AnonymBruker Skrevet 23. januar #1 Skrevet 23. januar Hei. Hvis man har funksjonnedsettelse som gjør det vanskelig å stelle føtter kan man få dette dekket? Enten av Nav eller av via andre ordninger. Vansklig å betale fullpris for det på minsteufør. Hadde det bare vært egenandel men det er 700 kr hver gang. Jeg har egentlig behov for behandling av fotvorter, støttestrømper og lymfedrenasje også men får ikke dette dekket heller og skjønner ikke hvordan jeg skal få råd til det ved å betale fullpris. Noen tips? Jeg har googlet prøvd å lese meg opp å spørre hos nav og helfo men så langt jeg kan se så må jeg bare betale dette fult ut selv? Fastlege er hjelpsom så kan be om legeattest og dokumentasjon hvis det det er nødvendig. Anonymkode: f9b61...9a7
AnonymBruker Skrevet 23. januar #2 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hei. Hvis man har funksjonnedsettelse som gjør det vanskelig å stelle føtter kan man få dette dekket? Enten av Nav eller av via andre ordninger. Vansklig å betale fullpris for det på minsteufør. Hadde det bare vært egenandel men det er 700 kr hver gang. Jeg har egentlig behov for behandling av fotvorter, støttestrømper og lymfedrenasje også men får ikke dette dekket heller og skjønner ikke hvordan jeg skal få råd til det ved å betale fullpris. Noen tips? Jeg har googlet prøvd å lese meg opp å spørre hos nav og helfo men så langt jeg kan se så må jeg bare betale dette fult ut selv? Fastlege er hjelpsom så kan be om legeattest og dokumentasjon hvis det det er nødvendig. Anonymkode: f9b61...9a7 Er det ikke bare å sende søknad til NAV da? Anonymkode: 35c95...a51
monican94 Skrevet 23. januar #3 Skrevet 23. januar har du prøvd å søke grunnstønad eller hjelpestønad ? husker ikke hva som er rett av de men en av de kan gi støtte til slike økte utgifter ift ulike diagnoser
AnonymBruker Skrevet 23. januar #4 Skrevet 23. januar Støttestrømper koster jo ikke så mye, så det hadde jeg spandert på meg uansett. Anonymkode: 054ae...f00
AnonymBruker Skrevet 23. januar #6 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei. Hvis man har funksjonnedsettelse som gjør det vanskelig å stelle føtter kan man få dette dekket? Enten av Nav eller av via andre ordninger. Vansklig å betale fullpris for det på minsteufør. Hadde det bare vært egenandel men det er 700 kr hver gang. Jeg har egentlig behov for behandling av fotvorter, støttestrømper og lymfedrenasje også men får ikke dette dekket heller og skjønner ikke hvordan jeg skal få råd til det ved å betale fullpris. Noen tips? Jeg har googlet prøvd å lese meg opp å spørre hos nav og helfo men så langt jeg kan se så må jeg bare betale dette fult ut selv? Fastlege er hjelpsom så kan be om legeattest og dokumentasjon hvis det det er nødvendig. Anonymkode: f9b61...9a7 Umiddelbart tenker jeg grunnstønad. Men hjelpestønad er kanskje òg aktuelt? Så har du stønad til småhjelpemidler, om støttestrømper kan gå inn under den, det er jeg ikke sikker på. Systemet med NAV er tungrodd. Man skal visst gå via kommunens ergo og fysioterapi tjeneste for alt man skal søke NAV om. Du får ringe NAV og spørre der om du passer inn under noe av dette. Anonymkode: 6116f...327 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #7 Skrevet 23. januar Man kan søke om hjelpemidler. Fotpleie får man ikke dekt ved diabetes en gang, så den må du nok betale for selv. Anonymkode: d4c73...b71 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #8 Skrevet 23. januar Dere skal ha og ha og ha. Enkelte ting i livet må man økonomisk stå for selv. Anonymkode: b0d72...4e3 1
Virrevirrevapp Skrevet 23. januar #9 Skrevet 23. januar Er nok lettere å få støtte til hjelpemidler som gjør at du kan stelle selv. Har du fått ergoterapeut til å komme hjem til deg?,
AnonymBruker Skrevet 23. januar #10 Skrevet 23. januar Støttestrømper koster 99,- på Jula. Anonymkode: c8fd2...310
AnonymBruker Skrevet 23. januar #11 Skrevet 23. januar Man får ikke støttestrømper som hjelpemiddel. Det eneste er fribeløpet på drøyt 2000 kr som man kan søke om hvert fjerde år, som skal dekke innkjøp av småhjelpemidler. Anonymkode: 4e0dc...1f2 1 1
Grüner Skrevet 23. januar #12 Skrevet 23. januar Fotvortebehandling får du ikke dekket hos fotpleier. Det kan du pleie selv reseptfritt. Lymfedrenasje tviler jeg også på at du vil få dekket med mindre du har en diagnose hvor det er påkrevd. 1
Fighter83 Skrevet 23. januar #13 Skrevet 23. januar (endret) Lymfedrenasje kan man få via fysioterapeut innimellom om vanndrivende, trening/bevegelse mm ikke fungerer godt nok sånn jeg har forstått. Kan også få hjelp av dem til å søke om hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen som fungerer til lymfedrenasje. Eller har jeg tatt fullstendig feil ang dette? Forresten: Time hos fysioterapeut med driftstilskudd kan du selv bestille. Du trenger ikke gå til legen for dette. Du betaler max 3000 i året i egenandel(gjelder behandling, medisiner mm) er det ikke så? Endret 23. januar av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 23. januar #14 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man kan søke om hjelpemidler. Fotpleie får man ikke dekt ved diabetes en gang, så den må du nok betale for selv. Anonymkode: d4c73...b71 Helpemidler til å stelle beina selv får man overhodet ikke, det er slutt for lenge siden. Vi snakker da om mange år. AnonymBruker skrev (1 time siden): Man får ikke støttestrømper som hjelpemiddel. Det eneste er fribeløpet på drøyt 2000 kr som man kan søke om hvert fjerde år, som skal dekke innkjøp av småhjelpemidler. Anonymkode: 4e0dc...1f2 Hva i huleste granskauen snakker du om her? Der er verken fribeløp eller mulig å søke om støttestrømper, men små hjelpemidler kan det søkes om, men da skal man ha et behov. Behovet skal vurderes av ergoterapeut, og ergoterapeuter skal søke. Folk i denne tråden uttaler seg om saker de ikke har kunnskap om, som vanlig. Anonymkode: 6116f...327
AnonymBruker Skrevet 24. januar #15 Skrevet 24. januar Fighter83 skrev (1 time siden): Lymfedrenasje kan man få via fysioterapeut innimellom om vanndrivende, trening/bevegelse mm ikke fungerer godt nok sånn jeg har forstått. Kan også få hjelp av dem til å søke om hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen som fungerer til lymfedrenasje. Eller har jeg tatt fullstendig feil ang dette? Forresten: Time hos fysioterapeut med driftstilskudd kan du selv bestille. Du trenger ikke gå til legen for dette. Du betaler max 3000 i året i egenandel(gjelder behandling, medisiner mm) er det ikke så? Egenandelstaket er kr. 3278, for 2025. Det gjelder apotekvarer på blå resept, Pasientreiser, røntgen, psykolog, fysioterapeut med driftsavtale og legebesøk. Anonymkode: 6116f...327
AnonymBruker Skrevet 24. januar #16 Skrevet 24. januar Om du har lymfeødem eller annen diagnose som behov for lymfedrenasje, så kan du få det egenandelskortet - som alle andre fysikalske behandlinger. Men du må gå til en fysioterapaut som har driftsavtale med kommunen/bydelen, og derved har refusjonsrett. På samme måte som for all annen fysikalsk behandling. Trenger du støttestrømper/kompresjonshjelpemidler laget på mål, så kan det søkes om som hjelpemiddel hos NAV. Fysio med spesialisering i lymfedrenasje kan hjelpe med å ta mål og sende inn søknad. Anonymkode: 08d36...56d
AnonymBruker Skrevet 24. januar #17 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hei. Hvis man har funksjonnedsettelse som gjør det vanskelig å stelle føtter kan man få dette dekket? Enten av Nav eller av via andre ordninger. Vansklig å betale fullpris for det på minsteufør. Hadde det bare vært egenandel men det er 700 kr hver gang. Jeg har egentlig behov for behandling av fotvorter, støttestrømper og lymfedrenasje også men får ikke dette dekket heller og skjønner ikke hvordan jeg skal få råd til det ved å betale fullpris. Noen tips? Jeg har googlet prøvd å lese meg opp å spørre hos nav og helfo men så langt jeg kan se så må jeg bare betale dette fult ut selv? Fastlege er hjelpsom så kan be om legeattest og dokumentasjon hvis det det er nødvendig. Anonymkode: f9b61...9a7 Er i ganske lik situasjon som deg. Spurte legen min om det finnes noe sted å søke typ Helfo eller lignende, fikk blankt nei. Hos meg er fotpleie 900 per gang😔. Anonymkode: a3b8f...337
Fighter83 Skrevet 24. januar #18 Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Egenandelstaket er kr. 3278, for 2025. Det gjelder apotekvarer på blå resept, Pasientreiser, røntgen, psykolog, fysioterapeut med driftsavtale og legebesøk. Anonymkode: 6116f...327 Godt du hadde det eksakte beløpet mm 👏 Er litt vel stiv egenandelstak for de med lite å rutte med men likevel et veldig godt tiltak for de som trenger det.
AnonymBruker Skrevet 24. januar #19 Skrevet 24. januar Kanskje verdt å sjekke ut behandlingshjelpemidler.no Ta kontakt/eller les der inne for å se om du kanskje kan få dekket støttestrømper. Anonymkode: 6b7ba...5dd
AnonymBruker Skrevet 24. januar #20 Skrevet 24. januar Tviler jeg på. Vi som har diabetes får ikke dekket sånt. Bruker støttestrømper, må være nøye med fotpleie og har nevropati i føttene. Helt vanlige problemer ved diabetes. Så om ikke de med diabetes får dekket, så får nok ingen andre 🙃 Anonymkode: ed8ed...f6b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå