newman01 Skrevet fredag kl 12:55 #21 Del Skrevet fredag kl 12:55 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Den er ikke fuget fast. Vi har renset sluken mange ganger Anonymkode: ab4b3...c0c Men du skrev "silikonfuge". Silikonfuger har det med å klebe seg fast i ting. Med rense sluk mener jeg at det metallokket er løftet av og drar ut proppen i sluket. Hvordan ser det ut når du fjerner metallristen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:35 #22 Del Skrevet fredag kl 19:35 newman01 skrev (6 timer siden): Men du skrev "silikonfuge". Silikonfuger har det med å klebe seg fast i ting. Med rense sluk mener jeg at det metallokket er løftet av og drar ut proppen i sluket. Hvordan ser det ut når du fjerner metallristen? Ingenting som kleber seg fast. Mulig det ikke er silikon da Anonymkode: ab4b3...c0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:40 #23 Del Skrevet fredag kl 19:40 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vaktmester sa helt tydelig at dette kunne vi ikke gjøre selv pga fare for å ødelegge gulvet.. Anonymkode: ab4b3...c0c Men hvem er vaktmesteren? Eier dere eller leier dere? Hvis dere eier, hva har vaktmester med dette å gjøre? Hvis vaktmester er ansvarlig her, så hvorfor i fader ordner ikke han dette? tullball. Dette kan dere fikse selv, hvis dere absolutt vil fikse det. Jeg hadde nok ikke tatt meg bryet Anonymkode: 09746...e45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:44 #24 Del Skrevet fredag kl 19:44 Kan du legge ut et bilde av hvordan det ser ut når du tar bort sluket/risten? Anonymkode: bf66d...c80 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:44 #25 Del Skrevet fredag kl 19:44 newman01 skrev (7 timer siden): Men hvorfor er den fuget fast? Da blir det jo umulig å rense sluket under. Risten er ikke fuget fast boksen / braketten er det. Det ser man jo tydelig. Anonymkode: 70597...d96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:47 #26 Del Skrevet fredag kl 19:47 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Fugen rundt sluken har fått mugg inni selve silikonfugen. Dette er noe vi ikke vil gjøre noe med selv,men høre med profesjonelle. Først og fremst høre med noen hva som kan gjøres. Hvem kontakter man? Flisekompaniet?Obs bygg?Bademiljø? Anonymkode: ab4b3...c0c Prøv å legg en fille / klut eller noe fuktet i klorin et par timer over det. Mulig det kan fjerne en del av misfargingen. Anonymkode: 70597...d96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:54 #27 Del Skrevet fredag kl 19:54 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Fugen rundt sluken har fått mugg inni selve silikonfugen. Dette er noe vi ikke vil gjøre noe med selv,men høre med profesjonelle. Først og fremst høre med noen hva som kan gjøres. Hvem kontakter man? Flisekompaniet?Obs bygg?Bademiljø? Anonymkode: ab4b3...c0c En rørlegger, eller en flislegger med fagbrev., Flisekompaniet m.fl. Som du ramser opp selger fliser, og ikke noe mer. Anonymkode: 9a56a...df7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 20:39 #28 Del Skrevet fredag kl 20:39 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Prøv å legg en fille / klut eller noe fuktet i klorin et par timer over det. Mulig det kan fjerne en del av misfargingen. Anonymkode: 70597...d96 Prøver dette nå Anonymkode: ab4b3...c0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 23:31 #29 Del Skrevet fredag kl 23:31 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Prøver dette nå Anonymkode: ab4b3...c0c Fungerte ikke Anonymkode: ab4b3...c0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:48 #30 Del Skrevet i går, 06:48 Ts, jeg skjønner ikke om du mener fugen eller silikon? Det finnes ikke fugesilikon. Er det mykt når du tar på det eller er det hardt? Er det mykt så er det silikon og er det hardt så er det fuge. Du kan prøve tannbørste og tannkrem, så ser du om det går bort? Anonymkode: 8d254...6be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:57 #31 Del Skrevet i går, 06:57 Det ser ikke ut som silikon, men flisfuge. Om du presser neglen forsiktig mot den, er den litt myk, eller hard? Er det samme stoff som mellom fugene? Det er ikke vanlig å legge silikonfuge der, så tror egentlig det er hard fugemasse, og da bør du som vaktmesteren sier ikke gjøre noe selv, da du også vil ødelegge fugemasse rundt flisene. Eddik eller natron er det mest effektive. Her tror jeg at jeg ville laget en tykkmasse av natron, skurt fugen godt med en tannbørste og denne massen, latt virke ca 20 minutter, og skylt av mens du skurer godt. Om det ikke virker finnes det metallredskap du kan skrape fugen forsiktig med. Ta med bildet og vis i en filsebutikk. Anonymkode: e6931...146 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:03 #32 Del Skrevet i går, 07:03 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Men fy faen, er det sånn det har blitt? Klarer vi ingenting selv?😂 Anonymkode: 216f9...29e Ganske unødvendig av deg. Man må jo starte et sted. Jeg fikk heller ikke opplæring i slikt hjemme, og var sikkert null interessert også. Men så står du der en dag, eier egen leilighet, og ser en stygg fuge, og tenker at du ikke ønsker å ha det slik. Så svarene jeg gir i denne tråden (og andre steder) er basert på 20 års erfaring med dette, telefoner hjem, googling, og youtube. Så nå kan jeg demontere og rense rørsystemet under vasken på kjøkkenet, fikse alt elektrisk som er lovlig å gjøre selv, vedlikeholde elektrisk garasjeport, beskjære alt av vekster i hagen på riktig måte, til riktig tidspunkt, lage julemiddag til 12 personer, og mye mer. Vet du hva jeg bruker kunnskapen til? Rolig forklare andre som lurer på det samme. Ikke slenge ut "hvor dum er du egentlig" kommentarer, i tråd etter tråd. Anonymkode: e6931...146 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:07 #33 Del Skrevet i går, 07:07 AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 8.06): Det er superenkelt å bytte fuger selv. Anonymkode: 3b29a...d23 Det er drt ikke blir fort ujevnt.... Anonymkode: c2d91...728 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 10:58 #34 Del Skrevet i går, 10:58 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det ser ikke ut som silikon, men flisfuge. Om du presser neglen forsiktig mot den, er den litt myk, eller hard? Er det samme stoff som mellom fugene? Det er ikke vanlig å legge silikonfuge der, så tror egentlig det er hard fugemasse, og da bør du som vaktmesteren sier ikke gjøre noe selv, da du også vil ødelegge fugemasse rundt flisene. Eddik eller natron er det mest effektive. Her tror jeg at jeg ville laget en tykkmasse av natron, skurt fugen godt med en tannbørste og denne massen, latt virke ca 20 minutter, og skylt av mens du skurer godt. Om det ikke virker finnes det metallredskap du kan skrape fugen forsiktig med. Ta med bildet og vis i en filsebutikk. Anonymkode: e6931...146 De fleste jeg har snakket med mener det heter silikonfuge. Men jeg vet ikke. Det er hardt over. Muggen sitter inni (imellom)fugen om du skjønner ,så det går ikke an å vaske eller skrape vekk Anonymkode: ab4b3...c0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 11:05 #35 Del Skrevet i går, 11:05 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De fleste jeg har snakket med mener det heter silikonfuge. Men jeg vet ikke. Det er hardt over. Muggen sitter inni (imellom)fugen om du skjønner ,så det går ikke an å vaske eller skrape vekk Anonymkode: ab4b3...c0c Det heter silikonfuge, ja! Anonymkode: 7a8c3...f01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet i går, 12:43 #36 Del Skrevet i går, 12:43 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Det heter silikonfuge, ja! Anonymkode: 7a8c3...f01 Silikonfuge bruker man i hjørner, bak kjøkkenbenken osv. Mellom fliser bruker man fugemasse. Denne føles og ser litt mer ut som sement. Silikon er litt mer tyggegummi Endret i går, 12:43 av newman01 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:03 #37 Del Skrevet i går, 13:03 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De fleste jeg har snakket med mener det heter silikonfuge. Men jeg vet ikke. Det er hardt over. Muggen sitter inni (imellom)fugen om du skjønner ,så det går ikke an å vaske eller skrape vekk Anonymkode: ab4b3...c0c Om muggen sitter inni er det nok silikon. Og da går det an å fjerne, og legge ny, uten å ødelegge. Zoomet inn nå, og ser det sannsynligvis er lagt hvit silikon rundt sluket og inn mot flisefugen. Den er nok gammel om du opplever den som hard. (veldig merkelig løsning, forøvrig. Silikon vil mugle på den måten om den stadig er våt) Da blir det ikke fint uten at den byttes. Det er ikke mulig å ødelegge noe om det er silikon. Men å få denne like fin vil nok kreve litt trening. Anonymkode: e6931...146 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 13:34 #38 Del Skrevet i går, 13:34 Ts her Takk for svar alle. Vil denne muggen utgjøre noe helserisiko? Anonymkode: ab4b3...c0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #39 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ts her Takk for svar alle. Vil denne muggen utgjøre noe helserisiko? Anonymkode: ab4b3...c0c Nei. Anonymkode: 3b2b6...85c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 23 timer siden #40 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 13.21): Som jeg skrev over. Vaktmester ga tydelig beskjed om at dette måtte vi ikke gjøre selv fordi da kunne vi i værste fall skade hele gulvet. Så det er vel grunn nok Anonymkode: ab4b3...c0c Et flisgulv har en membran som hindrer vann trekker igjennom. Det kan være en sveisemembran eller en smøremembran. Fliser og fuger er ikke det som tetter. Så lenge en fjerner fuger forsiktig uten skade på membran skal det ikke oppstå lekkasje? Å fornye fugene bør være mulig å gjøre? https://www.megaflis.no/guider/flislegging/slik-fornyer-du-fugene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå