Gå til innhold

Er det normalt eller unormalt at følelser for kjæresten sin går opp og ned?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

`Jeg og kjæresten min har vært sammen i 2,5 år, og jeg har noen perioder der jeg ikke føler noenting for han, mens andre perioder så føler jeg mer. Har tatt opp dette med han, og han blir lei seg og lurer på hvorfor jeg ikke har følelser. Men jeg lurer på, er dette normalt egentlig? og hvorfor skjer det? Vi er begge 27. 

Anonymkode: 76ad2...e1f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg vil tro det er normalt. Jeg har det også sånn. Jeg vet at samboeren min er han jeg skal leve med, og jeg har ingen planer om å gjøre det slutt. Er jo uendelig glad i han. Men de romantiske følelsene svinger i takt med alt annet som skjer i livet. Er en av oss stresset, er det stresset som opptar det meste av følelsesspekteret. Jeg tror ikke det er meningen at man skal være hodestups forelsket hele tiden. Noen er sikkert det, men det er like normalt å ikke være det. Så lenge disse "føler ingenting for han"-periodene ikke går over til forakt eller avsky, er du nok innafor det som er å forvente. 

Anonymkode: e25aa...6f8

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er normalt, men anbefaler å ikke nevne det for kjæreste hver gang du føler det slik. Det er ikke sunt eller hyggelig mot han.

Anonymkode: 60917...955

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er normalt, men anbefaler å ikke nevne det for kjæreste hver gang du føler det slik. Det er ikke sunt eller hyggelig mot han.

Anonymkode: 60917...955

Helt enig.

Det er jo ikke nødvendig å nevne sånne ting for kjæresten. Klart det er sårende

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt, men veldig unormalt og ugreit å påpeke at følelser svinger. Det er naturlig, men kan selvsagt såre og stresse den andre veldig å påpeke følelsene blir mindre tydelige. 

Det svinger nok i hans følelser for deg også, men de fleste skjønner at følelser ligger under selv om de ikke går rundt og kjenner på det like sterkt hele tiden, og gjør ikke noe stort nummer av slikt, verken ovenfor seg selv eller kjæresten. Man trenger ikke si alt man føler og tenker på. Man bør ha et godt filter for hva som ikke er oppbyggende/bevarende for relasjoner å si høyt. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier jo ikke sånt til kjæresten. Du ødelegger forholdet. Så klart svinger følelser.

Kan disse følelsene ha noe med din pms? 

Ei uke før eggløsning og ei uke før mensen kan jeg like samboeren min litt mindre på det stadiet at jeg vil slå opp. Men er kun pms. 

Anonymkode: 07b1d...450

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle følelser går opp og ned, gjelder jo alt i livet. Jeg er endelig gift med en mann som respekterer meg, og viser følelser, og virkelig beundrer meg. Tidligere har jeg bare vært i voldelige rus forhold, med null respekt for meg. Vi har vært gift siden 2020, og selvfølgelig går følelses spekteret opp og ned. Alt handler om hvordan du har det med deg selv, stress på jobb, dårlig råd. Kanskje dårlig kommunikasjon i en periode? Er mange faktorer. Bare du fortsetter og se positivt på det, og prøve og gjøre noe med det. Lag en god middag, tenn masse levende lys, sitt i armkroken og se en god serie, de små tingene er viktig og opprettholde skal følelsene være der. Og gjør deg og kjæresten en tjeneste, ikke si at følelsene dine er på bunn den ene uka, enten så sier du ikke noe, og tar deg selv i nakken og behandler han godt. Eller så må du gå inn i deg selv, og sette deg ned og forklare at du sliter litt med og forstå alle følelsene. Og husk, det kan også ha med hormoner og gjøre. Men tviler på at folk som har vært gift i 30år + har hatt like sterke følelser for hverandre 24/7! Kjærlighet og følelser må jobbes med. Jeg sliter med og forstå følelser og alt rundt det, da jeg kommer fra en familie der følelser aldri ble pratet om, gråting var ikke greit da ble man ertet. Sa aldri glad i deg til hverandre. Og dette fulgte jeg i mine forhold senere, og fant en haug med drittsekker. Men, start med deg selv! 👍 masse lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er normalt og typisk for kvinner. De føler og føler, i alle retninger. Som om følelsene er ei antenne på taket. Signalene varierer, de blir usikre. Det er han som må gjøre noe. Det er han som må opp på taket og justere antenna, for å få sterkere signaler. Kjerringa gjør ingen ting, bare føler. Dette lover ikke bra.

Anonymkode: 7afda...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det svinger enormt gjennom syklusen for min del! Fra å være sikker på at vi bør gjøre det slutt, til å være sikker på at vi skal være sammen resten av livet. Så slitsomt å ha det sånn. 

Anonymkode: e77d7...b1c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt normalt og for min del er det syklusen min som styrer det. Innimellom tåler jeg han bare ikke og alt ved han plager meg, eks hvordan han sitter, beveger seg, spiser, puster,  u name it. Noen dager senere så tenker jeg på hvor glad jeg er i han og hvordan i alle dager jeg kunne tenke så stygt om han forleden... berg og dalbane mao. 

Anonymkode: 4a1a5...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått i tenkeboksen om jeg var ham, tenkt over om det er verdt å fortsette 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine følelser svinger over hele spekteret fra "jeg vil bli gammel med deg" til "jeg trives best alene". Tenker at det handler mest om ting i meg selv. Jeg liker ensomhet, like godt som tosomhet. Det gjør nok han og, men begge lar være å si det for husfredens skyld🤭

Anonymkode: abc9d...62c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig vil det svinge. 

Jeg elsker kjæresten min. Det er noe som er brent inn i kjernen min. Og han er det beste som har skjedd meg.

Men når vi har uenigheter, diskusjoner eller har litt dårlige dager så er det de følelsene som bobler frem. Da føler jeg meg ikke forelsket. Men jeg mister jo ikke følelsene for han selv om jeg ikke kjenner på "elsker deg" der og da.

Neste dag, eller noen ganger minutter etter, så er jeg stormende forelsket i han 🤷🤭

Vet han føler det på samme måte. Han går ikke konstant rundt og kjenner på masse følelser for meg. Det er jo andre ting som trenger rom og plass inni han. Men han elsker meg hver dag, hele tiden selv om han ikke konstant kjenner på det.

Men vi opplyser jo ikke hverandre hver gang det skjer. Det er jo bare destruktivt mot hverandre.

Anonymkode: b1aff...6d6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det svinger enormt gjennom syklusen for min del! Fra å være sikker på at vi bør gjøre det slutt, til å være sikker på at vi skal være sammen resten av livet. Så slitsomt å ha det sånn. 

Anonymkode: e77d7...b1c

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selvfølgelig vil det svinge. 

Jeg elsker kjæresten min. Det er noe som er brent inn i kjernen min. Og han er det beste som har skjedd meg.

Men når vi har uenigheter, diskusjoner eller har litt dårlige dager så er det de følelsene som bobler frem. Da føler jeg meg ikke forelsket. Men jeg mister jo ikke følelsene for han selv om jeg ikke kjenner på "elsker deg" der og da.

Neste dag, eller noen ganger minutter etter, så er jeg stormende forelsket i han 🤷🤭

Vet han føler det på samme måte. Han går ikke konstant rundt og kjenner på masse følelser for meg. Det er jo andre ting som trenger rom og plass inni han. Men han elsker meg hver dag, hele tiden selv om han ikke konstant kjenner på det.

Men vi opplyser jo ikke hverandre hver gang det skjer. Det er jo bare destruktivt mot hverandre.

Dere høres jo nesten ut som om at dere har BPD. Kan ikke være sunt for kjæresten deres å forholde seg til.

Anonymkode: ad187...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dere høres jo nesten ut som om at dere har BPD. Kan ikke være sunt for kjæresten deres å forholde seg til.

Personlighetsforstyrrelse fordi vi ikke går rundt konstant og kjenner på forelskelse og varme følelser for hverandre? 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Personlighetsforstyrrelse fordi vi ikke går rundt konstant og kjenner på forelskelse og varme følelser for hverandre? 😅

Nei, det er en underdrivelse av det du selv skrev og det vet du selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tror du må utdanne meg litt her.

Så du mener det er normalt og gå rundt og konstant har store, sterke følelser for partner 24/7, hvert sekund og minutt?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det du beskriver høres ganske vanlig ut i lengre forhold. Følelser er jo ikke alltid konstante, og det er helt normalt at de kan gå litt opp og ned – det betyr ikke nødvendigvis at noe er galt. 

Selv har jeg i perioder, når følelseslivet har føltes forvirrende, fått god hjelp av klarsynte. Det er noe med å prate med noen som kan gi en annen type innsikt eller et nytt perspektiv, uten å være direkte involvert i situasjonen. For mange kan det fungere som en måte å reflektere over både egne følelser og forholdet sitt. Kanskje kan det være en ide å fokusere på små ting i hverdagen som dere setter pris på med hverandre, kvalitetstid sammen, fine på noe nytt, osv? 
Vet ihvertfall selv at følelser ofte kan påvirkes av ting utenfor forholdet, som stress, rutiner eller personlige utfordringer som kanskje ikke har noe med kjærligheten å gjøre - det er bare at det er så mye annet å tenke på. Kanskje det kan hjelpe å se på hvordan du har det generelt. Av og til kan små justeringer i eget liv (utenom forholdet) også gi rom for at følelsene får "plass" til å vokse. 😊

Endret av Matas
Innlegget er redigert grunnet reklame. Matas, mod.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dette er normalt og typisk for kvinner. De føler og føler, i alle retninger. Som om følelsene er ei antenne på taket. Signalene varierer, de blir usikre. Det er han som må gjøre noe. Det er han som må opp på taket og justere antenna, for å få sterkere signaler. Kjerringa gjør ingen ting, bare føler. Dette lover ikke bra.

Anonymkode: 7afda...3ab

Som om det er noe ulikt for menn. 

Alt er følelser. Aggressivitet, surhet, slitenhet, skuffelse for at middagen ikke var klar, at man står igjen med oppvasken når alle andre forsvinner, eller at hun (igjen) påpeker noe det er ubehagelig å bli påminnet, fordi man vet man har feilet, den situasjonen når du ønsker sex og ikke hun eller omvendt, irritasjonen/frustrasjonen over at hun "føler og føler i alle retninger ", og mer, mer, mer... ALT dette er følelser, og menn har ikke noe mindre av dem. Svinger oftest ikke noe mindre heller. Tvert imot opplever altfor mange kvinner menns voldsomme svingninger som anstrengende til direkte skremmende å leve med. 

Veldig merkelig, men svært mange menn virker ikke å sette følelser som surhet, misnøye eller aggressivitet under følelser, men det er det selvsagt. Glede og tilfredshet er forøvrig også følelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Da er vi mange kvinner i det ganske land som har BPD😂

Folk må seriøst lese seg mere opp på kvinnehelse. Hvordan en syklus påvirker en kvinne både fysisk og emosjonelt. De fleste supplerer gjerne med hormoner oppå det her.

Jeg tror det er enormt mange kvinner som har blitt diagnostisert med både personlighetsforstyrrelser, depresjon og alt som er og blitt påprakket tabletter i alle former, fordi det er «enkelt», når det i all realitet er hormoner som raser og de naturlige prosessene i kroppen som gjør det de er laget for.

Så og si alle kvinner jeg kjenner har en varierende tiltrekning til mannen sin, avhengig av hvor de er i syklusen. Noen værre enn andre. 
Kvinner med PMDD er vel de som sliter mest. De har PMS på steroider.

Anonymkode: e660e...e16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...