Gå til innhold

Krav til fungerende lydhorn på bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en bil med et lydhorn som ikke fungerer. Hatt den inne på verksted hvor jeg fikk beskjed om at alt var fint. Nå har jeg henta bilen og oppdaga at det fremdeles ikke funker.

Jeg lurer på om det er noe krav til at dette skal funke? 
Finner ikke noe når jeg søker på statens vegvesen sine sider.

Anonymkode: 71dd3...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har en bil med et lydhorn som ikke fungerer. Hatt den inne på verksted hvor jeg fikk beskjed om at alt var fint. Nå har jeg henta bilen og oppdaga at det fremdeles ikke funker.

Jeg lurer på om det er noe krav til at dette skal funke? 
Finner ikke noe når jeg søker på statens vegvesen sine sider.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/for-verkstedbransjen/for-kontrollorgan/godkjente-kontrollorgan/utfore-periodisk-kjoretoykontroll/

7.7. Lydsignal Visuell kontroll og kontroll av virkemåte.
b) Virker ikke = 2 
d) Ikke i samsvar med kravene = 2 

2= Større feil/mangel som vil føre til at Statens vegvesen ikke kan godkjenne kjøretøyet.

Slik jeg leser dette skal ikke kjøretøy uten fungerende lydsignal godkjennes? Er bilen blitt Eu/ PKK godkjent, eller var bilen bare inne for noe annet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en kollega som ikke fikk bilen godkjent i EU-kontroll, nettopp pga lydhornet virket ikke. Det var det eneste som ble skrevet som en mangel. 

Så ja, det må virke for at bilen skal gå gjennom EU-kontrollen. 

Anonymkode: 61b03...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar!

Hva gjør jeg videre nå? Sender den tilbake? Og evt hvor mange ganger skal de få sjans til å rette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar!

Hva gjør jeg videre nå? Sender den tilbake? Og evt hvor mange ganger skal de få sjans til å rette?

Om du ønsker å reklamere på jobben må du gå tilbake til samme verksted.

Har verkstedet godkjent bilen i Eu/PKK kontrollen? I så fall har du i praksis 2 år på deg å få det reparert.
(Men, verkstedet har da egentlig gjort en feil da bilen ble godkjent.)

Er bilen ikke godkjent må feilen rettes innenfor fristen for godkjenning. Hvem som retter feilen betyr ikke noe.

Et verksted som kan gjennomføre Eu/PKK kontroll må melde inn at feilen er rettet. Det gjør merknaden som mulig er meldt inn på bilen fjernes, og Eu/PKK kontrollen dermed gyldig i 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke tilfeldigvis en nyere tesla? Disse har ikke tradisjonelt horn, men en høytaler som spiller lyd. 

denne takler temperaturforandringer rundt 0 grader fryktelig dårlig, har byttet 3 ganger på min 23 modell tesla 3…. (Eneste feilen på bilen etter 118500km da, bank i bordet) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...