AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Hva slags likheter og hva slags forskjell er det i din oppvekst vs dine barns? Dere med barn på 16 +, når startet dere å jobbe og når startet ditt barn å jobbe? Mange sier jo at denne generasjonen er så håpløs, at de ikke vil fungere i jobb osv. Ser du forskjell på deg og din omgangskrets vs nåtidens ungdom? Har de fleste håp og drømmer og ambisjoner eller er det mange som helst vil bli influensere eller tjene mest mulig å gjøre minst mulig? Anonymkode: edf51...4ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingrid B Skrevet 2 timer siden #2 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva slags likheter og hva slags forskjell er det i din oppvekst vs dine barns? Dere med barn på 16 +, når startet dere å jobbe og når startet ditt barn å jobbe? Mange sier jo at denne generasjonen er så håpløs, at de ikke vil fungere i jobb osv. Ser du forskjell på deg og din omgangskrets vs nåtidens ungdom? Har de fleste håp og drømmer og ambisjoner eller er det mange som helst vil bli influensere eller tjene mest mulig å gjøre minst mulig? Anonymkode: edf51...4ae Det er stor forskjell på min oppvekst og sønnen min (18+). Jeg begynte selv å gå med avisen da jeg var 13 år, og har alltid jobbet ved siden av skole og studier. Da jeg var 16, flyttet jeg til Tromsø for å ta "friår" på Folkehøgskole. Jeg var i midten i søskenflokken på 3, så jeg fikk holde på litt som jeg ville Sønnen min er enebarn og far og jeg flyttet fra hverandre da han var 2 år. Det har muligens gjort han litt bortskjemt. Jeg synes han er lat. Han bruker så lang tid på å ta valg i livet, og utsetter alt så lenge som mulig. Han har høye tanker om fremtiden, og synes han selv er veldig intelligent. Han vil jobbe ved siden av utdanning, men er veldig kresen på arbeidsoppgavene. Det meste er i følge han, "under hans verdighet". Jeg gleder meg til han flytter ut, for å være helt ærlig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Del Skrevet 1 time siden Ingrid B skrev (19 minutter siden): Det er stor forskjell på min oppvekst og sønnen min (18+). Jeg begynte selv å gå med avisen da jeg var 13 år, og har alltid jobbet ved siden av skole og studier. Da jeg var 16, flyttet jeg til Tromsø for å ta "friår" på Folkehøgskole. Jeg var i midten i søskenflokken på 3, så jeg fikk holde på litt som jeg ville Sønnen min er enebarn og far og jeg flyttet fra hverandre da han var 2 år. Det har muligens gjort han litt bortskjemt. Jeg synes han er lat. Han bruker så lang tid på å ta valg i livet, og utsetter alt så lenge som mulig. Han har høye tanker om fremtiden, og synes han selv er veldig intelligent. Han vil jobbe ved siden av utdanning, men er veldig kresen på arbeidsoppgavene. Det meste er i følge han, "under hans verdighet". Jeg gleder meg til han flytter ut, for å være helt ærlig. Ser dette hos mange vennepar. Jeg var som deg - både deltidsjobb og sommerjobb, og ukepengene måtte jobbes for. Har du ikke vurdert å «skru igjen krana» tidligere? Anonymkode: b1bd3...b26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Del Skrevet 1 time siden Nå er datteren min bare 14, men svarer allikevel. Jeg har jobbet siden jeg var 17 ca, fikk jobb i butikk ved siden av skole og i ferier. Datteren min begynte å jobbe den sommeren hun fylte 13, jobber på vasker i ferier og planleggingsdager. Jeg ser ikke veldig store forskjeller på meg selv og henne på samme alder. Jeg var nok mer opptatt av skole, lekser- og å gjøre det bra på prøver. Hun er mere slapp i forhold til skolearbeid, har nok en formening av at alt bare ordner seg. Samtidig er hun opptatt av trening, aktivitet og slike ting. Hun trener med idretten hun går på tre ganger i uken, og på treningssenter alene to ganger i uken. Hun er mye mer selvstendig enn jeg var på samme alder. Har lenge vært flink til å ta buss på egenhånd, komme seg til og fra aktiviteter og hun er mye mer utadvendt og flink sosialt enn jeg var (og fortsatt er). Anonymkode: 3e0f6...8e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ingrid B Skrevet 1 time siden #5 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser dette hos mange vennepar. Jeg var som deg - både deltidsjobb og sommerjobb, og ukepengene måtte jobbes for. Har du ikke vurdert å «skru igjen krana» tidligere? Anonymkode: b1bd3...b26 Jo absolutt, og jeg skjønner at jeg burde vært strengere. Jeg har nok kompensert pga dårlig samvittighet. Det var meg som gikk ut av samlivet med faren, så begge familiene våre klandret meg for bruddet. Jeg har stort sett vært single etter det, så jeg er nok en en de foreldrene som har vært mer "kompis" enn f.eks min mor var. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #6 Del Skrevet 1 time siden Jeg begynte å jobbe når jeg var 14. (Ved siden av skolen selvsagt), og hadde helgejobb og sommerjobb fra da av. Jeg var svært ansvarsfull og samvittighetsfull, i så stor grad at det i grunn var problematisk. (Selvutslettende) Min eldste sitter hjemme på gutterommet hos far, ingen skole og ingen jobb. Men han har tenkt å enten søke skole eller jobb til høsten. Mellomste har kun hatt jobber for familie, samt småjobber andre steder han tjener noen få tusen i året på. Han søker andre jobber, men får ikke napp. Svært ansvarsfull gutt, arbeidsom og flink. Flink med pengene, og kommer til å komme akkurat så langt i livet som han vil. Siste jobber litt i butikk, ellers ikke så ivrig på å jobbe. Ikke den mest ansvarsfulle, kan godt la være å gjøre ting han har fått beskjed om, men ikke av vond vilje. Alle er nå over 16. Anonymkode: e2b61...503 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #7 Del Skrevet 1 time siden Jeg begynte å jobbe ved siden av skolen da jeg var 15, alle tre barna var 17 pluss at ei av dem plukket bær om somrene fra hun var 15. Jeg erfarer at det er færre arbeidsgivere som tar inn personer under 18 år nå enn før, så jeg vil si barna mine har startet å jobbe så tidlig det har vært mulig. En forskjell i barnas favør er at deres generasjon tar skolearbeidet veldig på alvor. Jeg er født i -80 og min gjengse klassekamerat gjorde mindre skolearbeid enn hva mine barn gjør. Jeg gjorde det bra på skolen, mens barna mine gjør det veldig bra og det ligger større innsats bak. Skolen er viktig for dagens unge, hvertfall i mine barns omgangskrets. Anonymkode: 9a19a...b3f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Del Skrevet 1 time siden Jeg hadde min første sommerjobb da jeg var 17, jobbet da på bakeri og tjente 50,50 pr time. Skikkelig drittjobb i grunnen. På høsten ble jeg ansatt på bakeriutsalget som hørte til bakeriet, med samme timelønn. Sønnen min hadde sin første sommerjobb da han var 15, tjente da 198,- pr time for å være aktivitetsvakt på en utendørs fritidsarena. Etter dette har han tatt jobbet litt som dommer/kommentator/sekretariat, og tjener 150 pr kamp. Denne uka jobber han på XXL, da de har arbeidsuke gjennom skolen nå. Forskjellen på min sønns og min arbeidsmoral er at jeg jobbet for å tjene penger, mens sønnen min jobber fordi det er givende. Pengene setter han rett inn på fond, og ingenting går til tøys og tull. Min lønn gikk til klær, sminke og moro. Jeg hadde 20k da jeg flyttet hjemmefra, mens sønnen min i skrivende stund har ca 200k i fond. Men: jeg har en niese som er veldig typisk gen z. Hun er 20, har jobbet minimalt i tenårene, brukte fire år på vgs, har nå et friår hvor hun bare surrer rundt. Bruker sin nyoppdagede ADHD som unnskyldning. Forrige sommer hadde hun en svært chill sommerjobb, men klarte å komme for sent og "være syk" flere ganger. Ser ikke for meg at det blir verken videre utdannelse eller skikkelig jobb på henne med det første. Anonymkode: cd2aa...9fd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 minutter siden #9 Del Skrevet 2 minutter siden Jeg er vokst opp i ett hjem uten varme, grenser og mye bråk. Vi flyttet mye og jeg tok sjeldent med andre barn/venner hjem. Begynte å jobbe når jeg var 16år. Aldri noe oppfølging med tanke på skole og lekser. Aldri noe turer i skog og mark. Lærte ikke stå på ski/skøyter eller slike ting. Lærte å sykle og svømme av meg selv. Mine barn har flyttet en gang, men beholdt samme skolekrets/venner etc. (Vi bygde nytt hus lengre ned i gata). Huset vårt er åpent og jeg har stålkontroll på lekser, skole og annen oppfølging. Mine barn har grenser, men og varme og kjærlighet hjemme. Eldste på 15 år har en slags jobb. Han trener yngre barn og får da dekket treningsavgift og klær. (Så får han det beløpet i penger av oss, som skal spares). Han tjener og penger på småjobber. Holder på å søke sommerjobb nå. Mellomste på 13 har akkurat begynt å tenke på jobb. De vil gjerne tjene penger og spare i fond. De minste er ikke der enda, men de må bidra med lett husarbeid. Anonymkode: b622f...423 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå