Gjest Tanita Skrevet 7. mars 2006 #21 Del Skrevet 7. mars 2006 (endret) Jeg anbefaler: IKKE ta opp studielån - jobb i tillegg til skolen eller prøv å ta opp så lite studielån som mulig! Jeg endte opp med å måtte betale 1000 kr i mnd for to år med fullt studielån! Angrer veldig på det idag, og ja, det gjør det vanskeligere å få andre lån... (endret: 1000, ikke 100!) Endret 7. mars 2006 av Tanita Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 7. mars 2006 #22 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg er overhodet ikke bekymret for å ta opp studielån. Skal bare studere i fem år, og jeg både vil og må ha utdannelsen min. Det finnes andre ting man kan bekymre seg for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 7. mars 2006 #23 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg anbefaler: IKKE ta opp studielån - jobb i tillegg til skolen eller prøv å ta opp så lite studielån som mulig! Jeg endte opp med å måtte betale 1000 kr i mnd for to år med fullt studielån! Angrer veldig på det idag, og ja, det gjør det vanskeligere å få andre lån... (endret: 1000, ikke 100!) ← Ærlig talt, skal man studere så skal man studere. Jeg kunne sikkert jobbet ved siden av studiene og tatt mindre lån, men det ville blitt vesentlig mindre tid til studier og mer bekymring mht. økonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanita Skrevet 7. mars 2006 #24 Del Skrevet 7. mars 2006 Ja, utdannelse er viktig, selvfølgelig! Og det er bra å kunne ha muligheten til å kunne ta opp studielån, men hvis jeg kunne gjort ting annerledes, så hadde jeg ikke tatt opp det studielånet som jeg gjorde iallefall, jeg skulle heller levd litt billigere. Men lett å være etterpåklok... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tristessa Skrevet 7. mars 2006 #25 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg synes man lever så billig som det går an dersom man tar opp fullt studielån og lever kun på det... Ser poenget da, men jeg tror det er en løsning for de få. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 7. mars 2006 #26 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg anbefaler: IKKE ta opp studielån - jobb i tillegg til skolen eller prøv å ta opp så lite studielån som mulig! Jeg endte opp med å måtte betale 1000 kr i mnd for to år med fullt studielån! Angrer veldig på det idag, og ja, det gjør det vanskeligere å få andre lån... ← Selv om en ikke bruker studielånet så har en ingenting å tape på å ta det. Står en på alle eksamener er det 32.000,- rett i lommen hvert år, og rentene en har ved å ha lånet stående i banken er da også noe. (ikke allverdens med dagens rente, men noe er det da) Da har en en god del egenkapital til boligkjøp eller andre ting når en er ferdig med studiene, evt. en kan nedbetale det hele når en er ferdig og sitte igjen med en liten gevinst. Så å ikkt ta opp studielån er bare dumskap spør du meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Liten Tapir Skrevet 7. mars 2006 #27 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg tok tre års studier med fullt studielån, men ble syk og hadde ingen mulighet til å ta mitt fjerde og siste år. Jeg sitter nå med en relativt stor gjeld, ingen gyldig utdannelse og ingen mulighet for å tjene mere enn trygdekontorets minstetakst. Sånn kan det også gå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tanita Skrevet 7. mars 2006 #28 Del Skrevet 7. mars 2006 Selv om en ikke bruker studielånet så har en ingenting å tape på å ta det. Står en på alle eksamener er det 32.000,- rett i lommen hvert år, og rentene en har ved å ha lånet stående i banken er da også noe. (ikke allverdens med dagens rente, men noe er det da) Da har en en god del egenkapital til boligkjøp eller andre ting når en er ferdig med studiene, evt. en kan nedbetale det hele når en er ferdig og sitte igjen med en liten gevinst. Så å ikkt ta opp studielån er bare dumskap spør du meg. ← Jeg sto også alle examener, men får ikke 32 000 i lommen for det.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 7. mars 2006 #29 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg sto også alle examener, men får ikke 32 000 i lommen for det.... ← Hvorfor ikke det? Hvertfall etter dagens regler så blir 32.000 i året omgjort til stipend hvis en består alle eksamener. Så om du evt. ikke har studert på en stund og at Lånekassen hadde andre ordninger da så blir jo det ganske irrelevant her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karro Skrevet 7. mars 2006 #30 Del Skrevet 7. mars 2006 Jeg har to år igjen av en fireårig utdannelse, og kommer til å ende opp med i underkant av 200.000 i lån. bekymrer meg ikke særlig... Er vant med å leve på 6.000 i måneden og når jeg får jobb kommer jeg til å få mye mer utbetalt enn 6.000 mnd. Ser det derfor ikke som et problem med litt lån. Har dessuten en BSU konto med 100.000 når jeg er ferdig med utdanningen min, bekymrer meg derfor ikke for huslån heller... Og får jeg ikke jobb som er relevant for utdanningen min (noe som er høyst usannsynlig) så VET jeg at jeg får midlertidig jobb i en bedrift jeg har jobbet i i 5 år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå