Gå til innhold

Vitsen med wifi ruter når man kan ha det på mobilen?

exictence

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det blir fort dyrt med så mye mobildata når man er mange som bruker internett hjemme.

Vår oppvarming i huset går på wifi, så det hadde blitt kaldt. I tillegg er alarmen på wifi. 

Jeg har bare brukt mobildata til jobbpc og da gikk det mye mobildata i løpet av en arbeidsdag. Men mulig det kan løses bedre. 

Anonymkode: a7af9...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vitsen er blant annet å kunne streame tv og serier/ filmer, avholde møter på nett mm.

Anonymkode: 24dbd...97d

Hvor høy hastighet må til da? Og hvorfor kan det ikke kobles til og hentes fra mobilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
exictence skrev (2 minutter siden):

Med alt det forstår jeg.

Men er stekeovnen også stat av internett?

Stekeovnene er på nett. Jeg kan fjernstyre de, sette på maten når jeg ønsker. Følge med på kjernetemperatur. Sette på tørking av damovnen. Justere temperaturen. Eller finne retten jeg skal ha i app, og be den lage den. For eksempel egg med smilende plomme. (men må selvfølgelig flytte eggene fra kjøleskap til dampovn først 😂)

Anonymkode: 1c816...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
exictence skrev (2 minutter siden):

Jeg har prøvd å finne info på hvor mye hastighet det kreves ed tvsendinger på lav kvalitet (standard ?), men finner ikke helt ut av det. Vet du det? Hvis man bare skal se en serie fra NRK?

Common Video Sizes

Common NamePixel SizeFile Size for 1 hour of video

720p1280 x 720800 – 900MB

1080p1920 x 10801.2 – 1.4GB

2K2048 x 10802.8 – 3GB

4K3840 x 216020 – 22GB

Anonymkode: 540c5...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan godt være. Uansett skal det godt gjøres å dra over 1000 gb i mnd.

For meg er det veldig lett. Tar meg i snitt 5 dager å bruker 1000 GB.

Anonymkode: 32d4f...765

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir fort dyrt med så mye mobildata når man er mange som bruker internett hjemme.

Vår oppvarming i huset går på wifi, så det hadde blitt kaldt. I tillegg er alarmen på wifi. 

Jeg har bare brukt mobildata til jobbpc og da gikk det mye mobildata i løpet av en arbeidsdag. Men mulig det kan løses bedre. 

Anonymkode: a7af9...698

Nei, en kan utstyre alle i husholdningen med samme abb, 1000 gb til hver Oppvarmingen blir verre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For meg er det veldig lett. Tar meg i snitt 5 dager å bruker 1000 GB.

Anonymkode: 32d4f...765

Jaha, hva ryker dette med til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Common Video Sizes

Common NamePixel SizeFile Size for 1 hour of video

720p1280 x 720800 – 900MB

1080p1920 x 10801.2 – 1.4GB

2K2048 x 10802.8 – 3GB

4K3840 x 216020 – 22GB

Med GB, det står ikke for hastigheten, eller gjør det?

Jeg har prøvd å finne ut om en hastighet på 3 Mbit/s er nok til å se et program på tv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
exictence skrev (1 minutt siden):

Jeg har prøvd å finne ut om en hastighet på 3 Mbit/s er nok til å se et program på tv?

Det går, men oppløsningen blir fryktelig dårlig og det kommer garantert til å hakke mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går, men oppløsningen blir fryktelig dårlig og det kommer garantert til å hakke mye.

Hakke mye? Uff, nei, det går jo ikke. Men kommer det og an på hvilke program og om man ser et program fra tidligere? Er det noe som krever mindre Mbit/s enn andre ting på tv? Må man stille inn tv på SD hvis man bare har 3 Mbit/s f.eks?

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
exictence skrev (1 minutt siden):

Hakke mye? Uff, nei, det går jo ikke

Nei, det er ufattelig irriterende. Og alt av båndbredde går med til tv'n så mobilen er helt ubrukelig mens det streames til tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ufattelig irriterende. Og alt av båndbredde går med til tv'n så mobilen er helt ubrukelig mens det streames til tv.

Men kommer det og an på hvilke program og om man ser et program fra tidligere? Er det noe som krever mindre Mbit/s enn andre ting på tv? Må man stille inn tv på SD hvis man bare har 3 Mbit/s f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
exictence skrev (Akkurat nå):

Men kommer det og an på hvilke program og om man ser et program fra tidligere? Er det noe som krever mindre Mbit/s enn andre ting på tv? Må man stille inn tv på SD hvis man bare har 3 Mbit/s f.eks?

Alle liker jo høyest mulig oppløsning på det de ser på. Men en kan stille det opp og ned i enten appen eller nettsiden til programtilbyderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det mange grunner til, som over nevnt er det endel tjenester som er "husfaste" som trenger kontinuerlig tilkobling til internett, Det har seg også slik at det neppe er nok båndbredde til at alle kan kjøre tilgang til internett over mobil. det er også slik at (særlig 5G) kjører på høye frekvenser (typisk godt over 2 Ghz), slike frekvenser har dårlig penetreringsevne , da vil en kunne bruke dette i vinduer som vender mot sender men ikke lenger inne i bygg i skyggesiden, eller som hjemme hos meg i kjelleren.

i dag kan en se dette der et er samlet mange mennesker på en gang, konserter festivaler osv, jeg vet at under Roskildefestivalen settes det opp midlertidige mobilsendere for å dekke alle som er der. 

Selv om 5G er blitt veldig responsive (aka ping) er det lenger latency i mobil nettet en det er på fiberforbindelser og gode implementerte wifi forbindelser hjemme, dette er dog bare viktig for folk som spiller.

og ikke minst opplevd hastighet på en fiberforbindelse er meget mer stabil en på en mobilforbinelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle liker jo høyest mulig oppløsning på det de ser på. Men en kan stille det opp og ned i enten appen eller nettsiden til programtilbyderen. 

Takk for svar.

Jeg er faktisk ikke så opptatt av at bildene/skjermen har så god kvalitet, men bare det er leselig, uten baking, og at jeg kan søke på linker og at teksten kommer frem.

Handerrefyren skrev (Akkurat nå):

Det er det mange grunner til, som over nevnt er det endel tjenester som er "husfaste" som trenger kontinuerlig tilkobling til internett, Det har seg også slik at det neppe er nok båndbredde til at alle kan kjøre tilgang til internett over mobil. det er også slik at (særlig 5G) kjører på høye frekvenser (typisk godt over 2 Ghz), slike frekvenser har dårlig penetreringsevne , da vil en kunne bruke dette i vinduer som vender mot sender men ikke lenger inne i bygg i skyggesiden, eller som hjemme hos meg i kjelleren.

i dag kan en se dette der et er samlet mange mennesker på en gang, konserter festivaler osv, jeg vet at under Roskildefestivalen settes det opp midlertidige mobilsendere for å dekke alle som er der. 

Selv om 5G er blitt veldig responsive (aka ping) er det lenger latency i mobil nettet en det er på fiberforbindelser og gode implementerte wifi forbindelser hjemme, dette er dog bare viktig for folk som spiller.

og ikke minst opplevd hastighet på en fiberforbindelse er meget mer stabil en på en mobilforbinelse.

Ja, jeg forstår (litt i hvert fall ;) ). Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (10 minutter siden):

en 4 K video stream krever ca 5-6 Mb/s datalinje om den er alene, om det er flere sier i 10 Mb/s pr stream dette da utstyret på levere til flere kilder, de aller fleste moderne telefoner hat ikke problemer med dette, allikevel er det som regel begrensning på mange telefoner på hvor mange som får koble til!

3 Mb/s er ikke nok til 4K video, men mange kilder nedskalerer om det ikke er tilstrekkelig kapasitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er som å spørre hvorfor ha svindyrt digert hifi når du kan ha en bluetooth høyttaler. For de som vet hva de vil ha, har det stor betydning å ha fiber. For å være på fb, kg og tik tik har det mindre betydning.

Anonymkode: 23433...9c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (1 time siden):

Er det noen som helst fordeler med å ha disse boksene hjemme nå når vi kan ha alt på mobilen; koble smart tv og pc på datamengden fra mobilen?

Da er du jo stuck med 5G og det er selvfølgelig rekkevidde issues og klare begrensinger på hvor mange ting du har koblet opp mot nettverket ditt. Vi har ca 50 lamper, elbil lader, 3 varmepumper, et par Google høytalere, 3pcer, 2 nettbrett 2 telefoner, 3D printer, vanlig printer, ringeklokke et par overvåkningskameraer etc.

Endret av K.B.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (15 minutter siden):

Da er du jo stuck med 5G og det er selvfølgelig rekkevidde issues og klare begrensinger på hvor mange ting du har koblet opp mot nettverket ditt. Vi har ca 50 lamper, elbil lader, 3 varmepumper, et par Google høytalere, 3pcer, 2 nettbrett 2 telefoner, 3D printer, vanlig printer, ringeklokke et par overvåkningskameraer etc.

Ja, det vet jeg,

Oi, blir alt det du nevner styrt på nettet hos deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...