Gjest GreenSky Skrevet 6. mars 2006 #1 Skrevet 6. mars 2006 Smaker hjemmelaget buljong bedre enn butikkbuljong? Har aldri laget selv, og hvis jeg skulle gjort det, måtte det vært fordi det smaker bedre, ellers hadde jeg nok ikke giddet. For det tar en del tid, gjør det ikke?
Arkana Skrevet 6. mars 2006 #2 Skrevet 6. mars 2006 (endret) Det finnes gode buljonger og fonder i butikkene, og må innrømme at jeg synes ikke smaksforskjellen er så stor at det er verdt å bruke tid på å lage hjemmelaget buljong til absolutt alt. Jeg bruker mest fond (ikke buljongpulver, synes det smaker best), omtrent det eneste jeg bruker hjemmelaget kraft til er supper, men selv da hender det at jeg "jukser", litt avhengig av hva jeg lager. Det tar et par timer å koke buljong, det er ikke så mye arbeid akkurat siden alt bare has i en gryte med vann og krydder og så får det koke for seg selv, men du kan jo ikke akkurat forlate huset underveis, og så må (eller du MÅ ikke) du skumme av etterhvert. Beroligende arbeid synes jeg i grunn, men som sagt synes jeg ofte at arbeidet ikke står i forhold til resultatet, så jeg koker kraft mest fordi jeg har lyst, og ikke fordi smaken blir så mye mer fantastisk. Endret 6. mars 2006 av Arkana
Gjest gjest1 Skrevet 6. mars 2006 #3 Skrevet 6. mars 2006 Jeg synes hjemmelagd er best for da kan jeg regulere saltet selv. Til hjemmelagd grønnsaksbuljong trenger du kun 5 ingredienser. gulrot purre sellerirot løk vann så det dekker, kok i ca 1 time, sil fra grønnsakene og kok den litt inn. Kan fryses i isbitposer og tas ut ved behov. Dette det grunnleggende, så kan du ha i andre grønnsaker hvis du ønsker det. Jeg vil ha en nøytral kraft og heller smake til med urter og krydder når jeg bruker den videre til andre retter.
Gjest piaf Skrevet 6. mars 2006 #5 Skrevet 6. mars 2006 Jeg synes hjemmelagd er best for da kan jeg regulere saltet selv. Til hjemmelagd grønnsaksbuljong trenger du kun 5 ingredienser. gulrot purre sellerirot løk vann så det dekker, kok i ca 1 time, sil fra grønnsakene og kok den litt inn. Kan fryses i isbitposer og tas ut ved behov. Dette det grunnleggende, så kan du ha i andre grønnsaker hvis du ønsker det. Jeg vil ha en nøytral kraft og heller smake til med urter og krydder når jeg bruker den videre til andre retter. ← Helt enig i det med saltet - når man feks lager skikkelig risotto der man sper med kraft og rører til risen er kokt, er det en stor fordel med hjemmelaget kraft, fordi man kan konsentrere den så mye man vil uten at retten blir for salt. Jeg er "kraftfundamentalist" og lager all mat fra grunnen med kun hjemmelaget kraft, til nød med gjærfri grønnsaksbuljong fra Helios, men hjemmelaget er definitivt bedre. Hjemmelaget kraft kan nok smake mindre intenst enn kjøpebuljong, men samtidig er smakene tydeligere og renere, om du skjønner hva jeg mener. En annen fordel med hjemmelaget kraft er at man slipper tilsetningsstoffer av ulikt slag. Stort sett all kjøpebuljong inneholder feks gjær, og særlig fond på flaske har en god del andre tilsetningsstoffer. Ang. grønnsakskraft: I tillegg til de "4 store" kraftgrønnsakene pulverheksa nevner bruker jeg fennikel, hvitløk, laurbærblad, persillestilker, hele pepperkorn og 1/4-1/2 sitron, som går i gryten med skall og det hele. Syren balanserer sødmen i grønnsakene og gjør kraften friskere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå