AnonymBruker Skrevet 23. januar #1 Del Skrevet 23. januar Til mine foreldres forsvar bodde vi i de mildere strøkene av Norge. Men det var snø og minusgrader i flere perioder gjennom vinteren der også. Det er Norge. Jeg er nå voksen og vi har katteluke. Jeg kan se når katten vil ut og ikke. Nå har vi hatt en lang periode med snø og kattene nektet å gå ut. Dette fikk meg til å tenke på de stakkars kattene vi hadde når jeg vokste opp. De fikk aldri være inne på natt🥹 Anonymkode: d6138...4ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #2 Del Skrevet 23. januar Kattene tåler litt vinter og snø. Anonymkode: c6f9e...d4d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #3 Del Skrevet 23. januar Katter er ørken dyr og pelset holder varmen ute! De tåler max -10 i noen få timer Anonymkode: 28e87...59f 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #4 Del Skrevet 23. januar Mange katter får frostskader på ører, hale og poter. Om de forsvinner kan de ha frosset ihjel (de gjemmer seg på lunere plasser når det snør og snør inne…) Anonymkode: 28e87...59f 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #5 Del Skrevet 23. januar Jeg er også oppvokst med utekatter, og min erfaring fra de årene er at katter lever 1-2 år 💔 (dette pga. biler og ikke snø og kulde) Nå er min katt snart 10 år gammel, innekatt 😸 I forhold til vinter, snø og kulde. Katter er ørkendyr i bunn. Det er veldig greit om man ikke har katteluke, at man har en isolert boks eller er skjul/bod av noe slag der katten kan søke ly. Og veldig viktig å passe på potene deres. Jesperpus og broren Kasper viser at katter fint kan være ute på vinterføre, men man bør passe litt på. «Men husk at katter ikke skal være ute i snø og kulde UTEN selv å kunne velge når vi vil søke tilflukt inn i varmen via egen kattedør, eller at vi kan slippe inn eller et annet sted hvor vi kan få varmet oss. Vi katter har ikke pels tilpasset kulde og masse snø, og er gjerne ute i korte perioder, før vi vil inn i varmen. Noen katter er ofte inne mesteparten av tiden det er kaldt ute. Det er ikke noe hyggelig å se katter som sitter på trappen i timevis å venter på at eierne kommer hjem fra helgetur eller en lang dag på jobb på dager det er skikkelig kaldt. Det viktigst er ikke om hvor kaldt det er ute, men at pus kan få komme inn akkurat når pus vil inn i varmen. Vi har kattedør og er ute om det er -5, -16 eller -24 grader, men jo kaldere det er, jo kortere blir lufteturen. Og med kalde poter er det godt å ligge foran vedovnen å varme seg, for det garantert blir en eller to lufteturer til før det blir mørkt. Gi katten husly og varme for vær, vind, snø og KULDE. Mjau fra Jesperpus og Kasper» Link: https://jesperpus.blogg.no/1515354131_vinter_og_sn.html Anonymkode: a75df...6ba 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #6 Del Skrevet 23. januar Vi har 2 katter og katteluke, de trives veldig godt ute. De er mye ute, stort sett hele natten, til tross for det er -15 C. Kattene mine får utrolig tykk vinterpels, og siden de velger selv å være ute så tviler jeg på de fryser. Anonymkode: 492a9...d1a 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #7 Del Skrevet 23. januar Det ble jo gjort før, og det var vel fordi kunnskapen om katter ikke var det samme som den er nå. Mine katter går omtrent ikke ut når det er snø, og iallfall ikke om det er veldig kaldt. Nå er det riktignok ikke så mye av hverken snø eller kulde her vi bor, men de holder seg inne stort sett hele tiden i vintermånedene. De er ute en liten luftetur, og så inn igjen. Kan gå seg en litt lengre tur om sola skinner. Anonymkode: 47134...537 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #8 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har 2 katter og katteluke, de trives veldig godt ute. De er mye ute, stort sett hele natten, til tross for det er -15 C. Kattene mine får utrolig tykk vinterpels, og siden de velger selv å være ute så tviler jeg på de fryser. Anonymkode: 492a9...d1a Men hva med høy snø? Min ene katt tåler kulde godt. Men gikk ikke ut når snøen ble over 50 cm. Anonymkode: d6138...4ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #9 Del Skrevet 23. januar Katter tåler fint å være ute hele året, men de må da være det hele tiden for å få opparbeidet seg tykkere vinterens, du må selvsagt ikke slenge ut en innekatt helt plutselig i mange timer i minusgrader. Katter søker ly om de trenger det. En god katteeier vil selvsagt sørge for at katten har et kattehus, tilgang til bod eller garasje el liknende. At Katter opprinnelig var et ørkendyr er et ubrukelig argument. Katter her nord har tilpasset seg vårt klima veldig godt. Anonymkode: e14c5...7e4 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #10 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Katter er ørken dyr og pelset holder varmen ute! De tåler max -10 i noen få timer Anonymkode: 28e87...59f Bullshit. Anonymkode: e14c5...7e4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #11 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bullshit. Anonymkode: e14c5...7e4 Hilsen mattilsynet! Katter tåler kulde dårlig. Dersom katten din skal være mye ute om vinteren, må du legge til rette for dette ved å sørge for at katten har tilgang til et isolert og oppvarmet hus eller oppholdsrom til enhver tid. Katter som fryser, bruker mye energi på å holde varmen. Pelsen til en katt kan ikke sammenlignes med pelsen til ville kattedyr som gaupa, som er tilpasset et liv ute i Norge. Katter får lett forfrysninger, særlig på utsatte steder, som ører, hale og poter. Katter som ikke har tilgang til et varmt oppholdssted, er svært utsatt for alvorlige frostskader og i verste fall kan de dø. https://www.mattilsynet.no/dyr/kjaeledyr/katt/kan-katter-være-ute-i-kulden Anonymkode: 510ac...78c 4 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #12 Del Skrevet 23. januar Ja rart hvordan man oppsrbeider seg mer kunnskap med tiden. Kattene er fryktelig utsatt for frostskader på poter, ører og nese. Det at de er så hardføre er bullshit. Du aner ikke om katten ligger sammenkrøllet og fryser på et sted hvor den kan finne LITT varme eller ly. Å kaste ut katten okke som gjør folk til uegnede dyreeiere og burde virkelig revurdere om de egentlig skulle hatt katter. Anonymkode: f73f7...da7 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 23. januar #13 Del Skrevet 23. januar Vet om katter som har fått forfrosset seg, og har både mistet øreflipp og ødelagt hale. De fryser, men de fleste klarer seg. Et godt katteliv er det ikke 5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #14 Del Skrevet 23. januar Våre katter er nesten alltid ute om natten. Unntaket er når temperaturen kryper under ti minusgrader, da får de lov til å være inne. Bor på landet og har stor låve med lune og tørre oppholdssteder som vi vet de bruker. Eldstekatten vår er 17 år og har levd hele livet som utekatt om natten. Anonymkode: 75533...a08 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #15 Del Skrevet 23. januar Ene katten vår var mye ute, uansett vær. Den andre var mere fin på det. De er vel ulike de som oss. De gikk inn og ut som de ville hele året. Eneste dagen i året luka var stengt etter kl 16 var nyttårsaften. Anonymkode: ed768...b2d 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #16 Del Skrevet 23. januar Min katt er inne/ utekatt, og katten går selv til døra og vil ut når kvelden kommer. Jeg pleier holde katten inne om natta om det er under ti minus. Men om en av ungene glemmer seg og slipper katten ut, er det ikke sjans på om vi får katten om igjen, for da vil han være ute. Man min katt har plass ute han kan være, så han er aldri kald når han kommer inn igjen på morgenen, selv ikke de gangene han har fått sneket seg ut når det er "for kaldt". At de bare tåler et par timer med kald temperatur tror jeg ingenting på. Da ville katten min kommet og bedt om å komne inn etter et par timer på dagtid. Men den leker og koser seg i hagen. Anonymkode: 312eb...68d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jytte Skrevet 23. januar #17 Del Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Katter tåler fint å være ute hele året, men de må da være det hele tiden for å få opparbeidet seg tykkere vinterens, du må selvsagt ikke slenge ut en innekatt helt plutselig i mange timer i minusgrader. Katter søker ly om de trenger det. En god katteeier vil selvsagt sørge for at katten har et kattehus, tilgang til bod eller garasje el liknende. At Katter opprinnelig var et ørkendyr er et ubrukelig argument. Katter her nord har tilpasset seg vårt klima veldig godt. Anonymkode: e14c5...7e4 Vi hadde to katter, og de visste egentlig når vi la oss på kveldene. Men av og til valgte de å være ute til tross for kulde mot minus 20 eller mer. Heldigvis hadde de en ventil til kjelleren der de kunne varme seg, tror det var et rør der mot ett eller annet varmeanlegg. Aldri frostskader. Var tenåring da, husker ikke hva det het. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 23. januar #18 Del Skrevet 23. januar Husker katter ofte hadde rundere ører når jeg var liten. Nå vet jeg at det er fordi de fikk frostskader på ørene. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #19 Del Skrevet 23. januar Det er en fryktelig uting å skulle la katter reke rundt på nattetid uansett. De oppsøker andres hus og hager, legger seg på biler, pisser og driter på tomtene. Hold kattene inne på natta når naboer ikke kan følge med like godt vær så snill. Anonymkode: b71f0...754 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar #20 Del Skrevet 23. januar Selvfølgelig er kattene ute på natta etter eget ønske. De kastes ikke ut🤣 De vil ut og er ikke lette og holde igjen. Er det mer enn minus ti, prøver jeg og snakke de inn. Anonymkode: 43ae2...81f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå