Gå til innhold

Det å eie 2 hus i påvente av salg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man kjøper før man selger, men ikke får solgt. Hva skjer da? 

Mellomfinansiering varer vel gjerne 6 mnd, men hvis jeg har forestått det riktig så gjelder dette for ek til det nye huset som er bundet opp i gammel bolig. Altså at man har gammelt boliglån, et nytt boliglån (f eks 90% av kjøpesum), og et mellomfinansieringslån med høy rente (10% av kjøpesum). Men hva om man ikke trenger lån for å dekke 10% av kjøpesum på my bolig? Altså at man har pengene selv på konto? Kalles det fortsatt mellomfinansiering? Hva skjer om det tar mer enn 6 mnd å få solgt?

er begge boligene primærboliger eller må man skatte ekstra av den ene?

Anonymkode: 7a9db...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mellomfinansieringen er som regel ikke bare på egenkapital bundet i det gamle huset, men alt man trenger ekstra for å klare å eie to hus samtidig.

Dersom du eier to boliger over et årsskifte, vil ligningsverdien for begge hus telle som formue. Der du har folkeregistrert adresse 31.12.XX er primærbolig, den andre er sekundærbolig.

Dersom du blir sittende med to boliger ellers i året, og du ikke bikker et nytt år, så spiller det ikke noen rolle at du i løpet av året har eid to boliger.

Anonymkode: 47910...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Mellomfinansieringen er som regel ikke bare på egenkapital bundet i det gamle huset, men alt man trenger ekstra for å klare å eie to hus samtidig.

Dersom du eier to boliger over et årsskifte, vil ligningsverdien for begge hus telle som formue. Der du har folkeregistrert adresse 31.12.XX er primærbolig, den andre er sekundærbolig.

Dersom du blir sittende med to boliger ellers i året, og du ikke bikker et nytt år, så spiller det ikke noen rolle at du i løpet av året har eid to boliger.

Takk for svar!

hva kan «alt man trenger ekstra for å eie to boliger» være? Har du noen eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for svar!

hva kan «alt man trenger ekstra for å eie to boliger» være? Har du noen eksempler?

Jeg mente både lån og egenkapital.

De færreste har økonomi til å kunne ha 2 vanlige lån på en gang, så det ene lånet er som regel mellomfinansierings-finansiert, der man bare betaler renter, ikke avdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg mente både lån og egenkapital.

De færreste har økonomi til å kunne ha 2 vanlige lån på en gang, så det ene lånet er som regel mellomfinansierings-finansiert, der man bare betaler renter, ikke avdrag.

Åja, da har jeg misforstått litt. Trodde man i praksis hadde 3 lån der alle var avdragsfrie i mellomfinansieringsperioden, og at det kun er det ene lånet som har høy rente

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Åja, da har jeg misforstått litt. Trodde man i praksis hadde 3 lån der alle var avdragsfrie i mellomfinansieringsperioden, og at det kun er det ene lånet som har høy rente

ts

Begge boliglånene går som normalt, med mindre man ber om avdragsfrihet.

Anonymkode: 33493...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...