AnonymBruker Skrevet 23. januar #1 Skrevet 23. januar Flyttet inn i et hus som har en blanding av nye og eldre stikkontakter. På et par av rommene har de av denne typen som vist på bildet. Jeg må ikke bruke den, men så under visning at den er i bruk for grenuttak som igjen brukes for mobillader og nattbordlamper. Er denne utrygg å bruke? Anonymkode: 40fbf...92e
AnonymBruker Skrevet 23. januar #2 Skrevet 23. januar Hadde ikke brukt så gamle stikkontakter uten en el-kontroll. Anonymkode: ce002...5b1
AnonymBruker Skrevet 24. januar #3 Skrevet 24. januar Vi hadde en gammel stikkontakt (med porselen innmat), den var helt ok. Vi byttet den dog Anonymkode: cc609...b6c
newman01 Skrevet 24. januar #4 Skrevet 24. januar Det har ihvertfall vært en ubrukelig hobbymaler med ti tommeltotter som har malt der... Makan til tafatt malerjobb. Ser ut som noen har farget stikket sort med sprittusj 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar #5 Skrevet 24. januar newman01 skrev (4 minutter siden): Det har ihvertfall vært en ubrukelig hobbymaler med ti tommeltotter som har malt der... Makan til tafatt malerjobb. Ser ut som noen har farget stikket sort med sprittusj Hehe. Maler fra helvete det der ja. Forøvrig sender jeg en god bedring til kjøperen av boligen. Glassfiberstrie-helvete. Anonymkode: c35c9...e75
newman01 Skrevet 24. januar #6 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hehe. Maler fra helvete det der ja. Forøvrig sender jeg en god bedring til kjøperen av boligen. Glassfiberstrie-helvete. Anonymkode: c35c9...e75 Med så gammelt el-anlegg hadde jeg pusset opp og leid inn elektriker for å legge nye stikk. Antagelig byttet sikringsskap også. Angående veggene hadde jeg helsparklet halvhjertet for å få det tilnærmet glatt, og lagt veggfornyer oppå det igjen. Da kan man oppnå akseptabel standard på veggen uten at det koster hinsides mye og vanskelighetsgraden for høy.
AnonymBruker Skrevet 24. januar #7 Skrevet 24. januar newman01 skrev (31 minutter siden): Det har ihvertfall vært en ubrukelig hobbymaler med ti tommeltotter som har malt der... Makan til tafatt malerjobb. Ser ut som noen har farget stikket sort med sprittusj Er nok heller stikket som er sort og blitt malet over med flotte beisje maling 😅 Anonymkode: 7b5db...d19 2
Snøløs Skrevet 24. januar #8 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er nok heller stikket som er sort og blitt malet over med flotte beisje maling 😅 Anonymkode: 7b5db...d19 Ser de har vegg til vegg teppe også. Må da være et helvete for allergikere. Om huskjøperen vil beholde gulvteppet så får de sikkert en milliard midd på kjøpet + noen rester fra forrige eiers tånegler og fotsopp.
newman01 Skrevet 24. januar #9 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Flyttet inn i et hus som har en blanding av nye og eldre stikkontakter. På et par av rommene har de av denne typen som vist på bildet. Er denne utrygg å bruke? Anonymkode: 40fbf...92e Har du kjøpt dette huset, eller leier du?
AnonymBruker Skrevet 25. januar #10 Skrevet 25. januar newman01 skrev (På 24.1.2025 den 14.54): Har du kjøpt dette huset, eller leier du? Nei, skal bare leie et års tid eller noe sånt. Anonymkode: 40fbf...92e
AnonymBruker Skrevet 25. januar #11 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 10.37): Hehe. Maler fra helvete det der ja. Forøvrig sender jeg en god bedring til kjøperen av boligen. Glassfiberstrie-helvete. Anonymkode: c35c9...e75 Jeg skal kun leie, ikke eie… Mener du veggene? newman01 skrev (På 24.1.2025 den 10.41): Med så gammelt el-anlegg hadde jeg pusset opp og leid inn elektriker for å legge nye stikk. Antagelig byttet sikringsskap også. Angående veggene hadde jeg helsparklet halvhjertet for å få det tilnærmet glatt, og lagt veggfornyer oppå det igjen. Da kan man oppnå akseptabel standard på veggen uten at det koster hinsides mye og vanskelighetsgraden for høy. Sikringsskap er heldigvis nytt, ellers er det litt gammelt og litt nytt i det huset. Jeg skal kun leie, så jeg kan nok ikke leie inn noe som helst. Tenkte mest på om de stikkontaktene duger til å brukes til småting som mobillader etc eller om de bør unngås som pesten. Snøløs skrev (På 24.1.2025 den 11.31): Ser de har vegg til vegg teppe også. Må da være et helvete for allergikere. Om huskjøperen vil beholde gulvteppet så får de sikkert en milliard midd på kjøpet + noen rester fra forrige eiers tånegler og fotsopp. Siden jeg leier kan jeg ikke rive det opp. Men skal nok gå godt over med støvsuger før vi slenger våre egne matter der også. Anonymkode: 40fbf...92e
AnonymBruker Skrevet 25. januar #12 Skrevet 25. januar Er det svidd eller skittent? Anonymkode: 998b5...29a
AnonymBruker Skrevet 25. januar #13 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Er det svidd eller skittent? Anonymkode: 998b5...29a Nei, det ser bare ut som noen har malt den sort. Ser jeg nærmere, står det både watt og volt styrke på den. Anonymkode: 40fbf...92e
AnonymBruker Skrevet 25. januar #14 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 21.37): Flyttet inn i et hus som har en blanding av nye og eldre stikkontakter. På et par av rommene har de av denne typen som vist på bildet. Jeg må ikke bruke den, men så under visning at den er i bruk for grenuttak som igjen brukes for mobillader og nattbordlamper. Er denne utrygg å bruke? Anonymkode: 40fbf...92e Ser du ikke selv at den er fra forrige århundrede? Den og resten av el anlegget i huset bør snarlig gjennomgås av elektriker. Hadde aldri bodd i et hus med så gammelt elektrisk anlegg. Til det er jeg for glad i livet både selv og til resten av boenhetene beboere. Anonymkode: fd6a5...0ff
AnonymBruker Skrevet 25. januar #15 Skrevet 25. januar I seg selv er ikke kontakten farlig, men jeg regner med den ikke er jordet. Ville byttet den. Anonymkode: f0d03...b27
AnonymBruker Skrevet 25. januar #16 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ser du ikke selv at den er fra forrige århundrede? Den og resten av el anlegget i huset bør snarlig gjennomgås av elektriker. Hadde aldri bodd i et hus med så gammelt elektrisk anlegg. Til det er jeg for glad i livet både selv og til resten av boenhetene beboere. Anonymkode: fd6a5...0ff Joda, ser den er gammel. Sikringsskap derimot er helt nytt, så det ser ut som noe er allerede nytt, noe et gammelt. Tenkte å la være å bruke de eldre runde stikkontaktene da det er mange andre i huset av den nye typen. Så det er en blanding av nytt og gammelt der. Anonymkode: 40fbf...92e
AnonymBruker Skrevet 25. januar #17 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Joda, ser den er gammel. Sikringsskap derimot er helt nytt, så det ser ut som noe er allerede nytt, noe et gammelt. Tenkte å la være å bruke de eldre runde stikkontaktene da det er mange andre i huset av den nye typen. Så det er en blanding av nytt og gammelt der. Anonymkode: 40fbf...92e Og nettopp på grunn av denne salige blandingen så bør du få en elektriker til å vurdere ledningsnettet og sannsynligvis komme med en anbefaling om å bytte ut hele det elektriske anlegget for å unngå brann. Det du ser er stikk kontakten, men der ligger mengder av gamle ledninger der, som smuldrer opp etter å ha tørket ut over flere tiår. Når huset er nedbrent og alt er borte er det for sent å angre, særlig om forsikringsselskapet sier her er det manglende vedlikehold av det elektriske anlegget vi setter forsikringsutbetalingen til kroner 0. Da blir det en dobbel livskrise. Anonymkode: fd6a5...0ff
AnonymBruker Skrevet 25. januar #18 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, det ser bare ut som noen har malt den sort. Ser jeg nærmere, står det både watt og volt styrke på den. Anonymkode: 40fbf...92e Den var nok svart i utgangspunktet, så har noen prøvd å male den hvit… Anonymkode: 89564...8c5 1
Flintis Skrevet 25. januar #19 Skrevet 25. januar Er den sikret med 10 ampere eller mindre på kursen er det vel innafor, ser den tåler 10 ampere. Lader ol. burde da gå greit. Tyngre ting er kanskje ikke å anbefale, særlig over lengere tid.
AnonymBruker Skrevet 25. januar #20 Skrevet 25. januar Hadde vært mer engstelig over ledningene til og fra. Jeg hadde vel slått av den sikringen denne er på. Anonymkode: 5c032...ad7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå