Gå til innhold

AAP og reise

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei må ta en tur til hjemlandet mitt da min mor er syk. Jeg går på AAP og spurte nav om å reise. Dette fikk jeg til svar:

Screenshot_20250123_084922_WhatsApp.thumb.jpg.0519bc313fade0219d70c4225ccfcac0.jpg

Slik jeg skjønte så beholder jeg min 4 ukers ferie som jeg har rett på i dette året? Og denne periode n fra 6 feb til 19 feb blir utenom ferien siden nav ber meg om å ikke registrere dette på meldekortet. Stemmer det?  

Anonymkode: 77f5d...c51

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Rett på ferie på AAP?

Anonymkode: 0112a...dd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan dra for å besøke din mor uten at du mister inntekten, ja. 
Skjønner ikke helt hva ferie har med saken å gjøre? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har ikke ferie i vanlig forstand på aap. Det veilederen din bekrefter er at du fortsatt får aap-pengene i perioden du er bortreist, men du må ikke føre den som ferie i meldekortet, for dersom man gjør det får man ikke utbetalt penger for den perioden.

fra nav:

Ferie når du mottar AAP betyr at du

• tar fri fra aktiviteter du har avtalt med oss
  • tar fri og ikke ønsker å være tilgjengelig for oss i en periode
  • reiser bort i Norge og/eller til utlandet og ikke ønsker å være tilgjengelig for Nav i en periode

I utgangspunktet har du ikke rett til AAP når du har ferie. Det er fordi det i ferieperioder kan være aktuelt å delta i aktiviteter som sommerjobb, møter hos Nav eller annen form for oppfølging. Du må informere om ferie på spørsmål 4 på meldekortet. Fravær ved ferie fører til redusert utbetaling.

I disse tilfellene kan du beholde AAP selv om du tar fri eller skal reise bort:

• Du har avklart med oss at aktiviteter eller annen oppfølging fra oss ikke er aktuelt for deg i perioden.
  • Friperioder hvor det ikke er aktuelt med tiltak – for eksempel jul og påske.

I slike perioder skal du ikke føre fravær på meldekortet, og du vil få utbetalt AAP som normalt.

Anonymkode: 9bb50...fad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ikke ferie i vanlig forstand på aap. Det veilederen din bekrefter er at du fortsatt får aap-pengene i perioden du er bortreist, men du må ikke føre den som ferie i meldekortet, for dersom man gjør det får man ikke utbetalt penger for den perioden.

fra nav:

Ferie når du mottar AAP betyr at du

• tar fri fra aktiviteter du har avtalt med oss
  • tar fri og ikke ønsker å være tilgjengelig for oss i en periode
  • reiser bort i Norge og/eller til utlandet og ikke ønsker å være tilgjengelig for Nav i en periode

I utgangspunktet har du ikke rett til AAP når du har ferie. Det er fordi det i ferieperioder kan være aktuelt å delta i aktiviteter som sommerjobb, møter hos Nav eller annen form for oppfølging. Du må informere om ferie på spørsmål 4 på meldekortet. Fravær ved ferie fører til redusert utbetaling.

I disse tilfellene kan du beholde AAP selv om du tar fri eller skal reise bort:

• Du har avklart med oss at aktiviteter eller annen oppfølging fra oss ikke er aktuelt for deg i perioden.
  • Friperioder hvor det ikke er aktuelt med tiltak – for eksempel jul og påske.

I slike perioder skal du ikke føre fravær på meldekortet, og du vil få utbetalt AAP som normalt.

Anonymkode: 9bb50...fad

Kålrota skrev (1 time siden):

Du kan dra for å besøke din mor uten at du mister inntekten, ja. 
Skjønner ikke helt hva ferie har med saken å gjøre? 

Hei

Lurer på om det samme gjelder for de som mottar dagpenger også? Mannen min går på dagpenger. Han må reise til iran for en viktig sak men vil ikke bruke opp ferien. Vil ta ut ferien i sommer når barna også har sommerferie. Han har rett på 4 ukers ferie 

Endret av Ayesh
Glemte noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor står det 2024 i vedtaket?

Anonymkode: 06696...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ayesh skrev (5 minutter siden):

Hei

Lurer på om det samme gjelder for de som mottar dagpenger også? Mannen min går på dagpenger. Han må reise til iran for en viktig sak men vil ikke bruke opp ferien. Vil ta ut ferien i sommer når barna også har sommerferie. Han har rett på 4 ukers ferie 

Han må snakke med nav og veileder. Med dagpenger kal du kunnet møte opp om de setter han i tiltak etc. 

Tror han eventuelt må bruke påå ferie på dette. Men ring nsb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor står det 2024 i vedtaket?

Anonymkode: 06696...31c

De har skrevet feil, tipper jeg. Står 2025 øverst på brevarket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei må ta en tur til hjemlandet mitt da min mor er syk. Jeg går på AAP og spurte nav om å reise. Dette fikk jeg til svar:

Screenshot_20250123_084922_WhatsApp.thumb.jpg.0519bc313fade0219d70c4225ccfcac0.jpg

Slik jeg skjønte så beholder jeg min 4 ukers ferie som jeg har rett på i dette året? Og denne periode n fra 6 feb til 19 feb blir utenom ferien siden nav ber meg om å ikke registrere dette på meldekortet. Stemmer det?  

Husk at når du tar ferie på aap, får du ikke penger. Derfor skal du, som det står skrevet over, ikke skrive på at du tar ferie når du nå reiser. 

Be også om å få en bekreftelse for at det er februar 2025 dette gjelder, bare for å være sikker. Nav kan være ei bitch når det kommer til detaljer. 

Anonymkode: 9903e...85a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja :) 

Anonymkode: e4abb...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Ayesh skrev (10 timer siden):

Hei

IMG_8883.png

Anonymkode: e3c8f...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Skriver du på et melde kort at du har ferie, så får du trekk i stønad. Arbeidsavklaringspenger får du mens det blir kartlagt om du kan jobbe, hvor du kan jobbe eller om du skal i utdanning eller må uføretrygdes. En arbeidsavklaringspenger periode gir deg ikke rett på ferie. Fordi du er ikke i jobb  men på trygd. 

Anonymkode: bdcd8...a51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har fått godkjent å beholde AAP under reise til Pakistan - dette er av de 4 ukene utenfor EU hvor du kan beholde AAP i løpet av 2025. 

Anonymkode: 6b04d...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...