AnonymBruker Skrevet 23. januar #1 Skrevet 23. januar Jeg var strukturert, hadde god hukommelse, god konsentrasjon og var flink til å følge opp skole/jobb. Hadde sterk OCD som ung, men er mye bedre nå. Nå er disse evnene tilbake igjen etter ca 10 år med en del utfordringer. Men da det sto på som verst fremsto jeg antakelig som om jeg hadde ADHD. Sannheten er at jeg prøvde å holde hodet over vann hele tiden. Jeg mistet nesten alle mine nærmeste av familie og barndomsvenner på rekke og rad som veldig ung (på kjipe måter, 5 dødsfall) og fikk mye dødsangst pga dette. Jeg opplevde etter dette en del psykisk mishandling, sikkert fordi jeg var svak etter alle dødsfallene. Nå henger ADHD stempelet over meg og folk lurer på om jeg ikke skal utredes. Folk som har ADHD selv. Men jeg trenger det ikke. Jeg har full oversikt og kontroll på jobb og privat, ikke noe tanketog i hodet eller noe. Er rutinert igjen. Kan liksom ikke gå inn i en forklaring som at; nei du skjønner, livet raknet litt men nå er alt bra igjen. Falsk alarm! Vet ikke hva jeg skal si, annet; jeg har ikke ADHD. Anonymkode: f967e...9d8 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #2 Skrevet 23. januar Dette er jo problemet med ADHD diagnosen. De samme symptomene kan være alle mulige årsaker. Likevel ser jeg at hver gang noen beskriver oppmerksomhet vansker eller litt vanskelig med struktur, så skriker alle ADHD. Anonymkode: 617e1...150 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar #3 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er jo problemet med ADHD diagnosen. De samme symptomene kan være alle mulige årsaker. Likevel ser jeg at hver gang noen beskriver oppmerksomhet vansker eller litt vanskelig med struktur, så skriker alle ADHD. Anonymkode: 617e1...150 Ikke sant. Og for min del var det forbigående. Anonymkode: f967e...9d8 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #4 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette er jo problemet med ADHD diagnosen. De samme symptomene kan være alle mulige årsaker. Likevel ser jeg at hver gang noen beskriver oppmerksomhet vansker eller litt vanskelig med struktur, så skriker alle ADHD. Anonymkode: 617e1...150 Oppmerskomhet etc kan være like vanlig for traumer og stress. Man skriker ikke ADHD for dette alene, ADHD er en langt større helhet med utfordringer. Man hadde aldri blitt vurdert til utredning hos DPS for det du beskriver her. Anonymkode: 099eb...1c1 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar #5 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg var strukturert, hadde god hukommelse, god konsentrasjon og var flink til å følge opp skole/jobb. Hadde sterk OCD som ung, men er mye bedre nå. Nå er disse evnene tilbake igjen etter ca 10 år med en del utfordringer. Men da det sto på som verst fremsto jeg antakelig som om jeg hadde ADHD. Sannheten er at jeg prøvde å holde hodet over vann hele tiden. Jeg mistet nesten alle mine nærmeste av familie og barndomsvenner på rekke og rad som veldig ung (på kjipe måter, 5 dødsfall) og fikk mye dødsangst pga dette. Jeg opplevde etter dette en del psykisk mishandling, sikkert fordi jeg var svak etter alle dødsfallene. Nå henger ADHD stempelet over meg og folk lurer på om jeg ikke skal utredes. Folk som har ADHD selv. Men jeg trenger det ikke. Jeg har full oversikt og kontroll på jobb og privat, ikke noe tanketog i hodet eller noe. Er rutinert igjen. Kan liksom ikke gå inn i en forklaring som at; nei du skjønner, livet raknet litt men nå er alt bra igjen. Falsk alarm! Vet ikke hva jeg skal si, annet; jeg har ikke ADHD. Anonymkode: f967e...9d8 Jeg skjønner ikke helt hva du vil med innlegget ditt, TS. Traumer gir mange like symptomer som ADHD, og derfor skjer også feildiagnoseringer fordi det er så mye overlappende symptomer. Det er jo ikke så viktig om andre tror at du har ADHD eller ikke. Det eneste som er viktig er at du har det bedre og fungerer. Anonymkode: 099eb...1c1 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar #6 Skrevet 23. januar Nei, du hadde ikke fått adhd-diagnose av dette. Anonymkode: bc6c5...716
AnonymBruker Skrevet 23. januar #7 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skjønner ikke helt hva du vil med innlegget ditt, TS. Traumer gir mange like symptomer som ADHD, og derfor skjer også feildiagnoseringer fordi det er så mye overlappende symptomer. Det er jo ikke så viktig om andre tror at du har ADHD eller ikke. Det eneste som er viktig er at du har det bedre og fungerer. Anonymkode: 099eb...1c1 Ja, hvis man er elendig på diagnostisering så klarer man å gi feil diagnose. Veldig mange tilstander har overlappende symptomer. Man skal klare å skille den fra hverandre. Traumer og adhd er ikke så veldig likt egentlig. Anonymkode: bc6c5...716
AnonymBruker Skrevet 23. januar #8 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt hva du vil med innlegget ditt, TS. Traumer gir mange like symptomer som ADHD, og derfor skjer også feildiagnoseringer fordi det er så mye overlappende symptomer. Det er jo ikke så viktig om andre tror at du har ADHD eller ikke. Det eneste som er viktig er at du har det bedre og fungerer. Anonymkode: 099eb...1c1 Husk også at ADHD ikke er noe som kommer og går. Man har symptomene fra man er liten. Anonymkode: 099eb...1c1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #9 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Oppmerskomhet etc kan være like vanlig for traumer og stress. Man skriker ikke ADHD for dette alene, ADHD er en langt større helhet med utfordringer. Man hadde aldri blitt vurdert til utredning hos DPS for det du beskriver her. Anonymkode: 099eb...1c1 Jeg er ganske sikker på at du misforsto den kommentaren du siterte og at vedkommende ikke mener det du tror. For jeg er enig i det vedkommende at altfor mange skriker ADHD basert på ekstremt tynt grunnlag. Anonymkode: 567f2...440 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #10 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, hvis man er elendig på diagnostisering så klarer man å gi feil diagnose. Veldig mange tilstander har overlappende symptomer. Man skal klare å skille den fra hverandre. Traumer og adhd er ikke så veldig likt egentlig. Anonymkode: bc6c5...716 Jo, traumer og adhd har mange likhetstrekk. Mange med ADHD har ikke hyperaktivitet, og det er også ikke så uvanlig at folk med ADHD har traumer i tillegg - pga ADHD. Anonymkode: 099eb...1c1 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar #11 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er ganske sikker på at du misforsto den kommentaren du siterte og at vedkommende ikke mener det du tror. For jeg er enig i det vedkommende at altfor mange skriker ADHD basert på ekstremt tynt grunnlag. Anonymkode: 567f2...440 Det er personene selv som skriker, fordi de mangler kunnskap om omfanget av ADHD. La de nå bare gjøre det, de blir ikke en gang henvist til DPS på det grunnlaget. Anonymkode: 099eb...1c1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #12 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, traumer og adhd har mange likhetstrekk. Mange med ADHD har ikke hyperaktivitet, og det er også ikke så uvanlig at folk med ADHD har traumer i tillegg - pga ADHD. Anonymkode: 099eb...1c1 Dette må du forklare. Jeg har ADHD og kompleks PTSD(og før noen skulle kommentere på dette så er jeg selvsagt godt utredet på begge diagnosene), men jeg klarer ikke å forstå at man kan få traumer pga ADHD Anonymkode: 567f2...440 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar #13 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jo, traumer og adhd har mange likhetstrekk. Mange med ADHD har ikke hyperaktivitet, og det er også ikke så uvanlig at folk med ADHD har traumer i tillegg - pga ADHD. Anonymkode: 099eb...1c1 Nei. Anonymkode: bc6c5...716
AnonymBruker Skrevet 23. januar #14 Skrevet 23. januar Det er jo kjempefint og trygt for oss alle at Kvinneguiden er full av eksperter på traumer og ADHD, og ikke minst kan diagnostisere skråsikkert ut fra et par linjer. Det regnes ikke som enkelt å utrede noe som helst, man skal være varsom, og dette dere er inne på her er menneskeskapte diagnoser med mye overlapp, og ingen gudegitt fasit som er sort/hvit. Det vil si at det kan være mest riktig å kalle noe traumereaksjoner i en fase, og like riktig å vurdere det som ADHD noen år etterpå. Det finnes ikke noe helt statisk i kroppen eller hjernen vår, og i tillegg er vi i interaksjon med ulike situasjoner og mennesker hele tiden som får frem ulike sider i oss, også symptomer. Så vær så snill, alle dere hjemmepsykologer og egenutnevnte og egenerfarte eksperter, ta dere en bolle og respekter samfunnets vanskelige og utakknemlige jobber - som f.eks å jobbe med utredninger i en tid der alle er skråsikre på egen diagnose, basert på tiktok og memes, eller tre linjer på Kvinneguiden. Anonymkode: eabd5...c85
AnonymBruker Skrevet 23. januar #15 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette må du forklare. Jeg har ADHD og kompleks PTSD(og før noen skulle kommentere på dette så er jeg selvsagt godt utredet på begge diagnosene), men jeg klarer ikke å forstå at man kan få traumer pga ADHD Anonymkode: 567f2...440 Du var kanskje heldig og ikke ble mobbet og fryst ut fordi du var "rar", ikke forstod sosiale koder, var intens og voldsom, og hadde reguleringsproblemer i hytt og gevær. Du hadde kanskje ikke lærere som behandlet deg som om du var en pest og plage, eller foreldre som konstant kritiserte og kjeftet for ting du ikke kunne rå for (ADHD). Når man er barn og i ferd med å utvikle sin identitet, så kan dette fort manifistere seg som traume. Anonymkode: 099eb...1c1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #16 Skrevet 23. januar Vet du, jeg skjønner akkurat hva du mener. Jeg har det ekstremt tøft akkurat nå, med skilsmisse og at jeg føler jeg har mistet alt som er viktig i livet mitt, jeg sitter ribbet tilbake. Jeg klarer ikke lenger å takle livet, hjernen koker konstant, jeg klarer ikke konsentrere meg, klarer ikke holde orden på tankene lenge nok til å få gjennomført jobber, har blitt ekstremt impulsiv og tenker ikke konsekvenser. Utrolig i kroppen og sliter med å tenke logisk, sliter med sosiale interaksjoner, og sliter med når ting ikke blir som jeg hadde sett for meg. Har tatt tester på nett for å avdekke adhd, og slår ut på sterkeste nivå. Men jeg vet at jeg ikke har adhd, jeg er i en livskrise som har slått ut i full adhd- symptomer. 😭😭😭 Anonymkode: baf88...273
AnonymBruker Skrevet 23. januar #17 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet du, jeg skjønner akkurat hva du mener. Jeg har det ekstremt tøft akkurat nå, med skilsmisse og at jeg føler jeg har mistet alt som er viktig i livet mitt, jeg sitter ribbet tilbake. Jeg klarer ikke lenger å takle livet, hjernen koker konstant, jeg klarer ikke konsentrere meg, klarer ikke holde orden på tankene lenge nok til å få gjennomført jobber, har blitt ekstremt impulsiv og tenker ikke konsekvenser. Utrolig i kroppen og sliter med å tenke logisk, sliter med sosiale interaksjoner, og sliter med når ting ikke blir som jeg hadde sett for meg. Har tatt tester på nett for å avdekke adhd, og slår ut på sterkeste nivå. Men jeg vet at jeg ikke har adhd, jeg er i en livskrise som har slått ut i full adhd- symptomer. 😭😭😭 Anonymkode: baf88...273 Leit å høre at du er i livskrise ❤️ Jeg trodde at alle visste at ADHD symtomer ikke er noe som plutselig oppstår, men noe som faktisk er tilstede fra man er barn? Slike tester på nett gir ingen indikasjon for om man bør utredes for ADHD eller har ADHD, det er ikke sånn det fungerer. Anonymkode: 099eb...1c1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #18 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Leit å høre at du er i livskrise ❤️ Jeg trodde at alle visste at ADHD symtomer ikke er noe som plutselig oppstår, men noe som faktisk er tilstede fra man er barn? Slike tester på nett gir ingen indikasjon for om man bør utredes for ADHD eller har ADHD, det er ikke sånn det fungerer. Anonymkode: 099eb...1c1 Testene på nett er heller ikke ment som et diagnoseverktøy. Anonymkode: 61f1e...cb2
AnonymBruker Skrevet 23. januar #19 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Leit å høre at du er i livskrise ❤️ Jeg trodde at alle visste at ADHD symtomer ikke er noe som plutselig oppstår, men noe som faktisk er tilstede fra man er barn? Slike tester på nett gir ingen indikasjon for om man bør utredes for ADHD eller har ADHD, det er ikke sånn det fungerer. Anonymkode: 099eb...1c1 Dersom du faktisk utredes for adhd så tas barndommen med i betraktningen. Eller skal i alle fall gjøre det om det er en seriøs behandler. Dette er noe «alle» vet, og det er på ingen måte kontroversielt. Har du blitt utredet selv eller leker du bare smart på nett? Anonymkode: 61f1e...cb2
minister-mio Skrevet 23. januar #20 Skrevet 23. januar Du omgås helt feil folk. Folk flest går ikke rundt å påstår at folk har adhd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå