Gå til innhold

Jeg får trykkende hodepine og blir ueffektiv av kollegas parfyme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En kollega lukter litt parfyme. Hun sier hun nesten ikke bruker parfyme, og det stemmer nok at hun bruket lite for lukten er ikke overveldende som hos f.eks. tenåringer. Til vanlig reagerer jeg ikke på parfyme.

Men det er noe med lukten hennes som setter seg som trykkende hodepine hos meg. Jeg blir trøtt. Jeg blir skikkelig gretten. Jeg får gjort mye mindre på jobb. Og når jeg kommer hjem får jeg ikke gjort noe. Dropper ofte middag fordi jeg er kvalm og har hodepine, og går og legger meg.

Denne kollegaen hadde ekstra lang juleferie i år, og nå som hun er tilbake merker jeg forskjellen veldig godt. Jeg kjenner at jeg ikke kan fortsette slik.

Jeg skjønner at jeg ikke kan be henne om å slutte med parfyme, og hun bruker uansett lite.  

Er det innafor om jeg er ærlig om hvor påvirket jeg blir, til sjefen? Jeg vurderer å be om å få bytte til en annen avdeling. Jeg føler meg sytete som skal klage over at en kollega bruker bittelitt parfyme. Dette er jo et meg-problem. Jeg synes det er vanskelig å ta det opp ned sjefen. Men alternativet er at jeg må si opp, for dette orker jeg ikke lenger. 

Anonymkode: 74018...f1a

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Regner ikke med det går an å sitte lenger unna kollegaen? 

Ja jeg tenker du kan si ifra

Anonymkode: afdee...9c1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det der er ikke noe mini-problem. Mange har allergi mot luftbårne partikler. På min jobb i kontorlandskap henger det informasjon om at det skal være parfymefritt av hensyn til kolleger som er allergiske. 

Anonymkode: 7427a...c5d

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regner med du jobber i helsevesenet. Der skal man ikke bruke parfyme, kraftige dusjsåper o.l.

Anonymkode: e2be0...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos fastlegen og hos Fürst er det plakat om at det er forbudt med parfyme. Burde være det på alle arbeidsplasser og skoler hvor man blir tvunget til å sitte nærme andre. 

Anonymkode: 6a740...0da

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt! Selv reagerer jeg på sterke lukter og kan trigge frem migrene hos meg. Tenker det er lov å si ifra. Tenker at det handler om flere også som kan reagere på parfymelukt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette kan du trygt si fra om. Si det til nærmeste leder som mest sannsynlig vil ta det videre og be alle om å unngå å bruke parfyme av hensyn til allergi. Det er det samme hensynet som gjelder for at folk ikke kan ta med hund på jobb hvis noen er allergisk. Parfymeallergi er like plagsomt. 

Anonymkode: 8d6b5...eab

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På en tidligere arbeidsplass hadde vi en dame som overdrev noe voldsomt med parfyme, det var flere som sa i fra til sjefen - og det ble sendt ut en fellesmail om at man burde tenke over mengden parfyme man brukte i et kontorlandskap, at parfyme kunne gi hodepine, og at man helst burde droppe det.

Anonymkode: 839f2...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sa fra til kollega jeg. Hvorfor kan du ikke det?

Anonymkode: fdb87...751

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Litt overrasket over hvor forståelsesfulle dere er. Trodde jeg ville få masse kjeft.

Vi jobber i åpent kontorlandskap, men vårt team er lite så det er ikke noen mulighet å flytte seg. Da må jeg i så fall be om å flyttes til en annen avdeling.

Tidligere hadde vi en kollega på et annet team som brukte så mye parfyme at det hang igjen i luften etter ham. Da ble det sendt ut fellesmail om å ikke bruke så mye.
Hun kollegaen jeg ikke tåler parfymen til bruker som sagt lite parfyme. Hun sier også at hun ikke har på parfyme hver dag, ofte bruker hun det om kvelden etter jobb, men så sitter det igjen i klærne. Jeg synes ikke jeg kan klage mer til henne når hun allerede bruker lite parfyme. Jeg synes det er vanskelig å klage til sjefen på dette. Kan vel ikke kreve at alle er 100% parfymefrie. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det der er ikke noe mini-problem. Mange har allergi mot luftbårne partikler. På min jobb i kontorlandskap henger det informasjon om at det skal være parfymefritt av hensyn til kolleger som er allergiske. 

Anonymkode: 7427a...c5d

Dummeste jeg har hørt. Det får da være grenser på alt som skal forbys. 

Anonymkode: b29f2...4bf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

En kollega lukter litt parfyme. Hun sier hun nesten ikke bruker parfyme, og det stemmer nok at hun bruket lite for lukten er ikke overveldende som hos f.eks. tenåringer. Til vanlig reagerer jeg ikke på parfyme.

Men det er noe med lukten hennes som setter seg som trykkende hodepine hos meg. Jeg blir trøtt. Jeg blir skikkelig gretten. Jeg får gjort mye mindre på jobb. Og når jeg kommer hjem får jeg ikke gjort noe. Dropper ofte middag fordi jeg er kvalm og har hodepine, og går og legger meg.

Denne kollegaen hadde ekstra lang juleferie i år, og nå som hun er tilbake merker jeg forskjellen veldig godt. Jeg kjenner at jeg ikke kan fortsette slik.

Jeg skjønner at jeg ikke kan be henne om å slutte med parfyme, og hun bruker uansett lite.  

Er det innafor om jeg er ærlig om hvor påvirket jeg blir, til sjefen? Jeg vurderer å be om å få bytte til en annen avdeling. Jeg føler meg sytete som skal klage over at en kollega bruker bittelitt parfyme. Dette er jo et meg-problem. Jeg synes det er vanskelig å ta det opp ned sjefen. Men alternativet er at jeg må si opp, for dette orker jeg ikke lenger. 

Jeg syntes du kan si fra på en pen måte.  Jeg reagerer også på enkelte parfymer.  Og det har gått fint å si fra. 

Men alt handler om hvordan du tar det opp. Jeg understreker at det er et meg problem og ikke dem problem.  Og få de litt med på laget. 

Så mitt forslag er at du sier med en stemme som understreker at du har oppdaget noe, på en positiv måte. Og sier at du i en periode har slitt så mye med hodepine. Og at i julen var det bra, men den kom tilbake nå. Så jeg lurer faktisk litt  på  om det kan være  parfymen du bruker. Er det mulig  å spørre  om du kan droppe den et par  dager, så jeg kan finne ut av det? Og kanskje leggw ril at du ikke håper det er den, siden den lukter så godt 

Anonymkode: ae39a...2d8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår deg veldig godt ts, selv får jeg migrene av fargene rød, grønn og blå. På et allmøte så spurte jeg pent om folk kunne slutte å bruke disse fargene. 

Anonymkode: 4485f...8a4

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syntes du kan si fra på en pen måte.  Jeg reagerer også på enkelte parfymer.  Og det har gått fint å si fra. 

Men alt handler om hvordan du tar det opp. Jeg understreker at det er et meg problem og ikke dem problem.  Og få de litt med på laget. 

Så mitt forslag er at du sier med en stemme som understreker at du har oppdaget noe, på en positiv måte. Og sier at du i en periode har slitt så mye med hodepine. Og at i julen var det bra, men den kom tilbake nå. Så jeg lurer faktisk litt  på  om det kan være  parfymen du bruker. Er det mulig  å spørre  om du kan droppe den et par  dager, så jeg kan finne ut av det? Og kanskje leggw ril at du ikke håper det er den, siden den lukter så godt 

Anonymkode: ae39a...2d8

Ja, vi har hatt den samtalen flere ganger siste året. Hun sier at hun bruker veldig lite, og ofte bare på kveldene etter jobb. Jeg kan selvfølgelig ikke forby henne det.

Så jeg tenker at jeg må bytte avdeling eller bytte jobb, men synes det er vanskelig å ta opp med sjefen uten at det virker som at jeg skal skylde på noen andre for mitt problem. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, vi har hatt den samtalen flere ganger siste året. Hun sier at hun bruker veldig lite, og ofte bare på kveldene etter jobb. Jeg kan selvfølgelig ikke forby henne det.

Så jeg tenker at jeg må bytte avdeling eller bytte jobb, men synes det er vanskelig å ta opp med sjefen uten at det virker som at jeg skal skylde på noen andre for mitt problem. 

Nå er det ikke mengden lukt man reagerer på da, men parfymen i seg selv. 

Det hjelper ikke at de bruker lite, om det henger igjen fra i går eller om det kommer fra en dusjsåpe i stedet for en parfymeflaske, reaksjonen er jo den samme.

Anonymkode: fdb87...751

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dummeste jeg har hørt. Det får da være grenser på alt som skal forbys. 

Anonymkode: b29f2...4bf

Du har tydeligvis ikke allergier.

Anonymkode: 6a740...0da

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Selvfølgelig kan du si ifra. Både til kollega, leder og eventuelt verneombud om situasjonen ikke bedrer seg. Det er helt unødvendig at du skal ha nedsatt arbeidskapasitet og bli uvel når det er enkelt for kollegaen din å slutte å bruke parfyme. Ta det opp med leder og kom med forslag om parfymefri arbeidsplass.

Anonymkode: d51d8...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har migrene.

Og du kan si det og be henne droppe den.

Jeg har gjort det, og forklart at det ikke er noe feil med lukt eller mengde - men det er nevrologisk reaksjon.

Oppegpende folk dropper det.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

1 av 4 plages, bare sånn btw.

Snakk med HR om bytte av kontorplass :) 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom jeg hadde vært denne kollegaen, hadde jeg satt pris på at du sa fra til meg igjen på en pen måte og forklart det enda grundigere fremfor at lederen tok det opp med meg.

Anonymkode: f7cea...b4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...