AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden Jeg har fått 4 timer med det hittil, gratistilbud gjennom kommunen. Spurte om foreldreveiledning selv, da 3åringen min har hatt veldig mye sinneutbrudd, samt at jeg er 100% alene med ham. Men følte egentlig at jeg har klart meg ganske bra som forelder, og bare fått positive tilbakemeldinger før. Veiledninga er bare samtaler, og hen har aldri møtt barnet mitt. Men jeg føler meg bare verre og verre etter de timene. Føler mer og mer sinne mot meg selv fordi jeg blir så irritert på barnet og ikke klarer å være god nok. I dag gråt jeg meg bare gjennom hele timen, sist gråt jeg kanskje halve timen. Jeg føler jeg får ganske enkle råd, og veilederen sier at jeg bare skal fokusere på en situasjon om gangen. Nå skal jeg bare fokusere på morgenstell situasjonen og prøve å ta meg selv i det før jeg blir irritert. Så når jeg ikke klarer det en gang så føler jeg meg hvertfall helt elendig. Foreldreveilederen sier at jeg kanskje burse starte i terapi for å bli bedre kjent med mine følelser, og det er at jeg ikke kjenner følelsene mine godt nok som gjør at jeg blir så ofte irritert på barnet. Kanskje det er sant, men jeg har ikke råd til å gå i privat terapi. Noen flere som har opplevd at emosjonsfokusert foreldreveiledning har gjort at man ble en dårligere forelder? Anonymkode: 412ae...a35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden For meg høres det ut som du har noen egne ting du trenger å bearbeide. Kan det tenkes at du strever fordi du ikke har fått den emosjonelle omsorgen som barn selv? Eller lever du i noe annet som krever for mye av deg? Som du sier, det er relativt enkle råd, men det krever litt øving. En ting om gangen, og ikke straff deg selv for det du ikke klarer. Noen ganger føler man seg dårligere når man får mer kunnskap, nettopp fordi man ser sine egne feil bedre. Det kan bety at du har bedre selvinnsikt, det trenger ikke bety at du blir en dårligere forelder 🙂 Det blir litt det samme som når man får mer utdanning og erfaring, da blir man også mer klar over alt man ikke kan og vet ❤️ Anonymkode: 4ecbe...ab1 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #3 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har fått 4 timer med det hittil, gratistilbud gjennom kommunen. Spurte om foreldreveiledning selv, da 3åringen min har hatt veldig mye sinneutbrudd, samt at jeg er 100% alene med ham. Men følte egentlig at jeg har klart meg ganske bra som forelder, og bare fått positive tilbakemeldinger før. Veiledninga er bare samtaler, og hen har aldri møtt barnet mitt. Men jeg føler meg bare verre og verre etter de timene. Føler mer og mer sinne mot meg selv fordi jeg blir så irritert på barnet og ikke klarer å være god nok. I dag gråt jeg meg bare gjennom hele timen, sist gråt jeg kanskje halve timen. Jeg føler jeg får ganske enkle råd, og veilederen sier at jeg bare skal fokusere på en situasjon om gangen. Nå skal jeg bare fokusere på morgenstell situasjonen og prøve å ta meg selv i det før jeg blir irritert. Så når jeg ikke klarer det en gang så føler jeg meg hvertfall helt elendig. Foreldreveilederen sier at jeg kanskje burse starte i terapi for å bli bedre kjent med mine følelser, og det er at jeg ikke kjenner følelsene mine godt nok som gjør at jeg blir så ofte irritert på barnet. Kanskje det er sant, men jeg har ikke råd til å gå i privat terapi. Noen flere som har opplevd at emosjonsfokusert foreldreveiledning har gjort at man ble en dårligere forelder? Anonymkode: 412ae...a35 Hvis du føler at barnet trigger deg så kan det hjelpe å si til seg selv" dette er som å helle bensin på bålet" " ting eskalerer om jeg reagerer med sinne" " dette sinnet fra barnet er fordi det skal lære seg å få egne meninger og ikke bli overkjørt som voksen" - se barnets sinne fra en annen vinkel!! husk rolige men myndige foreldre gir rolige barn!!! Anonymkode: 3cedb...b4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 42 minutter siden #4 Del Skrevet 42 minutter siden Det ER vanskelig å få selvinnsikt og se sine egne reaksjonsmønstre fra en ny vinkel. Det høres ut som du gjør en kjempejobb allerede, bare ve å bli bevisst hvordan du gjør det i ulike situasjoner. Men det kan også høres ut som at fler samtaler er viktig. Kanskje ekstra med fokus på egen oppvekst og hvorfor du blir så trigget. Her hjalp cos-kurs i kombinasjon med egen terapi veldig! Anonymkode: 8871a...364 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 37 minutter siden #5 Del Skrevet 37 minutter siden Det at du reagerer slik på disse samtalene, viser jo det stikk motsatte. Det viser at det har skikkelig effekt, fordi det får opp ting du ellers har lagt lokk på. Du er ikke blitt en dårligere foreldrer av å begynne dit, prøv heller å tenke på det som når vi skal gå gjennom garderobeskapene. Da må vi først få ut alle klærne for å gå gjennom plagg etter plagg, for å sortere ut. Ds blir det litt mer kaotisk i prosessen, men det er en viktig og nødvendig storopprydning, og GUD så deilig det blir etterpå! Anonymkode: 3e933...35e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beliis Skrevet 30 minutter siden #6 Del Skrevet 30 minutter siden Da jeg tok et foreldrekurs i dette tema sa kursholderne noe ala: husk at man gjør masse feil, hele tiden. Men av og til lykkes man. (De brukte seg selv som eksempler på små og store ting som gikk skeis i egen familie. Det var veldig befriende. Kanskje det virker litt intenst hvis det er kun deg og en coach med et konstant fokus på hva "perfekt" foreldreadferd er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå