Gå til innhold

Effekt av retinol/retinal?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når kan man se effekt av retinol/retinal? Og hva vil man se?

Og kan man bruke det oftere hvis man ikke merker noen endring på huden?

Anonymkode: 26ec8...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

På meg tok det ca 2-3 mnd før jeg kunne se en endring i huden. Jeg begynte forsiktig med en gang i uken, nå bruker jeg det annenhver dag. 

Huden min er glattere,fine linjer er borte og rynkene mindre. Bruker også niacinamide, glycolic acid, vitamin c serum,rosehip oil og castor oil. 

Anonymkode: e9ed1...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det tar lang tid, det kan ta 6 mnd, det er ikke en quick fix.

Hvor ofte bruker du det?

Anonymkode: 8308d...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På meg tok det ca 2-3 mnd før jeg kunne se en endring i huden. Jeg begynte forsiktig med en gang i uken, nå bruker jeg det annenhver dag. 

Huden min er glattere,fine linjer er borte og rynkene mindre. Bruker også niacinamide, glycolic acid, vitamin c serum,rosehip oil og castor oil. 

Være klar over at rosehip også er et retinoid.

Anonymkode: a02e3...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som både AB#2 og AB#3 er inne på, så vil det som regel ta noe tid før du vil se effekt på huden. For min egen del opplevde jeg at huden ble glattere og klarere/fikk jevnere farge etter en 4-5 uker, men det tok noen måneder før jeg begynte å se effekt på rynker. Det må understrekes at retinoider ikke vil ha effekt på dype mimikkrynker, altså rynker som skyldes muskelsammentrekninger. Det er langvarig og konsistent bruk av retionider som vil gi optimale resultater, og man vil ikke oppnå bedre virkning av å forsøke å framskynde prosessen. Man risikerer tvert i mot å irritere og i verste fall skade huden hvis man går for fort fram. Når det er sagt, så kan man ha ulik toleranse overfor retinoider, slik at noen vil kunne tåle å øke frekvenksen og konsentrasjonen hyppigere enn andre. 

For normal, ikke-sensitiv hud er det fint å begynne med 0,3-0,5% styrke på retinol, eller 0,02-0,03 styrke på retinal. (F.eks. Medik8 Crystal Retinal 3 eller Transparent Lab Retinal Age Reverse Cream) en til to kvelder i uka de første 4-8 ukene, deretter 3 ganger i uke de neste 4-8 ukene osv. til man tåler å bruke produktet hver kveld. Da kan man øke til f.eks. 0,5% retinol eller 0,05-0,06% retinaldehyd, og da må man begynne forfra igjen - èn til to kvelder i uka i noen uker, deretter 3 kvelder pr uke osv.

Bruk av retinoider vil som regel føre til et økt behov for fukt, så det er uansett en fordel å gi huden en pause fra retinoider og andre aktive virkestoffer minst en gang i uka. Det er også viktig å være påpasselig med solbeskyttelse når man bruker retinoider, både fordi huden blir mer solsensitiv, men også fordi virkestoffet brytes ned og blir mindre effektivt av sollys.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, alle! 🌸

Jeg har brukt ulike varianter av retinal/retinol/trerinoin i mange år, men tar pauser og begynner igjen. Jeg har veldig lite rynker, men noen fine linjer rundt øyne. Det jeg aller helst ønsker å korrigere er slapp hud rundt kjevepartiet og på halsen. Er det mulig at retinal/retinol/tretinoin kan hjelpe på det?

Jeg varierer mellom ulike typer, så mulig jeg da bare skal fortsette som jeg gjør litt lenger.

Akkurat nå bruker jeg to retinal 0.2 to kvelder i uken, bacchiol to kvelder i uken og de resterende bruker jeg niacinamid. Nattkrem over alle kvelder (bruker strengt traineer/oh) Fuktserum med peptider + ha om morgenen og rose hip oil over. 

Og så er jeg 51 år, hvis det er relevant :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Takk for svar, alle! 🌸

Jeg har brukt ulike varianter av retinal/retinol/trerinoin i mange år, men tar pauser og begynner igjen. Jeg har veldig lite rynker, men noen fine linjer rundt øyne. Det jeg aller helst ønsker å korrigere er slapp hud rundt kjevepartiet og på halsen. Er det mulig at retinal/retinol/tretinoin kan hjelpe på det?

Jeg varierer mellom ulike typer, så mulig jeg da bare skal fortsette som jeg gjør litt lenger.

Akkurat nå bruker jeg to retinal 0.2 to kvelder i uken, bacchiol to kvelder i uken og de resterende bruker jeg niacinamid. Nattkrem over alle kvelder (bruker strengt traineer/oh) Fuktserum med peptider + ha om morgenen og rose hip oil over. 

Og så er jeg 51 år, hvis det er relevant :) 

Ettersom slapphet på hals og kjever skyldes mer enn bare slapp hud, så vil retinoider mest sannsynlig bare ha marginal effekt. De kan gjøre selve huden fastere/strammere, men ikke det underliggende muskelvevet. Mange mener at ansiktsyoga hjelper, så det kan jo være verd forsøket? Av behandlinger er det vel laser og ultralydterapi (Ulthera) som har best effekt, men det er dyre behandlinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Være klar over at rosehip også er et retinoid.

Anonymkode: a02e3...9e8

Det vet jeg, og de brukes ikke i samme rutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fra hvilket merke?

Anonymkode: 9d5e0...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (12 timer siden):

Som både AB#2 og AB#3 er inne på, så vil det som regel ta noe tid før du vil se effekt på huden. For min egen del opplevde jeg at huden ble glattere og klarere/fikk jevnere farge etter en 4-5 uker, men det tok noen måneder før jeg begynte å se effekt på rynker. Det må understrekes at retinoider ikke vil ha effekt på dype mimikkrynker, altså rynker som skyldes muskelsammentrekninger. Det er langvarig og konsistent bruk av retionider som vil gi optimale resultater, og man vil ikke oppnå bedre virkning av å forsøke å framskynde prosessen. Man risikerer tvert i mot å irritere og i verste fall skade huden hvis man går for fort fram. Når det er sagt, så kan man ha ulik toleranse overfor retinoider, slik at noen vil kunne tåle å øke frekvenksen og konsentrasjonen hyppigere enn andre. 

For normal, ikke-sensitiv hud er det fint å begynne med 0,3-0,5% styrke på retinol, eller 0,02-0,03 styrke på retinal. (F.eks. Medik8 Crystal Retinal 3 eller Transparent Lab Retinal Age Reverse Cream) en til to kvelder i uka de første 4-8 ukene, deretter 3 ganger i uke de neste 4-8 ukene osv. til man tåler å bruke produktet hver kveld. Da kan man øke til f.eks. 0,5% retinol eller 0,05-0,06% retinaldehyd, og da må man begynne forfra igjen - èn til to kvelder i uka i noen uker, deretter 3 kvelder pr uke osv.

Bruk av retinoider vil som regel føre til et økt behov for fukt, så det er uansett en fordel å gi huden en pause fra retinoider og andre aktive virkestoffer minst en gang i uka. Det er også viktig å være påpasselig med solbeskyttelse når man bruker retinoider, både fordi huden blir mer solsensitiv, men også fordi virkestoffet brytes ned og blir mindre effektivt av sollys.

Hei,

hvilket merke anbefaler du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei,

hvilket merke anbefaler du?

Medik8 Crystal Retinal er velprøvde og veldokumenterte produkter og framheves ofte som "gullstandandarden" innen retinalprodukter, så om du ønsker å starte med retinal, er det et godt valg.

Når det gjelder retinol, finnes det gode produkter i alle prisklasser, og så kommer det litt an på preferanser. Retinolproduktene fra f.eks. The Ordinary er helt fine, men serumene er oljebaserte, og det er det ikke alle som liker. Medik8 har også oljebaserte retinolserum.

Et bra serum i krem/lotionform, er COSRX The Retinol 0,3%.

No7 Pure Retinol 0,3 Night Concentrate får også svært gode omtaler, og har gode ingredienser.

Paula's Choice Clinical 0,3% Retinol + 2% Bakuchiol Treatment inneholder som navnet antyder bakuchiol, også kjent som bio-retinoid, i tillegg til retinol. Bakuchiol har vist seg å ha god effekt på pigmenteringer. Produktet inneholder også peptider, så her får du mye for pengene :)

Andre serum i krem/lotionform du kan vurdre, som er litt dyrere, er:

SkinCeuticals 0,3% Retinol Refining Night Cream  

NOON Aesthetics Retinol Charisma Delicate 0,3% *

*På siden til forhandleren står det at serumet kan brukes opp til to ganger daglig. Dette er vanligvis ikke å anbefale, og er nok ment som ledd i et behandlingsopplegg for svært solskadet hud i samråd med og under oppfølging av hudpleier.

Håper dette kan være til hjelp :) 

Endret av Roci
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forståt ikke hvorfor så mye folk bruker dette ennå når det er så skadelig for helsa. Søk det opp og lær hva det gjør med kroppen folk får innsunkne øyner og mørke ringer osv...

Anonymkode: 8c16a...cc7

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3054426/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK548568/

https://vkm.no/download/18.175083d415c86c573b5d8746/1510054722586/Risk assessment of vitamin A (retinol and retinyl esters) in cosmetics.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forståt ikke hvorfor så mye folk bruker dette ennå når det er så skadelig for helsa. Søk det opp og lær hva det gjør med kroppen folk får innsunkne øyner og mørke ringer osv...

???

Anonymkode: 1fd52...516

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

The commonly used retinoids have many of the side effects of vitamin A including dry skin, cheilosis and nosebleeds and hair loss, but are not stored in the liver and do not cause the typical form of chronic liver disease associated with excessive vitamin A intake.

Anonymkode: 8308d...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere innlegg fra samme bruker er slått sammen til ett innlegg.

Matas, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Har kun prøvd 2 forskjellige; Murad fra apotek1 (de hadde tilbud), og No7 fra Boots. Merket fort at huden ble jevnere, og noe solskadet hud nær hårfestet er blitt mye mindre synlig. Begynte med Murad. Kan ikke bruke det da jeg fikk fryktelig stygge kviser. Skiftet merke, men No7 er enda verre. Ikke litt kviser, men skikkelig dype vonde, som jeg ikke har hatt siden jeg var tenåring. Er 42 og skulle gjerne fortsatt, men det koster jo tross alt litt og jeg tør ikke bruke mer penger hvis det er noe huden min ikke tåler. 

Anonymkode: 3b355...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og veldig magen rapporterer hodepine av retinolserum og les les  hvor masse folk  som sier det på reddit har ikke lest om noe annet kremer og serumer som gir hodepine  for så masse folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mulig jeg bare skal kutte ut øyenkremen også da. Har No7 som jeg smører med annenhver kveld ca (blir veldig tørr om jeg bruker den hver kveld), og jeg innbiller meg at jeg ser smilerynkene litt mindre nå. Men folk kommenterer at jeg ser trøtt ut, og jeg har blitt mere blå i det siste ja. Aner ikke om det skyldes øyenkremen så klart, men lever som før (med tanke på kosthold, søvn, stressnivå). 

Anonymkode: 3b355...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og veldig magen rapporterer hodepine av retinolserum og les les  hvor masse folk  som sier det på reddit har ikke lest om noe annet kremer og serumer som gir hodepine  for så masse folk. 

Jeg foreslår at du oppretter en egen tråd om dette, f.eks. på kropp og helse, så kan vi diskutere det der. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...