AnonymBruker Skrevet 23. januar #41 Del Skrevet 23. januar Ts her, de som var enig tenkte at siden gaven var på tilbud burde vi kjøpt noe mer slik at det ble kjøpt for en større sum, feks. Men de er enige om at det er frekt å komme sånn i ettertid med hennes holdning. Selv om gaven var 75% rabatt så kostet den en god del, det er ikke hundrelapper vi snakker. Som jeg sa lykketreff at akkurat den modellen kom på salg. Anonymkode: 5862b...a9d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #42 Del Skrevet 23. januar Hun er selvfølgelig frekk og utakknemlig. Men det er jo like rart at hun ville bytte gaven når hun hadde ønsket seg den så lenge. La oss si at dere hadde betalt full for gaven, som hun ønsket - altså flere titalls tusen kroner, som jeg forstår - og så hadde hun gått og byttet den. Det hadde jo vært ganske bittert for dere å ha brukt alle de pengene på noe hun ikke en gang ville ha! Utrolig at hun ikke ser den. Anonymkode: 48517...d44 4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fionas Skrevet 23. januar #43 Del Skrevet 23. januar Hvor mye pleier hun å gi deg i gave? Hun forventer sikkert noenlunde samme sum tilbake. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #44 Del Skrevet 23. januar Fionas skrev (2 minutter siden): Hvor mye pleier hun å gi deg i gave? Hun forventer sikkert noenlunde samme sum tilbake. Dette. Anonymkode: 6b521...40e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #45 Del Skrevet 23. januar Fionas skrev (1 minutt siden): Hvor mye pleier hun å gi deg i gave? Hun forventer sikkert noenlunde samme sum tilbake. Hvis det skal være akkurat sånn, så kan man like gjerne bare vipse hverandre penger frem og tilbake til hver bursdag. En annen gang finner venninnen noe ts eller en annen venninne ønsker seg, på tilbud. Anonymkode: d4ab3...02b 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #46 Del Skrevet 23. januar Jeg synes hun er frekk, men jeg synes du skal svare litt bedre på hva dere brukte av sum? Var det sånn at dette var en ting til noen tusen- nå satt ned til for eksempel 800 kr, og dere delte det på 3-4 venner så skjønner jeg at summen ble litt lav. Hvis det er sånn at hun pleier å bruke mer på dere, men at hun er nå sur for at hun ønsket mye penger igjen for gaven blir for dumt. Men ts, istedenfor og bare si at den var på tilbud, kan du ikke si hva prisen var nå da? Anonymkode: 531d3...dbe 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Josephine Skrevet 23. januar #47 Del Skrevet 23. januar Jeg tenker at når det gjelder gaver, så er det tanken som teller. Ganske sært å forvente en gave til flere tusen kroner fra venninner. Når det er sagt, hadde jeg nok forsøkt å bruke ca samme pris som tiltenkt. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #48 Del Skrevet 23. januar Ganske opplagt at hun var ute etter pengene, ja. Jeg er vanligvis ingen tilhenger av å droppe gaver, men her ville jeg foreslått det. Anonymkode: 9bc64...a11 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #49 Del Skrevet 24. januar Her tror jeg bare godeste TS har spunnet videre på en forholdsvis ny tråd om omtrent det samme, og svarene som står i den... Anonymkode: 6e972...d62 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #50 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (15 timer siden): En venninne har i lang tid ønsket seg en spesiell gjenstand, men de koster en del så lenge har det vært en fjern drøm. Plutselig en dag fant jeg denne tingen til 75% rabatt, kall det et lykketreff. Selv med rabatt ble den litt dyr så flere venninner gikk sammen om dette. Hun ble veldig glad når hun fikk den, men nå et par uker etterpå har jeg fått spørsmål om den og hva det kostet. Hun hadde ombestemt seg og ville bruke tilgodelappen, men ble skuffet når hun så at det ikke var flere tusen tilgjengelig, men tilbudssummen. Hun mener det ble en dårlig gave fra så mange. Har hun rett i det? Er gave kjøpt på tilbud for lite i verdi enda det var nøyaktig det hun hadde drømt om? Noen av oss mener hun har rett mens jeg er usikker, andre mener hun er frekk Anonymkode: 5862b...a9d Ville bruke tilgodelappen? Hva fabulerer du om her? Tilgodelapp får man når man returnerer en vare og ikke kan få pengene tilbake. Når noe er på salg til 75% så får man aldri tilgodelapp eller mulighe5 for å returnere