LeneXCII Skrevet 1. februar #261 Del Skrevet 1. februar Det er jo noe rart når Norge i stort monn selger gass til Europe, men samtidig er det nærmest utopisk å bruke gass her i landet. Til f eks et stort gasskraftverk som en back-up/balanseringskraft.. Normalt sett er det mer å tjene på å selge et ferdig produkt kontra råvare...hvorfor gjør vi ikke det når det gjelder energi? 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 1. februar #262 Del Skrevet 1. februar AdonisFFM skrev (53 minutter siden): Jeg tror ikke det er noen av de grønne trollene som egentlig er interessert i å diskutere prinsipper som balansekraft. Når jeg nevner det til sentrumstroll eller Ap-fanatikere er det som om de tror jeg er fra Mars. Det er vel mer at vindkraftmotstanderne tror at fordi at vindkraft trenger balansekraft så er det en unyttig energikilde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 2. februar #263 Del Skrevet 2. februar https://www.document.no/2025/02/01/sv-fremmer-forslag-om-a-stanse-elektrifiseringen-av-melkoya/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 2. februar #264 Del Skrevet 2. februar (endret) Katten.2.0 skrev (11 timer siden): Det er vel mer at vindkraftmotstanderne tror at fordi at vindkraft trenger balansekraft så er det en unyttig energikilde. Det koster veldig mye med denne balansekraften, lite økonomisk og f.eks bygge ut et atom/gasskraftverk som kun opererer halvparten av tiden(eller hvor ofte det er at vindmøllene ikke genererer kraft). Blir jo en veldig klumsete ordning for de ansatte og om arbeidstiden skal variere utifra når det blåser eller ikke. Gjerne opplys meg om du mente noe annet med balansekraft. Det fornybar energi trenger er lagringskapasitet, og teknologien der er ikke god nok enda slik at det blir fornuftig å ha fornybar energi som en veldig stor andel av energimiksen. For Norges del fungerer vannmagasinene utmerket og vi burde absolutt fokusere på å bygge ut disse, ikke nødvendigvis bare for klima sin del, økonomisk sett er det også gull. Men dette er en særnorsk ting som ikke fungerer i lavlandet i Europa. Endret 2. februar av Athod 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 2. februar #265 Del Skrevet 2. februar Athod skrev (3 timer siden): Det koster veldig mye med denne balansekraften, lite økonomisk og f.eks bygge ut et atom/gasskraftverk som kun opererer halvparten av tiden(eller hvor ofte det er at vindmøllene ikke genererer kraft). Blir jo en veldig klumsete ordning for de ansatte og om arbeidstiden skal variere utifra når det blåser eller ikke. Gjerne opplys meg om du mente noe annet med balansekraft. Det fornybar energi trenger er lagringskapasitet, og teknologien der er ikke god nok enda slik at det blir fornuftig å ha fornybar energi som en veldig stor andel av energimiksen. For Norges del fungerer vannmagasinene utmerket og vi burde absolutt fokusere på å bygge ut disse, ikke nødvendigvis bare for klima sin del, økonomisk sett er det også gull. Men dette er en særnorsk ting som ikke fungerer i lavlandet i Europa. Balansekraften som vil dukke opp etter hvert er kjernekraft. Dette er NOK et felt hvor et økt Nordisk samarbeid ville gitt store frukter. Norge har Olje og lang tradisjon med vannkraft; Finland og Sverige har god kompetanse innen kjernekraft; Danmark har jo vindkraft da og bedre efaring på mindre naturutsatte områder og til slutt har jo Island stor geotermisk kompetanse. Av all "grønn" (hater det tulleutrykket) så har jeg selv stor sans for geotermikk og varmepumper. Med tiden har jeg lyst til å drille geotermisk oppsett ved boligen. Og, hvis en er opptatt av "grønne skiftet", så hadde Norden vært et foregangsområde for dette også. Men for miljøtroll og kontrollfreakerne i HAPFrP så er jo underkastelse av EU viktigere enn å løse klimaproblemer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 2. februar #266 Del Skrevet 2. februar Athod skrev (10 timer siden): Det koster veldig mye med denne balansekraften, lite økonomisk og f.eks bygge ut et atom/gasskraftverk som kun opererer halvparten av tiden(eller hvor ofte det er at vindmøllene ikke genererer kraft). Blir jo en veldig klumsete ordning for de ansatte og om arbeidstiden skal variere utifra når det blåser eller ikke. Gjerne opplys meg om du mente noe annet med balansekraft. Det kommer jo an på om man vurderer det fra et økonomisk ståsted eller et samfunnsøkonomisk ståsted. Norge trenger sannsynligvis mer strøm ila 3-5 år. La oss ta noen fiktive tall. Si at man bygger ut vindkraft som gir 10TWh i året. Siden det er tidvis vanskelig å forutsi når vindkraftverkene vil produsere optimalt, og at vannkraftverk ikke kan reagere umiddelbart så går 3TWh i året bort for å kunne dekke opp. Det er fortsatt 7TWh inn i systemet som ikke var der tidligere. Athod skrev (10 timer siden): Det fornybar energi trenger er lagringskapasitet, og teknologien der er ikke god nok enda slik at det blir fornuftig å ha fornybar energi som en veldig stor andel av energimiksen. For Norges del fungerer vannmagasinene utmerket og vi burde absolutt fokusere på å bygge ut disse, ikke nødvendigvis bare for klima sin del, økonomisk sett er det også gull. Men dette er en særnorsk ting som ikke fungerer i lavlandet i Europa. Det er vel lite som er så ødeleggende for naturen og beslaglegger areal enn større vannmagasiner. Tror du det er gjennomførbart? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virrum Skrevet 2. februar #267 Del Skrevet 2. februar jabx skrev (På 30.1.2025 den 21.39): Ja, det er best for lille Norge å stå helt alene, og ikke ha en robust allianse å være en del av. Så kan Russland bare komme og sope oss opp. EU er ingen forsvarsallianse. Jeg er litt usikker på hvor robust EU er også, jeg da... Når de truer en lojal og trofast handelspartner som Norge, når ikke de får viljen sin. Skremmende. En slik allianse vil iallefall ikke jeg stemme ' JA' til. Men vi er medlem av NATO, som blir mer avgjørende hvis Russerne kommer, selv om USA sikkert kommer til å trekke seg ut. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå