AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Tantebarnet mitt som er 14 år er i ferd med å havne på skråplanet. Barnet gjør det dårlig på skolen og jeg antar at det er mye skulk. Jeg er nå hjemme i mammaperm og har ved flere anledninger sett tantebarnet mitt henge på kjøpesenteret midt i skoletiden. Senest i dag. Han har tvilsomme venner, av typen som er skolens bøller og er utrolig stygg i munnen, mye banning og direkte ugrei språkbruk. Har ved flere anledninger blitt sjokkert over hva han kan finne på å si til andre. Han har null respekt for de rundt seg, verken barn eller voksne. Har ved flere anledninger kalt andre voksne stygge ting, dette gjelder både familiemedlemmer og lærere. Han har skrytt av at han har fått lærere til å gråte og vært fysisk ovenfor ett par lærere på skolen. Det er virkelig rart å tenke på hva denne gutten har blitt, fra å våre den søteste ungen som barn, til å bli ett monster som tenåring. Siden jeg er tante, så har jeg sittet en del barnevakt da han var 3-7 år, det var noe helt annet enn det han er nå. Hvordan kan verdens søteste gutt bli slik? Jeg har tatt dette opp med søster ett par ganger, men hun ser ikke ut til å bry seg om det eller bortforklarer det. Det er alltid de andres feil at han slår, blir sinna eller opptrer direkte truende. Den stygge språkbruken er ungdomskultur i følge henne. . De gangene hun har blitt konfrontert av andre voksne i familien om hans oppførsel så har hun blitt tydelig sint og gått til personangrep på dem. Dette skjedde blant annet i ett familieselskap ganske nylig. Hva bør jeg gjøre her? Jeg er jo glad i gutten, men ikke den han har blitt nå. Han trenger hjelp, veiledning og oppfølging. Jeg redd for at han ender opp som kriminell hvis han fortsetter slik. Hva hadde du gjort i min situasjon. Anonymkode: 135d3...5ba 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Du får snakke med faren til gutten. Legge fram konkrete observasjoner og bekymringer. Anonymkode: f01b6...346 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Meld (anonymt) til barnevernet! Anonymkode: f3c7a...f83 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du får snakke med faren til gutten. Legge fram konkrete observasjoner og bekymringer. Anonymkode: f01b6...346 Det er min søster som har den daglige omsorgen. Far er ute av bilde. Anonymkode: 135d3...5ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Meld (anonymt) til barnevernet! Anonymkode: f3c7a...f83 Jeg har faktisk tenkt tanken, selvom det i seg selv er horribelt, tenk å melde sin egen søster til BV. Men vet ikke hva grunnlaget skal være? Søster følger jo opp, gutten har mat, klær, det han trenger. Det er ikke noe omsorgssvikt der, hun slår ikke barnet sitt eller noe i den duren. Det er bare oppførselen som er problemet. Anonymkode: 135d3...5ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Da sier du til din søster at du ser at dette er krevende for henne til tider og sier at hvis hun trenger avlasting så er du klar til å hjelpe. Anonymkode: e44a5...510 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da sier du til din søster at du ser at dette er krevende for henne til tider og sier at hvis hun trenger avlasting så er du klar til å hjelpe. Anonymkode: e44a5...510 Det har jeg også gjort. Tatt med tantebarnet på kino, lekeland, badeland, middag ute og jeg satt mye barnevakt da han var yngre. Men nå vil han heller være med jevnaldrende, det vil si de «bøllene» han er med til daglig. Jeg har snakket med han om det er ting han har lyst til å finne på, men har ikke fått noe svar. Eller han har svart at han er for gammel til barnevakt. Har ved en anledning også foreslått at hun tar kontakt med helsestasjon slik at de kan sette henne i kontakt med riktig type fagfolk hun kam søke råd hos. Men da ble hun sint på meg. Anonymkode: 135d3...5ba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har faktisk tenkt tanken, selvom det i seg selv er horribelt, tenk å melde sin egen søster til BV. Men vet ikke hva grunnlaget skal være? Søster følger jo opp, gutten har mat, klær, det han trenger. Det er ikke noe omsorgssvikt der, hun slår ikke barnet sitt eller noe i den duren. Det er bare oppførselen som er problemet. Anonymkode: 135d3...5ba Men du trenger ikke å skrive som tante, du kan formulere det litt annerledes slik at det ikke er så tydelig at det er deg. Jeg har meldt søsteren min til barnevernet, eller, egentlig eksen hennes, men hun aner ikke at det er meg som har sendt bekymringsmeldingen! Skriver du vanligvis på bokmål kan du skrive på nynorsk eller omvendt, det finnes en side som oversetter, ikke mye tekst om gangen så det tar litt tid men det fungerer. Og det er akkurat oppførselen du er bekymret for! Det er den du må nevne! Anonymkode: f3c7a...f83 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #9 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men du trenger ikke å skrive som tante, du kan formulere det litt annerledes slik at det ikke er så tydelig at det er deg. Jeg har meldt søsteren min til barnevernet, eller, egentlig eksen hennes, men hun aner ikke at det er meg som har sendt bekymringsmeldingen! Skriver du vanligvis på bokmål kan du skrive på nynorsk eller omvendt, det finnes en side som oversetter, ikke mye tekst om gangen så det tar litt tid men det fungerer. Og det er akkurat oppførselen du er bekymret for! Det er den du må nevne! Anonymkode: f3c7a...f83 Men bekymret for oppførsel, er det egentlig noe som bør meldes til BV? Jeg har alltid tenkt at dette er noe PPT og BUP skal ta tak i. Altså trivsel, skolemiljø og sosialt samspill. Anonymkode: 135d3...5ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #10 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Men bekymret for oppførsel, er det egentlig noe som bør meldes til BV? Jeg har alltid tenkt at dette er noe PPT og BUP skal ta tak i. Altså trivsel, skolemiljø og sosialt samspill. Anonymkode: 135d3...5ba Barnevernet jobber mer forebyggende/på et tidlig stadie, mens PPT og BUP utreder og behandler vansker som har oppstått. Anbefaler deg å sette deg inn i barnevernet sitt arbeid, og hva de kan tilby av hjelpetiltak. Oppførsel er en reell bekymring som er aktuell for BV. Mange misoppfatninger om at barnevernet jobber kun med omsorgssvikt, når det ikke er tilfelle. Selv familier som ønsker råd og veiledning kan ta kontakt med BV. https://www.bufdir.no/barnevern/hjelpetiltak-i-hjemmet/ Anonymkode: a2930...6df 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Tantebarnet mitt som er 14 år er i ferd med å havne på skråplanet. Barnet gjør det dårlig på skolen og jeg antar at det er mye skulk. Jeg er nå hjemme i mammaperm og har ved flere anledninger sett tantebarnet mitt henge på kjøpesenteret midt i skoletiden. Senest i dag. Han har tvilsomme venner, av typen som er skolens bøller og er utrolig stygg i munnen, mye banning og direkte ugrei språkbruk. Har ved flere anledninger blitt sjokkert over hva han kan finne på å si til andre. Han har null respekt for de rundt seg, verken barn eller voksne. Har ved flere anledninger kalt andre voksne stygge ting, dette gjelder både familiemedlemmer og lærere. Han har skrytt av at han har fått lærere til å gråte og vært fysisk ovenfor ett par lærere på skolen. Det er virkelig rart å tenke på hva denne gutten har blitt, fra å våre den søteste ungen som barn, til å bli ett monster som tenåring. Siden jeg er tante, så har jeg sittet en del barnevakt da han var 3-7 år, det var noe helt annet enn det han er nå. Hvordan kan verdens søteste gutt bli slik? Jeg har tatt dette opp med søster ett par ganger, men hun ser ikke ut til å bry seg om det eller bortforklarer det. Det er alltid de andres feil at han slår, blir sinna eller opptrer direkte truende. Den stygge språkbruken er ungdomskultur i følge henne. . De gangene hun har blitt konfrontert av andre voksne i familien om hans oppførsel så har hun blitt tydelig sint og gått til personangrep på dem. Dette skjedde blant annet i ett familieselskap ganske nylig. Hva bør jeg gjøre her? Jeg er jo glad i gutten, men ikke den han har blitt nå. Han trenger hjelp, veiledning og oppfølging. Jeg redd for at han ender opp som kriminell hvis han fortsetter slik. Hva hadde du gjort i min situasjon. Anonymkode: 135d3...5ba Oppsøk han! Ta alenesamtaler med han hvordan hN er og hvordan det påvirker andre!! Anonymkode: 00d4a...e04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden Det er også omsorgssvikt å ikke følge opp barnet sitt. Moren vil jo ikke se problemene han tydeligvis har. Meld til bv. Har meldt familiemedlem. Du kan gjøre det anonymt. Anonymkode: e64a2...4a3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jadaomatte Skrevet 2 timer siden #13 Del Skrevet 2 timer siden Har vært i en omtrent lik situasjon med et tantebarn. Jeg skrev en rapport til barnevernet, etter det ringte jeg søsteren min og sa hva jeg hadde gjort, sa jeg gjorde det fordi jeg så at hun ikke klarte å ta hånd om dette selv, og at hun trengte hjelp til å håndtere det. Jeg sa det helt uten kritikk. Jeg har ikke fortalt dette til resten av familien, jeg tenker at det er hennes valg. Også her er far helt ut av bilde. Barnevernet gjorde en god jobb. Jeg hadde angret om jeg ikke gjorde det. Det hadde vært episoder før med sønnen, der jeg ikke meldte fra, og jeg skammer meg over at jeg ikke tok tak i det før. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #14 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Barnevernet jobber mer forebyggende/på et tidlig stadie, mens PPT og BUP utreder og behandler vansker som har oppstått. Anonymkode: a2930...6df ? Barnevernet håndterer omsorgssvikt og ekstreme atferdsvansker hos unge. BUP jobber med psykisk helse. PPT har ansvar for tilretteleggingsbehov i skole og barn. Anonymkode: c1c3c...2d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Del Skrevet 1 time siden Du antar det er mye skulk? Så du vet ikke?? Anonymkode: 9b805...bb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #16 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du antar det er mye skulk? Så du vet ikke?? Anonymkode: 9b805...bb1 Det står jo at hun har sett tantebarnet på kjøpesenteret i skoletiden. Les innlegget på nytt. Anonymkode: 96291...cf3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Del Skrevet 1 time siden Dette er ikke din sak. Du kan tilby hjelp og støtte, men sannsynligvis vet du veldig mye mindre om hva din søster gjør med situasjonen enn det du tror eller det hun forteller/viser deg. Du vet ikke hva som faktisk foregår. Anonymkode: f2c02...1d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 59 minutter siden #18 Del Skrevet 59 minutter siden Politiet har folk som jobber forebyggende mot ungdom her jeg bor. De kommer på foreldremøter på skolen, forteller hva vi foreldre skal se etter. De sier det bare er å ta kontakt hvis man vil snakke om noe man synes er vanskelig, de ønsker å jobbe sammen med familien og lokalsamfunnet med å korrigere kursen før det går skeis. Gutten der høres ut som en de snakker om, med språket, holdningen og vennekretsen. Alle trenger å høre til- hvis de ikke får innpass hos greie folk, så henger de seg på bøller. Så noe av løsningen er å få ham over på bedre vennekrets som har bedre påvirkning. Men ta en telefon til dem i politiet som jobber med sånt for å høre hva de råder deg til. Anonymkode: 341a4...490 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 58 minutter siden #19 Del Skrevet 58 minutter siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Dette er ikke din sak. Du kan tilby hjelp og støtte, men sannsynligvis vet du veldig mye mindre om hva din søster gjør med situasjonen enn det du tror eller det hun forteller/viser deg. Du vet ikke hva som faktisk foregår. Anonymkode: f2c02...1d1 Dårlig råd. Ungdom på feil vei behøver folk som bryr seg. Hun er barnets tante. Anonymkode: 341a4...490 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 52 minutter siden #20 Del Skrevet 52 minutter siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Meld (anonymt) til barnevernet! Anonymkode: f3c7a...f83 Ta med politiet også, han henger på kjøpesenteret og banner. Anonymkode: 4a885...558 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå