Gå til innhold

Gjør dere noe for å øke sjangsen for å bli gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Såfall hva? Jeg har gått ned en del i vekt og etter å ha prøvd et halvår "skjer det så skjer det" har vi begynt å teste eggløsning og faktisk prøve. 

Anonymkode: 4f7d3...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ofre en geit, be til Gud, røkelse og krystaller rundt senga, sjamantrommer, blodlating?

Neida. Men føler jeg har gjort absolutt alt riktig men blir ikke gravid, selv om alle tester er normale.

Teknisk sett har jeg fått høre fra lege at sunn livsstil, ikke røyke eller drikke + moderat aktivitet er det som skal til for å øke sjangsen for å bli gravid. Videre kan man forsøke kosttilskudd, EL tester og jevnlige utløsninger hos mannen for å forbedre sædkvalitet. Hvis alt ser ok ut ellers, så er det ikke så veldig mye mer man kan gjøre enn å smøre seg med tålmodighet.

Anonymkode: d4563...20a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi var normalvektige, ikke-røykere med sunt kosthold, ingen av de tingene man faktisk kan gjøre noe med. Men prøvde likevel alt etterhvert som tiden gikk. Kastet bort så mye energi, og også penger. For ting som ikke har noe å si til eller fra. 

Har man et normalt sexliv er ikke eggløsningstester noen vits. Sperm lever i 4-6 dager. 

Anonymkode: 99f0a...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har man et normalt sexliv er ikke eggløsningstester noen vits. Sperm lever i 4-6 dager. 

Anbefalingen er vel samleie annenhver dag rundt eggløsning. Selv om sædceller kan leve i 4-6 dager, så er nok ikke sjansen så stor for å bli gravid på dag 6. Og de overlever bare så lenge man nærmer seg det fertile vinduet, ellers i syklusen er miljøet i skjeden og livmor ikke tilpasset til å holde liv i sædcellene.

Anonymkode: af82e...005

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Anbefalingen er vel samleie annenhver dag rundt eggløsning. Selv om sædceller kan leve i 4-6 dager, så er nok ikke sjansen så stor for å bli gravid på dag 6. Og de overlever bare så lenge man nærmer seg det fertile vinduet, ellers i syklusen er miljøet i skjeden og livmor ikke tilpasset til å holde liv i sædcellene.

Anonymkode: af82e...005

Ja, enig med deg. EL tester er nok det lureste man kan prøve om man prøver å bli gravid. Stadig flere menn får nedsatt sædkvalitet, og vi blir eldre før vi prøver å få barn. Da bør man gjerne optimalisere forholdene. El slim kan endre konsistens jo eldre man blir, og sæden vil ikke leve like godt og lenge i kjeden. Har man nedsatt sædkvalitet, vil det bli vanskeligere for dem å fertilisere egget. Så jo nærmere eggløsning jo bedre.

EL tester kan også påvise om alt står greit til med kroppen, syklusen og eggløsningen. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok folat og drakk grapefruktjuice i prøveperioden med mine barn. Og minimalt med alkohol mellom el og ikm. 

Anonymkode: 15c49...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Eneste vi gjorde var å slutte med prevensjon. 

2 samleier = 2 graviditeter😅

Anonymkode: 6d604...241

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv inositol. 18 år med «du må nok ha hjelp for å bli gravid», ble gravid etter TO måneder med inositol. Kanskje karma. Kanskje fungerer det. You never know.

Anonymkode: 29001...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Prøv inositol. 18 år med «du må nok ha hjelp for å bli gravid», ble gravid etter TO måneder med inositol. Kanskje karma. Kanskje fungerer det. You never know.

Hadde du PCOS da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, hadde noen dager med litt aktiv sex rundt to uker etter eggløsning. That’s it. 

Anonymkode: b5f67...5fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, hadde noen dager med litt aktiv sex rundt to uker etter eggløsning. That’s it. 

Herregud, rundt to uker etter mensen, når jeg antok jeg hadde eggløsning* 

😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hadde du PCOS da?

Ja, har PCOS med cyster så svære at se har både sprukket og gynekologen kalte eggstokkene mine for en «slagmark», diagnostisert for over 15 år siden. Gikk på metformin i 12 år før graviditet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det er ikke alle som får det til så lett selv om man er sunne normal vekt

etter og ha prøvd en stund bør man gå til gynokolog for og skjekke om alt står greit til hos begge to

Anonymkode: f5cd0...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...