Gå til innhold

Rik og fattig under samme tak og med felles barn.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Denne feminismen kan dere takke dere selv, og det er skylden i dette. Betale 50-50 og slikt tull. Min mor og far var i samme posisjon, bare at min mor ikke arbeidet. De delte kontoen, og fattern brydde seg aldri med at min mor satt på bingo noen timer på formiddagen eller brukte penger på klær, interiør og andre ting. 

Anonymkode: 29309...8e3

Du skjønner jo ikke selv hva du skriver… 

Feminismen har jobbet for at alle skal få velge hva de vil bruke livet sitt til, ikke bare menn. Før var det i liten grad mulig for kvinner å leve selvstendige liv. Økonomisk avhengighet av et annet menneske er ikke noen fordel. Det er fint at voksne mennesker uavhengig av kjønn har mulighet til å klare seg selv med egen inntekt og egen bolig.

På samme måte som menn, har nemlig kvinner også forskjellige evner og interesser! Det er ikke slik at mens gutter vil bli bakere, it-utviklere eller leger eller tusen andre yrker, så vil absolutt alle jenter bare passe småbarn og gjøre husarbeid….. At moren din var fornøyd (er du sikker?) med å bruke sitt liv og sine evner på bingo og shopping, betyr ikke at alle er lik henne. Men denne begrensede interessesfæren har kanskje gått i arv?

Anonymkode: c99e4...66f

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tror ikke du vet hva kvinnefella er. 

Anonymkode: 09cbd...d7e

Alle her på KG mener i hvert fall jeg har gått i den😉

Anonymkode: 88daa...48c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (1 time siden):

Fordi den biologiske klokka tikker og går. Fruktbarheten kan gå ned. Det er ikke lurt å vente for lenge med å få barn biologisk sett. 

Men da må man jo snakke om det på forhånd og sørge for at begge er med på idéen og hvordan familien skal fungere. Man kan ikke bare «produsere» barn uten en plan for blant annet hvordan dette skal gå rundt hvis forholdet tar slutt. Dumt å være kvinnen som ikke har arbeid eller ikke lett kan finne en jobb for å forsørge seg selv og barna hvis det skjer. Barnebidrag er én ting, men det skal da ikke forsørge mor?

I de familiene jeg kjenner hvor kvinnen har jobbet redusert eller «produsert» barn, har de på forhånd blitt enige om dette, blant annet ved at mannen sparer til pensjonen hennes i disse periodene og har tatt mer av utgiftene.

Anonymkode: 6e350...0ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men da må man jo snakke om det på forhånd og sørge for at begge er med på idéen og hvordan familien skal fungere. Man kan ikke bare «produsere» barn uten en plan for blant annet hvordan dette skal gå rundt hvis forholdet tar slutt. Dumt å være kvinnen som ikke har arbeid eller ikke lett kan finne en jobb for å forsørge seg selv og barna hvis det skjer. Barnebidrag er én ting, men det skal da ikke forsørge mor?

I de familiene jeg kjenner hvor kvinnen har jobbet redusert eller «produsert» barn, har de på forhånd blitt enige om dette, blant annet ved at mannen sparer til pensjonen hennes i disse periodene og har tatt mer av utgiftene.

Det er ikke alt her i livet som kan planlegges. Så flott at noen ordner seg slik. Er jo bra for begges del det. 

Barnebidrag skal ikke forsørge mor nei. Riktig det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Grunnen til min lave inntekt er at jeg nå og over flere år har gått gravid eller vært hjemme med spebarn, noe jeg fremdeles er.

Anonymkode: 07242...a9d

Visse valg man tar får følger.

Anonymkode: 8e33a...191

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (2 minutter siden):

Det er ikke alt her i livet som kan planlegges. Så flott at noen ordner seg slik. Er jo bra for begges del det. 

Barnebidrag skal ikke forsørge mor nei. Riktig det. 

Ett barn kan komme som en overraskelse, men ikke flere barn på rad.

Dette er noe ts i  har valgt selv uten å avklare dette på forhånd før hun «produserte» flere barn. Merkelig å forvente å bli forsørget av en mann i 2025, uten noen plan for hvordan hun kan forsørge seg selv og flere barn alene, om så skulle bli.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er noe ts i  har valgt selv uten å avklare dette på forhånd før hun «produserte» flere barn. Merkelig å forvente å bli forsørget av en mann i 2025, uten noen plan for hvordan hun kan forsørge seg selv og flere barn alene, om så skulle bli.

Det er veldig lett å uttale seg på andres vegne ser jeg...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Irak skrev (Akkurat nå):

Det er veldig lett å uttale seg på andres vegne ser jeg...

Seriøst? Har man ikke ansvar for noe selv? Bare skylde på mannen for at hun ikke har penger? 

Jeg kjenner ingen oppegående kvinner som har produsert mange barn uten å sørge for at de selv har inntekt og økonomi i orden. Og hvis det er sånn at ts er 21 år gammel, så kan det ikke være den biologiske klokken som har gjort at hun har måttet skynde seg å produsere mange barn på rappen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg bare ELSKER hvordan det hele tiden fremstilles at det er kvinnen som produserer barn alene. Mannen er ikke med, han knuller bare, for barnet blir først produsert av mor hvis hun velger å ikke ta abort 😅 Ifølge kg har ikke mannen noe ansvar i barneproduksjonen. Hun lager barn alene, ved å beholde det.

Anonymkode: 4d446...c6b

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Seriøst? Har man ikke ansvar for noe selv? Bare skylde på mannen for at hun ikke har penger? 

Jeg kjenner ingen oppegående kvinner som har produsert mange barn uten å sørge for at de selv har inntekt og økonomi i orden. Og hvis det er sånn at ts er 21 år gammel, så kan det ikke være den biologiske klokken som har gjort at hun har måttet skynde seg å produsere mange barn på rappen. 

Man kan ikke skylde på andre. Det er ikke greit. Livet kan ta uforutsette vendinger. Er bare det jeg mener. Skal godt gjøres å klare og gardere seg mot alt. Det er så enkelt å dømme andre. Det er det enkleste i hele verden. 

Endret av Irak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skjønner jo ikke selv hva du skriver… 

Feminismen har jobbet for at alle skal få velge hva de vil bruke livet sitt til, ikke bare menn. Før var det i liten grad mulig for kvinner å leve selvstendige liv. Økonomisk avhengighet av et annet menneske er ikke noen fordel. Det er fint at voksne mennesker uavhengig av kjønn har mulighet til å klare seg selv med egen inntekt og egen bolig.

På samme måte som menn, har nemlig kvinner også forskjellige evner og interesser! Det er ikke slik at mens gutter vil bli bakere, it-utviklere eller leger eller tusen andre yrker, så vil absolutt alle jenter bare passe småbarn og gjøre husarbeid….. At moren din var fornøyd (er du sikker?) med å bruke sitt liv og sine evner på bingo og shopping, betyr ikke at alle er lik henne. Men denne begrensede interessesfæren har kanskje gått i arv?

Anonymkode: c99e4...66f

Feminisme og likestilling har da aldri handlet om økonomisk uavhengighet isolert, men frihet og like muligheter. Det er også friheten til å kunne velge ogvære tradisjonell uten at det er forventet. Hvis man har en tradisjonell fordeling iht jobb og hjemmeværende, så har man ikke en moderne fordeling økonomisk. Det er ikke likestilling. Det er gjerrighet fra den som tjener mest. Og gjerrighet er noe av det ekleste som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Min samboer tjener mye mer enn meg, noe som fører til store økonomiske forskjeller innad i heimen og dårlig selvfølelse hos meg. Jeg tjener ca. 20 000 kr i måneden, mens han har millionlønn.

Grunnen til min lave inntekt er at jeg nå og over flere år har gått gravid eller vært hjemme med spebarn, noe jeg fremdeles er. Det topper seg nå når jeg innser at jeg ikke har råd til å betjene studielånet denne måneden. Jeg har heller ikke penger til å gå til tannlegen nå, noe jeg sårt har behov for da jeg mistenker hull i en tann. Jeg har ønsket meg penger til tannlegebesøk av samboer i bursdagspresang, noe som bidrar til at jeg føler meg liten i forholdet. Noe annet som sliter på selvfølelsen et at jeg alltid går i de samme klærne fordi jeg ikke har råd til å kjøpe meg nye klær. Jeg ønsker meg klær til jul og i bursdagspresang av familie, og det er ikke fordi jeg ikke har noe annet å ønske meg, men fordi jeg ikke har råd til å erstatte klærne når de blir utslitt. 

Vi eier boligen vi bor i 50-50 og betaler likt på boliglån og andre boutgifter. Han betaler mer for mat enn meg i måneden, men vi spiser da stort sett det han vil. Jeg synes det er vanskelig å be om "fine" matvarer som frukt og rene kjøttprodukter, da han helst kjøper det rimeligste alternativet. Dette hjelper heller ikke på selvfølelsen, da jeg føler jeg må be om lov til å legge varer i handlekurven - omtrent som da jeg var barn på handletur med egne foreldre. 

Jeg tar meg råd til å spare ca. 3000 kr i måneden for å sikre pensjonisttilværelsen, da jeg taper endel pensjonspoeng på å ikke være yrkesaktiv. Ellers går alle pengene til bolig, telefon, studielån og andre faste utgifter. Han sparer store summer hver måned, har snart nedbetalt studielånet, støtter moren sin økonomisk og har en helt annen økonomisk frihet enn det jeg har. Jeg forventer ikke at han skal forsørge meg, men nå som jeg har lite penger fordi jeg produserer felles barn så skulle jeg ønske at de økonomiske forskjellene mellom oss var litt mindre. 

Jeg får stadig høre hvor heldig jeg er som er sammen med en som er så vellykket. Familie og venner tror nok at jeg lever i sus og dus under hans vinger, selv om de som ser meg mest nok har begynt å forstå at jeg er fattig selv om jeg bor med en som er rik, blant annet fordi jeg alltid går med de samme slitte klærne. Jeg har blant annet fått kommentarer av venninner og av mamma som nok har skjønt at jeg har lite å rutte med.

Jeg gruer meg til ungene blir så store at de plukker opp den økonomiske forskjellen mellom mamma og pappa.

Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget og vet at det er veldig mange som har det forferdelig i forhold til meg. Jeg tror jeg bare måtte få ut litt frustrasjon fordi de økonomiske forskjellene gjør at jeg føler meg liten i forholdet og egentlig i livet ellers. Det må forresten nevnes på tampen her at jeg helst skulle vært yrkesaktiv samtidig som jeg bedriver babyproduksjon, men at jobben min gjør dette vanskelig. 

Anonymkode: 07242...a9d

Men hvorfor betaler dere likt på boliglånet? Jeg eier 50 % av boligen vår også men samboer betaler mer enn meg fordi han tjener mer. Har dere ikke en avtale på dette? Min samboer betaler også mer inn til en felleskonto vi bruker til mat osv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bare ELSKER hvordan det hele tiden fremstilles at det er kvinnen som produserer barn alene. Mannen er ikke med, han knuller bare, for barnet blir først produsert av mor hvis hun velger å ikke ta abort 😅 Ifølge kg har ikke mannen noe ansvar i barneproduksjonen. Hun lager barn alene, ved å beholde det.

Mitt første barn var ikke planlagt, og jeg var nyutdannet og hadde et helt nytt enkeltpersonforetak da jeg ble gravid. Du kan være sikker på at jeg sørget for at prevensjonen og økonomien var i orden før jeg begynte å tenke på å produsere flere barn.

Det virker ikke som dette er noe nytt i ts’ verden og at hun ikke har diskutert dette med samboer i det hele tatt før utvider barneproduksjon satte i gang. Det står heller ikke noe sted at samboeren hennes nærmest har tvunget henne til å få disse barna. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Irak skrev (5 minutter siden):

Man ikke skylde på andre. Det er ikke greit. Livet kan ta uforutsette vendinger. Er bare det jeg mener. Skal godt gjøres å klare og gardere seg mot alt. Det er så enkelt å dømme andre. Det er det enkleste i hele verden. 

Alle dømmer jo samboeren til ts?

Jeg er også enig i at han virker uhyre lite raus, men han ble vel ikke plutselig sånn i forrige uke? Ts har vel hatt sjanse til å ta opp dette før hun plutselig har gått årevis uten inntekt og produsert masse barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle dømmer jo samboeren til ts?

Jeg er også enig i at han virker uhyre lite raus, men han ble vel ikke plutselig sånn i forrige uke? Ts har vel hatt sjanse til å ta opp dette før hun plutselig har gått årevis uten inntekt og produsert masse barn?

Det er så mye informasjon som vi ikke aner noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukerano skrev (9 timer siden):

I mitt forhold er det også sånn at jeg tjener ca halvparten av hva samboer tjener. 
Han eier boligen og jet betaler halvparten av fellesutgifter og strøm. (Eide ingenting føre, og ønsker heller ikke å eie bolig da jeg ikke har råd til det) 

men dette gjør at vi får litt mer lik økonomi i hverdagen. Selv om jeg i perioder kjenner veldig på at han ikke tenker på penger, men jeg planlegger mye. 

Jeg tror du må prate med samboeren din, fortelle hvordan du har det og hva du ønsker. 

Om han eier boligen alene går du glipp av mye verdistigning..

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sykeste jeg har lest på lenge , dere er en familie 😳 han er en drittsekk ! Selvfølgelig skal dere ikke leve sånn. Hvorfor deler dere ikke alt ? 

Anonymkode: ae674...fb2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er gjerrighet fra den som tjener mest. Og gjerrighet er noe av det ekleste som finnes.

Er ikke de som forventer å bli forsørget av andre gjerrige?

Anonymkode: 8e33a...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Feminisme og likestilling har da aldri handlet om økonomisk uavhengighet isolert, men frihet og like muligheter. Det er også friheten til å kunne velge ogvære tradisjonell uten at det er forventet. Hvis man har en tradisjonell fordeling iht jobb og hjemmeværende, så har man ikke en moderne fordeling økonomisk. Det er ikke likestilling. Det er gjerrighet fra den som tjener mest. Og gjerrighet er noe av det ekleste som finnes.

Det er helt greit å velge tradisjonelt, men da må begge være enige i det. Det er veldig dumt å velge en tradisjonell økonomisk løsning uten å være gift, og i hvert fall hvis man ikke en gang har laget en avtale om det som samboere. Selv som gifte må man som forelder ha en plan for hvordan det hele skal gå rundt hvis det «tradisjonelle forholdet» tar slutt og man må forsørge alle barna hver for seg. Og den planen må bestå i noe mer enn å finne en ny partner som kan forsørge deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Memorangen skrev (2 minutter siden):

Om han eier boligen alene går du glipp av mye verdistigning..

Går ikke din partner glipp av penger dersom det blir slutt siden han betaler mer ned på lånet mens du eier 50%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...