Gå til innhold

Sparepenger, hva er lurt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ikke at jeg har så mye, men i tillegg til en bufferkonto, har jeg og mannen ca 20 tusen hver. Mannen investerer i fond og mener jeg burde det, mens jeg kan tenke meg å kjøpe noen kunstbilder, noe jeg aldri har hatt råd til. Vi er godt voksne, og jeg bestemmer jo sjøl. Syns bare det er interessant å diskutere, hva som kan være lurt og høre hvordan andre investerer?

Anonymkode: fb76b...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kunst i en så lav prisklasse er en veldig usikker investering. Eller tenker du at vi skal diskutere sparing vs forbruk? 

Jeg personlig ville aldri sløst bort penger på bilder om jeg hadde hatt så lite sparepenger.

Ellers så står du jo fritt til å sløse bort dine egne penger om det er det du vil.

Anonymkode: c11b3...f4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan lite om kunst men har tenkt tanken selv. Da helst ved å kjøpe kunst som er anerkjent fra før og ikke noe nytt og ukjent. Noe til 200 000 kroner kanskje. Risikoen ved å kjøpe noe til 20 000 er nok nesten som å trekke lodd?

20 000 kroner er litt knapt å investere i dag, så jeg holder litt med mannen din i at fond kan være like greit. Jeg er dog ikke enig i at dette er tiden for å kjøpe fond, fordi børsene er så høyt priset. Dette bør du lese om selv på E24, Finansavisen, Forbes og ulike kilder du kan lese deg opp på. YouTube kan funke men det er mange med sin egen agenda der. 2025 kan eventuelt være året for en større korreksjon men de kan også være året for en såkalt sektorrotasjon bort fra det som har vært "hot" i flere år nå: teknologiselskaper på Nasdaq til mer tradisjonelle industriselskaper, olje og gass, infrastruktur etc.

Det jeg gjør, trenger ikke være riktig for deg. Men jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg har veldig lite i aksjer og fond for tiden. Og jeg har alltid vært veldig interessert i aksjer, lav risiko så vel som skyhøy risiko. I dag er likevel det meste plassert i fysisk gull og sølv i form av ulike mynter i myntsamling. Det er lav risiko i den forstand at du alltid har myntene for hånden, ingen andre har krav på dem. Det kan vi ikke si om resten av finanssystemet, dessverre. Sparepengene på konto er ikke dine som sådan, du har en "fordring" på dem. De er lånt ut til banken. Penger satt inn i fond er i enda større grad juridisk sett en fordring. Fysisk gull og sølv i hånden: det er ditt, det står ikke i noen andres navn. Som en liten bonus er myntsamling gunstig i forhold til skatt og du skal ha en ganske pen avkastning på fond for å overgå det. Gull er også en forsikring, som dessverre er litt ute av mote i dag fordi forfedrene som gjennomlevde mellomkrigstiden ikke lenger er blant oss.

Anonymkode: c1960...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke at jeg har så mye, men i tillegg til en bufferkonto, har jeg og mannen ca 20 tusen hver. Mannen investerer i fond og mener jeg burde det, mens jeg kan tenke meg å kjøpe noen kunstbilder, noe jeg aldri har hatt råd til. Vi er godt voksne, og jeg bestemmer jo sjøl. Syns bare det er interessant å diskutere, hva som kan være lurt og høre hvordan andre investerer?

Anonymkode: fb76b...80a

Bare det at du kaller det kunstbilder sier sitt om hvor uerfaren du er og bilder til 20000,- er ingen investering. Da er det fordi du liker bildet og vil ha det på veggen selv.

Anonymkode: ad9de...e11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...