Gå til innhold

Må forloverne være med på borgerlig vigsel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man må ha vitner, så man kan vel kalle det forlovere. 

Anonymkode: a5d8b...a43

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ha vitner ja, det er jo oftes det som er hovedoppgaven til forloverene 😉 dersom du ikke ønsker å ha med noen, stiller vel noen fra kontoret som vitner. 

Anonymkode: 968ac...681

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser kommunen kan stille med vitner. Har bare lyst å få det overstått fort og gæli, og synes det blir så mye styr når folk må ta seg fri for å stille på rådhuset 😅 Ser i søknaden til kommunen at de kan stille med vitner, men er det vanlig å gjøre?

Anonymkode: 9fc6b...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ser kommunen kan stille med vitner. Har bare lyst å få det overstått fort og gæli, og synes det blir så mye styr når folk må ta seg fri for å stille på rådhuset 😅 Ser i søknaden til kommunen at de kan stille med vitner, men er det vanlig å gjøre?

Kommunen kan stille med vitner, ja. Vi gjorde det da forloverne våre ikke holder til i byen og var opptatt på hver sin kant, og vi ikke hadde invitert familien. Fikk inntrykk av at det var helt vanlig, ble i hvert fall ikke behandlet noe annerledes eller sett ned på. De var sikkert glade for å ha et avbrekk i en ellers monoton arbeidsdag 😅 

Hvis dere skal ha familie i rådhussalen, så kan de signere papirene. Må ikke være de samme som signerer forlover-erklæring som signerer vigselspapirene. 

Endret av Gogglebox
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, dersom du ikke vil ha med noen du kjenner, så behøver du ikke det. Men dersom du ønsker å ha forlover, så må jo hun skrive under som vitne, og da selvfølgelig være til stede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

hvorfor skal man ha forlover hvis dem ikke skal være med på hele greia, det gir ingen mening

Anonymkode: 75c11...790

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forlovere er de som signerer på forlovererklæringen, som signeres i god tid før bryllupet.

Mange velger de samme som vitner, men det er ikke noe krav overhodet. Du kan ta med hvem som helst, eller bruke noen av de ansatte. 

Anonymkode: c9ec0...a37

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

hvorfor skal man ha forlover hvis dem ikke skal være med på hele greia, det gir ingen mening

For å signere forlovererklæringen. Ellers får du ikke prøvingsattest. Og kan ikke gifte deg. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forlovere må bare signere forlovererklæringen.

Vitner kan være hvem som helst. 

Anonymkode: 71931...b4d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

For å signere forlovererklæringen. Ellers får du ikke prøvingsattest. Og kan ikke gifte deg. 

joda jeg vet noen har forlovere til og singere papirene men må ikke det, vi skal ha andre i familien som skal signere papirene men invitere alle i bryllupet, familie, venner og forlovere det ser jeg på som en selfølge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

joda jeg vet noen har forlovere til og singere papirene men må ikke det, vi skal ha andre i familien som skal signere papirene men invitere alle i bryllupet, familie, venner og forlovere det ser jeg på som en selfølge

De som signerer for prøvingsattesten heter jo bokstavelig talt forlovere...

Gogglebox skrev (2 timer siden):

Kommunen kan stille med vitner, ja. Vi gjorde det da forloverne våre ikke holder til i byen og var opptatt på hver sin kant, og vi ikke hadde invitert familien. Fikk inntrykk av at det var helt vanlig, ble i hvert fall ikke behandlet noe annerledes eller sett ned på. De var sikkert glade for å ha et avbrekk i en ellers monoton arbeidsdag 😅 

Hvis dere skal ha familie i rådhussalen, så kan de signere papirene. Må ikke være de samme som signerer forlover-erklæring som signerer vigselspapirene. 

Hehe, bra! Tenkte automatisk at det virker litt stusselig med vitner fra kontoret, for da er det jo fort gjort å tenke at man ikke har noen? 😅 Men vi har jo det, orker bare ikke å engasjere folk i det og få de til å ta seg fri. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som stiller som vitner (ikke forlovere) gjør det med glede, vet noen som gjør det og de sier det er stas.

Anonymkode: 11bf9...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De som signerer for prøvingsattesten heter jo bokstavelig talt forlovere...

Hehe, bra! Tenkte automatisk at det virker litt stusselig med vitner fra kontoret, for da er det jo fort gjort å tenke at man ikke har noen? 😅 Men vi har jo det, orker bare ikke å engasjere folk i det og få de til å ta seg fri. 

Dersom jeg var forlover for noen, men ikke ble invitert med på vielsen, hadde jeg syntes det var leit. Jeg hadde ikke sagt noe altså, for folk må jo gjøre som de vil. Men jeg hadde kjent på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dersom jeg var forlover for noen, men ikke ble invitert med på vielsen, hadde jeg syntes det var leit. Jeg hadde ikke sagt noe altså, for folk må jo gjøre som de vil. Men jeg hadde kjent på det. 

Det handler vel mest om at jeg ikke ønsker å be folk ta seg fri fra jobb for å se oss signere en kontrakt, ikke at jeg nødvendigvis ikke vil ha dem der. Om noen ønsker å komme er det greit, men ja... Hun som skal være forloveren min reiser på et lenger utenlandsopphold neste måned, så hun får uansett ikke møtt. Kunne spurt noen andre, men for min del er det så lite viktig at de er der 😅

Når det er sagt var det en ganske spontan avgjørelse at det er nå snart vielsen skal skje, selv om vi har visst lenge at vi skal gifte oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss alene på en ambassade med noen som jobbet der som vitner. Det var helt perfekt for oss. 

Tror ikke de som jobber med vielser tenker over saken. For det er jo vitterlig mange grunner til det gjøre det slik, som ikke tilsier at man ikke har noen.

- Man ønsker for eksempel vielsen som en privat sak.

- Man ønsker ingen(altså ingen) form for oppstyr.

- Man vil ikke dra med andre uten å tilby mer opplegg.

Osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Så mye pussige ideer folk har idag! Forlovere er vitner og hvis du ikke vil ha de der så dropp å ha forlovere idet hele tatt! Jeg hadde ikke vært forlovet på slike vilkår. 

Haff! 

Anonymkode: 7c679...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så mye pussige ideer folk har idag! Forlovere er vitner og hvis du ikke vil ha de der så dropp å ha forlovere idet hele tatt! Jeg hadde ikke vært forlovet på slike vilkår. 

Haff! 

Forlovers rolle er å signere forlovererklæring. Dette er nødvendig før vielsen. De trenger ikke være til stede under vielsen. Både kirken og offentlige vielser kan stille med vitner.

At du ikke vil signere dersom du ikke får være vitne i vielsen er ditt problem.

Anonymkode: 09bd3...9ed

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Haff! 

Sånn går det når folk som ikke vet bedre skal uttale seg. Forloverne må signere for prøvingsattesten før man i det hele tatt får lov å gifte seg. Det heter forlover, og derfor omtaler jeg de også som forlovere, selv om de ikke skal ha en videre rolle i vielsen.

Haff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 15.51):

Forlovers rolle er å signere forlovererklæring. Dette er nødvendig før vielsen. De trenger ikke være til stede under vielsen. Både kirken og offentlige vielser kan stille med vitner.

At du ikke vil signere dersom du ikke får være vitne i vielsen er ditt problem.

Anonymkode: 09bd3...9ed

Det er noe med tradisjoner og slik vanlige folk gjør det da. Som jeg sa:folk har så mye rare ideer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...