Gå til innhold

Når jeg vokste opp måtte kattene alltid ut på natt året rundt. Hvor farlig er dette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og så ser ikke folk forskjell på en tynnhåret rasekatt og en skogskatt med tykk pels, selvsagt! En katt er en katt, liksom? Nei, det er forskjell fra katt til katt hvor mye kulde de liker og tåler. 

Anonymkode: bd032...494

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er en fryktelig uting å skulle la katter reke rundt på nattetid uansett. De oppsøker andres hus og hager, legger seg på biler, pisser og driter på tomtene. Hold kattene inne på natta når naboer ikke kan følge med like godt vær så snill.

Anonymkode: b71f0...754

Er du seriøs🤣 Det er jo nattedyr som liker og jakte. 

Anonymkode: 43ae2...81f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og så ser ikke folk forskjell på en tynnhåret rasekatt og en skogskatt med tykk pels, selvsagt! En katt er en katt, liksom? Nei, det er forskjell fra katt til katt hvor mye kulde de liker og tåler. 

Skal folk ha seg så spesiell katt, setter de seg sikkert inn i det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Minus 5 er grensen, så er det kaldere enn dette kan de fryse i hjel 

Anonymkode: 68182...92b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det kommer litt an på katten. Katten jeg hadde som barn, elsket vinter og snø og kunne ofte være ute flere døgn i strekk. Han hadde alltid tilgang til garasjen. 
Hun jeg har nå nekter å gå ut i mer enn 5 minutter på vinterhalvåret, men elsker varme og sol. 

Anonymkode: e0df7...485

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

En katt er en katt. En katt er ikke en gaupe. En katt tåler ikke mye kulde uansett om den har lang pels, kort pels, flat i tryne eller spiss nese. 

Anonymkode: 510ac...78c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tror det kommer litt an på katten. Katten jeg hadde som barn, elsket vinter og snø og kunne ofte være ute flere døgn i strekk. Han hadde alltid tilgang til garasjen. 
Hun jeg har nå nekter å gå ut i mer enn 5 minutter på vinterhalvåret, men elsker varme og sol. 

Anonymkode: e0df7...485

Akkurat. Den hadde alltid tilgang til garasjen...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er du seriøs🤣 Det er jo nattedyr som liker og jakte. 

Vi har alltid våre katter inne om natten. Hadde ikke fått sove, om min bestevenn var ute hele natten med så  mange kattehatere som finnes i Norge. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Katter tåler ikke kulde så godt, så hadde aldri kastet dem ut på natta stakkars 😔 

Mine har katteluke og går derfor ut når det passer dem. Skjønner ikke helt hvorfor man har dyr om man absolutt skal hive dem ut på natta 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 4a954...f9c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Før i tiden" hadde kattene ofte mange muligheter til å finne ly i garasjer og uthus, men nå er slikt hermetisk lukket. 

Våre katter var alltid ute om natta da jeg var ung (80-tallet), og de levde både lenge og var friske. Dette er i Trøndelag der vi både hadde snø og -20 på vinteren, men kattene hadde altså flere steder å søke ly hvis de ville. 

Anonymkode: 5e35a...0d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en fryktelig uting å skulle la katter reke rundt på nattetid uansett. De oppsøker andres hus og hager, legger seg på biler, pisser og driter på tomtene. Hold kattene inne på natta når naboer ikke kan følge med like godt vær så snill.

Anonymkode: b71f0...754

Den beste måten å slippe de rundt huset er å skaffe en katt med eget territorium😉

Anonymkode: d6138...4ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Den beste måten å slippe de rundt huset er å skaffe en katt med eget territorium😉

Alle hannkatter skaffer seg vel territorium?

Anonymkode: c020f...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vokste opp på 70- og 80-tallet.  Kattene i mitt barndomshjem var alltid inne på natta, sommer som vinter.  Vi hadde ikke katteluke og kattene oppholdt seg i kjelleren, så om de maste for å komme ut, vet jeg ikke.  

Nå stenger vi luka for pus hvis det er kaldere enn 5 minus, det snør voldsomt eller er skikkelig torden (da blir han redd og kan gjemme seg i lengre tid).

Anonymkode: 23582...f29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Norske katter som skogskatt etc tåler godt 20 minus og kanskje mer. De jakter om natten - og er det snø som plager dem;) ja har de lune hi/gjemmesteder under trakker, under verandaer osv. 

Anonymkode: e96bb...a2c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min får velge selv om han vil ut eller ikke, men han velger å være inne på kveld og natt på denne tida av året 😻 Jeg er glad for det egentlig 😊 Han går ikke bort til døra og mjauer om han ikke vil ut 😊

Anonymkode: 188c6...079

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Norske katter som skogskatt etc tåler godt 20 minus og kanskje mer. De jakter om natten - og er det snø som plager dem;) ja har de lune hi/gjemmesteder under trakker, under verandaer osv. 

Anonymkode: e96bb...a2c

Spesielt godt egnet for kulden er katteraser som Main coon, Norsk skogskatt og Sibirkatter. Når det er sagt så bør du holde et øye med på pus når temperaturen begynner å nærme seg 5°C, og spesielt når den er under 0°C. Se etter tegn for at det er for kaldt for katten.

https://www.ilovedogs.no/blog/hvor-mye-kulde-tler-katten

https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/katt/kan-katter-være-ute-i-kulden

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det skal visst ikke så mye til for at de får kuldeskader. De har jo tross alt også noen parti på potene som ikke er tildekket av pels. 

Min er mye ute vår, sommer og høst, men når det blir flere minusgrader er hun ute 5 min å kommer inn igjen. 

Anonymkode: e06e3...86f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Til mine foreldres forsvar bodde vi i de mildere strøkene av Norge. Men det var snø og minusgrader i flere perioder gjennom vinteren der også. Det er Norge.

Jeg er nå voksen og vi har katteluke. Jeg kan se når katten vil ut og ikke. Nå har vi hatt en lang periode med snø og kattene nektet å gå ut. 
Dette fikk meg til å tenke på de stakkars kattene vi hadde når jeg vokste opp.
De fikk aldri være inne på natt🥹

Tidene har takk og lov gått fremover og man får mere kunnskap når det kommer til dyrehold.  Et annet eksempel på at kunnskapen har gått fremover er når jeg var på 12 som vil si for rundt 30 år siden skaffet vi oss en katt, og på den tiden fikk vi beskjed om at katter ikke kunne  steriliseres(man bruker en gang den riktige terminologien som er å kastrere)eller få p-piller før de var året og resultatet ble at vår frøken fitte kattunger når hun selv kun var 11 måneder.

Anonymkode: 75e48...094

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå har vi innekatter. 

Men vi har mange utekatter før. Felles for dem alle var at de aldri var ute om natten, uansett om det var vinter eller sommer. Ingen av dem maste for å gå ut. De ble tilvent samme døgnrytme som oss. Altså rundt kl. 22.30 ble de ropt inn, og alle om fort til døra. Deretter var det kveldsmat og sengetid. 

Anonymkode: f9ad3...73a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her bestemmer de selv utelivet, og er det under 0 grader så holder de seg inne på varmekablene på badet eller rundt peisen, så de foretrekker jo helt klart varmen fremfor kulden. 

Ellers var stortsett kattene i min barndom ute også, men de hadde lune tilfluktssteder i fjøs og uthus, så da fikk de vel en viss beskyttelse der. 

Anonymkode: d7e8b...5a0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...