Gå til innhold

Fra hvilke norske kilder henter dere nyheter fra?

Hareena

Anbefalte innlegg

Jeg henter nyheter fra NRK, særlig Dagsrevyen. Synes det er mange dyktige korrespondenter/reportere der (Wolasmal i særklasse som får innpass de utroligste steder) samt dyktige politiske og økonomiske kommentatorer og en bra balanse sammenlignet med andre nyhetskilder.

Videre er det de store avisene som BT/Aftenposten/Aftenbladet/Adresseavisen.

Det er litt lite respons i omgivelsene når jeg nevner saker derfra, derav spørsmålet mitt i tittelen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får nyheter fra lokalavien, fra BT/Aftenposten, leser VG hver dag.
NRK og TV2. Kikker også innom document.no

Liker ikke NRK/TV2. 

Ser mye utenlandske nyheter.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vg, Nrk og Aftenposten. Holder meg langt unna Dagbladet.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalavisene og NRK. Orker ikke clickbait av noe slag, så VG, Dagbladet og lignende utgår.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nrk

Aftenposten 

I nyheter

Vg

Dagbladet 

Subjekt

+ En haug lokalaviser

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser Aftenposten og E24 daglig og av og til leser jeg enkelte artikler og reportasjer i Klassekampen og Morgenbladet. Jeg har sluttet å lese lokalavisa for der er det bare krangling og overforenklet framstilling av ting. Jeg ser bare på overskriftene lokalt. 

Ellers får jeg nyheter fra Nyhetskanalen til TV2 og Dagsrevyen på NRK. Av og til ser jeg Urix. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inyheter, document, human rights service, steigan, tek. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest NRK, TV2 og VG. Noe Aftenposten også, men de har begrensning på antall gratisartikler man får lest i uken. For finansnyheter leser jeg E24, DN og Finansavisen. 

For min del er jeg skuffet over utenriksdekningen i norsk media, så der supplerer jeg med utenlandsk media. Det er et enormt overfokus på Midtøsten og deler av dekningen bærer preg av pro-palestinsk aktivisme. Ukrainakrigen for eksempel har kommet i skyggen. Det til tross for at det er antatt flere drepte der og at vi deler grense med Russland. Kvaliteten på sakene kan også være begredelig. Typisk har det skjedd et angrep, så ringes en ekspert for å komme med uttalelser om det som har skjedd for å fylle opp artikkelen. Mange av disse "ekspertuttalelsene" burde vært luket ut fordi det for eksempel er en regimestøtter i Iran som ukritisk får spre propaganda eller fordi eksperten rett og slett ikke vet noe om det konkrete angrepet. Men da hadde de bare stått igjen med en liten notis. Jeg har også innimellom lagt merke til at faktafeil serveres. Det får meg til å lure på hvor mye annet feil det er som jeg ikke legger merke til. Ett nylig eksempel på en faktafeil jeg så var NTB som rapporterte om 70% drepte kvinner og barn ifølge Gaza helsemyndigheter. De har tydeligvis ikke engang sett på tallene fra Gazas helsemyndigheter - de rapporterer rundt 50%.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK, men da mest for å se om det har skjedd noe. Dybdeleser utenriksnyheter i utenlandske kilder, samt podcaster og meningsytringer på YouTube. (Har både progressivt/liberalt og konservativt innhold i YT-feeden min). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utlandet: ZeroHedge, The Duran, MoonOfAlabama

Norge: Steigan og UtenFilter.

Kan titte litt på enklete ting fra Sputnik, FoxNews, CNN og South China morning post

Imellom alt dette får jeg en bra representativ opinion med god forskjellig vinkling 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duraton skrev (8 timer siden):

Ikke rart om at man blir litt rar om man bare leser crazy-høyre «nyheter» 🤣

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vma skrev (2 timer siden):

Du mener, i motsetning til den "varierte" dekning fra Schibsted og NRK?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vma skrev (3 timer siden):

Kun rar for dem som får ting ifra nrk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser minst mulig, da alt er vridd. NRK (venstre) og Aftenposten (høyre) er nok mine favoritter.

Duraton skrev (På 26.1.2025 den 6.59):

Jeg går inn her hver gang det står noe i nyhetene om en utlending som har gjort noe dumt. Koser meg med kommentarfeltene. 🤣

Endret av Stonegiant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Stonegiant skrev (29 minutter siden):

Jeg leser minst mulig, da alt er vridd. NRK (venstre) og Aftenposten (høyre) er nok mine favoritter.

Jeg går inn her hver gang det står noe i nyhetene om en utlending som har gjort noe dumt. Koser meg med kommentarfeltene. 🤣

"utlending". Det er jo folk fra "Nordfjordeid", "Stryn" eller Hallingdal det som regel er snakk om?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser først og fremst E24 - VG, Finansavisen, DN, en sjelden gang NRK og TV2.

Av utenlandske media går det i BBC.

Og litt Extrabladet i Danmark.

Jeg evner helt fint å filtrere ut disse nyhetene på en objektiv måte - tross venstrevridd norsk media.

Jeg synes likevel det er synd at norsk media er så venstrevridd, fordi det er veldig mange i dette landet som lar seg hjernevaske.

Nordmenn er ekstremt mye mer naive enn utlendinger - rett og slett fordi vi får presentert nyheter som venstrevridd "propaganda"-.

Heldigvis begynner flere og flere å våkne nå - det ser man i kommentarfeltene til de ulike mediene 😉 

Endret av Sportydame
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (8 timer siden):

Nordmenn er ekstremt mye mer naive enn utlendinger - rett og slett fordi vi får presentert nyheter som venstrevridd "propaganda"-.

Heldigvis begynner flere og flere å våkne nå - det ser man i kommentarfeltene til de ulike mediene 😉 

Da må du fortelle hva de mindre naive menneskene bruker som informasjon/nyhets-kilde. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekker VG og Aftenposten av og til, men bruker ikke mye tid på de. Leser tittelene og kanskje åpner en nyhet hvis det er noe interessant.

Jeg foretrekker å lytte til podkast som Wolfgang og iNyheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...