AnonymBruker Skrevet 25. januar #61 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts har allerede gjort det klart at det ikke er hundrelapper det er snakk om! Anonymkode: d17df...a54 Noen har tydeligvis veldig hardt for det... Jeg kan hjelpe deg, om matte er et problem; Om vennegjengen har gitt 100 per pers i bursdag etter bursdag. Og de plutselig gir deg gave for 25 kroner per pers. Vil ikke du finne det litt sårende? Anonymkode: 4f912...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 26. januar #62 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 11.11): En venninne har i lang tid ønsket seg en spesiell gjenstand, men de koster en del så lenge har det vært en fjern drøm. Plutselig en dag fant jeg denne tingen til 75% rabatt, kall det et lykketreff. Selv med rabatt ble den litt dyr så flere venninner gikk sammen om dette. Hun ble veldig glad når hun fikk den, men nå et par uker etterpå har jeg fått spørsmål om den og hva det kostet. Hun hadde ombestemt seg og ville bruke tilgodelappen, men ble skuffet når hun så at det ikke var flere tusen tilgjengelig, men tilbudssummen. Hun mener det ble en dårlig gave fra så mange. Har hun rett i det? Er gave kjøpt på tilbud for lite i verdi enda det var nøyaktig det hun hadde drømt om? Noen av oss mener hun har rett mens jeg er usikker, andre mener hun er frekk Anonymkode: 5862b...a9d 1. Det var ikke en dårlig gave, hun fikk noe hun hadde gitt uttrykk for at hun lenge hadde ønsket seg. 2. Uansett hva man måtte få i gave (med mindre noen faktisk bevisst har gitt noe for å skuffe/såre som blondeundertøy i str xs til noen som sliter med vekta, en spekeskinke til en muslim, en pelslue til en pelsmotstander etc. Men hvem gjør val sånt?), så påpeker man ikke til giver at det er en dårlig gave! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 26. januar #63 Del Skrevet 26. januar Fionas skrev (På 23.1.2025 den 21.16): Hvor mye pleier hun å gi deg i gave? Hun forventer sikkert noenlunde samme sum tilbake. Samme sum eller samme verdi? For å ta et eksempel, om jeg gir venninnen min en ullundertøyet til full pris til jul, og jeg får en ullundertrøye av samme merke av henne som hun kjøpte på Black Week til halv pris, skulle jeg bli sur for det? Ikke at jeg pleier å sjekke hva folk betaler for gaver til meg for å finne ut om gavene er "bra nok"... 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 26. januar #64 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vi har gitt ca 400 per stykk nå når flere i omgangkretsen har bikket 40. Ville da blitt temmelig skuffet om jeg fikk en gave de bare hadde lagt ut 100 kroner for.... Anonymkode: 4f912...d79 Ikke om den var verdt fire ganger så mye vel? Det er vel viktigere å få en gave man liker enn å vite at giverne har gravd dypt i lommeboka? 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 26. januar #65 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg leser det derimot slik at "dårlig gave fra så mange", betyr at de er vant til å gi gaver av høyere prisnivå mellom seg. Jeg oppfatter også at gjenstanden har vært en "fjern drøm" som noe hun tenker på, og på ingen måte som noe hun har forventet seg til bursdagen sin. Anonymkode: 4f912...d79 Mulig det. Men om jeg i lengre tid hadde gitt uttrykk for at jeg ønsket meg noe, men ikke hadde råd, og så fikk det i bursdagsgave, så ville jeg aldri ha gått for å bytte det. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 26. januar #66 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvorfor? Gaven er jo fremdeles verdt like mye? Kanskje det er galt av meg å bli glad og takknemlig for at venninna mi har gitt meg et egenprodusert bilde i en rimelig ramme, mens jeg kjøpte en butikk-kjøpt gave til henne? Burde jeg ha finregnet på utgiftene hennes til bildet for å se om hun har holdt seg til vår avtalte ca-grense på gavekjøp til hverandre? Hadde en eller to av vennene til denne dama kjøpt denne tingen og ikke nevnt at den var på 75% salg hadde det jo sett helt vilt ut. Hva hadde mottaker tenkt da? At det er helt greit å motta en gave fra én eller to personer til flere tusen kroner? Er det virkelig hvor mange penger man har brukt som er viktig? Hvis noen ønsker seg en lampe til 5000 kr, og den er satt ned til 1000 kr, er det da ikke galt av vennegjengen å fremdeles spleise på lampen? Er det ikke bare positivt at vennene har fått tak i en så dyr og fin gave til en mye rimeligere penge? Mottakeren har fått en kjempefin gave som de ønsker seg, vennene har spart penger og alle burde i utgangspunktet være fornøyde. Men her skal man altså telle på pengene... Gjelder dette andre veien også? Hva om vennene fant gaven til en mye høyere pris, men tenkte at de skulle spytte i litt ekstra denne gangen. Hadde da mottakeren vært forpliktet til å kjøpe en tilsvarende dyrere gave? Gaver er gaver, noe man gir fordi det er hyggelig og en fin overraskelse, det er ikke en byttehandel eller transaksjon. Hvis man ser på det som en byttehandel der alle må bruke like mye penger, så kan man egentlig la være. Jeg kan skjønne det om ene parten anstrenger seg for å kjøpe fine gaver som den andre ønsker seg, mens den andre parten konsekvent kjøper billige gaver som ikke står på ønskelista i det hele tatt, men da handler det ikke om penger. Da handler det om å gi noe enkelt og motta noe gjennomtenkt hver gang. Det kan jeg skjønne føles feil og urettferdig. Men denne venninna fikk altså en i utgangspunktet dyr gave som hun hadde ønsket seg, og hadde hun ikke villet bytte den så hadde hun aldri oppdaget hva den kostet. Hvorfor ble gaven plutselig mindre verdt bare fordi den var på tilbud? I teorien kunne hun ha solgt den på bruktmarkedet og sikkert fått mer penger igjen enn det vennene hadde lagt i den. Ergo er gaven omtrent like mye verdt selv om den var på 75%. Jeg stusser også på at kjøperne fikk en tilgodelapp på en vare som ble solgt på 75%. I de fleste tilfeller kan man ikke bytte salgsvarer, og spesielt ikke såpass kraftig nedsatte salgsvarer. Jeg kjenner jeg er veldig nysgjerrig på hva slags vare dette var og hvor mye den kostet. Og hvor de har så romslige bytteregler. Anonymkode: bad3b...e19 Helt enig i alt du skriver. Det med tilgodelappene tenker jeg kanskje bare er en klønete formulering fra ts? Hun skriver venninnen "ville bruke tilgodelappen", men hun burde kanskje skrevet at venninnen ville "bytte gaven". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #67 Del Skrevet 26. januar Hvorfor i huleste trenger hun å vite den er på salg`? Anonymkode: e8763...ff9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #68 Del Skrevet 26. januar Phoenix Heart skrev (På 23.1.2025 den 11.15): Hva er det med folk?! Gaven er da like bra om den er på tilbud eller ikke. Dette. I tillegg er det fullstendig idiotisk å betale full pris i stedet for å vente til varen er på tilbud. Mannen kjøpte gifteringer da de var på 50 prosent rabatt. Skulle jeg liksom ha blitt sur? 🤣 Anonymkode: b98ad...2a4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #69 Del Skrevet 26. januar Thyra skrev (4 timer siden): Ikke om den var verdt fire ganger så mye vel? Det er vel viktigere å få en gave man liker enn å vite at giverne har gravd dypt i lommeboka? Selvfølgelig. Da gir vi jo alltid mer. Det er jo bare en hyggelig bonus at man har funnet noe på salg. Ikke en måte å spare penger på. Om ikke er man ikke så veldig sosialt oppegående. Mellom søsken gir vi for eksempel julegave til ca 500. Da vi fant vinglassene søsken samlet på til 50%, så kjøpte vi jo bare dobbelt så mange. Anonymkode: 4f912...d79 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #70 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor i huleste trenger hun å vite den er på salg`? Anonymkode: e8763...ff9 Hun viste jo ikke nødvendigvis det. Hun har gått for å levere den inn og få pengene/tilgodelapp tilbake. Anonymkode: 2f43b...6da 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 26. januar #71 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvfølgelig. Da gir vi jo alltid mer. Det er jo bare en hyggelig bonus at man har funnet noe på salg. Ikke en måte å spare penger på. Om ikke er man ikke så veldig sosialt oppegående. Mellom søsken gir vi for eksempel julegave til ca 500. Da vi fant vinglassene søsken samlet på til 50%, så kjøpte vi jo bare dobbelt så mange. Anonymkode: 4f912...d79 Hvorfor er det så viktig at alle skal betale like mye? Jeg pleier også å legge meg på ca samme pris hvert år og ca samme som jeg får tilbake. Men et år finner jeg noe på tilbud som er midt i blinken for en person, et annet år finner jeg noe på tilbud til en annen. Et tredje år finner noen noe på tilbud som er perfekt til julegave for meg. Et år har jeg dårligere råd enn vanlig og må knipe inn litt på julegavene. Et annet år finner jeg noe som er perfekt til en eller annen til en litt høyere pris enn jeg vanligvis gir. Et annet år er det noen andre som får "ekstra". Er det så nøye? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #72 Del Skrevet 26. januar Thyra skrev (1 time siden): Hvorfor er det så viktig at alle skal betale like mye? Jeg pleier også å legge meg på ca samme pris hvert år og ca samme som jeg får tilbake. Men et år finner jeg noe på tilbud som er midt i blinken for en person, et annet år finner jeg noe på tilbud til en annen. Et tredje år finner noen noe på tilbud som er perfekt til julegave for meg. Et år har jeg dårligere råd enn vanlig og må knipe inn litt på julegavene. Et annet år finner jeg noe som er perfekt til en eller annen til en litt høyere pris enn jeg vanligvis gir. Et annet år er det noen andre som får "ekstra". Er det så nøye? Vi også. Ca samme pris. Men finner vi vinglass på 50%. Så kjøper vi vinglass for 400 kroner, som er omtrentlig pris vi pleier å gi mellom oss. Ikke vinglass for 200 kroner. Noe annet er smålig, og lite sosialt intelligent. Har du dårlig råd er saken noe helt annet. Da har jeg full forståelse med at du kommer med en rimelig gave, selv om den ikke er kjøpt på tilbud. Anonymkode: 4f912...d79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 27. januar #73 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vi også. Ca samme pris. Men finner vi vinglass på 50%. Så kjøper vi vinglass for 400 kroner, som er omtrentlig pris vi pleier å gi mellom oss. Ikke vinglass for 200 kroner. Noe annet er smålig, og lite sosialt intelligent. Har du dårlig råd er saken noe helt annet. Da har jeg full forståelse med at du kommer med en rimelig gave, selv om den ikke er kjøpt på tilbud. Anonymkode: 4f912...d79 Så om vinglassene "søster 1" samler på var på halv pris og vinglassene "søster 2" samler på var på full pris, så får "søster 1" fire vinglass til jul og "søster 2" 2 vinglass da? Jeg ville ihvertfall aldri ha tenkt at en gave til meg var "smålig" og at giver var lite sosialt intelligent om jeg fikk vite at vedkommende hadde handlet på tilbud uten å legge til noe ekstra. Om jeg fikk noe jeg ønsket meg /hadde bruk for så var det en akkurat like bra gave uavhengig av om vedkommende har betalt full pris eller ikke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #74 Del Skrevet 27. januar Frekk venninne burde ikke få flere gaver, men du kunne gjerne skrevet hva prisen eller produktet var. Anonymkode: 4f5d9...f85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #75 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Selvfølgelig. Da gir vi jo alltid mer. Det er jo bare en hyggelig bonus at man har funnet noe på salg. Ikke en måte å spare penger på. Om ikke er man ikke så veldig sosialt oppegående. Mellom søsken gir vi for eksempel julegave til ca 500. Da vi fant vinglassene søsken samlet på til 50%, så kjøpte vi jo bare dobbelt så mange. Anonymkode: 4f912...d79 Men slik jeg leser HI er det ikke dette som har skjedd, men at noe som vanligvis koster langt over vanlig gavesum var satt ned til en pris som ble nærmere vanlig gavesum om flere gikk sammen. Om ditt søsken ønsker seg et helt spesifikt gullsmykke som vanligvis koster 2000 og du kommer over det på 75% så du kjøper det, og ditt søsken går for å bytte det og blir fornærmet over at det er kjøpt på tilbud, hadde ikke du også stusset slik TS gjør? Anonymkode: 86a14...afd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #76 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 8.41): Dette. I tillegg er det fullstendig idiotisk å betale full pris i stedet for å vente til varen er på tilbud. Mannen kjøpte gifteringer da de var på 50 prosent rabatt. Skulle jeg liksom ha blitt sur? 🤣 Anonymkode: b98ad...2a4 Klart det, du er egentlig bare halvt gift og burde fått lov å ta deg en ekstra ektemann ☺️ Anonymkode: 9bc64...a11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 27. januar #77 Del Skrevet 27. januar Jeg har gjort noe tilsvarende til en venninne til jul et år. Hun ønsket seg en svindyr ting (forventet så klart ikke å få det) og jeg hadde superflaks og fant det på salg. Måten hun reagerte på var å ringe for å spørre om det hadde rablet for meg som hadde kjøpt en så dyr gave! Hun var helt satt ut og viste ikke om hun kunne ta i mot (hun hadde kjøpt gave til «normalpris» til meg). Jeg beroliget henne med at den var på salg og da takket hun for gaven og ble kjempeglad. Så presiserte hun at jeg aldri skulle dra et sånt stunt igjen uten å advare henne først 😅 Det er tydeligvis forskjell på folk 🤷♀️ Du har ikke gjort noe galt TS. Du/dere hadde griseflaks og kjøpte en knallfin gave. Hun har ingenting å bli sur for! 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #78 Del Skrevet 28. januar Om det lenge har vært en fjern drøm for henne og hun først ble kjempeglad, så hadde jeg nok egentlig gått ut ifra at det kanskje ikke står så godt til med økonomien hennes for tiden enn at hun er frekk. Sånn om hun ellers er et ok menneske. At hun ikke kunne tillate seg å sitte med en så dyr ting når hun trenger pengene/andre viktigere ting. Jeg synes avtalte gavesummer er for ungdommer, og syns man skal kjøpe etter lyst og evne. Men jeg kan likevel forstå det om det er blitt en slag etablert sum for gaveverdi i vennegjengen og deres fellessum på denne gaven ikke står i stil. Da snakker jeg ikke om på krona, men at hun hadde forventet langt mer basert på hva dere ellers gir enn hva gjenstanden koster ordinært. Kanskje spesielt siden det er flere her som har sluppe unna «jobben» med å finne/komme på en passende gave. Anonymkode: 724ed...751 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #79 Del Skrevet 28. januar Altså, dette er utrolig frekt! Hun burde jo forstå at hvis gaven ikke hadde vært på tilbud, så hadde dere heller aldri kjøpt den.... Anonymkode: aaf6f...887 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. januar #80 Del Skrevet 28. januar AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 12.14): Altså.. lov å bli skuffa over noe,sånn inni seg,men man sier da virkelig ikke noe om det til noen!! Her mangler det noen antenner! Anonymkode: 75cc1...2ad Men hva er det å bli skuffet over dag, sånn egentlig? Hun fikk en gave hun ønsket seg, som hun aldri hadde fått av vennene hvis den ikke var på tilbud... Anonymkode: aaf6f...887 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå