Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Lurer på en ting. Dere som tjener veldig godt (typ 1,5 mill++). Hva bruker dere penger på nå som dere ikke brukte penger på før? Jeg har selv en årlig inntekt på 800 000. Føler jeg klarer meg fint, har råd til det jeg ønsker og får spart litt til barna mine også. Vi har arvet hytte av foreldre, og jeg tror vi skal klare å få kjøpt det huset vi ønsker/trenger. 

Derfor lurer jeg: dere som tjener mer, hva bruker dere penger på og hvilke goder unner dere dere/sparer dere til som dere ikke hadde gjort hvis dere tjente mindre? Hva er merverdien av å gå fra en lønn på 800' til å bikke millionen++? 

Kontekst: jeg elsker jobben min, men har fått et tilbud med betydelig høyere lønn. Usikker på om det er verdt det, siden jeg trives godt i nåværende jobb og føler jeg klarer meg greit økonomisk. Hjelp! 

Anonymkode: d251f...6ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært glad i å reise. Penger gir mulighet for unike opplevelser, men også litt ekstra luksus. Velge bedre bosteder, og privat transport. 

Mat. Utforske restauranter, bestille sunn ferdigmat. Velge gode råvarer. 

Kunne kjøpe seg ut av en del oppgaver i hus og hage. Jeg har også veldig god nytte av å ha fast PT, da jeg sliter med motivasjonen og resultater om jeg skal motivere meg selv. 

Sparer også godt til pensjon, usikre tider, og skjer ikke usikre tider så har vi råd til en eiendom i varmen som pensjonister. 

Men trivsel er jo viktigere enn alt dette, da det tross alt er jobb man bruker mest tid på. Å venne seg til høyere forbruk skjer over tid, og det er jo også vanskelig å gå tilbake når man først har fått en vane. 

Anonymkode: 14bbe...df9

AnonymBruker
Skrevet

Har bare 480000. Men har lagt opp livet slik at en har veldig god råd med dette.

Anonymkode: 25265...07a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe spesielt, eneste forskjellen er at lønnskontoen «går full» fortere. Pleier å kjøpe aksjer eller gullmynter når det blir for ille.

Høy lønn er bare en «bivirkning» av morsom jobb

Anonymkode: ca61e...8ab

AnonymBruker
Skrevet

Elsker tekniske duppeditter. HiFi, tv, pc osv. Kjekt å kunne handle det man har lyst på, uten å måtte velge bort noe annet.

Anonymkode: bb2e4...3d2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener litt over millionen. 

Jeg sparer til en god alderdom. 

I tillegg har vi et eldre hus som vi pusser opp litt og litt. Begge badene må tas, helst i løpet av de neste 5 årene - det blir jo minst 300 000 pr bad. Så er kjøkkenet fra starten av 90-tallet litt stygt, hadde vært kjekt å få det litt finere og mer funksjonellt med tiden - og det koster ytterligere noen hundre tusen. Så ønsker vi å gjøre litt om på vinduer i stuen, der er det veldig mørkt, og de vinduene som er, er tåpelig plassert mtp utsikt og lysforhold. Det kommer til å koste minst et par hundre tusen. 

Jeg finner også trygghet i at vi har råd til det vi trenger, og litt attåt, at vi kan både dra en ukes biltur nedover til Dyreparken, OG halvannen uke på mannens hjemsted - det komster omtrent 60 000 bare de to ferieturene. Men da har vi råd til begge, vi må ikke velge å enten besøke svigers, eller la barna få dra til et sted de faktisk har lyst å dra til (det er lite kult på mannens hjemsted....)

Så jeg bruker ikke penger på "luksus" sånn ihverdagen, jeg sparer til oppussing, og en god alderdom der jeg har råd til å kjøpe meg private tjenester og ikke er avhengig av det offentlige (jeg har angst for å ende opp som mine besteforeldre, på aldersheim hvor de ikke fikk stå opp av sengen hver dag for de ansatte hadde ikke kapasitet til å hjelpe alle hver dag....)

Anonymkode: 143af...6cb

Skrevet

Er vel et kjent fenomen at type alt over 700-800+ har lite å si på livskvalitet, bare litt bedre av det man allerede har og ikke noe større innvirkning på livet. Min erfaring stemmer godt med det, har ikke opplevd de rundt meg med noe bedre eller annerledes liv når de har fått veldig betydelig lønnsnivå eller inntekt kontra før. Forbausende marginalt annerledes, egentlig mest sett de kanskje har gått litt mer inn i interesser eller ting de allerede likte eller drev med før. Type flere biler, flere/dyrere klokker, ferier eller eiendom. Mens hverdagen virker til å være den samme og samme plager eller irritasjoner som før.

For min egen del har jeg aldri egentlig endret noe særlig fra jeg var ung og frem til nå selv om lønna er doblet så er det samme jeg gjør og måten jeg er. Det gjør det litt lettere eller litt mindre frustrerende i prosjektene og tingene jeg driver med, men helt ærlig så føler jeg meg nærmest like fattig eller rik nå som før, sikkert fordi det er de samme tingene jeg gjør men kanskje med mer konsekvenser og risiko hvis ting slår feil eller snur. Typ hvis alt skjærer seg når jeg nå står alene med stort totalrenoveringsprosjekt av eiendom, bil som er dyrere enn jeg hadde hatt hvis jeg ikke kjøpte når jeg var med eksen samt økende renter. Alt går og ting ruller fint, men marginene er vel like små nå som når jeg tjente noen hundre mindre, siden det jeg gjorde før er bare blitt skalert opp i takt med økonomi. Ikke type overforbruk men som nevnt, større prosjekter.

Vet ikke om det er janteloven her i Norge, men flere av de rikeste i regionen som jeg kjenner opplever og har jeg opplevd som minst like kjipe eller kjipere jo mer de har fått i formue. Eller de fremstår som helt vanlig og uberørte av kapitalen, og man ikke forstår det før man faktisk ser etter det. Ganske fascinerende faktisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...