Sportydame Skrevet 30. januar Forfatter #181 Del Skrevet 30. januar Søddvestkuling skrev (20 minutter siden): Hvorfor er EU det store og stygge monsteret? Vi deler denne planeten med andre land og 47% av Norges økonomi utgjør eksport og vi er helt avhengige av masse import for å få det vi trenger. Vi er et for lite land til å produsere alt selv og kan ikke låse oss inne fra internasjonale handelsavtaler og leve i en boble. Statvudsjettet utgjør 1/4 del av Norges økonomi mens 3/4 består av næringslivet. Skal vi ikke legge ting til rette for næringslivet? Hvordan tenker du at regjeringen har lagt til rette for næringslivet - når enkelte her i Sør har måttet erstatte strøm med olje - for å spare flere hundretusen kroner PER DAG.....? Hva tenker du at EU hadde villet bidra med for dette Nikkelverket, for eksempel? 😉 Rådyr strøm: – Tjener hundre tusen på å kjøre oljekjelen – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søddvestkuling Skrevet 30. januar #182 Del Skrevet 30. januar Sportydame skrev (9 minutter siden): Hvordan tenker du at regjeringen har lagt til rette for næringslivet - når enkelte her i Sør har måttet erstatte strøm med olje - for å spare flere hundretusen kroner PER DAG.....? Hva tenker du at EU hadde villet bidra med for dette Nikkelverket, for eksempel? 😉 Rådyr strøm: – Tjener hundre tusen på å kjøre oljekjelen – NRK Sørlandet – Lokale nyheter, TV og radio Nå har ikke denne energimarkedspakken noe med strømpriser å gjøre så jeg skjønner ikke hvorfor dere diskuterer det under denne tråden. Denne regjeringen har vært dårlig for næringslivet og jeg håper vi får Erna til statsminister etter kommende valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Buffelo Skrevet 30. januar #183 Del Skrevet 30. januar lille pille skrev (På 24.1.2025 den 8.17): Rart det skrives lite om boligdirektivet, som er en del av denne pakken. Da må alle boliger (både nye og eksisterende) ha energimerking F innen 2030, og alle boliger må ha energimerking E innen 2033. Man regner med at hundretusener av husstander må ut med 500.000-1.000.000 av egen lomme for å møte disse kravene. Alle boliger skal ha energimerking A innen 2050. Dette kan bli ekstremt dyrt for mange. Alle boliger skal ha såkalt energimerking A innen 26 år. (2050). https://www.bt.no/bolig/i/RRRaMr/norge-er-ikke-lenger-paa-oppussingstoppen-i-europa – Norge har vært Europamestere i boligoppussing, og bare i fjor brukte nordmenn 85 milliarder kroner på oppussing, men det er lite fokus på energisparing.– Det er fokus på tapet, kjøkken og gulv, ikke så mye fokus på isolasjon, vinduer og energitiltak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klokkeblomst_85 Skrevet 30. januar #184 Del Skrevet 30. januar Søddvestkuling skrev (1 time siden): Jeg var midlertidig medlem av AP for noen år siden og får nyhetsbrev fra dem enda selv om jeg ikke er medlem der lenger eller stemmer på dem. Det ramlet nettopp informasjon fra et nyhetsbrev inn i mailboksen min. Okei! Har dessverre liten tro på bedring med både Ap og Høyre. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dyp pust Skrevet 30. januar #185 Del Skrevet 30. januar Søddvestkuling skrev (1 time siden): Regjeringen lanserer snart en bedre løsning for at folk og bedrifter skal få stabile og lave strømpriser. De har jobbet med dette en god stund. Hvis dette hadde vært et faktum burde et så erfarent parti som Ap ha lagt det på bordet før en kamp med Sp ang nye pakker, da ville vi ikke stått uten en flertallsregjering i dag. Dette har heller ikke jeg noe tro på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 30. januar #186 Del Skrevet 30. januar Snurrevippen skrev (1 time siden): Uansett bør Støre ta hatten sin og gå. Han har mistet all troverdighet (selv om du ikke er enig). Jeg har stemt AP i alle år, men de siste årene så har de ikke fremstått som arbeidernes parti, eller et folkelig solidarisk parti. Skrekken måtte være om Kjerkol eller Tadjik hadde kommet tilbake som statsråd. Grøss. Jeg synes nå at Støre sto godt gjennom bruddet, og svarte godt til pressen etterpå. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunique Skrevet 30. januar #187 Del Skrevet 30. januar En snikende totalitær, diktatorisk bølge nærmer seg det langstrakte land i Nord. Håper folk våkner snart. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurrevippen Skrevet 30. januar #188 Del Skrevet 30. januar Perine skrev (41 minutter siden): Jeg synes nå at Støre sto godt gjennom bruddet, og svarte godt til pressen etterpå. Han gjør bare det han må. Fordi hele Norge ser på. Man kan jo spekulere i Støres dømmekraft, vurdering, intern lojalitet og hans rykte som Norges leder. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 30. januar #189 Del Skrevet 30. januar Snurrevippen skrev (3 timer siden): Det er mulig med mistillitsforslag. Bare se tilbake til 1963 og den politiske krisen den gang. Det krever en del, men ikke umulig. Ap har smarte nok strateger til å klare å klamre seg til regjering helt til valget. Jeg synes det er merkerlig at det er kursen de velger, så en mulighet jeg tror er mer sannsynlig er vel at de vil finne en taktisk god situasjon til å tvinge fram et mistillitsforslag. Det blir også viktig for partiet å sørge for at de får de nyttigste idiotene til å stille et slikt forslag. Tipper de får provosert FrP til å stille mistillitsforslag om et par måneder. de nautene kan vel brukes til et eller annet i tillegg til å stemme for alt Høyre vil, LOL. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurrevippen Skrevet 30. januar #190 Del Skrevet 30. januar AdonisFFM skrev (25 minutter siden): Ap har smarte nok strateger til å klare å klamre seg til regjering helt til valget. Jeg synes det er merkerlig at det er kursen de velger, så en mulighet jeg tror er mer sannsynlig er vel at de vil finne en taktisk god situasjon til å tvinge fram et mistillitsforslag. Det blir også viktig for partiet å sørge for at de får de nyttigste idiotene til å stille et slikt forslag. Tipper de får provosert FrP til å stille mistillitsforslag om et par måneder. de nautene kan vel brukes til et eller annet i tillegg til å stemme for alt Høyre vil, LOL. Bare vent. Skjer det kommer de til å fremstille seg selv som offer for et politisk spill. Det spillet de selv holder på med nå. Burde vært minstekrav til både en viss grad av utdanning og ikke minst tillit til menneskene som skal sitte på Stortinget. Men ser jo hvor lojaliteten til Støre er, blant sine kollegaer og ikke blant velgerne. Brenna er fremdeles like aktuell, og snart gjør Erna comeback. Begge mistet kontrollen. Nå spørs det hvordan Støre velger å gå. Enten ved å tape ansikt ved et dårlig valg, eller ta halen mellom bena og beholde den lille verdigheten han har igjen. Vi får se. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AdonisFFM Skrevet 30. januar #191 Del Skrevet 30. januar Snurrevippen skrev (2 minutter siden): Bare vent. Skjer det kommer de til å fremstille seg selv som offer for et politisk spill. Det spillet de selv holder på med nå. Burde vært minstekrav til både en viss grad av utdanning og ikke minst tillit til menneskene som skal sitte på Stortinget. Men ser jo hvor lojaliteten til Støre er, blant sine kollegaer og ikke blant velgerne. Brenna er fremdeles like aktuell, og snart gjør Erna comeback. Begge mistet kontrollen. Nå spørs det hvordan Støre velger å gå. Enten ved å tape ansikt ved et dårlig valg, eller ta halen mellom bena og beholde den lille verdigheten han har igjen. Vi får se. Støre har det greit han. Og han kommer ikke til å forlate regjering med mindre det blir mistillit. Og DA, (ganske presist som du antyder) blir det nok "fæle og slemme FrP" som får skylda. Arbeiderpartiets strateger er fortsatt de beste i landet selv om de ikke har Håkon Lie lenger. Dette kan de godt. De vil bare danse rundt med mindre viktige saker og gi Høyre&FrP en og annen seier. Støre går sikkert tilbake til stortinget eller får en fin jobb i Næringslivet, EU eller kanskje en eller annen NGO? Kanskje han kan ta en liten ferie på "konsulentlønn" og deretter ta over for Rutte i NATO? H&FrP vet også godt at det ville vært veldig taktisk uklokt å ta over nå, like ør valget. De har alt å tape på det. Nei, Ap sitter i regjering og hvem vet? Hvis trollpartiene blir store nok kan kanskje Ap danne regjering med dem og støtte fra SV og Rødt? En ting er sikkert. Det blir en knallhard kampanje imot frP nå både fra Ap og Høyre. Til pass for FrP som gav oss både ACER og EØS. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 30. januar #192 Del Skrevet 30. januar Virrum skrev (På 24.1.2025 den 17.10): Det er helt skremmende hvordan vi blir presset og skremt bit for bit inn i EU, som Norges befolkning har stemt nei til 2 ganger. Hvem sa at Norge var et demokrati?? Jeg blir kvalm av politikere som ikke lytter til folket. Ja, det er best for lille Norge å stå helt alene, og ikke ha en robust allianse å være en del av. Så kan Russland bare komme og sope oss opp. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søddvestkuling Skrevet 30. januar #193 Del Skrevet 30. januar jabx skrev (1 time siden): Ja, det er best for lille Norge å stå helt alene, og ikke ha en robust allianse å være en del av. Så kan Russland bare komme og sope oss opp. Folk er i blodtåka over ACER og ser ikke behovet for allianser internasjonalt 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemy_87 Skrevet 30. januar #194 Del Skrevet 30. januar Ifølge dette så skal det ikke koste huseiere noe med det første Les punkt 3 og 5 🙂 https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/eueos_og_energi/Sporsmal-og-svar-om-bygningsenergidirektivet/id3084515/?expand=factbox3084526 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søddvestkuling Skrevet 30. januar #195 Del Skrevet 30. januar Lillemy_87 skrev (8 minutter siden): Ifølge dette så skal det ikke koste huseiere noe med det første Les punkt 3 og 5 🙂 https://www.regjeringen.no/no/tema/energi/eueos_og_energi/Sporsmal-og-svar-om-bygningsenergidirektivet/id3084515/?expand=factbox3084526 Det står det jo eksplisitt at direktivet ikke har noen krav til boligeiere og at det ikke vil medføre økte kostnader. Takk for opplysningen! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 30. januar #196 Del Skrevet 30. januar StanTheMan skrev (12 timer siden): Helt enig ! Jeg bor i en enebolig, mange mil fra den Satans Oslo-gryta, der alle bor på 45 kvadratmeter og er tilsynelatende "lykkelige" med trangboddhet, trikker, gjenger, vold, utlendinger som rotter seg sammen i ghettoer og alt annen elendighet. Jeg trives derimot SVÆRT godt med å fyre i ovnen min, i mitt koselige hus på 145 kvadratmeter (som jeg har betalt 1, 45 millioner for), og forstår ikke i det hele tatt hvorfor folk i det hele tatt GIDDER å bosette seg i Oslo . Som er et "høl", sett med utenforståendes øyne...Min strømregning er svært lav, takket være ovennevnte vedyring, selvstyring av eget liv osv...Jeg forstår ærlig talt ikke folk som bor i store byer...STORBYER ØDELEGGER MENNESKER !!! Vedfyring er kun lønnsomt om man har tilgang på gratis ved. Hvis ikke er det langt, langt dyrere enn varmepumpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie125 Skrevet 30. januar #197 Del Skrevet 30. januar Selvfølgelig vil direktivet medføre økte kostnader for privatpersoner. Det er riktig at direktivet ikke pålegger direkte plikter til andre enn staten. Men direktivet fører med seg strengere krav til energieffektivitet som staten pålegges å følge opp- og disse inkluderer privat boligmasse. Stortinget har allerede vedtatt strategi om økt fokus på ENØK-tiltak for private boliger, direktivet er i tråd med dette. Enovas mandat er allerede endret for å følge opp det som kommer. Forskjellen er at direktivet pålegger en plikt med forankring i lov, mens Stortinget vedtok et mål som ikke enda er videre konkretisert. Når direktivet binder staten med plikter som vedtas i lovs form, må dette følges opp. På sikt vil kravet innebære at boliger som er oppgradert vil bli mer attraktive enn de som ikke er oppgradert. Man blir indirekte presset til å oppgradere for ikke å få et massivt verditap. Det vil tilkomme statlig støtte, men denne ville jo være begrenset opp mot reelle kostnader. Per nå legges det til grunn at enøk- tiltak i tråd med Stortingets strategi (og kravene i direktivet) koster ca 450.000 kr per bolig (gjennomsnittlig). Men denne summen dette dekker vel i realiteten bare etterisolering med 5 cm på to av fire husvegger på enebolig, med dagens priser. Nettopp fått tilbud, så vet hva jeg snakker om. Her snakker vi langt større kostnader for alle tiltak som må gjennomføres. Dette kan, litt banalt, sammenlignes med innføring av «bør»- kravet knyttet til tilstandsrapport ved salg av bolig. Det er egentlig ikke noe man er pålagt å innhente, men det har satt seg som noe man må ha, hvis ikke blir folk mistenksomme. Omtrent ingen som selger uten tilstandsrapport. På sikt blir det heller omtrent ingen som tør å selge en bolig som ikke oppfyller minstekrav til energieffektivitet. Da risikerer man i så fall å få lavere verditakst og usikker salgsverdi. Blir jo til syvende og sist en kost/nytte vurdering, men blir f.eks. mer usikkert å kjøpe noe før man selger enn det er i dag. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Concorde Skrevet 30. januar #198 Del Skrevet 30. januar Sofie125 skrev (13 minutter siden): På sikt blir det heller omtrent ingen som tør å selge en bolig som ikke oppfyller minstekrav til energieffektivitet. Da risikerer man i så fall å få lavere verditakst og usikker salgsverdi. Blir jo til syvende og sist en kost/nytte vurdering, men blir f.eks. mer usikkert å kjøpe noe før man selger enn det er i dag. Kanskje vil en viss andel av boligkjøperne søke seg til relativt rimelige boliger utenfor byene slik at boligverdi og fremtidig salgspris blir noe en kan vifte bort. Det er flust av andre assets å investere i. Jeg tror "ukurante" gamle boliger kan bli mer attrative, ironisk nok. Ikke minst hvis det er tilgang på litt skog der en kan hente ut litt fyringsved, noe som ikke er så unormalt i grisgrendte strøk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 30. januar #199 Del Skrevet 30. januar MorTil2 skrev (På 27.1.2025 den 11.57): og det er faktisk ikke nødvendig….. Det er mange ting som ikke er nødvendig…. Var innom butikken nå i kveld… jeg kjøpte bananer… vet ikke hvor de kom fra….. druene var fra Sør-Afrika…. De hadde avokado, mango, rare grønnsaker…. Ikke nødvendig med et sånt utvalg til hverdags heller…. X antall sitrusfrukter fra eksotiske strøk. Transport av dette rundt halve kloden så vi har enormt utvalg i hver eneste tilfeldige KIWI butikk i landet, forurenser mye mer enn at vi med verdens reneste energiproduksjon ikke fryser i egne hjem. En av de største kontainer skipene som går på de store hav bruker 4 gange så mye som den norske bilparken før den ble elektrifisert. Jeg liker bananer, og klementiner, så jeg kjøper det for jeg liker det. Jeg liker å ha strøm på bilen når jeg skal noe, jeg liker å få oppvasken på, så jeg kan pakke vekk, og fylle opp på ny, og jeg liker å vaske klær når det er behov. Kanskje fordi jeg har bestemt meg for ikke å drukne i fast fashion, og alltid ha et nytt antrekk klart. Og jeg liker å vaske meg, jeg liker å dusje. Det er da ikke norske husstander sitt strømforbruk som dreper kloden, eller som koster svin. Norsk strøm er nesten gratis å produsere. Vi pimper opp gass, vi kan bruke litt gasskraftverk til å ha de helt unntaksvise gangene vi ikke har nok vann i magasinene. Bare en liten skvett i forhold til de enorme mengder vi sender sør over til Europa, så ingenting å si for eksporten og de inntektene. Virkelige verden kaller. Norsk vannkraft dreper ikke planeten. Minner om at staten tjener mer på økte momsinntekter fra norsk strømforbruk, enn de tjener på eksporten til utenlandske markeder. Det er galskap hele greien. Vi kan godt kutte forbruk og få ned de globale utslippene. Litt surt med de bananene, og klementiner, fast fashion, og plastikk fantastisk fra Kina vi bruker hele veien, men heller ikke ha alt det, enn å fryse. Vi kan også plante trær 🌳 Det er bra for klima. Hører ikke særlig om regnskogen, det var løsningen før. Å bevare jordens lunger. Plante trær 🌳. Ikke like inntektsgivende? Ikke gå i skyttergraven, tenk deg heller om. 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søddvestkuling Skrevet 30. januar #200 Del Skrevet 30. januar Madame Butterfly skrev (15 minutter siden): Det er mange ting som ikke er nødvendig…. Var innom butikken nå i kveld… jeg kjøpte bananer… vet ikke hvor de kom fra….. druene var fra Sør-Afrika…. De hadde avokado, mango, rare grønnsaker…. Ikke nødvendig med et sånt utvalg til hverdags heller…. X antall sitrusfrukter fra eksotiske strøk. Transport av dette rundt halve kloden så vi har enormt utvalg i hver eneste tilfeldige KIWI butikk i landet, forurenser mye mer enn at vi med verdens reneste energiproduksjon ikke fryser i egne hjem. En av de største kontainer skipene som går på de store hav bruker 4 gange så mye som den norske bilparken før den ble elektrifisert. Jeg liker bananer, og klementiner, så jeg kjøper det for jeg liker det. Jeg liker å ha strøm på bilen når jeg skal noe, jeg liker å få oppvasken på, så jeg kan pakke vekk, og fylle opp på ny, og jeg liker å vaske klær når det er behov. Kanskje fordi jeg har bestemt meg for ikke å drukne i fast fashion, og alltid ha et nytt antrekk klart. Og jeg liker å vaske meg, jeg liker å dusje. Det er da ikke norske husstander sitt strømforbruk som dreper kloden, eller som koster svin. Norsk strøm er nesten gratis å produsere. Vi pimper opp gass, vi kan bruke litt gasskraftverk til å ha de helt unntaksvise gangene vi ikke har nok vann i magasinene. Bare en liten skvett i forhold til de enorme mengder vi sender sør over til Europa, så ingenting å si for eksporten og de inntektene. Virkelige verden kaller. Norsk vannkraft dreper ikke planeten. Minner om at staten tjener mer på økte momsinntekter fra norsk strømforbruk, enn de tjener på eksporten til utenlandske markeder. Det er galskap hele greien. Vi kan godt kutte forbruk og få ned de globale utslippene. Litt surt med de bananene, og klementiner, fast fashion, og plastikk fantastisk fra Kina vi bruker hele veien, men heller ikke ha alt det, enn å fryse. Vi kan også plante trær 🌳 Det er bra for klima. Hører ikke særlig om regnskogen, det var løsningen før. Å bevare jordens lunger. Plante trær 🌳. Ikke like inntektsgivende? Ikke gå i skyttergraven, tenk deg heller om. Det er mange teknologiske framskritt som kan bidra til å redde klimaet som: Karbonfangst og lagring, direkte luft fangst, neste generasjon solceller, flytende vindturbiner, ny batteriteknologi, grønt hydrogen, elektriske fly, magnet tog, batteri-og hydrogendrevne skip, selvkjørende elbiler, enzymer som bryter ned plast, kjøtt erstatninger, grønne bygg, hav roboter for å rense plast, tangfarmer og kunstige rev. Geniene forsker og forsker og alt dette gir håp, men det forutsetter at folk stemmer på partier som vil ha det grønne skiftet. Mye er på gang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå