AnonymBruker Skrevet 23. januar #1 Skrevet 23. januar Jeg står i et veiskille og vurderer flytting vestover. Ser litt på Suldal og Sand da det ikke er så langt til familie i sør-rogaland. Suldal har også fin kombinasjon av høye fjell og sjø som jeg liker. Men hvordan er det å flytte dit og bo for meg som er enslig dame i 30-årene? Er det lett å bli kjent med folk? Finnes det ting å gjøre der hvor man kan bli kjent? Og hvor lett er det å få jobb og få tak i ting man trenger I det daglige? Hva med bolig? Anonymkode: 1cdd4...cdf 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #2 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg står i et veiskille og vurderer flytting vestover. Ser litt på Suldal og Sand da det ikke er så langt til familie i sør-rogaland. Suldal har også fin kombinasjon av høye fjell og sjø som jeg liker. Men hvordan er det å flytte dit og bo for meg som er enslig dame i 30-årene? Er det lett å bli kjent med folk? Finnes det ting å gjøre der hvor man kan bli kjent? Og hvor lett er det å få jobb og få tak i ting man trenger I det daglige? Hva med bolig? Anonymkode: 1cdd4...cdf Tror jobb innenfor helse er ettertraktet. Vet Bygdekvinnelaget eller hva det heter er ganske aktive. Men Suldal…? 😅Da ville jeg heller valgt Sand, nærmere hurtigbåten til Stavanger og veien mot Haugesund. Har familie i Suldal, hadde aldri flyttet dit nå, selv om det er rolig og behagelig å være der på ferie/besøk. Anonymkode: 6e907...a8a
AnonymBruker Skrevet 23. januar #3 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tror jobb innenfor helse er ettertraktet. Vet Bygdekvinnelaget eller hva det heter er ganske aktive. Men Suldal…? 😅Da ville jeg heller valgt Sand, nærmere hurtigbåten til Stavanger og veien mot Haugesund. Har familie i Suldal, hadde aldri flyttet dit nå, selv om det er rolig og behagelig å være der på ferie/besøk. Anonymkode: 6e907...a8a Ja tenkte mer på Sand, men det er jo i Suldal kommune. Vil bo nær sjøen, hvor sola kommer mer til. Jeg ønsker meg et rolig sted med mye natur og ikke så mye støy fra by. Har hatt mine år storbyer og mindre byer. Det er nok mest naturkombinasjonen som trekker i Suldal/Sand. Men greit med nærhet til hurtigbåten ja. Anonymkode: 1cdd4...cdf 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #4 Skrevet 25. januar Jeg er fra Sand, noen år siden jeg bodde der. Jobb - hvilken type utdannelse har du? Hvis det er f.eks. innen helse, skole, bygg eller regnskap så er det vel enkelt. Det er noen teknologibedrifter også, det er kraftverket, Norsk Stein i nærheten. Tror det finnes noe for de fleste. Som singel er jo utvalget i single menn 30+ ikke det største. Det er en sjanse å ta, avhengig av hvor kresen du er. Man kan jo enkelt treffe noen fra Stavanger og Haugesund, men da må du kanskje flytte nærmere dit på sikt. For å møte folk for vennskap, tror jeg det er ganske greit. Bor ikke der nå, men folk er jo hyggelige. Veeldig alle kjenner alle. Det er røde kors og en del sånne grupper, turgrupper, sportslag, malestue, naturvern, kor etc. I forhold til at det er en liten plass så er det ganske mye arrangementer, f.eks konserter og det er bra oppmøte der. Det er stor og ny svømmehall, man har kino, et par kafeer/restauranter. Enkelt å finne hybel/leil i starten, meld deg inn i facebook-gruppen byttegruppa i suldal kommune. Hvis du vil kjøpe så er det jo utrolig billig. På Sand har du gangavstand til absolutt alt uansett hvor du bor (hvis du kan gå 25-30min) og du har alt av butikker og fasiliteter som trengs. Men du bør nok ha bil hvis du vil gå mye i fjellet, da får du et mye større utvalg. Anonymkode: c96e4...02c 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #5 Skrevet 25. januar Lett: Det er ungkarsfestival i Suldal. Anonymkode: 7fb15...01d
AnonymBruker Skrevet 25. januar #6 Skrevet 25. januar Nei det er lenge siden. Anonymkode: c96e4...02c
AnonymBruker Skrevet 25. januar #7 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er fra Sand, noen år siden jeg bodde der. Jobb - hvilken type utdannelse har du? Hvis det er f.eks. innen helse, skole, bygg eller regnskap så er det vel enkelt. Det er noen teknologibedrifter også, det er kraftverket, Norsk Stein i nærheten. Tror det finnes noe for de fleste. Som singel er jo utvalget i single menn 30+ ikke det største. Det er en sjanse å ta, avhengig av hvor kresen du er. Man kan jo enkelt treffe noen fra Stavanger og Haugesund, men da må du kanskje flytte nærmere dit på sikt. For å møte folk for vennskap, tror jeg det er ganske greit. Bor ikke der nå, men folk er jo hyggelige. Veeldig alle kjenner alle. Det er røde kors og en del sånne grupper, turgrupper, sportslag, malestue, naturvern, kor etc. I forhold til at det er en liten plass så er det ganske mye arrangementer, f.eks konserter og det er bra oppmøte der. Det er stor og ny svømmehall, man har kino, et par kafeer/restauranter. Enkelt å finne hybel/leil i starten, meld deg inn i facebook-gruppen byttegruppa i suldal kommune. Hvis du vil kjøpe så er det jo utrolig billig. På Sand har du gangavstand til absolutt alt uansett hvor du bor (hvis du kan gå 25-30min) og du har alt av butikker og fasiliteter som trengs. Men du bør nok ha bil hvis du vil gå mye i fjellet, da får du et mye større utvalg. Anonymkode: c96e4...02c Takk det var et utfyllende svar. Jeg har utdannelse innen historie/folkeliv/samfunn/sosialfaglig. Kunne tenke meg en litt rolig jobb på et kontor hvor jeg også prater og veileder/rådgir folk, og kanskje reiser litt ut på ting. Gjerne folk som har det vanskelig eller bare trenger hjelp til informasjon. Så kanskje nav, oppvekst, kommune, kriminalomsorg, museum. Anonymkode: 1cdd4...cdf
AnonymBruker Skrevet 25. januar #8 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lett: Det er ungkarsfestival i Suldal. Anonymkode: 7fb15...01d Den er vel lagt ned for flere år siden? Anonymkode: 1cdd4...cdf
AnonymBruker Skrevet 25. januar #9 Skrevet 25. januar Kan man få tak i skalldyr der også? Det er faktisk litt viktig for meg 😄 Anonymkode: 1cdd4...cdf
celmarith Skrevet 25. januar #10 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 4.01): Jeg står i et veiskille og vurderer flytting vestover. Ser litt på Suldal og Sand da det ikke er så langt til familie i sør-rogaland. Suldal har også fin kombinasjon av høye fjell og sjø som jeg liker. Men hvordan er det å flytte dit og bo for meg som er enslig dame i 30-årene? Er det lett å bli kjent med folk? Finnes det ting å gjøre der hvor man kan bli kjent? Og hvor lett er det å få jobb og få tak i ting man trenger I det daglige? Hva med bolig? Anonymkode: 1cdd4...cdf Jeg ville nok heller ha flyttet til feks strand kommune, mye større kommune og en svipptur gjennom ryfast så er du i Stavanger. 1
celmarith Skrevet 25. januar #11 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Lett: Det er ungkarsfestival i Suldal. Anonymkode: 7fb15...01d Det er mange år siden det ble slutt på den.
AnonymBruker Skrevet 25. januar #12 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk det var et utfyllende svar. Jeg har utdannelse innen historie/folkeliv/samfunn/sosialfaglig. Kunne tenke meg en litt rolig jobb på et kontor hvor jeg også prater og veileder/rådgir folk, og kanskje reiser litt ut på ting. Gjerne folk som har det vanskelig eller bare trenger hjelp til informasjon. Så kanskje nav, oppvekst, kommune, kriminalomsorg, museum. Anonymkode: 1cdd4...cdf Bare hyggelig, artig å se en tråd om Sand på kvinneguiden 😊 Da har du f.eks Ryfylkemuseet, NAV suldal, ppt/barnevernet/skolen som potensielle arbeidsgivere. Det er også noe i forhold til flyktninger tror jeg. Ellers er det noen som jobber i Sauda hvis du kan pendle litt, det er litt større. På bygda så er det også større sjanse for å få jobber som man i utgangspunktet ikke har formell utdannelse for, så er bare å søke uansett. Anonymkode: c96e4...02c 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar #13 Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bare hyggelig, artig å se en tråd om Sand på kvinneguiden 😊 Da har du f.eks Ryfylkemuseet, NAV suldal, ppt/barnevernet/skolen som potensielle arbeidsgivere. Det er også noe i forhold til flyktninger tror jeg. Ellers er det noen som jobber i Sauda hvis du kan pendle litt, det er litt større. På bygda så er det også større sjanse for å få jobber som man i utgangspunktet ikke har formell utdannelse for, så er bare å søke uansett. Anonymkode: c96e4...02c Ja det er et godt poeng. Jeg leste i dag at Suldal regnes som utkant- og fraflyttingskommune, og at regjeringen vil innføre 25000 kr fratrekk i studielånet hvert år til de som bosetter seg i en slik kommune. Det er jo også noe 😊. Takk igjen for svar. Men veien til Sauda er vel en rasutsatt vei hvor det går flere ras årlig? Anonymkode: 1cdd4...cdf
AnonymBruker Skrevet 25. januar #14 Skrevet 25. januar celmarith skrev (6 timer siden): Jeg ville nok heller ha flyttet til feks strand kommune, mye større kommune og en svipptur gjennom ryfast så er du i Stavanger. Det er også en mulighet ja. Men Jørpeland kjenner jeg at jeg ikke har den riktige følelsen for, og det ble kåret til å være en av de mest regnfulle stedene i Rogaland. Pluss mer vind enn opp mot Suldal. Men nærhet til Stavanger er også et pluss. Anonymkode: 1cdd4...cdf
AnonymBruker Skrevet 26. januar #15 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja det er et godt poeng. Jeg leste i dag at Suldal regnes som utkant- og fraflyttingskommune, og at regjeringen vil innføre 25000 kr fratrekk i studielånet hvert år til de som bosetter seg i en slik kommune. Det er jo også noe 😊. Takk igjen for svar. Men veien til Sauda er vel en rasutsatt vei hvor det går flere ras årlig? Anonymkode: 1cdd4...cdf Ja, det er rasutsatt. Jeg ville pendlet med hurtigbåten da. Det tar 30 min. De har pleid å ha avganger som gjør det mulig å pendle, selv om avgangene er få. Anonymkode: c96e4...02c 1
celmarith Skrevet 26. januar #16 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er også en mulighet ja. Men Jørpeland kjenner jeg at jeg ikke har den riktige følelsen for, og det ble kåret til å være en av de mest regnfulle stedene i Rogaland. Pluss mer vind enn opp mot Suldal. Men nærhet til Stavanger er også et pluss. Anonymkode: 1cdd4...cdf Jeg hadde bosatt meg på Tau og ikke Jørpeland. Tau har jo vokst mye de siste årene, og flere jeg kjenner har valgt å bosette seg der. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar #17 Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, det er rasutsatt. Jeg ville pendlet med hurtigbåten da. Det tar 30 min. De har pleid å ha avganger som gjør det mulig å pendle, selv om avgangene er få. Anonymkode: c96e4...02c Ja det går jo an 😊. Anonymkode: 1cdd4...cdf
AnonymBruker Skrevet 27. januar #18 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (På 25.1.2025 den 14.35): Den er vel lagt ned for flere år siden? Anonymkode: 1cdd4...cdf celmarith skrev (På 25.1.2025 den 18.26): Det er mange år siden det ble slutt på den. Den er bare mindre annonsert for tiden. Ble rimelig vilt. Anonymkode: 7fb15...01d
AnonymBruker Skrevet 27. januar #19 Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Den er bare mindre annonsert for tiden. Ble rimelig vilt. Anonymkode: 7fb15...01d Jeg søkte den opp på google for ikke lenge siden. Fant ingen søkbar informasjon om at den har vært de siste årene Anonymkode: 1cdd4...cdf
Merlin Skrevet 31. januar #20 Skrevet 31. januar Folk fra Ryfylke er generelt hyggelige og varme mennesker. Tempoet er også ett eller to hakk langsommere enn i byen. Etter åpningen av Ryfast er det også blitt enklere å ta en bytur . 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå