Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt før vi dør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Da bør du melde deg for forskere som et studieobjekt for da er du jammen unik. 

Anonymkode: 4be35...5a2

Her er en sak om forskning som demonstrerer at vi ikke kan forutse hverken vektnedgang eller oppgang basert på kalorier

https://www.forskning.no/underernaerte-barn-dette-handler-ikke-bare-om-kalorier-slik-de-fleste-har-trodd/2457760

Sitat

Og nå er Gordon godt i gang med forsøk på mennesker.

I en studie testet de den tarmtilpassede maten mot tradisjonell terapeutisk næring. Resultatene viste at barna la mer på seg av tarm-maten, selv om de faktisk fikk færre kalorier. Stoffer i blodet antyder også at det gikk bedre med utvikling av hjerne og immunsystem.

Og tarmflora er bare en av mange ting som bestemmer hva kroppen din gjør med maten som kommer inn.

Anonymkode: 54009...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Unik pga at folk som spiser for lite ikke går ned ? Ja veldig unikt.

Anonymkode: 6a7f8...1a8

Ja, det er unikt. Jeg tror ingen voksen kvinne har fått målt BMR så lavt som 600, 800 er det laveste målte i denne studien https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002916523071915, så det du hevder er like absurd som breatharianism.  

Anonymkode: 22668...84b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er unikt. Jeg tror ingen voksen kvinne har fått målt BMR så lavt som 600, 800 er det laveste målte i denne studien https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002916523071915, så det du hevder er like absurd som breatharianism.  

Anonymkode: 22668...84b

Javel men jeg gikk ikke ned på 600 kalorier 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei jeg gjorde faktisk ikke det 

Men en livsstilsendring varer lengre enn 1,5måned. Du kan ikke basere alle råd du gir på den ene lille perioden du prøvde. Vi er mange med tidligere anoreksi som vet veldig godt at man går ned i vekt på 600kcal daglig over tid. Om du går ned i vekt av å spise litt mer er jo det bare digg for deg. Men ser du ikke det ulogiske i at du feks vedlikeholder egen vekt ved det du spiser nå (feks 1900kcal) og når du spiser 600kcal? Hvor høyt må du gå for å øke vekten da? Er jo ofte ikke så mye som skal til for å endre balansen, og jeg syns det høres merkelig ut at ditt vedlikeholdsbehov kan strekkes +\-nesten 1000kcal

Anonymkode: 46a9d...707

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men en livsstilsendring varer lengre enn 1,5måned. Du kan ikke basere alle råd du gir på den ene lille perioden du prøvde. Vi er mange med tidligere anoreksi som vet veldig godt at man går ned i vekt på 600kcal daglig over tid. Om du går ned i vekt av å spise litt mer er jo det bare digg for deg. Men ser du ikke det ulogiske i at du feks vedlikeholder egen vekt ved det du spiser nå (feks 1900kcal) og når du spiser 600kcal? Hvor høyt må du gå for å øke vekten da? Er jo ofte ikke så mye som skal til for å endre balansen, og jeg syns det høres merkelig ut at ditt vedlikeholdsbehov kan strekkes +\-nesten 1000kcal

Jeg har så å si aldri spist så mye som 1900 kcal . Jeg har pcos så ikke alle går ned av skrekkelig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har så å si aldri spist så mye som 1900 kcal . Jeg har pcos så ikke alle går ned av skrekkelig lite.

Men hva er ditt vedlikehold da? Jeg var nysgjerrig på hvor stort spenn du har der? Mitt vedlikehold er 1500, og jeg er helt frisk og 170cm. Men jeg går ned i vekt under 1300 (sakte) og kommer jeg under 900 går det naturlig nok raskere. Og faster jeg går det enda raskere. At vektnedgang går i rykk og napp er ikke det samme som sparebluss.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Men hva er ditt vedlikehold da? Jeg var nysgjerrig på hvor stort spenn du har der? Mitt vedlikehold er 1500, og jeg er helt frisk og 170cm. Men jeg går ned i vekt under 1300 (sakte) og kommer jeg under 900 går det naturlig nok raskere. Og faster jeg går det enda raskere. At vektnedgang går i rykk og napp er ikke det samme som sparebluss.

Aner ikke hva vedlikehold ligger på , for jeg ble sprø av å telle kalorier så måtte bare kutte det ut . Nå sliter jeg fryktelig med matlysten og får nesten ikke i meg mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Aner ikke hva vedlikehold ligger på , for jeg ble sprø av å telle kalorier så måtte bare kutte det ut . Nå sliter jeg fryktelig med matlysten og får nesten ikke i meg mat.

Og du går ikke ned i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og du går ikke ned i vekt?

Nei står helt stille . Har pcos og ikke annet feil så skjønner lite :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.1.2025 den 9.51):

Her er en sak om forskning som demonstrerer at vi ikke kan forutse hverken vektnedgang eller oppgang basert på kalorier

https://www.forskning.no/underernaerte-barn-dette-handler-ikke-bare-om-kalorier-slik-de-fleste-har-trodd/2457760

Og tarmflora er bare en av mange ting som bestemmer hva kroppen din gjør med maten som kommer inn.

Anonymkode: 54009...aad

De barna her gikk da vitterligen NED i vekt,før de gikk opp ...

Anonymkode: 5a015...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 15.56):

Få influensa, gått ned 4.9 kg på to uker. 

Anonymkode: 96c8e...b4d

Samme her, men jeg gikk ned 10 kg, 5 kg per uke jeg var dårlig. En måned siden nå, og kiloene har holdt seg borte enn så lenge.

Anonymkode: 79176...ae2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et av mine beste tips er suppe til forrett. Fyll opp magen med en stor porsjon mager suppe(blomkål, tomat, linse, osv), før hovedretten. Evt. erstatt en rett i uka med suppe og ha kokt egg til. Måk innpå med fisk og sjømat!

En annen ting er å finne noe du liker med selve prosessen med å gå ned i vekt, er alt et ork så blir det jo ikke så lysbetont akkurat. Jeg er ikke glad i å lage mat og aktivitet er ok, men ikke noe driv der heller egentlig. Hender seg men ikke nok. Så for at jeg skal trives med prosessen så lager jeg lister. Jeg elsker lister og planlegging! Så jeg lister opp og planlegger ukesmeny og handleliste, lister opp hva vi har i frysa vi kan bruke, måltidene og kaloriene jeg skal innta planlegger jeg dagen før, lister med hva jeg må pakke for å dra i bassenget, liste med dato og vektmål,++. Elsker tilfredsstillelsen av å hake av etterhvert:) Veldig sært, men jeg kan sitte en hel time med dette og synes det er kjempestas! 😄

Anonymkode: 74068...73f

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...