AnonymBruker Skrevet 24. januar #1 Skrevet 24. januar Føler meg ganske alene. Søkt i to år, søkt på alt mulig rart, overalt. Er det bare jeg som tydeligvis ser så ekkel ut, og er så rar, at jeg rett og slett bare kan glemme å få meg jobb igjen noensinne? Jeg har mange års urelevant erfaring fra arbeidslivet, alltid fått gode tilbakemeldinger på arbeidet jeg har gjort, men får ikke engang noe i bransjen jeg har vært i i årevis (ingen utdannelse trengs her). Jeg tenker å teste bemanningsbyråer, men hva er oddsen for å få noe her? Jeg er veldig redd for at jeg ikke når opp noe sted. Føler virkelig at livet egentlig prøver å presse meg ut, og så skal man sitte der på intervju og være den beste versjonen av deg selv når du egentlig er på ditt verste. (har vært med på mange kurs og fått både CVer og haugevis av søknader dobbeltsjekket av profesjonelle). Ja jeg søker overalt. Anonymkode: 981e2...769 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar #2 Skrevet 24. januar Hva slags utdannelse har du da? Anonymkode: 701b2...622 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar #3 Skrevet 24. januar Nei, du er ikke alene om det.. 🥲 Utdanningen er bare så bra som ens nettverk, dessverre. Anonymkode: 57901...a81 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar #4 Skrevet 24. januar Dessverre er jobbmarkedet i Norge mye trynefaktor og 80% av alle jobber blir besatt via nettverk. Så…har du ikke noe nettverk så er du litt fucked. Anonymkode: 4beab...404 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar #5 Skrevet 24. januar Kanskje du søker på et for snevert område? Det er kjedelig å ikke bruke utdannelsen sin, men all jobb er bedre enn ingen jobb. Jeg jobber med noe HELT annet enn hva jeg utdannet meg som. De tre årene på universitetet var 100% bortkastet for meg. Anonymkode: d3c1f...7b4
AnonymBruker Skrevet 24. januar #6 Skrevet 24. januar Prøv bemanningsbyrå I byen hvor jeg bor er det veldig vanlig og mange får fast jobb etter å ha vært i ett bemanningsbyrå en periode først. Hiv deg rundt med en gang og registrer deg Anonymkode: ace7a...178 4
Knirke Skrevet 24. januar #8 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kanskje du søker på et for snevert område? Det er kjedelig å ikke bruke utdannelsen sin, men all jobb er bedre enn ingen jobb. Jeg jobber med noe HELT annet enn hva jeg utdannet meg som. De tre årene på universitetet var 100% bortkastet for meg. Anonymkode: d3c1f...7b4 TS sier i HI at hun søker på alt. Å ha en universitetsutdannelse er et stort hinder når man søker ufaglærte jobber, så akkurat der vil TS bli forbigått av ufaglærte som f.eks. skoleelever og innvandrere. Jeg føler med deg, TS. Jeg slet med det samme selv, og jeg har studert to ganger. Den første utdannelsen fikk jeg aldri brukt, den andre tok meg også to år før jeg fikk fast jobb. Ikke gi opp! Prøv bemanningsbyråer, det skader ikke. 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar #9 Skrevet 24. januar 1) Jobb med deg selv: Tankene med at du ser ekkel ut og at du er rar må du komme over. Tenk at nå, NÅ skal du begynne på ny med blanke ark! 2) Ta kontakt med bemanningsbyrå. Bestill tid og fresh deg litt opp før du ska på møte med de. Jeg lurer også litt på hvor du bor og hvilket yrke du har søkt på? Serveringsbransjen og butikkbransjen skriker i alle fall etter medarbeidere både i Oslo og Stavanger. Anonymkode: 33c25...cd2 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar #10 Skrevet 24. januar min samboer sliter med og finne seg ny jobb så han bruker mye tid på og ta kurs så det treffer bedre på di han søker på Anonymkode: 8a149...92c
AnonymBruker Skrevet 24. januar #11 Skrevet 24. januar Derfor er det ikke noe vits med høyere utdanning man får seg ikke jobb! Kjenner ei som har utdannet seg i mange år mens vi alle andre vennene fikk oss Jobb etter vgs. Nå er hun i samme situasjon som deg, og spør oss om hjelp med å finne jobb. Anonymkode: ba2d4...2dd 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar #12 Skrevet 24. januar Det kommer an på hvilke utdannelse du har. Søkte selv i ett år med en masterutdannelse og fikk ikke noe. Så tok jeg en ny master og da fikk jeg jobb med den utdannelsen i stedet. Anonymkode: 91dde...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar #13 Skrevet 24. januar Apropos å søke ufaglærte jobber. Det lønner seg å lyve litt. Få gjerne med i cv og jobbsøknad at du har videregående. Men ikke grad fra høyere utdanning. At du har sullet rundt, halvstudert, kanskje vært litt på skråplanet (uten å ha noe på rullebladet) og er topp motivert for hvilke som helst jobb. De som vil ansette deg vil helst ikke ha noen som søker seg vekk senere for en bedre jobb. Derfor kan en høyere fullført utdanning være et hinder. Anonymkode: 4beab...404
AnonymBruker Skrevet 24. januar #14 Skrevet 24. januar Du er ikke alene. Kjenner flotte, flinke folk med mastergrader som går på det ene intervjuet etter det andre og ikke får jobb. Det virker som det brukes mer penger på virkelighetsfjerne ansettelses prosesser, enn på verdiskapning i arbeidslivet om dagen. Det er flere intervju-runder for helt vanlige jobber og selv korte vikariater, som inneholder alt mulig tull som er irrelevant for jobben, der man blir forhørt av en 3-6 personer. Bruker sikkert mange dagsverk bare på jakten etter "den perfekte arbeidstager" (som kanskje går ut i fødselspermisjon 9 måneder etter ansettelse uansett🤭) Anonymkode: e839d...481 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar #15 Skrevet 24. januar Vi skiftet landsdel for 1,5 år siden. Jeg søkte 6 måneder før vi flyttet og 9 måneder etterpå før jeg landet ny jobb, det ble et tresifre antall søknader og rundt 30 intervjuer. jeg har både utdanning og 20 års erfaring fra IT bransjen. Jeg har aldri hatt problem med å få ny jobb tidligere, så arbeidsmarkedet er vanskelig for tiden. Bemanningsbyrå kan være en god fot innafor hos spennende bedrifter. Det er også greit å ha oppdaterte referanser. Selv om fast jobb selvsagt er å foretrekke, så er alle oppdrag nyttige. Kjenner igjen at det er vanskelig å vise seg topp motivert etter hvert på intervjuer, for man blir så innmari skuffet når svaret nok en gang er nei. Forsøk å undertrykke tankevirus om at du ikke er god nok. Fokuser på hvordan tidligere erfaring kan nyttes i denne jobben og hva du kan tilføre bedriften. Anonymkode: cf9c1...944 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar #16 Skrevet 24. januar "Føler virkelig at livet egentlig prøver å presse meg ut" - sånt tull må du legge bort med en eneste gang. Jeg er overrasket over at du ikke har gått til bemanningsbyrå før, hva er grunnen til det? Mange får seg jobb gjennom bemanningsbyrå, og svært , svært mange firmaer bruker bemanningsbyråer til å ta seg av rekrutteringsprosessen. Det er knalltøft å få avslag på avslag, men husk - du trenger bare ett ja. Det du kan vurdere er å se om du kan jobbe frivillig innenfor noe relevant for å få det på CVn din, da har du fersk erfaring og kunnskap med i sekken. Nå aner jeg ikke hva du er utdannet som eller hva du søker på, men i noen bransjer kan det å lage en nettside, blogg eller Instagram for å legge ut ting man har laget, gjort eller skrevet være en måte å få vist mer enn bare gjennom selve søknaden. Anonymkode: 04aa5...a58 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar #17 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Derfor er det ikke noe vits med høyere utdanning man får seg ikke jobb! Kjenner ei som har utdannet seg i mange år mens vi alle andre vennene fikk oss Jobb etter vgs. Nå er hun i samme situasjon som deg, og spør oss om hjelp med å finne jobb. Anonymkode: ba2d4...2dd Kan jeg spørre hva slags type jobb dere som fikk jobb etter vgs har, ca lønn og om dere trives? Har nemlig en sønn som skal studere nå til høsten, men er veldig usikker for han vet ikke hva. Bare føler at han må studere. Selv har jeg studert til barnehagelærer, mest bortkasta utdannelsen noensinne mtp lønn og studielån. Anonymkode: 8908f...83d
AnonymBruker Skrevet 24. januar #18 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du er ikke alene. Kjenner flotte, flinke folk med mastergrader som går på det ene intervjuet etter det andre og ikke får jobb. Det virker som det brukes mer penger på virkelighetsfjerne ansettelses prosesser, enn på verdiskapning i arbeidslivet om dagen. Det er flere intervju-runder for helt vanlige jobber og selv korte vikariater, som inneholder alt mulig tull som er irrelevant for jobben, der man blir forhørt av en 3-6 personer. Bruker sikkert mange dagsverk bare på jakten etter "den perfekte arbeidstager" (som kanskje går ut i fødselspermisjon 9 måneder etter ansettelse uansett🤭) Anonymkode: e839d...481 Hehe. Ja du sier noe der. En ny snobbete jobbtittel innenfor HR er nå Recruitment lead. Hvor som du sier personen går gjennom en hel haug med analyseverktøy for å finne den rette personen for helt ordinære ufaglærte jobber. En lang prosess med finlesing av CVer og flere intervjurunder. Man overkompliserer hele ansettelsesprosessen. Det lover ikke bra for fremtiden. Er glad jeg ikke har så lenge igjen av arbeidslivet. Anonymkode: 4beab...404 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå