AnonymBruker Skrevet 23. januar #1 Skrevet 23. januar Jeg er fornærmede i en sak, politiet som anmeldte og jeg avga forklaring, men jeg ønsket ikke å anmelde, og vil nå trekke min forklaring. Kan jeg det? Blir det konsekvenser for meg? Anonymkode: 78950...4d5
AnonymBruker Skrevet 23. januar #3 Skrevet 23. januar Googlet: Du kan kontakte politiet og si at du ønsker å trekke tilbake forklaringen din og avgi ny forklaring. Dette innebærer imidlertid ikke at forklaringen du allerede har gitt blir "slettet". Både den gamle og den nye forklaringen vil kunne legges frem som bevis i en eventuell rettssak. Dersom du har sagt ting under avhøret som ikke er sant eller som du mener kan misforstås bør du fortelle politiet om dette. Du kan også forklare politiet at du ikke husker avhøret og hva du fortalte i avhøret. Det du har sagt under avhøret kan få stor betydning for en eventuell rettssak. Selv om du ved et eventuelt senere avhør går bort fra den første forklaringen, vil den første forklaringen som nevnt kunne legges frem som bevis i retten. Anonymkode: 1b8d5...930 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #4 Skrevet 23. januar Du kan avstå fra å vitne. Politiet kan uansett spille av forklaringen din i retten. Anonymkode: 7c61a...0b6
AnonymBruker Skrevet 23. januar #5 Skrevet 23. januar Politiet har misforstått noe så alvorlig at jeg har ligget i panikk i snart en uke, jeg får ikke til å spise eller gjøre noe. Skal ringe politiet i morgen å si fra, jeg har aldri aldri sagt dette eller antydet til dette. Heldigvis så har de det på tape, men jeg klarer ikke å leve med dette. Jeg tørr ikke å gå ut eller gjøre noe for skammen er så sykt høy Ts Anonymkode: 78950...4d5
AnonymBruker Skrevet 23. januar #6 Skrevet 23. januar Hvis noe er misforstått, kan du selvsagt oppklare det. Har du ikke lest gjennom avhøret av deg og signert det? I så fall får du anledning til å korrigere da. Anonymkode: 7c61a...0b6
AnonymBruker Skrevet 23. januar #7 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis noe er misforstått, kan du selvsagt oppklare det. Har du ikke lest gjennom avhøret av deg og signert det? I så fall får du anledning til å korrigere da. Anonymkode: 7c61a...0b6 Nei har ikke det, det er ikke blitt tatt et offisielt avhør enda, bare et på stedet. jeg kommer ikke til å være med på noe mere avhør av noe slag, jeg vil trekke meg fra alt, dette vil jeg ikke være med på. Ts Anonymkode: 78950...4d5
AnonymBruker Skrevet 23. januar #8 Skrevet 23. januar Politiet gjør deg en tjeneste, det kommer du til å innse hvis du en dag klarer å komme deg vekk fra mannen din. Anonymkode: 6f8a9...53a 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar #9 Skrevet 23. januar Det går ikke an å "trekke en forklaring" i den forstand at man bare erklærer at egen forklaring skal falle bort og at den da aldri kan brukes til noe likevel. Du kan derimot fint kontakte politiet og si at du ønsker å avgi ny forklaring fordi du mener det er viktig for sakens opplysning. Enten det skyldes at du ikke forklarte deg sant, at du var uklar og veldig emosjonell første gang eller noe helt annet. Hvis du selv kommer til politiet helt på eget initiativ og ønsker å avgi en forklaring til, da er det i utgangspunktet svært lite sannsynlig at det vil få konsekvenser for deg, selv hvis du ikke snakket helt sant første gang. Likevel vanskelig å garantere noe som helst når du ikke gir noen detaljer (noe jeg for all del respekterer at du ikke ønsker). I praksis bedømmes saker ut fra det samlede bevisbildet, og hvis et vitne har avgitt to helt motstridende forklaringer vil man gjøre en konkret avveining og vurdering av de to. Det er nok av familievolds- og overgrepsofre, for eksempel, som etter først å ha ringt etter hjelp og fortalt alt trekker seg og forsvarer sin mishandler en uke etterpå. Eller motsatt, som først forsvarer den de er nært knyttet til (samme hvor ille de behandles) og deretter klarer å rive seg løs og snakke sant. Så det er heldigvis ikke sånn at hverken fornærmede eller vitner uten videre kan diktere hva politiet, eller domstolen, skal vektlegge. Straffesaker er samfunnet mot tiltalte, ikke offer eller vitner mot