AnonymBruker Skrevet 23. januar #21 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det er da såre enkelt. Her gjelder norsk lov. Under 18 år betyr null alkohol. Over 18, er de myndige og bestemmer selv. Ferdig snakka!! Anonymkode: a5a8a...465 😂 På hvilken planet??? Kjenner man særlig mange som ventet til de ble myndige? Nei, da må man være realistisk. Her ble det fokus på trygghet, åpenhet, SIKKERHET og informasjon. Dvs vi enes om inntak og i stedet for at de drikker av andre, tar imot og blir skyldige eller dopa ned, har de en kvote med seg sjøl. Jeg drikker ikke, og de har ikke vært fulle så langt. Ved at jeg viser et liv helt uten og samtidig ufarliggjør moderat inntak, har funket her. De er ikke vant til et det et glass her og et glass der, ingen alkohol i hus og de vet jo av erfaring at fest er like gøy uten. Anonymkode: bf575...972 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #22 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 😂 På hvilken planet??? Kjenner man særlig mange som ventet til de ble myndige? Nei, da må man være realistisk. De som ventet til de ble myndige var de som ikke hadde venner. Nå varierer dette geografisk. Noen deler av Norge har hatt ganske store avholdsmiljø som regel i kombinasjon med kristen bakgrunn og det har kommet en avholdskultur med muslimske ungdommer også. Men er man ikke naturlig med i et av disse miljøene vil man jo måtte forholde seg til alkohol rundt seg. Anonymkode: 3f2b0...ae4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #23 Del Skrevet 23. januar Merker at om foreldrene fester mye så gjør barna det også og tidlig. Hvor tidlig det drikkes på et ungdomskull har mye å si hva slags unge som drar i gang. På sønnens kull var det minimalt før vgs for «lederne» var opptatt av idrett og det lot seg ikke kombinere like godt med fest. Lederne for drikking og kulhet på begge mine barns kull har vært idrettsdropout som fortsatt vil hevde seg… Min 15 og 17 åring fester ikke. 17-åringen kom hjem fra skoleball helt edru og ser ikke behovet, og trives ikke i kjempestore grupper og er ikke noe russebussmateriale. Vi har sagt han helt fint kan smake og at vi alltid kan hente, men ikke gira. Han og 3 andre har blitt splittet opp fra partygjengen som begynte med russeplaner i 10. trinn. 15-åringen har alt fokus på idrett og trening og hater vaping og alkohol og har gått ut av gruppe på grunn av det. Fint og trygt for meg som mor, men skulle ønske de lærte å navigere bedre med folk. Anonymkode: 239cb...c0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #24 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): De som ventet til de ble myndige var de som ikke hadde venner. Nå varierer dette geografisk. Noen deler av Norge har hatt ganske store avholdsmiljø som regel i kombinasjon med kristen bakgrunn og det har kommet en avholdskultur med muslimske ungdommer også. Men er man ikke naturlig med i et av disse miljøene vil man jo måtte forholde seg til alkohol rundt seg. Anonymkode: 3f2b0...ae4 Her har de mange venner, men oppegående venner og foreldre til vennene! Klare regler, forventninger osv. Og de trenger ikke drikke for å ha det gøy eller ha venner.. Anonymkode: 16efd...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 23. januar #25 Del Skrevet 23. januar (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): De som ventet til de ble myndige var de som ikke hadde venner. Anonymkode: 3f2b0...ae4 Det stemmer virkelig ikke. Og man trenger heller ikke være en del av et religiøst miljø for å ville vente med alkohol. Endret 23. januar av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #26 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Fy f.. for en oppdragelse..! Anonymkode: 16efd...eb4 Hadde det slik selv. Resulterte i full tillit begge veier der ingenting var vanskelig å ta opp. Gjør det samme med mine barn. Det virker. Anonymkode: 23418...b8e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #27 Del Skrevet 23. januar Ingen av mine har fått lov til å drikke eller fått drikke hjemme før fylte 18 år. Vi har hatt god kommunikasjon med dem hele veien. De har stort sett respektert vårt ønske. Vi hentet ungdommene våre hjem, for å begrense "grøftefyll" og de har tilsynelatende vært edru når vi har hentet dem. Den eldste hentet vi hjem en gang når han var 17. Da var det venninna som ringte etter oss. Konsekvensen han fikk var den "kjedelige" praten i noen uker, i forkant av hver helg. De skal være trygt å komme hjem, selv om man har "drete på draget" , men det betyr ikke at det er greit å fortsette med det. Begge guttene mine er unge voksne nå og de drikker fremdeles svært lite. De er veldig åpne. Noen ganger litt for åpne og mamma får vite "alt" Anonymkode: 33fb0...72f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #28 Del Skrevet 23. januar Min 16 åring har fått smake en slurk hvis vi har hatt øl eller vin til maten, og hun har vært nysgjerrig. Hun liker det ikke, og kan ikke skjønne hvorfor noen heller nedpå, slik flere i klassen hennes har gjort. Verken jeg eller far er noen stordrikkere, og selv ventet jeg til jeg var godt over 18 med å drikke på fest. Har aldri vært særlig streng ifht alkohol hjemme, det har aldri vært et tema vi har vært uenig om uansett. Anonymkode: 94117...1b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #29 Del Skrevet 23. januar De får ikke lov å drikke før de er 18, men vi vet at det kan skje, og har derfor bedt de gi beskjed når/hvis de skal drikke slik at vi er klare til å hente osv. Vanskelig situasjon med andre ord. Eldste er over 18 nå, men var ikke en del av et festmiljø, så slapp den bekymringen med ham. Yngste er derimot et annet kaliber, og startet å drikke da han var 16. Har hatt flere samtaler om at vi ikke synes det er ok, men samtidig at vi synes det er bra han sier det i stedet for å havne drita full i en grøft. Vi kjøper aldri alkohol til de når de er under 18, men om vi deler en flaske bobler ved spesielle anledninger har de fått smake et lite glass fra de er 16, hvis de vil. Anonymkode: 3ffef...38a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #30 Del Skrevet 23. januar Første gang jenta mi drakk visste jeg ingenting. 15 år. Jeg vart oppringt av noen andre om at jeg måtte komme og hente henne for hun var veldig full. Jeg fikk sjokk da jeg trodde vi hadde et veldig godt og åpent forhold. Jeg kjeftet ikke på henne den gangen. Sa jeg var veldig skuffa over henne og at hun fra nå av måtte fortelle meg det hvis hun skulle drikke så jeg ikke fikk en sånn opplevelse igjen. Etter dette har hun fortalt meg når hun skal på fest, og jeg har gitt beskjed om at hun må si fra hvis det er noe og at hun og vennene må passe på hverandre. Og jeg henter alltid og vi avtaler når hun må hjem. Og hun får ikke lov å drikke sprit. Anonymkode: 1615c...5b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #31 Del Skrevet 23. januar Arkana skrev (6 timer siden): Det stemmer virkelig ikke. Og man trenger heller ikke være en del av et religiøst miljø for å ville vente med alkohol. Selvfølgelig stemmer det. Det var mitt miljø så det vet jo ikke du en dritt om. At det var annerledes hos deg er en helt annen ting. Anonymkode: 3f2b0...ae4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #32 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): 15-åringen har alt fokus på idrett og trening og hater vaping og alkohol og har gått ut av gruppe på grunn av det. Fint og trygt for meg som mor, men skulle ønske de lærte å navigere bedre med folk. Anonymkode: 239cb...c0e Fint og trygt er det jo ikke, de er allerede godt på vei inn I outsiderrollen. Anonymkode: 3f2b0...ae4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #33 Del Skrevet 23. januar Mine ventet alle til 17-18 års alder. Vi voksne drikker lite, men kjøpte litt rusbrus til å ha med etter fylte 17. Har fungert godt med alle. Anonymkode: 6fae9...011 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #34 Del Skrevet 23. januar unskyld meg med dere vet det er 18-20 års grense på alkohol? virker ikke som dere har fått med dere det fra det jeg ha lest det er jo en grunn for det når man er 18 er man myndig og skal kunne ta voksen valg det er mye større sjanse for og bli alkoholiker og\eller få alkoholforgiftning hvis man starter og drikke i tidlig alder særlig hvis det er uten tilsyn av voksende Anonymkode: 386a3...2d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #35 Del Skrevet 23. januar Jeg fester en del (uten å bli kanakas), men drikker så og si aldri foran ungene, en sjelden øl/vin til maten på restaurant (har barnefri annenhver uke). Datteren min hadde ikke egentlig lov til å drikke før 18, men hun visste jeg så litt gjennom fingrene om hun drakk litt cider. Fikk ikke med alkohol av meg før hun nærmet seg 18. Da hadde noen av vennene begynt å ta med seg sprit og det var skumlere å smake litt av dem. Hun fikk med seg 2-3 cider. Nå er hun 18 og kommer hjem i litt ymse tilstander, men hun kommer i hvert fall hjem. Litt prøving og feiling rundt hva og hvor mye hun tåler. For det meste er hun ganske fornuftig. Hun drar hjem når hun har fått nok (i motsetning til mor som har lakenskrekk 😄). Jeg har alltid innprentet at hun alltid kan ringe hjem, og at de må ta vare på hverandre og ikke reise fra noen. Anonymkode: f7d19...2d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #36 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dere som har eller har hatt tenåringer. Hva slags forhold har dere hatt til alkohol? Og når begynte tenåringene deres å drikke? Ble det gjort bak ryggen deres eller fikk de lov/tilgang til alkohol av dere? Har en gutt på 16 år som begynner å bli ganske nysgjerrig på fest og alkohol, alle vennene hans og ellers på trinnet fester. Heldigvis har vi vært veldig strenge og har en veldig god og åpen dialog med han, så han forteller oss det meste. Men jeg er redd for at vår strenghet nå skal dytte han over i en ny fase, hvor han gjør litt opprør og gjør ting bak ryggen vår isteden. Så er veldig nysgjerrig på hvordan strenge dere andre foreldre er og hvordan deres har løst denne tiden hjemme hos dere 😊 Anonymkode: 861c5...894 Du kan nekte å være streng nå, men de er så store så vil de drikke så gjør de det, jeg måtte ta et valg, jeg vokste opp med foreldre som var avholdt, jeg fikk beskjed om jeg drikker fikk jeg husarrest, jeg drakk som det var min siste helg hver helg, i voksen alder slet jeg mye med alkohol frem til jeg så jeg måtte slutte. Har ei på 16, første gang hun skulle på fest, ba jeg henne ha festen hjemme her, jeg ga alle hennes venninners foreldre beskjed at barna var her og hadde fest, å at de drakk alkohol, gjennom kvelden var jeg ofte nede å snakket med ungdommen, noen var fulle, noen gråt og alle hadde mye på hjertet🥰etter det har det vært rolig, ungdommen fester, det er sjeldent og ofte må hun passe på venner, hun er stort sett våken sammen med meg i 8 tiden etter fest og spiser frokost med meg, jeg kjøper alkohol når hun skal på fest, hun kommer innom meg etter hver fest og snakker, en gang drakk hun seg full og vi har ledd mye av det, men snakket om det å miste kontroll, det ønsker hun ikke mer, hun skal på fest i morgen, spurte om jeg skulle kjøpe noe, men hun hadde 2 breezer og en cider så hun mente hun hadde nok, da tenker jeg hun har kontroll Anonymkode: 14bf8...01d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #37 Del Skrevet 23. januar Jeg er mer eller mindre avholds. Kan drikke og har ikke noe prinsipielt i mot alkohol, men det skjer maks et par ganger i året. Ungdommen begynte å drikke den sommeren han ble 16. Er åpen med oss om det, vi henter og lager ikke noe styr rundt dette, men forsøker å være trygge gode voksne man kan henvende seg til. Har ikke noe behov for å være moralpoliti så fremt det er normal ungdomsfesting, og at våre regler overholdes (holde kontakt, avtale henting.) Anonymkode: 00af3...491 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #38 Del Skrevet 23. januar Verken far eller jeg drikker noe særlig, vår 17-åring drikker av og til. Begynte så vidt da han var 15. Vi har pratet mye rundt det med festing og drikking og prøvd å få vett inn i ham når det kommer til alkohol generelt og sprit spesielt, og foreløpig har det gått veldig fint. Han blir alltid hentet og vet at vi sitter oppe og at vi kan kontaktes når som helst om noe skulle skje med ham eller kompisene. Hvis man har sosiale tenåringer som liker å ta en fest i blant er det faktisk viktig at de lærer seg å drikke, så de ikke ender opp søpledritings og må pumpes, eller havner i farlige situasjoner. Har sett nok av tenåringer fra «strenge» hjem som ikke har vett i det hele tatt når de først drikker, og de tør jo ikke ringe hjem heller om noe skulle skje. Anonymkode: 58b00...f81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå