Gå til innhold

Rik og fattig under samme tak og med felles barn.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 11.30):

Takk for all respons på innlegget - både gode råd og spennende utsagn om at jeg mangler ryggrad, er en dott, en fødemaskin osv.. Det har vært interessant lesning, og for de som tror jeg troller med dere så stemmer dessverre ikke det.

Innlegget ble skrevet mens jeg en natt satt oppe og passet på et sykt barn, noe som ga meg tid til å tenke. Jeg ser at det er mange spørsmål om hvordan jeg har havnet i denne situasjonen. Mange gir også uttrykk for at mannen min er en skikkelig drittsekk. Dere får meg til å tenke på Adam fra Exit, men han er heldigvis ikke sånn. Han er snill, morsom, varm og omtenksom, men også ganske gjerrig. 

Jeg og mannen min møttes da vi begge var fattige studenter. Vi har vært sammen i over et tiår og har det egentlig veldig bra sammen - sett bort ifra de økonomiske problemene. Det er altså ikke sånn at jeg har møtt en rik mann og tenkt at jeg skal leve et liv som forsørget, hjemmeværende husfrue. Dette er absolutt ikke noe jeg kan tenke meg da jeg er helt avhengig av sosialt samvær med voksne og faglige utfordringer for å trives. Jeg har en jobb og skal tilbake til den etter mammaperm.

Grunnen til at inntekten min nå er så lav er at barn nummer to kom som en overraskelse før jeg rakk å komme ordentlig i gang med jobb etter førstemann (spiralen skal rett inn igjen etter neste fødsel, for å si det sånn). Permisjonspengene er derfor beregnet ut fra en lavere inntekt enn den jeg normalt sett har. Jeg tjener absolutt ikke fett i jobben min, men heldigvis litt bedre enn det jeg får utbetalt nå. 

Min samboer og jeg har vært sammen i mange år og den økonomiske forskjellen har gradvis økt. Det er nok derfor jeg bare har latt det skure og gå så lenge. At det toppet seg her om dagen er veldig bra. Jeg har nå startet samtalen om vår økonomiske fremtid. Det går mot at vi skal se på en prosentvis beregning av hvor mye den enkelte skal bidra for å få ting til å gå opp. Jeg ønsker å få med en profesjonell på laget som kan hjelpe oss med hvordan vi kan få hverdagsøkonomien til å gå opp på en rettferdig måte, samt hjelpe oss å utarbeide en samboerkontrakt. Noen som har tips til hvem dette kan være? Sosionom? Advokat? Det virker utelukket for min samboer at vi skal ha helt felles økonomi, noe jeg forsåvidt kan forstå.

Anonymkode: 07242...a9d

Ekspander  

Dere er en familie. 

Det at en mann kan akseptere at hans familie må leve med en helt annen økonomi enn hva han selv har, så ille at den som skal være han nærmeste pårørende skal be om tannlege besøk som bursdagsgave.... Syns at du skal fortelle hvor ille og umandig hans adferd er. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 26.1.2025 den 13.29):

Bare for å legge til, og hvorfor jeg skrev "AEH er det deg", er fordi folk i området rundt også reagerte på at hun ikke hadde penger/råd til hverdagslige ting. Det er bl.a nevnt at hun ikke fikk betalt for seg på matbutikken. Det er klart at det er forskjell på å "være god for" mye penger og å ha tilgjengelige midler, (og sett i lys av ettertiden hadde han tydelig begge) men det er gjennomgående hårreisende hvordan hun ble behandlet og slik TS forteller om hverdagen sender det tankene til dette. Hvordan kan man få barn med noen og ikke unne deres andre forelder et helt vanlig, verdig liv? Hvordan er man skrudd sammen når man lever et tilsynelatende normalt familieliv, men sammen med en man vet innerst inne hadde hatt en enklere og på mange måter (økonomi, selvtillit, trygghet) bedre hverdag hvis de gikk videre uten deg og det bare står på din uvilje at det ikke er slik?

Er det sykelig dominanse, gjerrighet, mangel på empati eller bare idioti? 

Anonymkode: 49d10...693

Ekspander  

Veldig viktig poeng! De fleste rike menn vil jo at kjæresten skal ha det bra og ikke minst se bra ut. Men akkurat som mannen til TS så lot Tom Hagen kona gå uten penger til frisør eller nye klær. Hun måtte kanskje også be om tannlegetime i julegave. Når han selv er milliardær er det jo helt hinsides å tenke på. Da er man skrudd sammen på en veldig spesiell måte, og gitt hvordan Hagen-saken endte så vil jeg anbefale TS å tenke seg om. Det er IKKE normalt å ha det sånn som hun har det hjemme.

Anonymkode: c495b...d11

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...