Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ikke at jeg har så mye, men i tillegg til en bufferkonto, har jeg og mannen ca 20 tusen hver. Mannen investerer i fond og mener jeg burde det, mens jeg kan tenke meg å kjøpe noen kunstbilder, noe jeg aldri har hatt råd til. Vi er godt voksne, og jeg bestemmer jo sjøl. Syns bare det er interessant å diskutere, hva som kan være lurt og høre hvordan andre investerer?

Anonymkode: fb76b...80a

AnonymBruker
Skrevet

Kunst i en så lav prisklasse er en veldig usikker investering. Eller tenker du at vi skal diskutere sparing vs forbruk? 

Jeg personlig ville aldri sløst bort penger på bilder om jeg hadde hatt så lite sparepenger.

Ellers så står du jo fritt til å sløse bort dine egne penger om det er det du vil.

Anonymkode: c11b3...f4d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan lite om kunst men har tenkt tanken selv. Da helst ved å kjøpe kunst som er anerkjent fra før og ikke noe nytt og ukjent. Noe til 200 000 kroner kanskje. Risikoen ved å kjøpe noe til 20 000 er nok nesten som å trekke lodd?

20 000 kroner er litt knapt å investere i dag, så jeg holder litt med mannen din i at fond kan være like greit. Jeg er dog ikke enig i at dette er tiden for å kjøpe fond, fordi børsene er så høyt priset. Dette bør du lese om selv på E24, Finansavisen, Forbes og ulike kilder du kan lese deg opp på. YouTube kan funke men det er mange med sin egen agenda der. 2025 kan eventuelt være året for en større korreksjon men de kan også være året for en såkalt sektorrotasjon bort fra det som har vært "hot" i flere år nå: teknologiselskaper på Nasdaq til mer tradisjonelle industriselskaper, olje og gass, infrastruktur etc.

Det jeg gjør, trenger ikke være riktig for deg. Men jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg har veldig lite i aksjer og fond for tiden. Og jeg har alltid vært veldig interessert i aksjer, lav risiko så vel som skyhøy risiko. I dag er likevel det meste plassert i fysisk gull og sølv i form av ulike mynter i myntsamling. Det er lav risiko i den forstand at du alltid har myntene for hånden, ingen andre har krav på dem. Det kan vi ikke si om resten av finanssystemet, dessverre. Sparepengene på konto er ikke dine som sådan, du har en "fordring" på dem. De er lånt ut til banken. Penger satt inn i fond er i enda større grad juridisk sett en fordring. Fysisk gull og sølv i hånden: det er ditt, det står ikke i noen andres navn. Som en liten bonus er myntsamling gunstig i forhold til skatt og du skal ha en ganske pen avkastning på fond for å overgå det. Gull er også en forsikring, som dessverre er litt ute av mote i dag fordi forfedrene som gjennomlevde mellomkrigstiden ikke lenger er blant oss.

Anonymkode: c1960...5a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke at jeg har så mye, men i tillegg til en bufferkonto, har jeg og mannen ca 20 tusen hver. Mannen investerer i fond og mener jeg burde det, mens jeg kan tenke meg å kjøpe noen kunstbilder, noe jeg aldri har hatt råd til. Vi er godt voksne, og jeg bestemmer jo sjøl. Syns bare det er interessant å diskutere, hva som kan være lurt og høre hvordan andre investerer?

Anonymkode: fb76b...80a

Bare det at du kaller det kunstbilder sier sitt om hvor uerfaren du er og bilder til 20000,- er ingen investering. Da er det fordi du liker bildet og vil ha det på veggen selv.

Anonymkode: ad9de...e11

• Liker 8
Skrevet

Konst ska du bara investera i om du känner marknaden väl, och har pengar att förlora. - precis som med aktier i enskilda företag.

Konst kan du dock köpa för att sätta på väggen och njuta av i vardagen - men se det inte som ett sparande eller investering då.

Det är smart att ha olika typer av sparande.
- Buffertsparande till hus, bil, briller, tandläkare och andra större oförutsedda utgifter
- Sparande till ferie, eller konfirmation, eller liknande.
- Fond/aktier. Helst fond, och gärna indexfonder. Se till att sprida riskerna mellan olika brancher och regioner i världen

Så ser du till att börja med buffert och ferie, sen fond.
Spara automatiskt varje månad, och varje gång du får högre lön ökar du sparandet lite. Så bygger du upp en bra ekonomi på sikt.

Mina aktier har ökat 13% i år, och fonderna 3,5%. Det ger effekt. 
Sparkontot räknar jag inte med att det har någon form av 

Förra året låg aktierna platt men utdelningen var ca 2% av ingående årsvärde
Fonderna ökade med ca 30%.

De pengarna är en investering på lång sikt och inget jag måste använda inom ett år.

AnonymBruker
Skrevet

Enig med de over. Kunst i den prisklassen er ikke investering på noen måte, da må det være fordi du virkelig ønsker det.

Det mest økonomisk smarte er jo dermed å investere kontra forbruke, men det er jo en prioritering hver enkelt må gjøre med sine penger.

Selv velger jeg å investere i fond og aksjer. Man kan ha flaks - mine økte i fjor med ca det samme som min årslønn. Det er aksjer jeg har kjøpt litt og litt, totalt har jeg investert litt over hundre tusen.

Anonymkode: d5457...1dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fond. Indeksfond, i ASK. 

Når dette er på stell og du vet du har nok til pensjon (galskap å ikke ha startet allerede, som "godt voksen"), så kan man begynne å leke seg litt med noen av midlene man får inn. 

Anonymkode: 84369...1c7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du får nok ikke kjøpt noe kunst til 20 000 som kommer til å øke noe særlig i pris.

Anonymkode: 9c355...c78

Skrevet

Ville investert i fond 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fond. Indeksfond, i ASK. 

Når dette er på stell og du vet du har nok til pensjon (galskap å ikke ha startet allerede, som "godt voksen"), så kan man begynne å leke seg litt med noen av midlene man får inn. 

Anonymkode: 84369...1c7

Godt poeng...

Anonymkode: d5457...1dd

AnonymBruker
Skrevet

Hva med vin? En kasse bordeaux av ok kvalitet og sitt på den i 10-20 år (lås den inne når barna er tenåringer).

Anonymkode: e26e3...b7b

AnonymBruker
Skrevet

Om du vil ha noe kunst på veggen er det en bra investering.. da har du glede av pengene dine hver dag.. og du kan jevnlig sjekke verdien på kunsten og selge når/om du vil 👌

Anonymkode: 75db4...e1a

Gjest Cartman
Skrevet

Utbytteaksjer på aksjesparekonto er best. Du burde fordele pengene på to sparebanker, vår energi, mpcc og Lerøy eller Austevoll. Utbyttene investerer du i et billig indeksfond

AnonymBruker
Skrevet

Har nå spart opp slik at jeg har til sammen 8 kg i usirkulerte sølvmynter. For meg tryggere en fond, aksjer og andre papirpenger. Både som beredskap og som investering.

Anonymkode: daf9a...815

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har nå spart opp slik at jeg har til sammen 8 kg i usirkulerte sølvmynter. For meg tryggere en fond, aksjer og andre papirpenger. Både som beredskap og som investering.

Ja, det er i alle fall noe håndfast, ingen andre har noen som helst fordring på sølvmyntene dine.

Folk er dessverre veldig resistente mot i det hele tatt å prøve å ta inn over seg at historien gjentar seg. De som jeg snakker med kan tendere til å bli litt sure og irriterte. Det ville være helt naturlig å snakke om sølvmynter og i alle fall gullmynter i mellomkrigstiden og til dels i etterkrigstiden. Men så kom Bretton Woods og med tiden døde de gamle generasjonene ut og dagens voksne skjønner knapt poenget overhodet. Forbrukslån, seniorlån og maksede kredittkort er derimot stuerent og nærmest normalt. Det er ikke god finansiell styring i det offentlige heller, verken her eller i andre land.

Men pyttsann! Mer formuesoverføring til oss :)

AnonymBruker
Skrevet

Om verden fortsetter som den er, null, også forsvinne fra denne jord. Å bli gammel når kulturen er å slå hverandre for underholding og mishandle hverandre for å føle livet gir mening er det bedre å gjøre ende på det.... 

Anonymkode: 72c8b...57f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om verden fortsetter som den er, null, også forsvinne fra denne jord. Å bli gammel når kulturen er å slå hverandre for underholding og mishandle hverandre for å føle livet gir mening er det bedre å gjøre ende på det.... 

Det var litt deprimerende. Men det er ikke noe nytt med brød og sirkus, vet du. Romerne gjorde jo det. Pinte fanger og slaver for underholdningens del. Det er bare en del av vårt til tider mørke menneskesinn, dessverre.

Det er likevel et paradoks at når det aldri har vært så gode forutsetninger for utdanning og tilegning av kunnskap, så virker verden "dummere" enn noen gang. Det kan jo være litt underholdende til tider, og nok til at man har lyst til å leve bare for å se hvordan idiotien utspiller seg. Skulle helst gjort det fra et annet kontinent dog. En Euro-krise i løpet av året med tilhørende valutarestriksjoner under Trump og "America First", kan bli litt vel spennende.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det var litt deprimerende. Men det er ikke noe nytt med brød og sirkus, vet du. Romerne gjorde jo det. Pinte fanger og slaver for underholdningens del. Det er bare en del av vårt til tider mørke menneskesinn, dessverre.

Det er likevel et paradoks at når det aldri har vært så gode forutsetninger for utdanning og tilegning av kunnskap, så virker verden "dummere" enn noen gang. Det kan jo være litt underholdende til tider, og nok til at man har lyst til å leve bare for å se hvordan idiotien utspiller seg. Skulle helst gjort det fra et annet kontinent dog. En Euro-krise i løpet av året med tilhørende valutarestriksjoner under Trump og "America First", kan bli litt vel spennende.

Jeg sitter igjen med for mye kunnskap og utdanning så sliter med all dumskap som skjer rundt. Folk er så lite reflekterte og har lite forståelse så kjenner det er slitsomt i hverdagen. 

Men når folk ikke har omsorg mer så er verden ikke verdt å leve i. Når vi lever godt med at folk rundt har det vondt er vår "mission" borte. 

Verden er ikke spennende med mindre du er psykopat, men er nevrotisk. Menneskelig omsorg forsvinner i en verden der vi slår hverandre (TikTok) og vi tenke det er verdi. Meget trist. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvor kjøper du dette? 

Anonymkode: 6c850...637

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å kuppe tråden (men...)

Vi vil spare barnetrygd (langsiktlig), er fond da det lureste? 

Kan jeg kjøpe 5 sølvmynter, eller er det for lite til at det lønner seg?

Anonymkode: 587cb...d14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...