Gå til innhold

Pensjonssparing

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skjønner ikke helt denne. Jobben sparte opp til meg, og kan utbetales når jeg slutter. Mener de slutter i den jobben som er lenge siden? Eller går av med pensjon?

Anonymkode: 58141...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man får ikke utbetalt pensjon før man går av med pensjon. 

Anonymkode: e6c90...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Går av med pensjon menes det. 

Anonymkode: d4260...4f8

Vel, ved en innskuddsbasert pensjonsordning  (privat næringsliv) kan man velge å starte utbetaling ved 62 og senere selv om man fortsetter å jobbe. 

Ts, hvis du jobber i privat næringsliv, vil du få en fripolise på oppspart pensjon når du slutter i selskapet. Du har en pensjonskonto på samme måte som en bankkonto bortsett fra at uttaket ikke kan starte før du har fyllt 62. Utbetalingen er som regel basert på en tiårsperiode.

Kontoen med med oppspart innskuddspensjon (inkludert fripoliser) kan du flytte på samme måte som du kan flytte midlene på sparekontoen din.

Endret av Hareena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man får ikke utbetalt pensjon før man går av med pensjon. 

Anonymkode: e6c90...b55

Det er ikke korrekt (privat næringsliv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved fripolise er det et unntak for uføretrygdede: de kan be om utbetaling før pensjonsalder. Jeg er uføretrygdet og sparte lenge i IPS. Dette angrer jeg på fordi sparemidlene er fritt vilt fra politisk hold. Finansminister Siv Jensen bidro til at IPS ble betydelig mer attraktiv sett fra en pensjonssparers perspektiv. Mens de rød-grønne tok bort de samme fordelene relativt kort tid etter. Jeg mener at slike ordninger trenger stabilitet over lang tid i forhold til maks sparebeløp og skatteregime.

Siden jeg angrer på at jeg sparte gjennom IPS som innebærer for mye politisk risiko, tar jeg ut midlene over tid og sparer det videre på egen hånd. Dessverre med en kjedelig beskattning av utbetalingene uavhengig av om det er avkastning eller innskudd. Men det tapet tar jeg. Jeg er enda ung og ser positivt på det. Fortsetter i tillegg å spare 1250 kr/mnd  til alderdommen.

Anonymkode: fdddc...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Hareena skrev (27 minutter siden):

Det er ikke korrekt (privat næringsliv)

Man kan ta ut fra dagen man fyller 62 selv man jobber lenger, jeg tok ut en del fra 62 og var i jobb til 65.

Anonymkode: f3c33...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan ta ut fra dagen man fyller 62 selv man jobber lenger, jeg tok ut en del fra 62 og var i jobb til 65.

Anonymkode: f3c33...2ec

Ja, det var det jeg korrigerte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...