AnonymBruker Skrevet 22. januar #1 Skrevet 22. januar Jeg har vært gjennom tre intervjurunder for en litt senior stilling i et selskap der jeg ikke har jobbet før. Fikk vite at de gjerne vil gi meg et tilbud, men at de vil først sjekke referanser og bakgrunnssjekk (som er vanlig i bransjen). Jeg kontaktet blant annet nærmeste leder fra tidligere jobb (tre år siden), og han svarer med en hyggelig melding og at han selvsagt stiller. Fikk i dag en telefon fra selskapet som jeg har søkt hos, der det ble klart at han hadde sådd tvil rundt det jeg har oppgitt om ansettelsen min. Det gjaldt blant annet lengden på ansettelsesforholdet mitt (han mente det muligens ikke var lenger enn prøvetiden, men «kunne ikke helt huske» - jeg har heldigvis attest som viser 2 år+), og han mente jeg kom og gikk som junior i rollen (noe både startlønnen og lønnsøkningen min mer eller mindre motbeviser). Jeg fikk for øvrig full score på samarbeid og positiv innstilling, men det holdt ikke oppi det hele. Så ble ingen jobbtilbud på meg, gitt. Men HR-personen der jeg søkte ønsket å tipse meg om å ikke bruke denne lederen som referanse i fremtiden. Er jo ganske sjokkert over det jeg fikk høre og lurer på hva som er grunnen til at han vil «sverte» meg ovenfor en potensiell arbeidsgiver som ikke engang er innenfor samme bransje. I tillegg ønsker jo de fleste å snakke med nettopp nærmeste leder.. Er i en annen intervjuprosess der det også kan bli aktuelt med referansesjekk snart. Så jeg lurer på, ville du bare ha latt dette passere eller er det noe man bør gjøre? Jeg har aldri hørt om noen som har «mistet» et tilbud pga dårlig referanse.. Anonymkode: 10dce...2d4 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar #2 Skrevet 22. januar Referanser er bare piss preik uansett. Veldig dårlig system Anonymkode: c91d6...6a2 9 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar #3 Skrevet 22. januar Hvis han oppga faktafeil ville jeg faktisk bedt om en forklaring. Anonymkode: 2823c...75d 23 10
AnonymBruker Skrevet 22. januar #4 Skrevet 22. januar Jo, referanser er veldig viktig i en jobbsøkingsprosess. Jeg ville kuttet ut denne referansen, om det blir spurt hvorfor kan du jo si at han har gitt villedende referanser før der f.eks det han sier ikke stemmer med attest du har dvs lengden på arbeidsforholdet og dermed at du tenker han blir en useriøs referanse. Evt kan du ringe ham opp og si at han har oppgitt feilaktig informasjon og spørre om hva han som referanse vil si om deg, for det er lov. Anonymkode: bd57b...e84 3 7
Gjest pop up bruker Skrevet 22. januar #5 Skrevet 22. januar Referanser er viktig og her er det tydelig at referansen ikke husker riktig. Jeg ville både sendt korrekt info til potensiell arbeidsgiver, men også til referansen. Og aldri brukt han igjen som referanse.
AnonymBruker Skrevet 22. januar #6 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Referanser er bare piss preik uansett. Veldig dårlig system Anonymkode: c91d6...6a2 Det er jeg enig i. Når jeg har søkt jobber ønsker de å snakke med leder, men hvor vanskelig er ikke det når man har ledere som har sluttet eller gått av med pensjon. Hele denne prosessen er latterlig. Anonymkode: 578dc...4c4 7
AnonymBruker Skrevet 23. januar #7 Skrevet 23. januar Men det er jo noe som skurrer flere steder hvis dette primært handler om faktafeil og formelle ting hvor du hadde dokumentasjon på at det du hadde oppgitt var riktig, og det likevel ble oppgitt som grunnen til at de trakk tilbudet - samtidig som de oppfordret deg til å ikke bruke den referansen igjen. Hvorfor vektlegge en referanse de selv anerkjenner som tvilsom og upålitelig? Anonymkode: 106b2...79f 5 13
AnonymBruker Skrevet 23. januar #8 Skrevet 23. januar Høres veldig rart ut. Jeg ville uten tvil ha kontaktet denne personen, og fremlagt informasjon som motbeviser det han har påstått. Ville også ha sagt at dette veltet muligheten til stillingen du søkte. Det kan virke som at han har hatt en motvilje/nag mot deg, og brukt det til å sverte deg overfor ny arbeidsgiver. Var det noen konflikter eller dårlig stemning rundt den forrige stillingen, eventuelt i forbindelse med at du sluttet? Synes for øvrig det er merkelig at de ikke gjennomskuet dette, all den tid de har dokumentasjon på at hans påstander ikke stemmer. Kan det tenkes at selskapet bare brukte dette som et påskudd til ikke å tilby deg stilling? Anonymkode: dc464...44c 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #9 Skrevet 23. januar Ta gjerne referanser med en klype salt eller se på det motsatt som det høres ut som. F.eks på IKEA pleide HR og andre ledere å gi kjempe gode referanser på folk de ville bli kvitt som egentlig ikke fortjente det, og dessverre noen ganger motsatt. Anonymkode: ce927...566 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #10 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men det er jo noe som skurrer flere steder hvis dette primært handler om faktafeil og formelle ting hvor du hadde dokumentasjon på at det du hadde oppgitt var riktig, og det likevel ble oppgitt som grunnen til at de trakk tilbudet - samtidig som de oppfordret deg til å ikke bruke den referansen igjen. Hvorfor vektlegge en referanse de selv anerkjenner som tvilsom og upålitelig? Anonymkode: 106b2...79f Ts her. Jeg sendte ikke attest eller lønnsslipper på forhånd, regnet virkelig ikke med at det skulle være behov for å bevise noe. HR-personen ville være ærlig med meg om grunnen til at det ikke ble noe tilbud likevel, at min tidligere leder sådde tvil rundt nivået på kompetansen min, samt andre fakta, uten at han egentlig sa så mye konkret (type kommentarer som «var det nå sånn? Husker ikke helt om det stemmer, burde hatt papirer foran meg»). Det er jo helt klart et rødt flagg, jeg bare skjønner ikke hvor det kommer fra, for vi hadde et supert forhold mens jeg jobbet der, ryddig prosess rundt oppsigelsen etc. Når avgjørelsen er tatt, så orker jeg ikke å «krangle» med selskapet som ansetter, jeg klandrer dem overhodet ikke for å ombestemme seg på grunnlag av røde flagg i referanse fra tidligere nærmeste leder. Anonymkode: 10dce...2d4
AnonymBruker Skrevet 23. januar #11 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Høres veldig rart ut. Jeg ville uten tvil ha kontaktet denne personen, og fremlagt informasjon som motbeviser det han har påstått. Ville også ha sagt at dette veltet muligheten til stillingen du søkte. Det kan virke som at han har hatt en motvilje/nag mot deg, og brukt det til å sverte deg overfor ny arbeidsgiver. Var det noen konflikter eller dårlig stemning rundt den forrige stillingen, eventuelt i forbindelse med at du sluttet? Synes for øvrig det er merkelig at de ikke gjennomskuet dette, all den tid de har dokumentasjon på at hans påstander ikke stemmer. Kan det tenkes at selskapet bare brukte dette som et påskudd til ikke å tilby deg stilling? Anonymkode: dc464...44c Jeg sendte dem ikke bevis mot det han sa på forhånd, regnet ikke med at det skulle være nødvendig, for jeg trodde han kom til å være ærlig. Hadde bare god stemning på teamet, han ble skuffet da jeg sa opp, men det var for en helt annen type stilling, og hadde ingenting å gjøre med han som leder etc, og hele prosessen var ryddig. Mens jeg jobbet der fikk jeg veldig positive tilbakemeldinger og god lønnsøkning. Jeg tenker det er naturlig at selskapet trekker tilbudet på grunnlag av en dårlig referanse fra tidligere nærmeste leder, ville ikke tatt sjansen på å ansette personen (meg) selv, dersom referanser skal ha noe å si. Anonymkode: 10dce...2d4
AnonymBruker Skrevet 23. januar #12 Skrevet 23. januar Det vil vel ofte være sånn at man husker sjefen sin bedre enn sjefen husker hver enkelt ansatt, naturlig nok. Men sier man først ja til å være referanse bør man jo selvsagt sjekke at man i hvert fall har fakta rett. Kanskje man egentlig bør intervjue referansen sin litt for å forsikre seg om at vedkommende i hvert fall husker hvem man er. Plutselig er du forvekslet med Håpløse Helga 😅 Anonymkode: 2823c...75d 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #13 Skrevet 23. januar Da fremstår jo ny arbeidsgiver useriøs. I det noen oppgir faktafeil i så stort omfang så er det jo de som fremstår på en mindre god måte. Det sagt - viktig å alltid ringe referansene før du oppgir dem. Som tidligere taler sier, man husker sjefen bedre enn de husker deg. Så greit med en hyggelig samtale, med et hyggelig spørsmål om hvorvidt de kan oppgis, der du gir noen påminnelser om ditt ansatteforhold. Og aldri bare en kort melding de svarer "ja" på i farten, for så å stupe uforberedt inn i en samtale med ny arbeidsgiver. Anonymkode: 55181...92f 1
BobbySocks Skrevet 23. januar #14 Skrevet 23. januar Jeg hadde sendt han en direkte melding og spurt hvorfor han valgte å lyve som referanse? Og så hadde jeg funnet en helt annen referanse til neste jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #15 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvis han oppga faktafeil ville jeg faktisk bedt om en forklaring. Anonymkode: 2823c...75d Skulle nesten ønske det var klare faktafeil, men det er f eks snakk om at han «ikke husket» hvor lenge jeg jobbet der, men trodde jeg sluttet «midt under opplæring». Så når referansesjekker sier hva jeg har opplyst om lengde på arbeidsforholdet, så er svaret hans noe som at «hmmmm nå burde jeg vel ha sjekket papirer på det», men tilbyr seg ikke å faktisk sjekke for å bekrefte tilbake. Referansen ble dårlig rett og slett fordi han sådde tvil om det jeg har opplyst, uten å komme med egne fakta. Anonymkode: 10dce...2d4
AnonymBruker Skrevet 23. januar #16 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Så jeg lurer på, ville du bare ha latt dette passere eller er det noe man bør gjøre? Jeg har aldri hørt om noen som har «mistet» et tilbud pga dårlig referanse.. Anonymkode: 10dce...2d4 Ene venninnen min mistet et tilbud da tidligere sjef, som flere ganger hadde gitt henne god referanse, sa at han anbefalte dem absolutt ikke å ansette henne! Da hun ringte ham for å be om en forklaring for denne switchen, sa han at det var mange som var misfornøyde med henne og syntes hun bar lrevende å jobbe sammen med, da hun ba om presisering eller eksempler krevde han at hun skulle komme på et møte på hans kontor for å snakke om det. Hun hadd ikke å bruke en hel dag på å dra til nabobyen for å ha en ubehagelig samtale, så fant aldri ut mer, og brukte ikke denne personen som referanse for fremtiden. Anonymkode: 84fb1...899
AnonymBruker Skrevet 23. januar #17 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skulle nesten ønske det var klare faktafeil, men det er f eks snakk om at han «ikke husket» hvor lenge jeg jobbet der, men trodde jeg sluttet «midt under opplæring». Så når referansesjekker sier hva jeg har opplyst om lengde på arbeidsforholdet, så er svaret hans noe som at «hmmmm nå burde jeg vel ha sjekket papirer på det», men tilbyr seg ikke å faktisk sjekke for å bekrefte tilbake. Referansen ble dårlig rett og slett fordi han sådde tvil om det jeg har opplyst, uten å komme med egne fakta. Anonymkode: 10dce...2d4 Høres jo nesten ut som han gikk inn for å være en dårlig referanse. Hvis du jobber der 2+ år, så er det jo helt merkelig å uttale at du muligens sluttet under opplæringen. Anonymkode: bdcaf...249
AprilLudgate Skrevet 23. januar #18 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men det er jo noe som skurrer flere steder hvis dette primært handler om faktafeil og formelle ting hvor du hadde dokumentasjon på at det du hadde oppgitt var riktig, og det likevel ble oppgitt som grunnen til at de trakk tilbudet - samtidig som de oppfordret deg til å ikke bruke den referansen igjen. Hvorfor vektlegge en referanse de selv anerkjenner som tvilsom og upålitelig? Anonymkode: 106b2...79f Fordi de hadde mange andre gode kandidater. En kollega som fikk jobben internt hun søkte på fikk beskjed av sin nye sjef (som heldigvis kjente henne fra før): «ikke bruk X som referanse igjen». X var jo vår felles sjef, så jeg unngikk også å bruke vedkommende som referanse. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #19 Skrevet 23. januar BobbySocks skrev (1 time siden): Jeg hadde sendt han en direkte melding og spurt hvorfor han valgte å lyve som referanse? Og så hadde jeg funnet en helt annen referanse til neste jobb. Vurderer å kontakte han, men må jo muligens spørre noen andre i selskapet om å være referanse for meg snart, så det får evt bli etter at den prosessen er unnagjort. Kan dessverre ikke ta han på konkret løgn, men det at han ikke ønsket å bekrefte hvor lenge jeg jobbet der, må jo definitivt kunne kalles en dårlig kvalitet på referanse, helt uavhengig av alt annet.. Anonymkode: 10dce...2d4 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar #20 Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skulle nesten ønske det var klare faktafeil, men det er f eks snakk om at han «ikke husket» hvor lenge jeg jobbet der, men trodde jeg sluttet «midt under opplæring». Så når referansesjekker sier hva jeg har opplyst om lengde på arbeidsforholdet, så er svaret hans noe som at «hmmmm nå burde jeg vel ha sjekket papirer på det», men tilbyr seg ikke å faktisk sjekke for å bekrefte tilbake. Referansen ble dårlig rett og slett fordi han sådde tvil om det jeg har opplyst, uten å komme med egne fakta. Anonymkode: 10dce...2d4 Men hadde du i det hele tatt snakket med han i forkant av dette, i forbindelse med at du ba han være referanse igjen? Om jeg hadde ringt en referanse, og de knapt husket personen når jeg ringte, så ville jeg tenkt at kandidaten ikke akkurat imponerte i det å bare dele ut nummere, uten å ha forberedt personen på forespørselen som kom. Og hadde jeg blitt ringt opp ut av det blå på denne måten, så ville jeg jo måttet svart som sant var; dette er en person jeg knapt husker. Anonymkode: 55181...92f 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå