. Jeg tar også tilskudd med magnesium og kalium. Alltid åpen for nye forslag, så.. skal prøve ditt 😊 Anonymkode: 1455d...bfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #169 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, det er enkelte som skal være forsiktig med å trykke dette fettet inni seg. Noen har lettere for å få høyt kolesterol enn andre. I min familie er dette arvelig, så jeg fikk beskjed av legen om å spise kun 1 egg i uka, og ellers holde meg unna mettet fett. Anonymkode: b982c...c14 Det her er jo bare tull. Om dette ikke er i forrige århundre så bytt lege. På Ullevaal hadde du fått oppskrift på « soldkinnsmoothie « som inneholder blant annet 2 egg om du hadde lagt fram problemet med høyt kolesterol. Anonymkode: 1455d...bfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #170 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ja, altså vann er for væske. Og jeg trodde Farris og saltshot var nok for resten. Tar deg på alvor og skal prøve din metode i neste ketorunde, men tror jeg kommer til og kjøpe inn sink og sugetabletter for ånden og . jeg drikker minst en halvannen liter flaske Farris , gjerne mer. Og en salt shot om « svimmel «. Jeg tar også tilskudd med magnesium og kalium. Alltid åpen for nye forslag, så.. skal prøve ditt 😊 Anonymkode: 1455d...bfb Denne fra Salte kommer i flere smaker (også nøytral), og har god balanse mellom de forskjellige mineralene. https://sunkost.no/salte-lemon Jeg gjorde som deg, tok salt og alt det andre separat. Men det ble ikke riktig, det er noe med kombinasjonen og mengdeforhold særlig salt/kalium som taes samtidig. Jeg skal aldri på fjelltur igjen uten å ta med meg en dose Anonymkode: db599...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 28. januar #171 Del Skrevet 28. januar Personlig føler jeg Vitality Line sin elektrolyttpulverblanding er mer effektiv når det gjelder å holde seg i god balanse under ketose. Den har heller ikke den forferdelige steviasøtningen tilsatt (jeg kan ikke fordra stevia og vet mange andre opplever den som like fæl). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #172 Del Skrevet 28. januar minienthe skrev (1 time siden): Personlig føler jeg Vitality Line sin elektrolyttpulverblanding er mer effektiv når det gjelder å holde seg i god balanse under ketose. Den har heller ikke den forferdelige steviasøtningen tilsatt (jeg kan ikke fordra stevia og vet mange andre opplever den som like fæl). Den jeg linket til har som sagt naturell variant. Den du linker til inneholder maltodekstrin og aspartam. Det alene gjør at jeg ikke ville valgt dette produktet du. Ikke inneholder det salt heller, så jeg skjønner ikke hvordan dette skal være et bedre produkt? Anonymkode: db599...561 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #173 Del Skrevet 28. januar Det går også an å blande elektrolytter selv. Da har man god kontroll på søtstoffer. Jeg har sett mange anbefale LMNT, her er forholdet mellom elementene https://www.youtube.com/watch?v=cHSllLshDUU Anonymkode: 00d96...b67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #174 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det går også an å blande elektrolytter selv. Da har man god kontroll på søtstoffer. Jeg har sett mange anbefale LMNT, her er forholdet mellom elementene https://www.youtube.com/watch?v=cHSllLshDUU Anonymkode: 00d96...b67 LMNT selger ikke lenger til Norge/Europa, så Salte er vel nærmeste noenlunde tilsvarende alternativ. Igjen, dette produktet har både med og uten søtning, så du kan kjøpe ferdig helt usøtet. Akkurat som LMNT har. Anonymkode: db599...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 28. januar #175 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den jeg linket til har som sagt naturell variant. Den du linker til inneholder maltodekstrin og aspartam. Det alene gjør at jeg ikke ville valgt dette produktet du. Ikke inneholder det salt heller, så jeg skjønner ikke hvordan dette skal være et bedre produkt? Anonymkode: db599...561 Som du sikkert så i innlegget mitt så var fraværet av stevia en av de konkrete grunnene til at jeg tipset om akkurat dette, har aldri skjønt denne skrekken for aspartam personlig men så klart alt med måte og folk får velge selv. For de er ikke til å komme unna av stevia kan ha en relativt markant bismak som mange reagerer på. En annen mulighet er jo å blande selv som jeg ser enkelte nevner men den jeg linker til er ihvertfall mer enn god nok for meg når jeg merker jeg kommer litt lavt på elektrolyttnivå Jeg blander meg stort sett ikke borti hvordan man velger å forsøke et ketogent kosthold men jeg må si jeg stusser litt over enkelte av innleggene i tråden her. Beste tipset jeg har til de som evnt er seriøst interessert i å forsøke dette er at de bør ta seg en tur på Reddit og lese inne på ketosuben der samt prøve å komme seg litt bort fra tanken om at dette er en midlertidig quickfix/kickstart og heller prøve å tenke at dette skal være en livsstilsendring. Det vil for veldig mange være knallhardt i starten men veldig mange finner også ut at dette er noe de trives veldig godt med i lengden. Eller for å si det på en annen måte, det er ikke uvanlig at folk over dammen bruker et ketogent kosthold for å regulere diabetes 2 siden de ikke har forsikring eller har råd til medisiner eller ønsker å klare seg uten. Og nei, man trenger ikke leve på bacon og fløte, mye fine oppskrifter i f.ex ketorecipes på Reddit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #176 Del Skrevet 28. januar minienthe skrev (30 minutter siden): Som du sikkert så i innlegget mitt så var fraværet av stevia en av de konkrete grunnene til at jeg tipset om akkurat dette, har aldri skjønt denne skrekken for aspartam personlig men så klart alt med måte og folk får velge selv. For de er ikke til å komme unna av stevia kan ha en relativt markant bismak som mange reagerer på. En annen mulighet er jo å blande selv som jeg ser enkelte nevner men den jeg linker til er ihvertfall mer enn god nok for meg når jeg merker jeg kommer litt lavt på elektrolyttnivå Jeg blander meg stort sett ikke borti hvordan man velger å forsøke et ketogent kosthold men jeg må si jeg stusser litt over enkelte av innleggene i tråden her. Beste tipset jeg har til de som evnt er seriøst interessert i å forsøke dette er at de bør ta seg en tur på Reddit og lese inne på ketosuben der samt prøve å komme seg litt bort fra tanken om at dette er en midlertidig quickfix/kickstart og heller prøve å tenke at dette skal være en livsstilsendring. Det vil for veldig mange være knallhardt i starten men veldig mange finner også ut at dette er noe de trives veldig godt med i lengden. Eller for å si det på en annen måte, det er ikke uvanlig at folk over dammen bruker et ketogent kosthold for å regulere diabetes 2 siden de ikke har forsikring eller har råd til medisiner eller ønsker å klare seg uten. Og nei, man trenger ikke leve på bacon og fløte, mye fine oppskrifter i f.ex ketorecipes på Reddit. Personlig foretrekker jeg alt som ikke er søtet med kunstig søtning i det hele tatt. Jeg linket tilfeldigvis til et produkt som var smaksstilsatt, og poengterte at det også fantes i naturell variant. Folk får velge søtning/hva slags søtning/ikke søtning som dem vil, men ikke under noen omstendigheter ville jeg valgt et kosstilskudd som inneholder maltodekstrin når det finnes varianter uten. Anonymkode: db599...561 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #177 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 10.41): Ja, det er enkelte som skal være forsiktig med å trykke dette fettet inni seg. Noen har lettere for å få høyt kolesterol enn andre. I min familie er dette arvelig, så jeg fikk beskjed av legen om å spise kun 1 egg i uka, og ellers holde meg unna mettet fett. Anonymkode: b982c...c14 Man trykker ikke fettet inni seg, men spiser det på normal.måte. Anonymkode: 41627...c2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #178 Del Skrevet 28. januar minienthe skrev (4 timer siden): Som du sikkert så i innlegget mitt så var fraværet av stevia en av de konkrete grunnene til at jeg tipset om akkurat dette, har aldri skjønt denne skrekken for aspartam personlig men så klart alt med måte og folk får velge selv. For de er ikke til å komme unna av stevia kan ha en relativt markant bismak som mange reagerer på. En annen mulighet er jo å blande selv som jeg ser enkelte nevner men den jeg linker til er ihvertfall mer enn god nok for meg når jeg merker jeg kommer litt lavt på elektrolyttnivå Jeg blander meg stort sett ikke borti hvordan man velger å forsøke et ketogent kosthold men jeg må si jeg stusser litt over enkelte av innleggene i tråden her. Beste tipset jeg har til de som evnt er seriøst interessert i å forsøke dette er at de bør ta seg en tur på Reddit og lese inne på ketosuben der samt prøve å komme seg litt bort fra tanken om at dette er en midlertidig quickfix/kickstart og heller prøve å tenke at dette skal være en livsstilsendring. Det vil for veldig mange være knallhardt i starten men veldig mange finner også ut at dette er noe de trives veldig godt med i lengden. Eller for å si det på en annen måte, det er ikke uvanlig at folk over dammen bruker et ketogent kosthold for å regulere diabetes 2 siden de ikke har forsikring eller har råd til medisiner eller ønsker å klare seg uten. Og nei, man trenger ikke leve på bacon og fløte, mye fine oppskrifter i f.ex ketorecipes på Reddit. Er fløte og bacon nevnt i det hele tatt før i din kommentar? du blander deg ikke, men stusser over, og sier ikke så mye om hva egentlig. kickstart er ikke det samme som midlertidig eller quickfix . Det vi i tråden er uenige om er om det er lurt og starte med lavkarbo og så gå over på keto , eller som jeg beskriver « kickstart « med keto og så gå over til lavkarbo. Ingenting er midlertidig , det må være en livsstilsendring videre om en ikke skal jo- jo slankes. Jeg startet med en kickstart på keto for 12 år siden, og det har beholdt både vekten og helseeffektene jeg ønsket og oppnå, og selv om jeg begynte med kickstart så var det ingen quickfix. Levde 2 år på streng lavkarbo etter det, og 10 siste årene på moderat/ karboredusert med keto noen uker et par ganger i året mest for helseeffekten egentlig. Det finnes jo ikke fasitsvar , og det viktigste er og finne sin metode. ts er ute av tråden virker det som , men det virket ikke så veldig seriøst heller, så er vel mer en tråd for oss som deler erfaringer nå. « skrekken « for aspartam på lavkarbokosthold er vel ofte fordi blodsukkerstigningen er høy, og generelt er det teorier om alt fra kreftfremkallende og kilde til overvekt. Jeg har aldri drukket Pepsi Max, men kjenner til andre som har måttet kutte det for og få keto til og funke. Andre igjen, tåler det. Enig i at stevia har en merkelig bismak , det smaker « kaldt « . Allikevel litt variasjon fra produkt til produkt som inneholder stevia hvor mye bismak jeg opplever. Anonymkode: 1455d...bfb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minienthe Skrevet 29. januar #179 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er fløte og bacon nevnt i det hele tatt før i din kommentar? du blander deg ikke, men stusser over, og sier ikke så mye om hva egentlig. kickstart er ikke det samme som midlertidig eller quickfix . Det vi i tråden er uenige om er om det er lurt og starte med lavkarbo og så gå over på keto , eller som jeg beskriver « kickstart « med keto og så gå over til lavkarbo. Ingenting er midlertidig , det må være en livsstilsendring videre om en ikke skal jo- jo slankes. Jeg startet med en kickstart på keto for 12 år siden, og det har beholdt både vekten og helseeffektene jeg ønsket og oppnå, og selv om jeg begynte med kickstart så var det ingen quickfix. Levde 2 år på streng lavkarbo etter det, og 10 siste årene på moderat/ karboredusert med keto noen uker et par ganger i året mest for helseeffekten egentlig. Det finnes jo ikke fasitsvar , og det viktigste er og finne sin metode. ts er ute av tråden virker det som , men det virket ikke så veldig seriøst heller, så er vel mer en tråd for oss som deler erfaringer nå. « skrekken « for aspartam på lavkarbokosthold er vel ofte fordi blodsukkerstigningen er høy, og generelt er det teorier om alt fra kreftfremkallende og kilde til overvekt. Jeg har aldri drukket Pepsi Max, men kjenner til andre som har måttet kutte det for og få keto til og funke. Andre igjen, tåler det. Enig i at stevia har en merkelig bismak , det smaker « kaldt « . Allikevel litt variasjon fra produkt til produkt som inneholder stevia hvor mye bismak jeg opplever. Anonymkode: 1455d...bfb Ser jeg surret litt i det forrige innlegget mitt, til mitt forsvar var jeg "litt trøtt" så beklager den. Nevnte fløte og bacon siden det nesten alltid blir dratt opp som ett eller annet negativt argument i tråder rundt ketogent kosthold og/eller lavkarbo. Tenkte å prøve å komme argumentet litt i forkant for sikkerhets skyld uten å peke på noen spesifikke. Det jeg stusser på går mer i retning hva folk omtaler som keto her i tråden men som etter min erfaring fort vipper mer over i lavkarbo eller andre diettplaner. Det nevnes f.ex karbohydratmenger som langt overgår det som de fleste regner som ketogent og å blande inn matvarer som i de fleste tilfeller ikke går overens med et ketogent kosthold i det hele tatt. Det er derfor jeg prøver å få folk inn i f.ex ketosuben på Reddit siden det står mye bedre forklart der enn det jeg noensinne vil klare å beskrive bedre selv. Om man tåler aspartam og andre kunstige søtninger mtp påvirkning av ketose må man nesten måle seg frem til. Det som jeg synes er viktig selv er at man finner noe som fungerer og ikke låser seg i at XX og YY kan jeg ikke innta før man har testet. Igjen så går det for min del mer på at dette er en livsstilsendring og ikke en quickfix/kur. Jeg er heldig og tåler f.ex aspartam veldig godt og får ingen justeringer av blodsukker eller endring i ketosestatus av det mens andre kan ikke innta det. Jeg må derimot holde meg unna en del andre matvarer som andre ofte finner svært ketovennlige så at kroppene til folk er ulike selv om man følger noenlunde lignende spise/diettplan har jeg full tro på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar #180 Del Skrevet 29. januar AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 13.20): Hei , tenkte prøve meg på.keto .jeg er ikke den som orker mange måltid .holder liksom med lunsj og middag . Noen som har tips til måltider så hadde det betydd mye . Jeg liker ikke hvordan jeg ser ut lenger ❤️ hilsen kvinne 42 Anonymkode: a2cec...b53 Jeg ville ikke gjort det. Da må du tenke på akkurat hvor mye det er av karbohydrater osv. i alt du spiser både nå mens du går ned og etterpå. Jeg har studert ernæring og har prøvd mange ulike dietter! Å være i ketose er ekstremt tøft, de første dagene før jeg kom dit lå jeg på sofaen og gråt av desperasjon… uten å overdrive! Det som funker absolutt best for meg er Grete roede, om du må ha noe å følge. Evt. bruke Lifesum og telle kalorier der, sammen med en fitbit eller lignende hvor du ser kaloriene du får inn. Holder du deg på 500 kalorier under det du forbrenner, går du ned rolig og kontrollert og spretter heller ikke opp i vekt dersom du koser deg en kveld eller helg. Legg på styrketrening, og du blir sunn, frisk, stram og fornøyd med en helt egen glød. Harde dietter har gitt meg en helt annen look, ser blek og sliten ut. Selv om det sikkert ikke trenger å gjelde alle! Anonymkode: f53fa...c78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå