Gå til innhold

Hva er alt jente drama alle snakker om?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på alt dette styret dere snakker om med jentene; hva er det? Hva er alt dette drama dere snakker om? 

Anonymkode: b0f72...4bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og nei, jeg har selvsagt ingen jente (enda), kun en liten gutt.. vet jo ikke om jeg får jente noen gang.

AnonymBruker
Skrevet

Husker du ikke hvordan det var å være tenåring? 

Anonymkode: 0fbca...ced

AnonymBruker
Skrevet

Det er når jentene begynner å forstå det sosiale spillet, og begynner å prøve å manipulere gjengen for å få det slik de vil. For eksempel at de stenger ute A, fordi de selv vil være venn med B. De øver seg på å bli velfungerende voksne, men de er ikke så flinke til å se sin egen oppførsel i perspektiv. 

Anonymkode: 98a87...39d

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Husker du ikke hvordan det var å være tenåring? 

Anonymkode: 0fbca...ced

Ja selvsagt. Husker at ungdomsskolen var vond, men ikke barneskole. Kanskje jeg var heldig… men hører liksom såååå mye om jentene, og når jeg ser jenter er de såå søte og sjarmerende, kan ikke forstå at de er så ille..

AnonymBruker
Skrevet

Jentedramaet på skolen vår (barne- ungdomsskole) var rent maktspill, hat, utfrysning. Hard tid. Men handler jo om makt. Er ikke noe en enkeltperson begynner med, men kommer av en dynamikken man havner i og blir en del av. Når man er liten, er man ikke særlig reflektert, man higer etter å bli litt av de med definisjonsmakt, og man hermer. Ikke egentlig så ulikt maktspill og hierarkisk dynamikk blant voksne, kvinner som menn.

Jeg deltok ikke særlig selv. Jeg har upopulær og kunne sånn sett ikke kjempe om makt.

Anonymkode: 1ab8b...6d1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja selvsagt. Husker at ungdomsskolen var vond, men ikke barneskole. Kanskje jeg var heldig… men hører liksom såååå mye om jentene, og når jeg ser jenter er de såå søte og sjarmerende, kan ikke forstå at de er så ille..

Jenter kan være mer subtile og bedre på å gjemme seg. De er ikke noe bedre enn gutter. De banker sjeldnere opp, mindre fysisk kamp i snitt, men kan og være det, slåssing, lugging, "oppgjør", etc. Virker som fysisk mobbing blant jenter har økt noe.

Mye avhenger av klassemiljø og lærer. Men i klasser med etablert mobbing, kan dette bli ganske stygt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg lurer på alt dette styret dere snakker om med jentene; hva er det? Hva er alt dette drama dere snakker om? 

Det er bare tull, rett og slett. Det er like mye drama med gutter, det er bare på en annen og mer kulturell akseptert måte. Da sier vi liksom «gutter er gutter» og det er litt positivt at de gjør sånt. Mens når jenter gjør noe er det utelukkende negativt. 

Veldig merkelig. 

Anonymkode: 32393...001

Skrevet

Her er det nok store variasjoner. Det har aldri vært drama i min datters klasse eller som hun har vært involvert i, men jeg vet jo at det forekommer andre steder. Problemet med konflikter mellom jenter kontra gutter er at det ofte foregår mer subtilt og er derfor vanskeligere å både oppdage og stoppe. Gutter er mer fysiske, de snakker høylytt stygt til hverandre eller slåss. Jenter velger gjerne andre måter. De blikker, danner ekskluderende klikker, mobber via sosiale medier og slike ting. Det er veldig vanskelig å ta tak i, og en del voksne tar det ikke seriøst heller fordi de ikke oppfatter det å "bli sett stygt på" som like ille som mer konkrete måter å plage andre på. Men uansett er det på ingen måte slik at det å ha jenter automatisk innebærer at man opplever drama eller maktspill. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er hersketeknikker som blir tatt i bruk.

Mange jenter vokser det av seg og noen blir bare bedre med årene og er en fare for sine omgivelser selv i voksen alder.

Anonymkode: 43177...a73

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er bare tull, rett og slett. Det er like mye drama med gutter, det er bare på en annen og mer kulturell akseptert måte. Da sier vi liksom «gutter er gutter» og det er litt positivt at de gjør sånt. Mens når jenter gjør noe er det utelukkende negativt. 

Veldig merkelig. 

Anonymkode: 32393...001

Maktkamp blant jenter og gutter er ikke fint uansett. Ofte kan dette utarte til mobbing, enten det er verbalt eller fysisk. Er for øvrig ikke uvanlig med utestenging og verbal kjiphet blant gutter heller, tvertimot like vanlig i klasser med dårlig miljø. Ingen bør tenke at dette er ok, verken med gutter eller jenter. De skal jo lære at man skal oppføre seg ordentlig mot andre for å bli bra folk. Noe både lærere og foreldre må være med på, og foreldre skal ikke beskytte ungene sine hvis de er kjipe. Da skal de få beskjed.

AnonymBruker
Skrevet

Enkelte blir sykelig opptatt av sin nye bestevenninne og behandler sin gamle venninne som luft. Når læreren innimellom forsøker å skille disse ved å fordele de på forskjellige lekegrupper f.eks, så er lærer "slem og ødelegger vennskapet". Gamle venninnen er grei nok som tidsfordriv når nye venninnen er bortreist på ferie. 

Anonymkode: 8b101...e32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre døtre og synes virkelig ikke det har vært mye drama, verken mellom søstrene eller venninner. Litt krangling innimellom, som alle har.

Anonymkode: 948f2...90b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er når jentene begynner å forstå det sosiale spillet, og begynner å prøve å manipulere gjengen for å få det slik de vil. For eksempel at de stenger ute A, fordi de selv vil være venn med B. De øver seg på å bli velfungerende voksne, men de er ikke så flinke til å se sin egen oppførsel i perspektiv. 

Anonymkode: 98a87...39d

Helt enig. Men tenk litt over hva du skriver, det betyr at de ser eldre jenter og voksne kvinner driver med manipulering og psykisk vold, og lærer dette veldig tidlig, det er en grunn for at kvinner er overlegne menn når det gjelder manipulasjon og bruke ord som makt, de får det nesten inn med morsmelken.

Anonymkode: 2d004...f17

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å være tre stykker, to av de er gjerne mer bestevenninner der og da, en blir ofte utenfor, samt når det gjelder overnatting er det gjerne 1 som får overnatte og den andre må gå hjem. 

Anonymkode: 85bc3...799

AnonymBruker
Skrevet

Barn har jo allerede utviklet sin personlighet i stor grad, det være seg empatiske, feige, dramatiske, smått psykopatiske, osv, noe som kommer til uttrykk tidlig.

Anonymkode: fb556...419

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jenter er ofte veldig gode på å skjule slikt, de er prinsesser og så gode og snille, men når ingen voksne ser, så blir det veldig ofte anderledes. Husker selv hvordan alle trodde min søster var den snille søte jenta som ikke gjorde noe galt, men de så åpenbart ikke alt, det førte til et velkjent fenomen, at jeg som bror fikk skylden for mye hun gjorde, for hun var jo bare såååå uskyldig 

Anonymkode: 2d004...f17

Skrevet

Jeg opplevde ikke noe jentedrama da jeg var barn/tenåring, men etter at jeg ble voksen har jeg møtt et par voksne damer som har splittet og manipulert

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...