tiltalte. Anonymkode: 0124f...3c1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #10 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Straffesaker er samfunnet mot tiltalte, ikke offer eller vitner mot tiltalte. Anonymkode: 0124f...3c1 Eller påtalemyndigheten, da. Det er riktigere å si. Poenget er at det ikke er sånn at hverken ofre eller vitner bestemmer om noen skal straffes. Du kan helt sikkert få forklart deg mer for politiet. Du kan derimot ikke selv bestemme at bestemte bevis, enten det er din forklaring eller andre bevis, ikke skal kunne brukes. Anonymkode: 0124f...3c1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #11 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei har ikke det, det er ikke blitt tatt et offisielt avhør enda, bare et på stedet. jeg kommer ikke til å være med på noe mere avhør av noe slag, jeg vil trekke meg fra alt, dette vil jeg ikke være med på. Ts Anonymkode: 78950...4d5 Ok. Det er jo ditt valg, selv om det antagelig er et svært dårlig valg. Jeg antar det er snakk om vold i nære relasjoner. Sannsynligheten for at det i det hele tatt tas ut tiltale om du ikke vil forklare deg og det ikke er andre vitner eller fysiske skader, er minimal. Politiet kan forklare seg om hva som ble sagt på stedet, uavhengig av om du ønsker det. Det er imidlertid sjelden dette er tilstrekkelig for fellende dom, og dermed lav sannsynlighet for at de vil bruke ressurser på å føre saken. Anonymkode: 7c61a...0b6
AnonymBruker Skrevet 23. januar #12 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det går ikke an å "trekke en forklaring" i den forstand at man bare erklærer at egen forklaring skal falle bort og at den da aldri kan brukes til noe likevel. Du kan derimot fint kontakte politiet og si at du ønsker å avgi ny forklaring fordi du mener det er viktig for sakens opplysning. Enten det skyldes at du ikke forklarte deg sant, at du var uklar og veldig emosjonell første gang eller noe helt annet. Hvis du selv kommer til politiet helt på eget initiativ og ønsker å avgi en forklaring til, da er det i utgangspunktet svært lite sannsynlig at det vil få konsekvenser for deg, selv hvis du ikke snakket helt sant første gang. Likevel vanskelig å garantere noe som helst når du ikke gir noen detaljer (noe jeg for all del respekterer at du ikke ønsker). I praksis bedømmes saker ut fra det samlede bevisbildet, og hvis et vitne har avgitt to helt motstridende forklaringer vil man gjøre en konkret avveining og vurdering av de to. Det er nok av familievolds- og overgrepsofre, for eksempel, som etter først å ha ringt etter hjelp og fortalt alt trekker seg og forsvarer sin mishandler en uke etterpå. Eller motsatt, som først forsvarer den de er nært knyttet til (samme hvor ille de behandles) og deretter klarer å rive seg løs og snakke sant. Så det er heldigvis ikke sånn at hverken fornærmede eller vitner uten videre kan diktere hva politiet, eller domstolen, skal vektlegge. Straffesaker er samfunnet mot tiltalte, ikke offer eller vitner mot tiltalte. Anonymkode: 0124f...3c1 Jeg har ikke sagt noe av dette, jeg forstår det ikke. Dette er kjempe alvorlig, mannen er blitt kastet ut hjemmefra og har bodd ute, altså på gaten. Ts Anonymkode: 78950...4d5
AnonymBruker Skrevet 23. januar #13 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok. Det er jo ditt valg, selv om det antagelig er et svært dårlig valg. Jeg antar det er snakk om vold i nære relasjoner. Sannsynligheten for at det i det hele tatt tas ut tiltale om du ikke vil forklare deg og det ikke er andre vitner eller fysiske skader, er minimal. Politiet kan forklare seg om hva som ble sagt på stedet, uavhengig av om du ønsker det. Det er imidlertid sjelden dette er tilstrekkelig for fellende dom, og dermed lav sannsynlighet for at de vil bruke ressurser på å føre saken. Anonymkode: 7c61a...0b6 Nei ikke vold i nære relasjoner ts Anonymkode: 78950...4d5
AnonymBruker Skrevet 23. januar #14 Skrevet 23. januar Jeg ringer politiet i morgen og forklarer meg på dette, og så håper jeg saken blir henlagt . Men livet til denne mannen er ødelagt , pga en feil. ts Anonymkode: 78950...4d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå