Gå til innhold

Tenåringer og alkohol

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som har eller har hatt tenåringer. Hva slags forhold har dere hatt til alkohol? Og når begynte tenåringene deres å drikke? Ble det gjort bak ryggen deres eller fikk de lov/tilgang til alkohol av dere? 

Har en gutt på 16 år som begynner å bli ganske nysgjerrig på fest og alkohol, alle vennene hans og ellers på trinnet fester. Heldigvis har vi vært veldig strenge og har en veldig god og åpen dialog med han, så han forteller oss det meste. Men jeg er redd for at vår strenghet nå skal dytte han over i en ny fase, hvor han gjør litt opprør og gjør ting bak ryggen vår isteden. Så er veldig nysgjerrig på hvordan strenge dere andre foreldre er og hvordan deres har løst denne tiden hjemme hos dere 😊

Anonymkode: 861c5...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det å være for streng kan være skummelt. Det kan gjøre at fulle ungdommer ikke tør reise hjem og ender opp i grøfta eller sovende på en sofa hos noen de ikke kjenner.

Da jeg var tenåring så var ikke mine foreldre akkurat begeistrert over at vi drakk alkohol. Men det de alltid sa til oss var - kom hjem! Uansett hva som skjer, kom deg hjem. 

Vi fikk aldri kjeft når vi kom hjem fulle og fikk egentlig bare litt erting dagen etterpå. Eneste vi fikk tydelig beskjed om at var at det var helt uaktuelt å klage over hangover, da det var vår egen skyld.

Anonymkode: aafb9...b2d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg synes det der er veldig vanskelig. Både jeg og mannen begynte vel drikke litt fra 16 års alder. 

Jeg fikk dog "tilatelse" hjemmefra, og slapp å prøve å skjule det. fra 17 års alder hente det jeg fikk en øl til maten sammen med mamma og pappa. Og jeg var en del med på felles fester på campingen og drakk sammen med de voksne og andre ungdommer i trygge rammer og kort vei hjem.

Håper å få til noe av det samme med mine egne. 

Denne kronikken har også en del gode poenger:

https://www.ao.no/tenaringen-har-begynt-a-feste-er-det-riktig-a-ha-18-arsgrense-pa-alkohol-nar-mange-starter-a-drikke-nar-de-er-15-16-ar/o/5-128-964695

Anonymkode: 92070...bd3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg drikker lite/sjeldent. Så lite alkohol her i hus. Samtidig har de en far som kan drikke en øl eller to til en kamp eller middag. Prøver å lære de ett godt forhold til alkohol. Det er ikke farlig å drikke en god vin til en god middag feks, men grøftefyll er unødvendig. 

Vi kommer ikke til å kjøpe alkohol til de. Har sagt at det er ikke greit at de drikker før 18år, men at de sikkert kommer til å gjøre det, og da vil de ikke få kjeft om de ringer å vil hjem, selv om de har drukket. 

Syns det er litt vanskelig, jeg vil ikke gi De lov til å drikke, men jeg vil at de skal kunne ringe meg om de er på fest og noe går galt, eller vil hjem.. Vil og at vennene skal kunne ringe meg, uten å være redd for å havne i trøbbel eller at vennen deres skal få bråk. 

Anonymkode: d7533...e8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det å være for streng kan være skummelt. Det kan gjøre at fulle ungdommer ikke tør reise hjem og ender opp i grøfta eller sovende på en sofa hos noen de ikke kjenner.

Da jeg var tenåring så var ikke mine foreldre akkurat begeistrert over at vi drakk alkohol. Men det de alltid sa til oss var - kom hjem! Uansett hva som skjer, kom deg hjem. 

Vi fikk aldri kjeft når vi kom hjem fulle og fikk egentlig bare litt erting dagen etterpå. Eneste vi fikk tydelig beskjed om at var at det var helt uaktuelt å klage over hangover, da det var vår egen skyld.

Anonymkode: aafb9...b2d

Ja sant. Vi har også sagt det, at vi kjører og henter uansett, samme hvor seint det blir. Og det er jeg veldig trygg på at han forstår, men er igjen redd for å være for streng nå sånn at den fine dialogen vi har skal bli ødelagt. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er i samme situasjon med vår 16 åring. Vi har uttrykt forståelse for at man er nysgjerrig på alkohol, og så har vi snakket godt sammen om hvorfor vi ønsker at man venter så lenge som mulig og hva som er årsakene til at grensen er 18 år. 

Vi kommer ikke til å kjøpe alkohol til ham, men vi ønsker å fortsette å ha et godt forhold hvor han forteller oss hva som skjer og hva han driver med. Og vi er åpne om at dersom noe skjer med ham eller de rundt, så skal de ringe oss eller komme hjem. 

Vi er våkne når han kommer hjem fra fest eller ber ham stikke innom soverommet dersom vi legger oss. Og vi er alltid kjørbare for å kunne hente de eller rykke ut ved behov. 

Anonymkode: 2cffc...f59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

jeg synes det der er veldig vanskelig. Både jeg og mannen begynte vel drikke litt fra 16 års alder. 

Jeg fikk dog "tilatelse" hjemmefra, og slapp å prøve å skjule det. fra 17 års alder hente det jeg fikk en øl til maten sammen med mamma og pappa. Og jeg var en del med på felles fester på campingen og drakk sammen med de voksne og andre ungdommer i trygge rammer og kort vei hjem.

Håper å få til noe av det samme med mine egne. 

Denne kronikken har også en del gode poenger:

https://www.ao.no/tenaringen-har-begynt-a-feste-er-det-riktig-a-ha-18-arsgrense-pa-alkohol-nar-mange-starter-a-drikke-nar-de-er-15-16-ar/o/5-128-964695

Anonymkode: 92070...bd3

Ja det var en fin kronikk synes jeg, og jeg er enig i mye av det han sier. 

Jeg begynte selv å drikke som 14 åring, og det skjedde bak ryggen til foreldrene mine. Men da jeg begynte å åpenlyst fortelle dem at jeg festet som 16åring, så fikk jeg med meg 60% sprit hjemmefra av dem. Så det var jo overhodet ikke optimalt kan du si. Men hjemmesituasjonen og tenårene mine var ikke bra, og helt annerledes enn sånn ungene mine har det. Pluss at det var/er mye misbruk av alkohol og dop i familien min. Selv har jeg blitt helt avholds med årene. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg drikker lite/sjeldent. Så lite alkohol her i hus. Samtidig har de en far som kan drikke en øl eller to til en kamp eller middag. Prøver å lære de ett godt forhold til alkohol. Det er ikke farlig å drikke en god vin til en god middag feks, men grøftefyll er unødvendig. 

Vi kommer ikke til å kjøpe alkohol til de. Har sagt at det er ikke greit at de drikker før 18år, men at de sikkert kommer til å gjøre det, og da vil de ikke få kjeft om de ringer å vil hjem, selv om de har drukket. 

Syns det er litt vanskelig, jeg vil ikke gi De lov til å drikke, men jeg vil at de skal kunne ringe meg om de er på fest og noe går galt, eller vil hjem.. Vil og at vennene skal kunne ringe meg, uten å være redd for å havne i trøbbel eller at vennen deres skal få bråk. 

Anonymkode: d7533...e8a

Samne her. Jeg drikker aldri og har ikke gjort på mange år. Mannen min tar en øl eller to innimellom. Men ja, jeg føler og tenker det samme som deg 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En del begynner når de er 14. De fleste innen de er 16. 

Anonymkode: 18603...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dere som har eller har hatt tenåringer. Hva slags forhold har dere hatt til alkohol? Og når begynte tenåringene deres å drikke? Ble det gjort bak ryggen deres eller fikk de lov/tilgang til alkohol av dere? 

Har en gutt på 16 år som begynner å bli ganske nysgjerrig på fest og alkohol, alle vennene hans og ellers på trinnet fester. Heldigvis har vi vært veldig strenge og har en veldig god og åpen dialog med han, så han forteller oss det meste. Men jeg er redd for at vår strenghet nå skal dytte han over i en ny fase, hvor han gjør litt opprør og gjør ting bak ryggen vår isteden. Så er veldig nysgjerrig på hvordan strenge dere andre foreldre er og hvordan deres har løst denne tiden hjemme hos dere 😊

Det er da såre enkelt. Her gjelder norsk lov. Under 18 år betyr null alkohol. Over 18, er de myndige og bestemmer selv. Ferdig snakka!!

Anonymkode: a5a8a...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her begynner de når de er 14-15-16. Har aldri vært hysterisk på det, og de har vært åpne. Kjøpe alko til 15- og 16-åringen innimellom, men ikke ofte. De må som hovedregel komme seg hjem på egenhånd, evt få penger til BOLT. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da såre enkelt. Her gjelder norsk lov. Under 18 år betyr null alkohol. Over 18, er de myndige og bestemmer selv. Ferdig snakka!!

Haha. Nerd.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke alkohol og mannen drikker svært lite (type et glass vin på julaften eller noen øl på fest). Barna har aldri sett oss beruset. De to eldste går på vgs og ungdomsskolen og ingen av dem har drukket alkohol og virker ikke det minste interessert heller. De har aldri vært på fest eller overnattet hos andre uten foreldre til stede så jeg har ingen grunn til å tro at de har prøvd bak vår rygg heller.

Vi har snakket en del om alkohol og hva man må passe på, men har aldri forbudt dem å drikke. Vi har alltid gjort det veldig klart at de alltid kan ringe oss og få hjelp eller bli hentet enten det gjelder dem selv eller vennene deres. De kommer aldri til å få alkohol av oss så lenge de er under 18. De som tror at dette er lurt er svært naive (og ja, jeg vet dessverre om enkelte foreldre som helt oppriktig tror at det å sende med 15-åringen en sixpack med øl innebærer at h*n drikker bare det mens alle de som ikke sender med barna noe har null kontroll). Forskning viser at det tvert i mot er de som får med hjemmefra som drikker mest. Hva vi gjør når de begynner å drikke får vi ta når det kommer. Jeg har tro på gode samtaler og å sørge for at de vet vi alltid hjelper dem om noe skjer heller enn å være streng. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg begynte å drikke da jeg begynte på vgs. Jeg ble kraftig mobbet på barne og ungdomsskolen, så jeg tror foreldrene mine bare var glade for at jeg endelig hadde venner og ble invitert med på ting. Mamma brukte å kjøpe en 4-pack cider til meg som jeg kunne dele med venninnene mine. Eneste regelen var at jeg holdt meg til den drikken jeg fikk av foreldrene mine. 
Når jeg ser tilbake, var jeg sykt en chill tenåring. Ble aldri full, måtte aldri hentes og havnet aldri i problemer. 

Pappa sin filosofi var at når du blir 18, skal du kunne nyte alkohol uten å bli full. Mye bedre å være beruset første gang i trygge omgivelser, enn alene på byen. 

Anonymkode: 10ca0...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er ikke ulovlig å drikke alkohol når man er under 18 år. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

16.åring i hus her. 

Hun og venninne er på fester, og jeg henter alltid! De vet de kan ringe uansett hva, og det fikk vi erfare da hun i sommer har drukket og ble veldig full. Heldigvis ringte hun oss slik at vi kunne hente henne. Null kjeft, men en samtale dagen etter om hvor skummelt det kan være å drikke spirit. 

Hun vet at vi i utgangspunktet ikke sier det er greit at de drikker, og tror nok det at siden hun vet jeg henter -  så begrenser det seg. Og jeg har aldri opplevd henne som beruset når jeg har plukket henne opp. Jeg vet også at hun nok drikker en cider eller liknende når de er på fest.

Hun forteller åpent om at hun skal på fest, og at det er mye drikking etc der, og tenker at vi ikke skal straffe henne med å si hun ikke får gå, når hun er så åpen om det. Flere av venninnene hennes får ikke lov å være der hvor det er fest og alkohol, men jeg vet jo at de også  er der, foreldrene bare vet det ikke. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Og med det lager man ungdommer som ikke tør å ringe hjem om de driter seg ut. 

Anonymkode: 7fede...1d6

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Å være løshend eller altfor streng er nok ikke bra, MEN klare regler og snakke med ungdommen er viktig. Snart voksen begge her og ikke drukket eller festet enda. Bor en bra plass der det er mange som ikke har interesse for dette, og de som har det blir sett på som teit. Gjengangeren til de foreldrene som har ungdon som ikke drikker er måteholden eller drikker ikke/drikker lite selv og klare regler og grenser! De som drikker får ofte drikke hjemmefra eller foreldre som bare jaja vi har jo alle festet før haha...  Ikke klare regler eller grenser, pluss å gi ungdommen alkohol eller synes det er greit at de drikker øker drikking blandt ungdommen her! De fleste her vet hver som drikker og skjønner jo selvsagt hvorfor. Mange havner i dårlig miljø og dårlige venner, i tilegg foreldre som ikke er tilstede! Kanskje er de på byen selv framfor å ta vare på ungdommen sin!

Anonymkode: 16efd...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Her begynner de når de er 14-15-16. Har aldri vært hysterisk på det, og de har vært åpne. Kjøpe alko til 15- og 16-åringen innimellom, men ikke ofte. De må som hovedregel komme seg hjem på egenhånd, evt få penger til BOLT. 

Fy f.. for en oppdragelse..!

Anonymkode: 16efd...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette er jo selvfølgelig bare vås. Helt greit å ikke gi/ kjøpe alkohol til under 18 men sjansen er stor for at de likevel eksperimenterer og da skal i hvertfall mine vite at det er bedre å ringe om de eller venner har gått på en smell uten at vi lager en masse fuss. 

Anonymkode: 3f2b0...ae4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...