varen. Her driver vel ts en trolletråd? Anonymkode: ee3eb...32f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #51 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ville bruke tilgodelappen? Hva fabulerer du om her? Tilgodelapp får man når man returnerer en vare og ikke kan få pengene tilbake. Når noe er på salg til 75% så får man aldri tilgodelapp eller mulighe5 for å returnere varen. Her driver vel ts en trolletråd? Anonymkode: ee3eb...32f Hvorfor troller TS? at venninnen vil ha penger tilbake kommer ikke fra TS. TS sier bare at vedkommende ble skuffet. Hva er problemet ditt i denne tråden? forstår ikke Anonymkode: b8375...39e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #52 Del Skrevet 24. januar I min vennegjeng kjøper vi for ca. fast sum til runde dager. Ofte spleiser vi. Om vi finner noe på salg, blir det større gave. Altså, det gir mer til bursdagsbarnet- ikke besparelse for oss andre. Dersom dere har gitt for fast sum ville jeg tenke det var smålig om dere gav for mindre sum kun fordi gjenstandeen var på salg. Om dere ikke har fast beløp er det heeelt ute å si noe på prisen en gave har. Jeg ville nok aldri sagt noe uansett, men tenkt mitt dersom jeg forstod at vennene mine brukte mindre penger på meg bare fordi de fant noe på salg. Anonymkode: 8d934...3d2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #53 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): I min vennegjeng kjøper vi for ca. fast sum til runde dager. Ofte spleiser vi. Om vi finner noe på salg, blir det større gave. Altså, det gir mer til bursdagsbarnet- ikke besparelse for oss andre. Dersom dere har gitt for fast sum ville jeg tenke det var smålig om dere gav for mindre sum kun fordi gjenstandeen var på salg. Om dere ikke har fast beløp er det heeelt ute å si noe på prisen en gave har. Jeg ville nok aldri sagt noe uansett, men tenkt mitt dersom jeg forstod at vennene mine brukte mindre penger på meg bare fordi de fant noe på salg. Anonymkode: 8d934...3d2 Jeg er enig i dette. Likevel er det ikke slik jeg oppfatter situasjonen til TS; jeg synes det høres ut som at de ikke ville hatt råd til å kjøpe denne dyre tingen til henne hvis den var på fullpris. Når den var satt ned, var den mye rimeligere, men de måtte fremdeles gå sammen flere for å kjøpe denne tingen på flere tusen. Det antyder jo at de har vurdert pris og sum etc tenker jeg da... Ts, gjerne oppklar, er det slik at dere vanligvis kjøper for ca fast sum og at dere denne gangen brukte mye mindre enn vanlig? Anonymkode: d17df...a54 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #54 Del Skrevet 25. januar Vi har gitt ca 400 per stykk nå når flere i omgangkretsen har bikket 40. Ville da blitt temmelig skuffet om jeg fikk en gave de bare hadde lagt ut 100 kroner for.... Anonymkode: 4f912...d79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #55 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er enig i dette. Likevel er det ikke slik jeg oppfatter situasjonen til TS; jeg synes det høres ut som at de ikke ville hatt råd til å kjøpe denne dyre tingen til henne hvis den var på fullpris. Når den var satt ned, var den mye rimeligere, men de måtte fremdeles gå sammen flere for å kjøpe denne tingen på flere tusen. Det antyder jo at de har vurdert pris og sum etc tenker jeg da... Ts, gjerne oppklar, er det slik at dere vanligvis kjøper for ca fast sum og at dere denne gangen brukte mye mindre enn vanlig? Anonymkode: d17df...a54 Jeg leser det derimot slik at "dårlig gave fra så mange", betyr at de er vant til å gi gaver av høyere prisnivå mellom seg. Jeg oppfatter også at gjenstanden har vært en "fjern drøm" som noe hun tenker på, og på ingen måte som noe hun har forventet seg til bursdagen sin. Anonymkode: 4f912...d79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #56 Del Skrevet 25. januar Frekk, kvitt deg/dere med henne Anonymkode: ade55...e2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 25. januar #57 Del Skrevet 25. januar Ordet som passer er "frekk" ja og neste gang hadde hun ikke fått noe av meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #58 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Vi har gitt ca 400 per stykk nå når flere i omgangkretsen har bikket 40. Ville da blitt temmelig skuffet om jeg fikk en gave de bare hadde lagt ut 100 kroner for.... Anonymkode: 4f912...d79 Ts har allerede gjort det klart at det ikke er hundrelapper det er snakk om! Anonymkode: d17df...a54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #59 Del Skrevet 25. januar BobbySocks skrev (På 23.1.2025 den 12.27): Det spørs jo, ente dere opp med å betale en 100 lapp hver og hun har gitt dere gaver til 500 forstår jeg henne. Hvorfor? Gaven er jo fremdeles verdt like mye? Kanskje det er galt av meg å bli glad og takknemlig for at venninna mi har gitt meg et egenprodusert bilde i en rimelig ramme, mens jeg kjøpte en butikk-kjøpt gave til henne? Burde jeg ha finregnet på utgiftene hennes til bildet for å se om hun har holdt seg til vår avtalte ca-grense på gavekjøp til hverandre? Hadde en eller to av vennene til denne dama kjøpt denne tingen og ikke nevnt at den var på 75% salg hadde det jo sett helt vilt ut. Hva hadde mottaker tenkt da? At det er helt greit å motta en gave fra én eller to personer til flere tusen kroner? AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 13.49): Dere bruker den summen dere pleier. Er gaven billigere suppler med mer.. Gå sammen flere om den er dyr selv på tilbud, men samme pris som hver av dere ville brukt til vanlig Anonymkode: d0726...bb9 Er det virkelig hvor mange penger man har brukt som er viktig? Hvis noen ønsker seg en lampe til 5000 kr, og den er satt ned til 1000 kr, er det da ikke galt av vennegjengen å fremdeles spleise på lampen? Er det ikke bare positivt at vennene har fått tak i en så dyr og fin gave til en mye rimeligere penge? Mottakeren har fått en kjempefin gave som de ønsker seg, vennene har spart penger og alle burde i utgangspunktet være fornøyde. Men her skal man altså telle på pengene... Gjelder dette andre veien også? Hva om vennene fant gaven til en mye høyere pris, men tenkte at de skulle spytte i litt ekstra denne gangen. Hadde da mottakeren vært forpliktet til å kjøpe en tilsvarende dyrere gave? Gaver er gaver, noe man gir fordi det er hyggelig og en fin overraskelse, det er ikke en byttehandel eller transaksjon. Hvis man ser på det som en byttehandel der alle må bruke like mye penger, så kan man egentlig la være. Jeg kan skjønne det om ene parten anstrenger seg for å kjøpe fine gaver som den andre ønsker seg, mens den andre parten konsekvent kjøper billige gaver som ikke står på ønskelista i det hele tatt, men da handler det ikke om penger. Da handler det om å gi noe enkelt og motta noe gjennomtenkt hver gang. Det kan jeg skjønne føles feil og urettferdig. Men denne venninna fikk altså en i utgangspunktet dyr gave som hun hadde ønsket seg, og hadde hun ikke villet bytte den så hadde hun aldri oppdaget hva den kostet. Hvorfor ble gaven plutselig mindre verdt bare fordi den var på tilbud? I teorien kunne hun ha solgt den på bruktmarkedet og sikkert fått mer penger igjen enn det vennene hadde lagt i den. Ergo er gaven omtrent like mye verdt selv om den var på 75%. Jeg stusser også på at kjøperne fikk en tilgodelapp på en vare som ble solgt på 75%. I de fleste tilfeller kan man ikke bytte salgsvarer, og spesielt ikke såpass kraftig nedsatte salgsvarer. Jeg kjenner jeg er veldig nysgjerrig på hva slags vare dette var og hvor mye den kostet. Og hvor de har så romslige bytteregler. Anonymkode: bad3b...e19 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille39 Skrevet 25. januar #60 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 11.11): En venninne har i lang tid ønsket seg en spesiell gjenstand, men de koster en del så lenge har det vært en fjern drøm. Plutselig en dag fant jeg denne tingen til 75% rabatt, kall det et lykketreff. Selv med rabatt ble den litt dyr så flere venninner gikk sammen om dette. Hun ble veldig glad når hun fikk den, men nå et par uker etterpå har jeg fått spørsmål om den og hva det kostet. Hun hadde ombestemt seg og ville bruke tilgodelappen, men ble skuffet når hun så at det ikke var flere tusen tilgjengelig, men tilbudssummen. Hun mener det ble en dårlig gave fra så mange. Har hun rett i det? Er gave kjøpt på tilbud for lite i verdi enda det var nøyaktig det hun hadde drømt om? Noen av oss mener hun har rett mens jeg er usikker, andre mener hun er frekk Anonymkode: 5862b...a9d Så egentlig ønsket hun pengene ?? wow. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå